Kirjoittaja Aihe: Sarjakuvien arvo? Kysy täällä.  (Luettu 944724 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Lurker

• Valvoja
Vs: Sarjakuvien arvo? Kysy täällä.
« Vastaus #2310 : 02.07.2012 klo 18:58:14 »
Minua harmittaa näissä kohteiden hintakyselyissä niiden yleinen epätarkkuus.

Olet oikeassa, että kohteet pitäisi kuvata tarkasti. Mutta ei se minua kauheasti harmita... Kvaakin tehtävä on valistaa ja opastaa sarjakuvien suhteen (miten siinä sitten kulloinkin onnistutaan). Se äskettäinen YLEn uutisissa ollut tietoisku vanhojen sarjakuvien arvosta on selvästikin saanut monet penkomaan komeroitaan.

Lapa100, Aku Ankan näytenumerosta on otettu parikin uusintapainosta ja vuosikertakirjoissa näköispainoksia. Elleivät Aku Ankkasi ole sukusi perintöaarteita tai jostain kätköstä löytyneitä, näytenumero ei mitenkään voi olla se aito ja alkuperäinen.

K.I.P

• Jäsen
  • Kyseenalaisia™ näkemyksiä
« Vastaus #2311 : 02.07.2012 klo 19:19:57 »
Se äskettäinen YLEn uutisissa ollut tietoisku vanhojen sarjakuvien arvosta on selvästikin saanut monet penkomaan komeroitaan.
Olen varma siitä, että vaikka jutussa mainittiin kunnon merkityksestä, niin 90% katsojista ei tajunnut, kuinka loistokuntoisen pitää sarjakuvakohteen olla, jotta siitä kovia hintoja maksettaisiin.
Tai sitä että 90%  sarjakuvista on max. euron tavaraa.

Hintamielikuvia hämää aina yksittäiskohteista maksettu yksittäinen huippuhinta.

Esim, vanhojen ankkojen hintoja pudotti näkkäreiden ilmestyminen, koska suurimmalle osalle ostajista riittää se, että saa lukea vanhat tutut jutut uudestaan.

Keräilyharvinaisuudessa on vielä se ikävä puoli, että sitä ei voi lukea.....

tertsi

• Vieras
« Vastaus #2312 : 02.07.2012 klo 19:23:15 »
Hain tänään originaaleja kehystämöstä. Kehystämön tyttö oli nähnyt tän "arvokkaat vanhat sarjikset" -jutun. Yritin hälle korostaa, että nuo kovimmat hinnat on vain priimakamasta.

Lurker

• Valvoja
« Vastaus #2313 : 02.07.2012 klo 19:30:48 »
Hintamielikuvia hämää aina yksittäiskohteista maksettu yksittäinen huippuhinta.

Tässä kohden aivot jotenkin kuin automaattisesti oikaisevat. Joku tietty sarjakuva on kauhean arvokas --> hei, varmaankin kaikki sarjakuvat ovat aika arvokkaita.

Toivottavasti tästä kuitenkin se hyöty lankeaa, että niitä vinttejä, kellareita ja muita kätköjä pengotaan ja joitain todella arvokkaitakin löytöjä tehdään. Ainakaan sarjakuvia ei ehkä enää niin herkästi heitetä noin vain pois ennen kuin niiden arvo on tarkistettu.

Ja onhan niitä olemassa joitakin aika uusiakin sarjakuvia, joilla on arvonsa. Nyt YLEn kannattaisi tehdä vaikka puolen tunnin spesiaali sarjakuvien keräilystä jonkun asiantuntijan avustuksella.
« Viimeksi muokattu: 02.07.2012 klo 19:32:26 kirjoittanut Lurker »

Sampsa Kuukasjärvi

• Toimittaja
  • *
« Vastaus #2314 : 02.07.2012 klo 20:21:11 »
En halunnut pelotella ihmisiä pois kyselemästä tässä ketjussa. Kvaak on tosiaan tarkoitettu valistukseksi kaikille.

Pointtini on, että jos joku tahtoo tulla täällä autetuksi, hänen pitäisi antaa kysymästään sarjakuvasta tarkat tiedot. Haluan myös kannustaa ihmisiä etsimään tietoa netistä itse.

Sarjakuvien arvo riippuu tietysti kysynnästä ja tarjonnasta. Mitä harvinaisempi (yleensä mitä vanhempi ja hyväkuntoisempi) sarjakuva on, sitä pienempi tarjonta sillä on. Mutta useimmille kohteille ei sittenkään synny milloinkaan suurta kysyntää jostakin syystä, esim. vaikkapa huippupiirtäjän puuttumisen vuoksi. Tuo on mielenkiintoista kuinka näkkärit vaikuttivat 50- ja 60-lukujen Akujen kysyntään (mutta ei toki erikoisempien numerojen huippuarvoon).

marko70

• Vieras
« Vastaus #2315 : 03.07.2012 klo 01:10:01 »
Ensimmäinen Aku Ankka ei ole uusintapainos!?
No sano onko siellä se pahvilipuke missäkohtaa lehden välissä ja onko se revitty eli tilattu vuodelle 52?Jos tuon kuvailet missä se on niin uskon alkuperäisyyteen näkkäreissä sitä ei vain ole,vanhoissa harvoissa on kokonainen osassa puolikas."olen myynyt kokonaisella tilauslipullavarustetun".Kuvankinhan voit liittää mukaan??

Q=<>

mkivimaki

• Willeristi
  • Jäsen
  • Hari hari, Aryman!
« Vastaus #2316 : 03.07.2012 klo 07:54:09 »
Olen varma siitä, että vaikka jutussa mainittiin kunnon merkityksestä, niin 90% katsojista ei tajunnut, kuinka loistokuntoisen pitää sarjakuvakohteen olla, jotta siitä kovia hintoja maksettaisiin.
Tai sitä että 90%  sarjakuvista on max. euron tavaraa.

Juurikin näin. Todella paljon on niitä, jotka eivät tajua, että jos vaikka joku tietty lehti on arvokas, niin silti kaikki saman ikäiset eivät ole. Vaikkapa vuoden 65 Tex-liuskasta on maksettu muutama kymppi, niin kai sä tästä muutaman vuoden vanhemmasta Lännensarja-lehdestä sitten maksat ainakin satasen.

"Hauskin" tapaus oli, kun joku ukko soitti myydäkseen Texejä. Puhelu meni jotakuinkin näin.
 - Moro! Säkö ostat noita Tex Willereitä? Mulla olis niitä leipälaatikollinen.
- Terve. Mitähän numeroita siellä mahtaa olla? Miltä vuosilta?
- No varmaan jotain 70- 80-luvun lehtiä.
- Niin no, multa puuttuu muutama lehti, mutta ne kyllä kiinnostaa, että jos niitä on niin mielelläni ostan.
- Siis sä et meinaa ostaa koko laatikollista?
- No enpä kai. Tarttis ainakin tietää, että mitä se laatikko pitää sisällään.
- No en mä sitten jaksa kaivaa sitä esille. Olkoon siellä. No moro sitten.
-Moi?

Siis ihan pimeetä touhua. Ei kai kukaan sikaa säkissä osta.
Moro, mulla olis tässä auto myynnissä. Halpakin, on vaan kymppitonnin.
Ai. Minkä merkkinen?
No, en mä tiedä. Ostatko vai et?

Siinä oli ukolla vissiin kuvitelmat, että perkele, hänellähän on varastossa leipälaatikollinen kultaa. Nytpä saan siitä seuraavien vuosien kaljarahat kokoon.
« Viimeksi muokattu: 03.07.2012 klo 07:56:57 kirjoittanut mkivimaki »

VesaK

• Jäsen
  • Kuka mitä häh?
« Vastaus #2317 : 03.07.2012 klo 09:03:44 »
Mitähän hintaa äijä mahtoi laatikollisestaan pyytää?
“Like millions of Americans, I grew up with ‘Peanuts.’ But I never outgrew it.”
- Barack Obama

mkivimaki

• Willeristi
  • Jäsen
  • Hari hari, Aryman!
« Vastaus #2318 : 03.07.2012 klo 09:06:32 »
Mitähän hintaa äijä mahtoi laatikollisestaan pyytää?

Ei se kertonut mitään hintaa. Koitti vaan patistaa multa tietoa, että mihin hintaan mä ostaisin sen laatikollisen.

VesaK

• Jäsen
  • Kuka mitä häh?
« Vastaus #2319 : 03.07.2012 klo 10:00:28 »
Olisit tarjonnut vaikka kakskymppiä... Yleensä nämä tämmöiset "mulla olisi laatikollinen sitä ja tätä" toppaa just siihen kun tarjoajalle ei jää mitään käsitystä todellisesta arvosta. Koska kuitenkin voi aavistaa ettei kaupoista tule mitään, niin olisi silti hauska määrittää tarjoajan todellisuustajua.

Mistä tuli mieleen hieno strippi Jari Rasin "Divari"-sarjasta:

Nahkapää tuo pinkan kirjoja antikvariaattiin: "Paljonks näist saa?"
Divarinpitäjä: "Hm... Etteköhän te selviä pelkillä sakoilla kun viette ne takaisin kirjastoon."
- Barack Obama

Pässi

• Jäsen
« Vastaus #2320 : 03.07.2012 klo 11:19:44 »
70-luvulla 20 vuotta vanhat ankat olivat jo älyttömän arvokkaita. 60-luvun lehdetkin olivat jo kiven alla, jos eivät yhtä kalliita kuitenkaan.

Olin ihan varma, että 90-luvulla on 70-luvun lehtien arvo satasissa. Enpä paljoa tiennyt.
Pikaisen järkeilyn pohjalta veikkaisin tämän johtuvan ihan vaan siitä, että 50-luvulla Akkarin levikki oli huomattavasti pienempi kuin 70-luvulla ja siitä eteenpäin -> ne ovat harvinaisempia ja siten arvokkaita, kun taas sadantonnin levikkisiä Akuja on yhä divarit täynnä.

Olen pannut merkille, että jos haluaisin tässä ja nyt alkaa kerämään täydellistä - tai mahdollisimman täydellistä - kokoelmaa 70-80-lukujen Akuista, pystyisin tekemään sen suhteellisen helposti. Pelkästään Huuto.netistä pystyy ostamaan vuoden Ankat muutamassa minuutissa, eikä hinta ole ihan hirveä jos käy työssä. Onneksi ne hinnat ovat yhä alhaisia. Peruskeräilijät voittavat.

Lurker

• Valvoja
« Vastaus #2321 : 03.07.2012 klo 12:05:52 »
Pointtini on, että jos joku tahtoo tulla täällä autetuksi, hänen pitäisi antaa kysymästään sarjakuvasta tarkat tiedot. Haluan myös kannustaa ihmisiä etsimään tietoa netistä itse.

Ihan samaa mieltä olen. Googlaus ja huuto.netistä haku auttaa yleensä jo pitkälle.

Mutta ihan jo sellaiset käsitteet kuin 1. painos, uusintapainos tai näköispainos saattavat olla täyttä "hepreaa". Vanha lehti tarkoittaa nuorelle ennen hänen syntymäänsä tai hänen lapsuudessaan ilmestyneitä lehtiä. Myös se hyväkuntoisuuden ymmärtäminen voi olla vaikeaa, varsinkin jos kysytään, mikä on lehden arvo ilman kansia.

Kvaakiin voisi olla hyvä tehdä Sarjakuvan keräilyn FAQ, useasti kysytyt kysymykset...

VesaK

• Jäsen
  • Kuka mitä häh?
« Vastaus #2322 : 03.07.2012 klo 15:13:09 »
1970-luvulla oli jo antikvariaatteja jotka eivät huolineet Akuja ollenkaan. Siis silloin uusia Akuja. "Niitä saisi lapiolla kantaa." Ihmekös tuo, kun levikki oli jo pitkälle yli 270000 kpl. Vuosi 1975 oli ennätysvuosi, 317570 kpl.

1950-luvulla Suomi eli nousukautta mutta nuukasti oltiin ja paperinkeräykset tuottivat jättisaaliita, tehden sen ajan sarjakuvalehdistä(kin) keräilytavaraa. Aina kun yksi keräilijäsukupolvi vaipuu unholaan tai mummon vinttejä tyhjennetään, lehtiä tulee hetkeksi markkinoille mutta säilyneet huippukuntoiset kappaleet ovat jo muovitaskuissa ja niihin tuskin enää käsin kosketaan.
« Viimeksi muokattu: 03.07.2012 klo 15:31:53 kirjoittanut VesaK »
- Barack Obama

X-men

• Jäsen
  • Comics costs too much, damned!!!
« Vastaus #2323 : 03.07.2012 klo 20:59:16 »
säilyneet huippukuntoiset kappaleet ovat jo muovitaskuissa ja niihin tuskin enää käsin kosketaan.

Eikä päivänvaloakaan muuten kuin mahd. oston yhteydessä.
There Are Too Many Comics Which Don't Get Published Here.

Barksi

• Jäsen
« Vastaus #2324 : 06.07.2012 klo 22:36:47 »
Jaa,en kyllä tiedä..mikäs tämä kysymyksesi tarkoitusperä on?

Kvaakissa on Chessman-niminen käyttäjä, jolla oli vastaavanlaisessa kunnossa oleva eka Aku. Eipä noita hirveästi enää ole tuossa kunnossa, joten tuosta olisi voinut laskea yhteen 1+1. Vaan eipä ollut tällä kertaa noin helppoa matikkaa.

Pistä ihmeessä kuvia tuosta, kiinnostaisi nähdä...