Mulla toi ei onnistuisi. Siveltimellä tehdessä jännitän kättä kaikkein eniten. Rennointa taas piirtäminen on ihan tavallisen tussin kanssa.
Ajattelin lähinnä sitä, ettei siveltimellä tarvitse painaa samaan tyyliin kuin terällä tehdessä. Taidan puristaa kynää liikaa... Täytyy muistaa tuo putkihomma.
Itsellä kipeytyy lähinnä peukalon seutu, ikävintä on joutua tekemään lyhyellä aikataululla... Varsinkin nuorempana unohdin aina pitää taukoja, ja rupesin pelkäämään olenko kehittänyt itselleni jonkin ihme vamman. Tietty on normaalia että käsi kipeytyy pitäessä sitä pitkään samassa asennossa, siihen ei auta muu kuin tauko. Yleensä käden alkaessa kramppaamaan auttaa lepo, mutta joitakin kertoja on tullut pitempiaikainen riesa, joka tuntuu heti tehdessä kädellä tietyn liikkeen. Pidin ideaalisidettä, en piirtänyt ja pesin hampaat vasurilla.
Peukalotuki on hankittu Instrusta, mutta tuntui pikemminkin pahentavan tilannetta joten en ole uskaltanut pitää sitä. Aiemmin neuvot ovat terveyskeskuksessa olleet vain "ei noille yleensä tehdä mitään, anna levätä", koululääkäri taas sanoi heti, että asialle pitäisi alkaa tehdä jotain, ammatti kun on kuitenkin kai tähtäimessä. Särkylääkekuuri ja omille mitoille tehty tuki. Jos ei tuki maksa liikaa.
Minua on peloteltu sillä, että vaiva saattaa pahimmillaan johtaa työkyvyttömyyteen.

Yritän tosissaan uusia työtapoja - vanhoista vääristä on uskomattoman vaikea päästä eroon! En muista päätöksiäni ja lopulta tulee sellainen olo kuin joku olisi korvannut pääni vuotavalla ämpärillä. Älyttömintä on se, etten ole vieläkään aivan varma, mikä on mennyt täysin pieleen ja miten vammoja pitää hoitaa oikein. En haluaisi luopua ammattilaiseksi yrittämisestä siksi, että olen itse ollut typerä ja onnistunut välttämään tärkeät asiat jotka olisi pitänyt tietää jo "silloin joskus".
Pitää vain päättää etten ylitä rajojani, ainakin siihen asti kunnes iskee seuraava kiire. Pitääpä etsiä josko löytyisi ketju siitä, kuinka kauan itse kukin kuluttaa yhden sivun tekemiseen...