Kirjoittaja Aihe: Rasitusvammat  (Luettu 33129 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Aura

• Wannabe
  • Jäsen
Rasitusvammat
« : 30.09.2005 klo 12:24:59 »
Kuinka monelle ovat tuttuja piirtämisestä (ja kuvien käsittelystä yms) johtuvat rasitusvammat eli jännetupentulehdus ja ns. kirjoittajan kramppi?

Voisi kuvitella, että moni on joutunut kohtaamaan ongelman viimeistään rankan työrupeaman päätteeksi. Itse yritän siirtyä siveltimeen siinä toivossa että se keventäisi työskentelyä... aiemmin olen ollut terä-ihmisiä. Terään on tullut turvauduttua silloinkin, kun aikaa tekemiseen on vähän eikä suuriin sivellinkatastrofeihin ole aikaa, omassa kädessä kun se ei tottele juuri koskaan. Piirtopöydällä värittäessä taas käsi vasta rasittuukin, mikä on tuttua myös muille. Liekö pöydän herkkyys sitten liian pieni... (Wacomin Volito A6) Eli millaisia kokemuksia asiasta itse kullakin on?

En etsimällä löytänyt Kvaakista tähän aiheeseen liittyvää ketjua, joten päätin viimein aloittaa sellaisen. (Ensimmäinen aloittamani ketju, ja näin synkkä aihe. Oi voi.) Toivottavasti ei mennyt aivan väärään kategoriaan, mutta järkeilin, että tämä kuuluu kuitenkin yhden jos toisenkin piirtäjän elämään tavalla tai toisella, ja nimenomaan myös välineiden valintaan tai työympäristön järkkäämiseen. Jos kuitenkin meni väärin niin pahoittelut, viesti pitää sitten siirtää...

Ossi Hiekkala

• Archipictor
  • Jäsen
  • archipictor.com
Re: Rasitusvammat
« Vastaus #1 : 30.09.2005 klo 12:39:11 »
Jep, tuttuja ovat. Välistä joutuu isomman projektin kanssa sydän kurkussa toivomaan, ettei jännetuppitulehdus iske päälle. Onneksi osaa lukea jo varoääniä kun alkaa vihlomaan ikävästi. Silloin ei auta kuin venytellä ja leppuutella. Pitäisi myös muistaa aina välistä vahvistaa käsien lihaksia, jotta moisesta pääsisi.

Yksi hyvä temppu rasituksen vähentämiseksi on laittaa ohuen siveltimenvarren ympärille joku putki, joka paksuntaa vartta ja näin auttaa. Monesti alkaa sormenpäihin sattumaan, jos oikein pienellä siveltimellä piipertää. Tällaisen putken saa vaikka vanhasta huopa- tai kuulakärkikynästä. Laittaa muutaman kierroksen maalarinteippiä ensin siveltimen varren ympäsi ja survoo sitten putken siihen päälle. Kannattaa kuitenkin huolehtia, ettei putken ja teipin sisään pääse jäämään vettä.

Minulla asiaa ei auta se, että koko ajan pitää olla koneen äärellä ja maalatessa sitten tulee räpellettyä yli purkkien ja purnukoiden oudossa asennossa hiiren ja näppäimistön kanssa. Niin kuin nytkin...

Veli Loponen

• Isoveli
  • Ylläpitäjä
  • <><
« Vastaus #2 : 30.09.2005 klo 12:44:39 »
Ei nyt ihan vammat, mutta kyllä sitä käsi kipeytyy pidemmän piirustusurakan johdosta. Myös sillon, jos on ollu pidemmän aikaa piirtämättä, alkaa helposti särkemään. Kai se johtuu siitä, kun lihakset ei oo tottunu ja sitten jännittää kättä ihan liikaa ja turhaan.

Itse yritän siirtyä siveltimeen siinä toivossa että se keventäisi työskentelyä...
Mulla toi ei onnistuisi. Siveltimellä tehdessä jännitän kättä kaikkein eniten. Rennointa taas piirtäminen on ihan tavallisen tussin kanssa.

Yksi hyvä temppu rasituksen vähentämiseksi on laittaa ohuen siveltimenvarren ympärille joku putki, joka paksuntaa vartta ja näin auttaa.
Minä oon ratkaissut tämän kietomalla teippiä varren ympärille. Mutta olen myös nähnyt (Byrnellä tietenkin) semmosen siveltimeen pistettävän pidikeosan. Ainakin luulen, että se on ihan sitä varten suunniteltu juttu eikä mikään Byrnen oma viritelmä. Täytyy ettiä kuva siitä.
Perry Rhodan ei polta tupakkaa!
http://www.veliloponen.com/sarjakuva

Veli Loponen

• Isoveli
  • Ylläpitäjä
  • <><
« Vastaus #3 : 30.09.2005 klo 13:00:23 »
Jaa, mutta ei se näin tarkemmin ajatellen välttämättä olekaan mikään sen kummempi juttu. Näyttää lähinnä joltain eristeputken pätkältä.
Perry Rhodan ei polta tupakkaa!
http://www.veliloponen.com/sarjakuva

ökpö

• ääpylä
  • Jäsen
  • Vanhana sitä tulee piisamiksi.
« Vastaus #4 : 30.09.2005 klo 13:06:24 »
Luultavasti olisi aika paljonkin vaivoja, jos saisin piirrellä niin paljon kuin jaksan. Kun kesälomalla tein melkein sivun sarjakuvaa päivässä, iski jännetupentulehdus aika nopeasti. Onneksi nuo hoituu yleensä sillä, että pidän rannetukea pari päivää. Muulloin riittää levoksi se, että pitää käydä töissä. Omituista, että tietokoneen hakkaaminen päivät pitkät ei juurikaan rasita näitä rimpularanteita, piirtäminen kyllä...
comicspace | paarustuksia | ircnet: rhia

Ossi Hiekkala

• Archipictor
  • Jäsen
  • archipictor.com
« Vastaus #5 : 30.09.2005 klo 13:07:44 »
Suosittelen tosiaan tuollaisen putkiviritelmän tekemistä, ei siihen mitään spesiaalisysteemejä tarvita, mikäli käyttää paljon sivellintä, etenkin tarkkoja ja pieniä yksityiskohtia maalatessa. Vähentää kipua sormissa ja ranteessa. Jännetuppitulehdus ei ole yhtään kiva. Se pysäyttää tekemisen pitkäksi aikaa. Pahin lienee kuitenkin huono työasento konetta käyttäessä, ainakin minulla.

JJ Naas

• Toikkarointia lammashaassa
  • Jäsen
« Vastaus #6 : 30.09.2005 klo 13:14:46 »
Viime marraskuussa oli kiireitä.. päivät studiolla koneen edessä ja illat ja viikonloput kuvitustöitä kotona.. ensin kättä alkoi särkemään, ja lopulta olin monta viikkoa hirveässä niskakivussa, buranaa piti syödä kuin karkkia ja nukkumisesta ei meinannut kivun vuoksi tulla mitään, kun niskaa särki melkein kaikissa nukkuma-asennoissa. Joululoma meni sitten parannellessa itseään. Ergonomialla on tosiaan merkitystä.. ja liikunnalla ja voimistelulla. Kun tällainen kiireinen ruljanssi on päällä, kannattaa varata joka päivä tunti liikuntaan ja voimisteluun, vaikka miten olisi kiire. Ennemmin missaan muutaman deadlinen kun saatan itseäni toista kertaa sellaiseen kuntoon.

Ryan Churchilla on hieno tuoli, jonka käsinojaan on pultattu Wacomi kiinni.. sellaisen haluaisin.

JJ Naas

• Toikkarointia lammashaassa
  • Jäsen
« Vastaus #7 : 30.09.2005 klo 13:18:33 »
6. Tablet Position

Q: I was reading that you rigged your tablet to your chair. I am curious to know how you did that. I've got the same chair and would love to have it set up the way you described.

A: I have the large tablet, and the bottom of the tablet rests on the right armrest of the chair; the top of the tablet rests on a table which is about 5cm taller than the armrest and about 20cm away from it. It's just sitting there, but it's really stable, and I can rest my right arm on it when I'm drawing. The important thing is that the tablet should be in a position that allows your arm to comfortably rest on it for a while.

Rovio

• Mahdoton.
  • Jäsen
  • The friendly looking lad.
« Vastaus #8 : 30.09.2005 klo 13:31:18 »
Kalteva piirustus pöytä tietenkin auttaa niskakipuihin ja parempi olisi jos käsi saisi levätä sen päällä. Itse tein ihan vanerista tommosen. Ainakun Hergestä olen kuvan nähnyt, niin äijä piirtää ihan suoralla pöydällä. Luulisi olevan niskan jumissa kun niin paljon piirsi.

Aura

• Wannabe
  • Jäsen
« Vastaus #9 : 03.10.2005 klo 12:38:20 »
Mulla toi ei onnistuisi. Siveltimellä tehdessä jännitän kättä kaikkein eniten. Rennointa taas piirtäminen on ihan tavallisen tussin kanssa.

Ajattelin lähinnä sitä, ettei siveltimellä tarvitse painaa samaan tyyliin kuin terällä tehdessä. Taidan puristaa kynää liikaa... Täytyy muistaa tuo putkihomma.

Itsellä kipeytyy lähinnä peukalon seutu, ikävintä on joutua tekemään lyhyellä aikataululla... Varsinkin nuorempana unohdin aina pitää taukoja, ja rupesin pelkäämään olenko kehittänyt itselleni jonkin ihme vamman. Tietty on normaalia että käsi kipeytyy pitäessä sitä pitkään samassa asennossa, siihen ei auta muu kuin tauko. Yleensä käden alkaessa kramppaamaan auttaa lepo, mutta joitakin kertoja on tullut pitempiaikainen riesa, joka tuntuu heti tehdessä kädellä tietyn liikkeen. Pidin ideaalisidettä, en piirtänyt ja pesin hampaat vasurilla.

Peukalotuki on hankittu Instrusta, mutta tuntui pikemminkin pahentavan tilannetta joten en ole uskaltanut pitää sitä. Aiemmin neuvot ovat terveyskeskuksessa olleet vain "ei noille yleensä tehdä mitään, anna levätä", koululääkäri taas sanoi heti, että asialle pitäisi alkaa tehdä jotain, ammatti kun on kuitenkin kai tähtäimessä. Särkylääkekuuri ja omille mitoille tehty tuki. Jos ei tuki maksa liikaa.

Minua on peloteltu sillä, että vaiva saattaa pahimmillaan johtaa työkyvyttömyyteen. :( Yritän tosissaan uusia työtapoja - vanhoista vääristä on uskomattoman vaikea päästä eroon! En muista päätöksiäni ja lopulta tulee sellainen olo kuin joku olisi korvannut pääni vuotavalla ämpärillä. Älyttömintä on se, etten ole vieläkään aivan varma, mikä on mennyt täysin pieleen ja miten vammoja pitää hoitaa oikein. En haluaisi luopua ammattilaiseksi yrittämisestä siksi, että olen itse ollut typerä ja onnistunut välttämään tärkeät asiat jotka olisi pitänyt tietää jo "silloin joskus".

Pitää vain päättää etten ylitä rajojani, ainakin siihen asti kunnes iskee seuraava kiire. Pitääpä etsiä josko löytyisi ketju siitä, kuinka kauan itse kukin kuluttaa yhden sivun tekemiseen...

kitani

• Vieras
« Vastaus #10 : 03.10.2005 klo 22:55:55 »
Minulla olisi tarkoituksena tehdä jonkinlainen opas piirtäjien tules-vaivoista ja niiden hoidosta ja ennaltaehkäisystä, kun koulutus antaisi siihen eväitä. Palataan siis asiaan tulevaisuudessa, ja voitte laittaa kysymyksiä tai asioita joista haluaisitte enemmän tietoa, niin voin  laittaa ne siihen artikkeliin.

kitani

• Vieras
« Vastaus #11 : 03.10.2005 klo 23:07:18 »
Niin ja varsinkin sellaisille henkilöille jotka tekevät kuvituksia päätyökseen ja oma terveys huolestuttaa, niin suosittelen varaamaan ajan ergonomiakartoitukseen työfysioterapeutilta. Saa ainakin konkreettisia neuvoja ongelman parantamiseen. Nykyisin on kuitenkin olemassa aika lailla erilaisia apuvälineitä työpisteen ongelmien parantamiseen (tässäkin ketjussa on ollut muutamia)

tertsi

• Vieras
« Vastaus #12 : 04.10.2005 klo 17:30:15 »
Sattuu niin pirusti vasempaan käteen ja hartiaan ja kyynärpäähän. Kävin tänään työterveyslääkärillä. Otettiin kuvat ja kaikki. Pitää  tästä lähteä ostamaan vielä pillereitä. Huomenna pitäisi soittaa lekurille ja kuulla tuomio.

En vain ymmärrä, miksi Vasen käsi, kun käytän hiirtä Oikealla kädellä. ???

Aura

• Wannabe
  • Jäsen
« Vastaus #13 : 04.10.2005 klo 19:40:12 »
Niin ja varsinkin sellaisille henkilöille jotka tekevät kuvituksia päätyökseen ja oma terveys huolestuttaa, niin suosittelen varaamaan ajan ergonomiakartoitukseen työfysioterapeutilta.

Harmi, että olen vasta opiskelija... ei ole vielä työterveyslääkäriä ja fysioterapeutti kuulostaa aikas kalliilta. Onneksi kouluterveydenhuolto on hyvä, mutta ei se koululääkärikään silti ole näiden juttujen asiantuntija...

Anssi Rauhala

• Jäsen
  • Aces High!
« Vastaus #14 : 04.10.2005 klo 22:09:20 »
Sattuu niin pirusti vasempaan käteen ja hartiaan ja kyynärpäähän.
...En vain ymmärrä, miksi Vasen käsi, kun käytän hiirtä Oikealla kädellä. ???
Joskus on mennyt vasemmalta itselläni hartia ja olkavarsi kipeäksi, tuntemattomasta syystä minullakin, kun työt tulee tehtyä oikealla. Kauheimman skenaarion maalasi silloinen työkaveri, joka piruuttaan sanoi sepelvaltimotaudin ensioireeksi. Näin meillä keski-ikäisillä.

Nykyään ilmeisesti nivelet ovat jotenkin sopeutuneet (siis kasvaneet kieroon), kun niin pahasti ei enää kipeydy. Joka suuntaan liikuttaessa kyllä kuuluu ihmeellistä rousketta ja natinaa, mutta laskettakoon sekin iän  (40 vuotta, 4 päivää) mukanaan tuomaksi ominaisuudeksi.

Toivottavasti lääkärisi tuomio on hyvänlaatuinen ja selviät jollain hämmästyttävän helpolla keinolla vaivastasi. Kymmenen kerran kuuri hierojalla on kyllä yksi hyvä konsti.
"The ukulele army grows larger and larger, and soon we will dominate all media. Then you will all pay." (Jonathan Coulton)
http://anssirauhala.blogspot.com/