miten aikuiset miehet voivat vouhottaa jostain Romerosta, mutta kas kummaa, minun mielipiteeni hänen saavutuksiensa merkittävyydestä ei paina paskan vertaa.
Se merkittävä sana taitaakin tuossa kuule olla se 'mies': Romeron jonossa valtaosa taisi nimittäin olla aikuisia naisia. Minulle koko festarien paras puoli oli juuri seurata tämän jonon tapahtumia: eräs nainen sanoi innoissaan Romerolle: "Minä olen lukenut Modesty Blaisea koko ikäni, siitä on tullut suorastaan osa minua".
Se oli hieno hetki, sekä selvästikin tälle naiselle, että varmasti myöskin Romerolle itselleen. Eikä se reaktio ollut mitenkään ainoa laatuaan: muutkin jonossa olijat olivat innoissaan.
Monet - yllättävän monet - päätyivät jopa ostamaan Romeron originaalipiirroksia, kun "onhan se nyt niin ainutlaatuinen tapaus, että tämmöinen tekijä on tänne saatu". Nämä olivat tavallisia ihmisiä, eivät mitään erityisiä sarjakuvaharrastajia, ja minusta oli todella hienoa, että pystyimme tällaisen tapahtuman heille tarjoamaan. (Harmiteltiin vain puolin ja toisin sitä, että tieto asiasta ei näille "tavallisille ihmisille" ollut kauhean hyvin kulkennut: monet olivat kuulleet tapahtumasta enemmän tai vähemmän vahingossa. Sanottiin, että enemmänkin halukkaita tulijoita olisi varmasti ollut, jos olisi paremmin tiedetty).
Joka tapauksessa, lukijoiden ja tekijöiden kohtaaminen on minusta erityisen hieno osa siitä, mitä sarjakuvafestivaalit ovat, minulle henkilökohtaisesti ehkä jopa se tärkein osa. Silloin kun vieraat ovat näitä mainstream-tyyppejä, "suuren yleisön" tekijöitä, niin me myös samalla puolestamme levitämme tietoutta taidemuodostamme näiden tavallisten ihmisten keskuuteen. Ja se on minusta aika hieno asia - niin hieno, että sitä kannattaa tulevillakin festareilla jatkaa.
En minäkään miehenä näköjään paljoa Modestysta ymmärrä. Kun ostajat selailivat Romeron originaalistrippejä, eräs nainen kertoi valinnastaan: "Ensin meinasin ottaa tuon, missä on tuo lähikuva, mutta en sitten kuitenkaan halunnut sitä, kun siinä Modestylla on tukka auki". Ai, minä en ollut huomannut mitään. Onko sillä sitten isokin merkitys? On tietysti, eihän hahmo normaalisti näytä siltä! Modesty tukka auki on sama kuin Batman ilman huppua ja viittaa!
Kuinka ollakaan, tämä strippi myös viimeisenä jäi Romeron pöydälle. Eräs toinen nainen sanoi minulle valitellen: "Siellä oli jäljellä enää vain semmoinen, missä Modestyn tukka on auki".