Kannatetaan. Romita jr. olis kyllä äärimmäisen mielenkiintoinen henkilö nähdä olettaen tietenkin ettei se mikään olematon yhden lauseen ihme ole.
Eräs nimeltä mainitsematon Euroopassa suosittu sarjakuvantekijä kertoi minulle huvittuneena seuranneensa JRJR:n käyttäytymistä eräillä eurooppalaisilla festareilla. Jenkeissähän mies on supersankarialan suurimpia staroja, joten festareilla saa olla kaiken huomion keskipisteenä - mutta täällä hän "varmaan luuli kuolleensa ja joutuneensa helvettiin", kun hänestä ei niin välitettykään, vaan väki juoksi jonkun ihme taidejengin ja Disney-piirtäjien perässä!

Ja Vesa, turha sitä Byrneäkään on niin kauheasti parjata. Kyllä mies on Suomessa ollut hyvin merkittävä sarjakuvantekijä, tuon 80-luvun lopun Marvel-buumin myötä hänet muistetaan sellaisissakin piireissä, jotka muuten eivät sarjakuvia harrasta. Graafisen suunnittelun opiskelijoiden keskuudessa ainakin olen usein kuullut sellaisia kommentteja kuin "luin minäkin sarjakuvia silloin joskus, John Byrne ainakin oli kova juttu".
Nuoren polven nostalgiaa?
Sivulauseena mainittakoon, että meillä ei muuten ole kertaakaan tainnut olla festareilla vieraana amerikkalaista supersankaripiirtäjää. Englantilaiset ovat käyneet täällä miltei järjestään, kaikki mitä siellä on, mutta ei yhtään amerikkalaista. (Ellei Will Eisneria sitten lasketa tähän joukkoon, minusta ei). Ymmärrän, että onhan siinä toki merkittäviä taloudellisia syitä - niin, ja puhumattakaan sitten siitä, että tästä porukasta ei meidän piireissä välttämättä ollenkaan digata - mutta tulipa vaan mieleen, että siinäpä on melkoisen iso alue sarjakuva-alaa, jonka olemassaolon meidän festarimme melkeinpä ovat koittaneet kieltää...
Minä myös kannatan ehdotettuja nimiä Patrick McDonnell, Dave McKean, Dan Clowes ja Chris Ware. Onko Ware käynyt Euroopassa festareilla, esiintyykö hän yleensäkään julkisuudessa?
Mustana hevosena ehdottaisin parin pohjoismaisen Mustanaamio-piirtäjän kokoamista yhteen. Mustis täyttää ensi vuonna 70 vuotta!