Kirjoittaja Aihe: Helsingin sarjakuvafestivaalit 23.-24.9. 2006  (Luettu 87962 kertaa)

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Curtvile

• Ylläpitäjä
Re: Helsingin sarjakuvafestivaalit 23.-24.9. 2006
« Vastaus #390 : 11.10.2006 klo 20:01:09 »
Nii, estoisempikin myyjä saa mainoshuudahduksia suustaan muutaman jälkeen. Ja itse myyntituotteisiin alkomahooli auttaa kuten vastakkaiseen sukupuoleen, muutaman jälkeen paljon paremman näköisiä ja niissä on paljon parempia juttuja.

loistava teoria!
kunhan rupean juomaan kaksin käsin minulla on VALTAVA kotikirjasto maailmankirjallisuuden klassikoita.

ääh, ei sittenkään...
Vastakkaisesta käsityksestä huolimatta nautin etanolia harvoin ja sangen kohtuullisesti, enkä itse havainnut varsinaisissa festareissa (lauantaina) mitään mikä ei olsi sopinut kuvaan täysraittiille tai alaikäisille.

Vesa: halusit tai et, nuoret on sarjakuvan tulevaisuus ja jos niitä kiinnostaa juomattomuus ja manga, sä voisit sille harvinaisen vähän. Erikoista opinioonia, etten sanois ennakkoluuloista,  yhden johtavan sarjakuvakustantamon kustannustoimittajalta /Sarjainfon päätoimittajalta / Sarjakuvaseuran hallituksen jäseneltä /apurahapäättäjältä. Alkaa ikä painaa itse kenelläkin...

Pata kattilaa mustaksi....
Nuoria? kuka täällä on nuorista ollut kiinnostunut?
Sarjikset on kuin kirjat, myöhäisheränneitä on jotain 7 tuhannesta.
Lapset ja nuoret lukee jos on mitä lukea.
Mangaa luetaan siksi kun sarjakuva on suunnattu valmiiksi jo varttuneemmille.
Joka harmittaa minua.
ei taidesarjakuvaa tarvitse lopettaa ja alkaa tehdä vain hyviä lastensarjiksia. pitää jatkaa taidesarjakuviakin, mutta päästä ulos pienistä piireistä.
Suomalaisten nuorten juomattomuus lakkaa iän myötä. Valitettavasti.
Toivottavasti jaksavat sinnitellä Mangan ja sarjakuvan parissa kauemmin...
(mitä epäilen....kasvavat "aikuisiksi" ja "tärkeiksi". saman niistä saa kuitenkin rosiksessa saa kuin ihmisistä...)

roju

• sarjispelle
  • Jäsen
« Vastaus #391 : 11.10.2006 klo 20:11:27 »
Mitä erikoista tuossa oli?

Se sävy, se sävy...

Sarjainfoon tai apurahapäättämiseen ei alkoholi vaikuta millään tavalla.   

Ehkä ei, mutta ennakkoluulot jonkun lajityypin suhteen saattaa vaikuttaakin. Siihen lauseellani viittasin.

Nuoria? kuka täällä on nuorista ollut kiinnostunut?
Lapset ja nuoret lukee jos on mitä lukea.

Minusta kyllä kannattaisi olla. Ennen mangan tuloa sarjakuva oli pahasti ukkoutumassa. Sarjisliikkeitäkin loppui, kun ostajakunta ikääntyi ja uutta ei tullut tilalle.

Ei se taidesarjakuva mihinkään tästä maasta lopu, mutta hyvää, jatkuvasti ilmestyvää kotimaista nuortensarjakuvaa en muista vähään aikaan nähneeni. Koululainen taitaa olla ainoa jossa on jotain vähän säännöllisemmin, ehkä Suosikin ja Demin voi laskea mukaan. 
Muista poika, että tämän päivän kapinallinen on huomispäivän pieru.

Grezen

• Jäsen
  • ¡Viva Zapata!
« Vastaus #392 : 11.10.2006 klo 20:29:46 »
En mäkään kyllä muista, että kauheasti ördäysmeininkiä olisi tuolla festaripaikalla ollut. Itse tuli pari-kolme kaljaa lipiteltyä päivän mittaan ennen iltabileitä, mutta eihän niitä lehtiä nyt kauhean koomassa kehtaisi lapsille myydä (ja tämä siis pienlehtipuolella). :)

Myöskään kauhean sisäpiirimeininkiä en pienlehtitaivaassa havainnut, mutta mehän (Muësli) oltiinkin siellä ihan ta'immaisessa nurkassa, josta ei kauheasti kyennyt muille myyjille huutelemaan - enkä mä läheskään kaikkia myyjiä edes tuntenut. Kavereita siinä aina välillä poikkesi muuten vaan jutustelemassa, mikä oli mukavaa.

Sisäpiirimäisyys on osaksi näköharha, osaksi totta. Koska piirit ovat pienet, ovat ne pakostakin sisäpiirimäiset (siis niin, että kaikki tuntevat tai ainakin tietävät toisensa). Mutta äkkiä niihinkin piireihin pääsee, kun menee vain mukaan. Parissa kuukaudessa mäkin sujahdin porukkaan. Ja kyllä se alkoholi siinä aika paljon auttoi, ujo ihminen kun olen. :D Jollakin toisella voi olla toisin.

keijoahlqvist

• Sarjakuvaneuvos
  • Jäsen
  • -
« Vastaus #393 : 11.10.2006 klo 20:33:51 »
Ei Hesan festareilla juopottelu ole ongelma, Kemissä joskus ei kutsutut vieraatkaan koskaan ehtineet kapakasta tapahtumapaikalle näyttäytymään  ;D.

Mutta sarjakuvatapaamisissa pitää voida käydä myös alaikäisten.

Murehdituttaa sekin, kun näkee hyvien nuorten tekijätyyppien vaihtavan sarjakuvantekemisen raskaaseen lähes jokapäiväiseen dokaamiseen ennen kuin ovat kahdeksaatoista täyttäneet. Kännääminen nääs on kivempaa kuin piirtäminen, tiedän sen pirun hyvin itse. Sääli vaan ettei mun terveys enää kestäny vaan piti siirtyä rintaman toiselle puolelle todistamaan että kännissäolemisesta ei jääny ikinä mitään käteen.

Toisaalta ei jää selvinpäinolemisestakaan, notta ottakaa, lapset ottakaa.

VesaK

• Jäsen
  • Kuka mitä häh?
« Vastaus #394 : 11.10.2006 klo 20:52:51 »
Se sävy, se sävy...

Ehkä ei, mutta ennakkoluulot jonkun lajityypin suhteen saattaa vaikuttaakin. Siihen lauseellani viittasin.

No, minä tuen kaikkea sarjakuvaa. Aivan kaikkea. Jokainen Sarjainfon lukija sen kyllä tietää. Se on kaikelle sarjakuvaan liittyvälle avoin, ja sen on pakkokin olla. Juttuja otetaan jatkuvasti vastaan jos niitä vain tarjotaan. Kritiikkiä on sen verran vastassa, että jos "siskonpoika on tosi hyvä piirtämään Aku Ankkoja sivusta päin, tein siitä haastattelun" - linjalle menee, niin ottiatuota, ehkä ei kuitenkaan.
Mangaakin luen, joskaan kioskimangan lukemiseen olen aivan liian vanha saadakseni siitä kiksejä. Vanhaa nonstoppikoulukuntaa nääs. Toivon että olen väärässä, että minulllekin sopivaa kevytmangaa löytyisi.
Henkilökohtaisesti tuen myös - minkä pystyn - myös niitä tekijöitä jotka saavat aikaiseksi asioita, erityisesti sarjakuvallisia asioita, eivät vain apurahahakemuksia.
Roju hyvä, sinullahan on mitä ilmeisimmin sarjalippu Pariisiin, mene toki sinne nauttimaan aidosta ruutukaavakulttuurista jos kerran täällä Suomessa niin kovin ahdistaa.
« Viimeksi muokattu: 11.10.2006 klo 20:55:50 kirjoittanut VesaK »
“Like millions of Americans, I grew up with ‘Peanuts.’ But I never outgrew it.”
- Barack Obama

Grezen

• Jäsen
  • ¡Viva Zapata!
« Vastaus #395 : 11.10.2006 klo 21:00:26 »
Sopii Vesan ja Rojun jatkaa apuraha-, manga-, yms. mistä lieneekään erimielisyyksistä ja ahdistuksista keskustelua yksityisviestien tai sähköpostin kautta, ei tässä ketjussa.

VesaK

• Jäsen
  • Kuka mitä häh?
« Vastaus #396 : 11.10.2006 klo 21:03:06 »
Sopii Vesan ja Rojun jatkaa apuraha-, manga-, yms. mistä lieneekään erimielisyyksistä ja ahdistuksista keskustelua yksityisviestien tai sähköpostin kautta, ei tässä ketjussa.

Juu, toi on totta. Tarkoitin vain sanoa, että mikäli ei nykyinen Suomalainen sarjakuvatapahtumatoiminta kiinnosta, niin tehkää itse parempi ja omanlaisenne festivaali. Maailma on myös avoinna, eiköhän sieltä löydy jokaiselle sopivia juttuja.
- Barack Obama

roju

• sarjispelle
  • Jäsen
« Vastaus #397 : 11.10.2006 klo 21:44:34 »
Roju hyvä, sinullahan on mitä ilmeisimmin sarjalippu Pariisiin, mene toki sinne nauttimaan aidosta ruutukaavakulttuurista jos kerran täällä Suomessa niin kovin ahdistaa.

Mun Pariisin sarjaliput ei liity tähän asiaan millään lailla, joten palataan asiaan. Henkilökohtaisuuksiin mennään, kun ei ole enää muuta asiaa, vai? Mullapa on.

Jos ajatellaan sarjakuvaa osana nuorisokulttuuria tällä hetkellä, kiinnitin huomiota siihen että festareilla ei ollut esim. kuvataidekoululaisia tänä vuonna, vai oliko kyseessä kenties näköharha? (En ollut paikalla koko aikaa.) Aiempina vuosina oli usein joitain ryhmiä. Ehkä se on opettajien aktiivisuudesta yms. kiinni. 

Varsinaiselle mangakoululle alkaisi pikkuhiljaa olla tilausta, sen osoitti viime viikonlopun Nuori Kulttuuri-tapahtumakin. Minä en sen alan guru ole eikä minusta sitä tule, mutta tajuan sentään asian arvon. Sitä ei vielä kukaan tiedä mitä siitä kulttuurista kehittyy kun nuo tuosta kasvavat.

Yksi sarjisfestien probleemeista on ehkä se että pitäisi tuoda yhteen vanhat harrastajat ja mangailijat, mutta kumpiakaan ei kiinnosta toistensa kulttuuri. Huvitti kuunnella taas sunnuntaina vanhojen nitinää mangaohjelmasta ja kissankorvista. Persana, nuorisot tulee meiän hiekkalaatikolle leikkimään - rooliasuissa! En tiedä miten nämä yhteen sovittaisi, kiinnostuksen puute on aitoa ja sallittua, tietysti. Oli hauska huomata festivaalin levittyvän pitkin kaupunkia ja viikonlopun yli ajallisesti Luzernin tapaan. Näin laajaan kirjoon se sopiikin mainiosti.

MarkZero

• Jäsen
« Vastaus #398 : 11.10.2006 klo 21:54:56 »
Aihetta sivuten, en päässyt sarjakuvafestareille tänä vuonna, mutta mangaosuudesta päättelen sen muistuttaneen Finnconin vastaavaa. Paljon Cosplay-yleisöä, vähän itse sarjakuvaan ja animaatioon liittyvää asiaa?

Finnconissa kyllä suorastaan ahdisti Cosplay-tyyppien määrä. Ja lisäksi heillä ei ollut juuri mitään kiinnostusta itse festariohjelmaan (paitsi pukuihin liittyviin osuuksiin). Finnconin ohjelma oli laadukas, mutta omasta mielestäni Cosplay-tyypit ei sopineet kuvioon millään tavoin. Ja samaa sanoisin sarjisfestaristakin.

Mangasta toivoisikin asiaa festareille, mutta Cosplay-pukufestarit voisi jatkossa pitää jossain muualla.
« Viimeksi muokattu: 11.10.2006 klo 21:57:13 kirjoittanut MarkZero »

Grezen

• Jäsen
  • ¡Viva Zapata!
« Vastaus #399 : 11.10.2006 klo 22:00:33 »
Mangasta toivoisikin asiaa festareille, mutta Cosplay-pukufestarit voisi jatkossa pitää jossain muualla.

Näin ihan tilarajoitustenkin vuoksi. Finnconissa oli jo ahdasta (ja Paasitornissa on sentään viisi kerrosta!), joten Gloriaan ei olisi kukaan mahtunut itkemälläkään, jos mangaohjelma olisi yhtään tuota laajempi ollut.

Ehkä mieluummin lähtisi niin päin tekemään, että nämä lukuisat manga- ja animetapahtumat (niitä tuntuu olevan nyt joka kaupungissa) lähtisivät laajenemaan muunkin sarjakuvan suuntaan. Yhteistyötä vaatii kyllä kaikilta tahoilta.

VesaK

• Jäsen
  • Kuka mitä häh?
« Vastaus #400 : 12.10.2006 klo 02:32:08 »
Mun Pariisin sarjaliput ei liity tähän asiaan millään lailla, joten palataan asiaan. Henkilökohtaisuuksiin mennään, kun ei ole enää muuta asiaa, vai?

Itsehän aloitit. No, mutta jos vielä esim. "äijäilystä" haluat natista niin jatketaan tuolla sekalaisissa, tappeluketjun puolella.

Festivaalit ja kustannustoiminta Suomessa  ovat ihan kunkin järjestäjän itsensä näköisiä.
Manga- ja cosplayaily on ilahduttavaa aktiviteettia, sama juttu kuin muinoin 1980-luvun alussa perustettiin sarjakuvaseuroja joka niemeen ja notkelmaan. Vaan pitää muistaa muitakin sarjakuvan ystäviä. Ilahduttavaa olisi mikäli ja kun kaikki pystyvät sulautumaan joukkoon, kun kerran kuitenkin ollaan suurin ja piirtein samalla asialla.
Suuret kiitokset Raisa Cacciatorelle ja muille Mannerheimin lastensuojeluliiton immeisille sekä Ilta-sanomien, Hesarin jne. toimittajille, jotka olivat osaltaan tukemassa mangabuumin räjähtämistä Suomessa. Ihan kademieli iskee.
Tietenkin manga ja anime on osa (scifi- ja) sarjakuvatapahtumia jatkossakin, mutta vain pieni osa YLEISsarjakuvatapahtumaa. Cosplay taas vaatii ihan oman tapahtumansa, mielestäni, vähintäänkin oman tilansa.
« Viimeksi muokattu: 12.10.2006 klo 02:33:58 kirjoittanut VesaK »
- Barack Obama

Antti Vainio

• Karpaattien nero
  • Jäsen
« Vastaus #401 : 12.10.2006 klo 02:55:50 »
Mun Pariisin sarjaliput ei liity tähän asiaan millään lailla, joten palataan asiaan. Henkilökohtaisuuksiin mennään, kun ei ole enää muuta asiaa, vai? Mullapa on.

Vittu, menin sitten sinun mainostamaan Ranskaan juuri kun Helsingissä olisi ollut kivaa. Olen suhtautunut kirjoituksiisi  aina vähän skeptisesti mutta viikko Carcassonnessa sai minut uskomaan että keksit sarjakuvat omasta päästä. Ranskalaiset ei ole niinkuin sarjakuvissa vaan paljon daijumpia
"This country sucks. It's all about the nature and who the fuck cares about the nature".

keijoahlqvist

• Sarjakuvaneuvos
  • Jäsen
  • -
« Vastaus #402 : 12.10.2006 klo 08:28:18 »
Just ku krapulaisten ja ylimielisten sarjakuvakantturoiden höyryävää laumaa on tullu raikastamaan kospleijjarit, niistä ruvetaan kitiseen! Jos on tilanahtautta, ei kai ensmäseks pidä häätää niitä jotka tuo uutta eloa ja toivoa tapahtumaan?

roju

• sarjispelle
  • Jäsen
« Vastaus #403 : 12.10.2006 klo 08:33:11 »
Sillähän ne kaikki, uudetkin, sulautettaisiin taas mukaan yleismeininkiin että hankittais tarpeeksi iso tila. "Hei, tänne sarjakuvafestareille on tulossa LIIKAA yleisöä!" Jonkunlainen konsensus tuntuu vallitsevan siitäkin että yksi iso(hko) yhteistapahtuma ois kiva ja tuskin sitä talkooporukkaa liikaa on ikinä, joten toi "menkää ja perustakaa oma tapahtuma jos ei kelpaa" on ihme marttyyrivinkunaa. Kissankorva-aktivistit tuntee varmaan itsensä tosi tervetulleiksi, jahuu. 

Tässä on heitelty ehdotuksia miten festarit vois olla vielä paremmat. Minusta on hyvä että ne jotka on tyytymättömiä, sanoo sen. Ja tää lähti siitä viina/sisäpiirikeskustelusta.

*Tietoisku*: Kiittämättömyys on maailman palkka.
« Viimeksi muokattu: 12.10.2006 klo 08:35:22 kirjoittanut roju »

puro

• Multirajoitteinen
  • Jäsen
  • Ei se siitä suttaannu.
« Vastaus #404 : 12.10.2006 klo 09:16:20 »
Tässä on heitelty ehdotuksia miten festarit vois olla vielä paremmat. Minusta on hyvä että ne jotka on tyytymättömiä, sanoo sen. Ja tää lähti siitä viina/sisäpiirikeskustelusta.

Kaikenlainen palaute on kyllä tervetullutta ja muutamaa hernahtamista lukuunottamatta keskustelu oikein hyvää, jatkakaa! Otto varmaan osaa valottaa ensi vuoden suunnitelmia, sitten kun ovat sen verran pitkällä, että niitä kannattaa ruotia.

-P.