Kirjoittaja Aihe: Helsingin sarjakuvafestivaalit 23.-24.9. 2006  (Luettu 88089 kertaa)

0 jäsentä ja 3 Vierasta katselee tätä aihetta.

lauralle

• Vieras
Re: Helsingin sarjakuvafestivaalit 23.-24.9. 2006
« Vastaus #375 : 11.10.2006 klo 16:50:50 »
Olenko tosiaankin ainoa jonka mielestä Helsingin sarjakuvafestivaalit olivat taaskin enemmän tai vähemmän pettymys? Lataan festivaaleihin aina aika paljon odotuksia ja sitten huomaankin haluavani pois jo tunnin sisällä. Ostan nopeasti teokset jotka olen jo ennakkoon ajatellutkin ostavani ja pari houkuttelevaa yllätystä, yritän saada selvää lavaohjelmasta ja ihmisistä mutta turhaudun ja suunnistan ulos.

Gloria oli ehkä paikkana tunnelmallinen ja boheemi mutta huono ilmastointi ja ahtaus oli suorastaan epämiellyttävää ja ahdistavaa. Viimevuoden postitalon festivaali oli sentään kävijäystävällisempi ja houkutteli varmaan muitakin kuin alan ihmisiä, kai tämä on tarkoitus?

Festareilla käydessäni tuntuukin aina että tunkeudu jonkun pienen porukan omiin bileisiin, ja tällä kertaa paikan valinta vahvisti tätä fiilistä. Baari keskellä tapahtumaa ei anna kyllä kovinkaan ammattimaista kuvaa, saati sitten lavalla sekoilu. Jos itse olisin myymässä omaa osaamistani, en varmaankaan joisi samalla alkoholia. Eikö tämä häiritse ketään muita, täälläkin vain keskustellaan miten juotiin ja missä kunnossa oltiin?

Itse en todellakaan sylje lasiin ja jokainen saa olla ja tehdä niin kuin haluaa mutta jos on tarkoitus, että sarjakuvafestivaalit olisivat suuren yleisön tapahtuma niin näin heitä ei ainakaan tavoiteta tai saada tulemaan uudestaan. Voin tietysti olla väärässä ja festivaali haluaa pysyä omanlaisenaan boheemina kerhokokouksena jossa sarjakuvantekijät myyvät toisilleen.

Aion kyllä jatkaa sarjakuvafestivaaleilla käymistä oli se sitten missä tahansa tai missä kunnossa vain, eihän näitä tapahtumia liikaa ole. Kiitos kumminkin järjestäjille jotka jaksavat tehdä festivaalia, vaikka kaikkia ei voi aina miellyttääkään ja tänne tullaan sitten moralisoimaan  :).

Hanna

• Jäsen
« Vastaus #376 : 11.10.2006 klo 17:09:39 »
Lataan festivaaleihin aina aika paljon odotuksia ja sitten huomaankin haluavani pois jo tunnin sisällä.
...
Festareilla käydessäni tuntuukin aina että tunkeudu jonkun pienen porukan omiin bileisiin
...
Jos itse olisin myymässä omaa osaamistani, en varmaankaan joisi samalla alkoholia. Eikö tämä häiritse ketään muita, täälläkin vain keskustellaan miten juotiin ja missä kunnossa oltiin?

Allekirjoitan nämä täysin myös omalta kohdaltani. Odotan festareita vesi kielellä, mutta viivyn paikan päällä max 2 h, yleensä vain sen tunnin mikä koko paikan kiertämiseen ja sarjisten ostoon menee aikaa. Itse sarjakuvantekijöiden (lähinnä omakustantajien) ryhmä tuntuu enemmän tai vähemmän symbionttiselta ja tällaiselle "kasvottomalle nettikirjoittelijalle" sisäpiiriltä. Toisaalta olen saanut aina omakustatajilta ystävällistä palvelua ja iloisia ilmeitä, joten siinä mielessä ei kyllä mitään valittamista. Ehkäpä tuo Pienlehtitaivaan sijainti pienen pienellä ja ahtaalla käytävällä "omassa yksinäisyydessään" tekee siitä hieman sisäänpäin lämpiävän oloisen, mene ja tiedä. Tilanne olisi varmaan toinen jos tulisi pyörittyä piirtäjien/harrastajien tapaamisissa yms. häppeningeissä ja tuntisi porukkaa enemmän.

Sitä minäkään en kyllä ihan hiffaa että omia sydänverellä tehtyjä tuotoksia kaupitellaan miestä väkevämmän voimin, tai ylipäänsä että alkoholi tuntuu usein olevan varsin suuressa roolissa festareilla / niiden muissa riennoissa / ylipäänsä sarjistapaamisissa. Siltä mielikuvalta ei ainakaan voi välttyä näitä Kvaakinkin keskusteluja lukiessa. Kuten sanottu, kukin tyylillään, enkä minäkään lasiin sylje, mutta...

Lauralle kiitokset piristävän poikkeavasta mielipiteen esittämisestä! :)
Klik klik --> Sarjisblogini

tertsi

• Vieras
« Vastaus #377 : 11.10.2006 klo 17:14:38 »
Olisiko kysyntää Helsingin sarjakuvatapaamiset: 2-4 tuoppia tai jopa 2 kuppia kahvia- tyyppiselle tapaamiselle?

VesaK

• Jäsen
  • Kuka mitä häh?
« Vastaus #378 : 11.10.2006 klo 17:25:34 »
Olisiko kysyntää Helsingin sarjakuvatapaamiset: 2-4 tuoppia tai jopa 2 kuppia kahvia- tyyppiselle tapaamiselle?

Niin, tämä on vähän tätä "huomaavaiset tupakoitsijat" meininkiä. Jos ei ole festaripaikalla baaria, puolet väestä käy vilasemassa meiningin ja pakkautuu sitten lähimpään baariin loppuviikonlopuksi. Kumma kyllä, pikku ja isommassa hönössä sujuu kaupantekokin puolin ja toisin - varsinkin pienlehtipuolella. Mielestäni kyllä enemmistö ostajista oli kaljoitellut, pienlehtikauppiaista suurin osa hoiti hommansa 100% mallikkaasti.

Kyllä minun puolestani voidaan pitää sarjistapaamiset vaikka Valion baarissa vastedes, mutta arvata saattaa että porukkaa ei tule paikalle siihen malliin kuin Milenkaan.
Oulussahan oli tapaaminen ensin kahvilassa - ja sitten baariin...

Herätysjuhlilla ei kaiketi (niin paljon) juoda viinaa, mutta tupakkaa siellä kyllä palaa, raportoi eräskin taivaaseenpääsyfesteillä käynyt. Muita (lähes) alkoholittomia festivaalihenkisiä joukkokoontumisia en tiedä Suomessa olevankaan.
« Viimeksi muokattu: 11.10.2006 klo 17:27:28 kirjoittanut VesaK »
“Like millions of Americans, I grew up with ‘Peanuts.’ But I never outgrew it.”
- Barack Obama

tertsi

• Vieras
« Vastaus #379 : 11.10.2006 klo 17:28:11 »

Veli Loponen

• Isoveli
  • Ylläpitäjä
  • <><
« Vastaus #380 : 11.10.2006 klo 17:31:01 »
Herätysjuhlilla ei kaiketi (niin paljon) juoda viinaa, mutta tupakkaa siellä kyllä palaa, raportoi eräskin taivaaseenpääsyfesteillä käynyt. Muita (lähes) alkoholittomia festivaalihenkisiä joukkokoontumisia en tiedä Suomessa olevankaan.
Niin siis ne on niitä körttejä, jotka sauhuttelevat, mutta manga/anime -hommeleissa kuulemma on myös siihen alkoholittomaan suuntautuvaa vaihtoehtoa kuulemma...
Perry Rhodan ei polta tupakkaa!
http://www.veliloponen.com/sarjakuva

kaltsu

• Jäsen
« Vastaus #381 : 11.10.2006 klo 17:57:43 »
Allekirjoitan nämä täysin myös omalta kohdaltani. Odotan festareita vesi kielellä, mutta viivyn paikan päällä max 2 h, yleensä vain sen tunnin mikä koko paikan kiertämiseen ja sarjisten ostoon menee aikaa.

Täytyy muuten tässä välissä sanoa että olisin mielelläni antanut Hannallekin Teppo ja Tyttö-lehden mutta toisella kertaa kun sinut näin, et huomannut huomionkiinnitysyrityksiäni viillettäessäsi pöytäseureemme ohi. Toisella kerralla yritin jopa sännätä perääsi mut katosit juomanhakureissusi päätteeksi pienlehtitaivaan ihmisvilinään (jälkikäteen ajateltuna varmaan parvelle katsomaan ohjelmaa?) niin nopeasti että jätin takaa-ajon suosiolla kesken.

:-\

Sekin täytyy sanoa että ilman alkoholia tuskin kestäisin itsekään tällaisia tapahtumia kahta tuntia pidempään. Ja siinä vaiheessa kun festarit on pelkkä lavaohjelmalla ryyditetty kaupustelupaikka, jossa naapuruston mummotkin tulevat mielellään piipahtamaan, jätän itse ihan suosiolla tulematta paikalle.

Olen pahoillani etteivät kaikki nykyisenlaisilla festareilla viihdy, itselleni nämä tapahtumat ovat vuoden kohokohtia.

VesaK

• Jäsen
  • Kuka mitä häh?
« Vastaus #382 : 11.10.2006 klo 18:00:05 »
Niin siis ne on niitä körttejä, jotka sauhuttelevat, mutta manga/anime -hommeleissa kuulemma on myös siihen alkoholittomaan suuntautuvaa vaihtoehtoa kuulemma...

Totta juu. Eikä vissiin assemblyissäkään kulu kuin laittikolaa. Eli jos halutaan luoda "sarjakuva" tapahtuma, jossa hilluu 2000 cosplayaajaa ja 2000 nörttiä lukemassa sarjakuvia netistä niin senkus vaan järjestämään. Lavaohjelmaksi riittänee (sarjakuva)raamatun luku.
- Barack Obama

Solja

• Sarjakuvataiteilija
  • Jäsen
  • Helvetin hyvin menee.
« Vastaus #383 : 11.10.2006 klo 18:04:32 »
Gloria oli ehkä paikkana tunnelmallinen ja boheemi mutta huono ilmastointi ja ahtaus oli suorastaan epämiellyttävää ja ahdistavaa. Viimevuoden postitalon festivaali oli sentään kävijäystävällisempi ja houkutteli varmaan muitakin kuin alan ihmisiä, kai tämä on tarkoitus?

Festareilla käydessäni tuntuukin aina että tunkeudu jonkun pienen porukan omiin bileisiin, ja tällä kertaa paikan valinta vahvisti tätä fiilistä.

Oliko se nyt jotain noin 6500 kävijää mitä kävi tänä vuonna sarjakuvafestivaaleilla..mm.. Taisi olla. Näin lonkalta heittäen arvio että  kaikki kävijät eivät tainneet olla sarjakuvapiireistä.. (lupsakka silmän vinkkaus)

mari

• Jäsen
« Vastaus #384 : 11.10.2006 klo 18:10:04 »
Oulussahan oli tapaaminen ensin kahvilassa - ja sitten baariin...

...Ja Vesalle jäi ikuisia traumoja, kun piti niinkin kauan odottaa baariin pääsyä  ;D

No joo, mun pitää sanoa se, ettei kaikki kauppaa töitään viinan voimin -en mä ainakaan. Mä juon sitten, kun oon kauppahommat hoitanut... Ainakin yleensä...
Tollasissa tapahtumissa suurempana ongelmana musta on tuo sisäpiiri-meininki, ei alkoholi... Siihen on välillä vaikee päästä mukaan, eikä se saata suurta yleisöä sitten kiinnostaakaan. Tosin senverta iso kävijämäärä tais olla viime festareilla, että ehkä se kiinnostaakin...?

Oulussa oon tosiaan koittanut pitää puolia siinä, että aloitetaan tapaamiset eka jossain kahvilassa tms. Sen takia, että alaikäiset pääsee mukaan kans ja ettei se näytä siltä että olis PAKKO juoda... ketäänhän ei pakoteta :)

Harmi, jos festareista jäi tuollainen maku, mutta samaa mieltä oon Hannan kanssa, on hyvä että mielipiteitä sanotaan ääneen!

Hanna

• Jäsen
« Vastaus #385 : 11.10.2006 klo 18:16:39 »
Täytyy muuten tässä välissä sanoa että olisin mielelläni antanut Hannallekin Teppo ja Tyttö-lehden mutta toisella kertaa kun sinut näin, et huomannut huomionkiinnitysyrityksiäni viillettäessäsi pöytäseureemme ohi. Toisella kerralla yritin jopa sännätä perääsi mut katosit juomanhakureissusi päätteeksi pienlehtitaivaan ihmisvilinään (jälkikäteen ajateltuna varmaan parvelle katsomaan ohjelmaa?) niin nopeasti että jätin takaa-ajon suosiolla kesken.

Heh heh.

Kuten jo tuossa tuli todettua niin kukin tyylillään, kaljan kera tai ilman tai miten päin vaan. Itse en ole mikään kovin festari-henkinen tyyppi, mutta tykkään kyllä kovasti käydä Helsingin sarjisfestareilla sarjakuvien (oston) itsensä vuoksi, joten siinä mielessä olen hyvin tyytyväinen niihin ja tulen varmasti jatkossakin käymään. Kirjoitukseni ei ollut tarkoitettu dissaukseksi itse festareita eikä ketään/mitään muutakaan kohtaan.
Klik klik --> Sarjisblogini

VesaK

• Jäsen
  • Kuka mitä häh?
« Vastaus #386 : 11.10.2006 klo 18:45:06 »
...Ja Vesalle jäi ikuisia traumoja, kun piti niinkin kauan odottaa baariin pääsyä  ;D
Oulussa oon tosiaan koittanut pitää puolia siinä, että aloitetaan tapaamiset eka jossain kahvilassa tms. Sen takia, että alaikäiset pääsee mukaan kans ja ettei se näytä siltä että olis PAKKO juoda... ketäänhän ei pakoteta :)
Harmi, jos festareista jäi tuollainen maku, mutta samaa mieltä oon Hannan kanssa, on hyvä että mielipiteitä sanotaan ääneen!

Juu. Hyvä ideahan se on, että kaikki pääsevät tapaamaan paikallisia "friikkejä", jo alaikäisinä. Pääsevät siinä samalla "piireihin" sitten.
Kemin festeillä ekaa kertaa käydessäni (18-vuotiaana) en juonut tippaakaan alkoholillisia juomia. Seuraavilla visiiteilläni sitten kyllä.
Eikä se haitannut, mutta "sisäpiiriys" tuntui jo silloin eristävältä tekijältä. Tosin se johtui ihan puhtaasti nuoruuden estoisuudestani, josta ihmejuoma jallu on minut myöhemmin tyyten vieroittanut. Anteeksi nyt vaan kaikille... Suomessa ei kerma kaikkiaan kehdata mennä "piirin" sisälle, jos ei ole ketään tuttua mukana jo valmiiksi. Ihan sama juttu, puhutaanpa nyt sitten sarjisporukasta tahi postimerkkeilijöistä.
Mielipiteitä pitää uskaltaa esittää, mutta puhalluttamista en kyllä kannata s-festien ovelle. Eikä kenenkään tarvitse olla samaa mieltä kanssani, vaikka parempi olisikin niin...
Eivätkä kaikki suinkas juo viinaa ainakaan Helsingin tapaamisissa, ja käyvät silti niissä säännöllisesti.
Ikärajaus on toinen juttu, eli ei kai siinä mitään että olisi tarjolla holitonkin tapaamisvaihtoehto kaikenikäisille. Vaikka sitten siellä Valion baarissa Kampissa, jossa ainakin liikenneyhteydet joka suuntaan ovat erinomaiset.
Eli ensi viikon torstaina klo 18.00 - 20.00 siellä (?) siis, kahden kahvikupillisen maksiimilla. Kolmannen kupin ottajaa on lupa katsoa jo hieman kieroon.
Tulee paikalle ken tulee. Minä voin aivan hyvin tulla. 
- Barack Obama

Hege

• väsähtänyt
  • Jäsen
« Vastaus #387 : 11.10.2006 klo 18:59:55 »
Mielestäni kyllä enemmistö ostajista oli kaljoitellut, pienlehtikauppiaista suurin osa hoiti hommansa 100% mallikkaasti.

Nii, estoisempikin myyjä saa mainoshuudahduksia suustaan muutaman jälkeen. Ja itse myyntituotteisiin alkomahooli auttaa kuten vastakkaiseen sukupuoleen, muutaman jälkeen paljon paremman näköisiä ja niissä on paljon parempia juttuja.
But pride -  where there is a real superiority of mind, pride will be always under good regulation.

roju

• sarjispelle
  • Jäsen
« Vastaus #388 : 11.10.2006 klo 19:08:55 »
Mustakin vähempi viinanveto vois olla raikas vaihtoehto. Mutta tää on suomalaisen macho-viinakulttuurin sivutuote, eikä varmaan ihan kädenkäänteessä muutu. Viinan juonti kun on niiiiiiiiin siisti juttu ja sitä ymmärtämättömät väistämättä happamia uskovaisia tiukkapipoja, jotka ei osaa nauttia elämästä.

Viinaa on saatavilla lähestulkoon 24/7, sarjakuvia vaan yhden viikonlopun ajan. Ei kai olisi kohtuutonta odottaa että Nuorisoasiainkeskuksen hallinoimaan tilaan kehtaisi tulla alle viinaikäistenkin kanssa. Tilan pitäisi ehkä olla isompi: makasiineilla tuo jako toimi paremmin kun tilaa oli. Mutta sopivia tiloja on Helsingissä tosi nirkosesti tarjolla.

Paitsi jurrisia urpoja, en jaksais enää millään haisevii darraääliöitä selittämässä naama norsuntavaralla miten paljon tuli pöljäiltyä edellisenä iltana. Mun puolesta ois ihan okei et ne ois siel lähibaarissa sen suurimman osan ajasta. Tuskin niitä se ohjelma kiinnostaa anyway. Yks känniurpo mölisee tehokkaasti kumoon monta pöydällistä fiksua keskustelua tajuamatta edes hävetä tai milloin sen seuraa ei kaivata. Valitettavasti noi on sen sarjakuvaporukankin näkyvin osa, mutta on muutakin elämää. Ainakaan NettiNartun tapaamisissa ei tietääkseni juoda.

Sisäpiirimeiningin vaikutelma viittaa siihen, että alan yleinen epäammattimaisuus hönkii läpi. Näin sisäpiiriläisenä sitä ei tietysti huomaa. En kyllä tiedä mitä tuolle asialle voi tai tarvitseekaan voida - piirit on niin pienet että niihin on kyllä helppo päästä toisaalta. Ainakin jos juo viunaa. Festarit järjestetään suurelta osin vapaaehtoisvoimin, joten on tyydyttävä siihen mitä saa tai tartuttava itse toimeen... sitten kun sarjakuva on Suomessa varteenotettavaa kaupallista toimintaa, voinee odottaa ammattimaiskaupallista tapahtumaakin. Onhan ne Kirjamessut.

Vesa: halusit tai et, nuoret on sarjakuvan tulevaisuus ja jos niitä kiinnostaa juomattomuus ja manga, sä voisit sille harvinaisen vähän. Erikoista opinioonia, etten sanois ennakkoluuloista,  yhden johtavan sarjakuvakustantamon kustannustoimittajalta /Sarjainfon päätoimittajalta / Sarjakuvaseuran hallituksen jäseneltä /apurahapäättäjältä. Alkaa ikä painaa itse kenelläkin...
Muista poika, että tämän päivän kapinallinen on huomispäivän pieru.

VesaK

• Jäsen
  • Kuka mitä häh?
« Vastaus #389 : 11.10.2006 klo 19:32:07 »
Vesa: halusit tai et, nuoret on sarjakuvan tulevaisuus ja jos niitä kiinnostaa juomattomuus ja manga, sä voisit sille harvinaisen vähän. Erikoista opinioonia, etten sanois ennakkoluuloista,  yhden johtavan sarjakuvakustantamon kustannustoimittajalta /Sarjainfon päätoimittajalta / Sarjakuvaseuran hallituksen jäseneltä /apurahapäättäjältä. Alkaa ikä painaa itse kenelläkin...

Mitä erikoista tuossa oli? Minä sanoin vain sen mikä on totta. Jos joku viihtyy mieluummin cospleijaamassa tahi assemblyissa, niin tokkiinsa. Suomalaiset (sarjis)festivaalit nyt vain ovat tässä vaiheessa tämmöisiä. Sangen suuri osa porukasta juo kuitenkin, mutta eivät kaikki.
Kysy vaikka Römpötiltä, joka aina ehtiessään käy sarjistapaamisissakin, vaikka ei ole pariin vuoteen juonut.
Poikkeuksia on toki enemmän kuin mitä mainitsin - eihän esimerkiksi 24h sarjistempauksessa isommalti juotu missään, ja vähintäänkin kohtuullisia tuloksia syntyi. Mutta sehän olikin joidenkin mielestä nörtteilyä...

Mutta ikä painaa, se on totta. Ei viinanjuonnissa mitään hauskaa ole, paitsi se että "estot vähenee" ja sehän se vasta hauskaa onkin.
Sarjainfoon tai apurahapäättämiseen ei alkoholi vaikuta millään tavalla. Infoa väännän nytkin jo kolmatta iltaa putkeen varsinaisen työajan eli kustantamohommien jälkeen kahvin voimalla. Eikä kokouksissakaan juoda, niitten jälkeen sitten voidaan käydä kaljalla kyllä.   

« Viimeksi muokattu: 11.10.2006 klo 19:37:57 kirjoittanut VesaK »
- Barack Obama