Kirjoittaja Aihe: Aku Ankan levikki  (Luettu 65608 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Dennis

• Jäsen
Vs: Aku Ankan levikki
« Vastaus #120 : 08.01.2019 klo 15:07:00 »
Levikki oli hieman yli 200 000 muutama vuosi sitten, tieto löytyy tästä topiikista, siten tuo lasku on ollut huimaa.

Itse olen tarjonnut omia Aku-lehtiäni sinne sun tänne, tutuille ja kavereille, ei paljoa sytytä ketään, teinit pitivät lehteä lapsellisena, lapset pitivät tylsänä.

Itse en allekirjoita tuota lukemisen vähenemistä, lapset ja nuoret lukevat mm netistä paljon kaikkea mm somea, peliohjeita, juttuja jne.....

Lehti tai kirja "käyttöliittymänä" vaan ei enää iske nuoriin.

Itseäni kiinnostaa myös tuo asia, että mikä taho Sanomissa vastaa julkaisulinjoista koskien myös näitä sarjakuvakirjoja, jos se on Hyypän poppoo niin sekavaa on ja ei voi antaa hyvää arvosanaa.

Vai onko "rahaporukka" joka vastaa?

Itse olen kysellyt netin, somen ja emailin kautta julkaisuista viime vuonna mutta en yhtään vastausta ole saanut! Toista oli Riku Perälän aikana jolloin asiallisia vastauksia tuli.
Je suis alle kuuden euron pizza!

PoliisihirviGini

• Jäsen
« Vastaus #121 : 08.01.2019 klo 15:36:31 »
Itse en allekirjoita tuota lukemisen vähenemistä, lapset ja nuoret lukevat mm netistä paljon kaikkea mm somea, peliohjeita, juttuja jne.....

Mutta lukevatko he mitään pitempiä tekstejä? Pystyvätkö he sitoutumaan mihinkään pitempiaikaiseen lukemiseen?

Muutama vuosi sitten amk:n luennolla muuan naisoletettu luennoitsija hohottaen totesi mm. "kuka ny viittii lukea paksui kirjoi" ja ennusti (toivoi.) tekstin häviävän ja korvautuvan "graafisilla symboleilla". Siis paluuta luolamiesasteelle. Että tällaisia esimerkkejä.

Kujis

• Varastomies
  • Jäsen
  • Elämme kovia aikoja ystävä hyvä!
« Vastaus #122 : 08.01.2019 klo 16:16:37 »
Akkariin pitäisi yksinkertaisesti lisätä saapasmaan mestateitten tuotoksia. Lukisin mielelläni Cavazzanoa, De Vitaa ja Scarpaa Akkarista vaikka moneen osaan leikattuna jatkosarjana. Siinä rinnalla Tanskalaista sekametelisoppaa tasapainottamassa sitä. Vois levikki nousta vielä. Tai sitten ei

Sampsa Kuukasjärvi

• Toimittaja
  • *
« Vastaus #123 : 08.01.2019 klo 16:52:47 »
Laadulla ja ennen julkaisemattomilla klassikoilla voi varmasti pikkuisen nostaa levikkiä. Toimituksen pitäisi älytä erottaa ja jättää pois pahin roska eikä kaapia sitä väkisin esiin sieltä tynnyrin pohjalta.

Darzee kuitenkin on oikeassa siinä, että painetun median kriisi selittää Akkarinkin levikin romahdusta eniten. Kriisi näkyy kaikkialla ja kaikissa länsimaissa.

Olen Kääk13:n kanssa samaa mieltä siitä, että AA:n monet uudet käsikirjoitukset ovat hirveitä. Ne ovat joko lapsellisia taikka painottavat nykyaikaa niin että ne vanhenevat erittäin nopeasti. Täältä Kvaakistakin löytyisi ihmisiä kirjoittamaan paljon parempia juttuja. Toisaalta kuten Ronkaisen Timo sanoi, Tanskan Egmont valvoo tarinoita, joten vika ei ole välttämättä itse kirjoittajissa.

Kääk13 kertoo tuttavien kertoneen, etteivät juuri muut piirtäjät kuin Rosa kiinnosta. Mielestäni se kertoo siitä, että halutaan piirtäjiä, joissa yhdistyy persoonallisuus ja laatu. Ja laatu tarkoittaa tässä yhteydessä taitavaa piirtäjää, joka osaa piirtää klassisesti, ts. mittasuhteet ovat kohdillaan ja hahmot eivät ole jotain hyytelökarikatyyrejä tai lastentarhatasoa kuten esimerkiksi nykyinen Kari Korhonen (katsokaa esim. Korhosen hahmojen käsiä). Tarvitaan uusi Vicar.

Tämä oli osuvasti sanottu, mutta lisättäköön vielä, että Rosalla myös tarinapuoli on ehdottoman vahva. Itse en ole Rosan taiteen suuri ystävä, vaan enemmän hänen käsikirjoitustensa. Jep, AA:n toimitus hypettää Korhosta joka välissä, koska hän on "meidän oma" suomalainen piirtäjä, mutta minusta hänen taiteensa on ärsyttävän hutaistua enkä jaksa katsoa sitä.

PoliisihirviGini

• Jäsen
« Vastaus #124 : 08.01.2019 klo 19:16:54 »
Darzee kuitenkin on oikeassa siinä, että painetun median kriisi selittää Akkarinkin levikin romahdusta eniten. Kriisi näkyy kaikkialla ja kaikissa länsimaissa.

Eikä tilannetta helpottanut yhtään tilatuille lehdille tullut kuolonkiristysvero (alv). Esimerkiksi Englannissa kirjojen alv on 0.

Sampsa Kuukasjärvi

• Toimittaja
  • *
« Vastaus #125 : 11.01.2019 klo 17:38:26 »
Joo, lehtien hinnat ovat myös korkeat.

Näyttää siltä, että AA-lehdelle on alkanut sama pysäyttämätön syöksy kuin mikä on tapahtunut muissa maissa aiemmin. Tämä ketju on sen vaiheista mielenkiintoinen dokumentti. Kymmenen vuotta sitten oltiin vielä ennätyslevikissä.

PoliisihirviGini

• Jäsen
« Vastaus #126 : 11.01.2019 klo 22:24:22 »
Tuosta lehtien (painettujen) yleisesti "kriisistä": Käsittääkseni meillä Suomessa julkaistaan edelleen esimerkiksi kirjoja kielialueeseen nähden paljon. Samoin lehtiä. Olen jenkkitutulle laittanut kuvia suomalaisten markettien lehtipisteistä ja se on aina todennut, että paljon suurempi kuin sikäläisissä kaupoissa.

Timo Ronkainen

• professionaali amatööri, sarjakuvaneuvos
  • Toimittaja
  • *
  • "Ja rangaistus on greippi!"
« Vastaus #127 : 16.01.2019 klo 20:27:23 »
Johans, joo. Talouselämän levikkiennusteisiin. Viimeaikaisista uutisistahan kuulimme, että Akun levikki huitelee enää sen 150 000 kieppeillä. Nopeemmin on menty alas kuin ennustettiin. Tuon mukaan ensi vuonna olis vielä ollu 200 000.

Timo

DanyB

• Jäsen
« Vastaus #128 : 16.01.2019 klo 21:21:02 »
Mutta lukevatko he mitään pitempiä tekstejä? Pystyvätkö he sitoutumaan mihinkään pitempiaikaiseen lukemiseen?

Muutama vuosi sitten amk:n luennolla muuan naisoletettu luennoitsija hohottaen totesi mm. "kuka ny viittii lukea paksui kirjoi" ja ennusti (toivoi.) tekstin häviävän ja korvautuvan "graafisilla symboleilla". Siis paluuta luolamiesasteelle. Että tällaisia esimerkkejä.

Minusta tuo on aika loukkaavaa ja jopa vähättelevää. Asiaa pitäisi kysyä nuorilta itseltää ja pyytää heitä kertomaan itse mikä heitä liikuttaisi ja saisi likemaan. Oma kokekumukseni on vain yksinkertaisesti kiinnostavan liettavan puute, tai kyllä sitä olisi, mutta englanninkielellä ja vieraalla kiellellä lukeminem on hyvin raskasta. Mutta tämä minua ihmetyttää. Netissä puhutaan kyllä paljon "nykynuorista" hämmästellään ja heitetään paheksuvia kommentteja. Halveksuvatko suomalaiset aikuiset nykyään oikeasti näin paljon nuoria? Ja mistä se oikein tulee?

Timo Ronkainen

• Toimittaja
  • *
« Vastaus #129 : 16.01.2019 klo 22:03:39 »
Aikuisto on aina paheksunut ja vähätellyt nuorisoa. Kautta aikain on nuoriso ollut hunningolla ja rappiolla. Aina ja uudelleen entiset nuoret pääsevät itse vanhoiksi ja paheksumaan seuraavaa sukupolvea.
"- Mitä on tapahtumassa meidän nuorisollemme? He eivät kunnioita vanhempia ihmisiä, he rikkovat vanhempiensa käskyjä. He eivät piittaa laista. He mellakoivat kaduilla, kiihottuneina villeistä päähänpistoista." Platon

Timo

DanyB

• Jäsen
« Vastaus #130 : 16.01.2019 klo 22:27:58 »
Aikuisto on aina paheksunut ja vähätellyt nuorisoa. Kautta aikain on nuoriso ollut hunningolla ja rappiolla. Aina ja uudelleen entiset nuoret pääsevät itse vanhoiksi ja paheksumaan seuraavaa sukupolvea.
"- Mitä on tapahtumassa meidän nuorisollemme? He eivät kunnioita vanhempia ihmisiä, he rikkovat vanhempiensa käskyjä. He eivät piittaa laista. He mellakoivat kaduilla, kiihottuneina villeistä päähänpistoista." Platon

Timo

Elämme hyvin negatiivisessa ilmapiirissä, ihmiset ovat peloissaan ja vihaisia. Nykyään on hyvin yleistä kimpaantua pienimmästäkin asiasta, ja lähes mikätahansa asia saa stressaantuneen ja ylivirittyneen ihmisen raivonpartaalle. Pelko saa ihmiset vihaisiksi. Tästä seurauksena massiiviset some ja nettiraivot. Tämä ei kuitenkaan johdu kasvatuksesta (näin siis kuulee usein väitettävän), vaan siitä tilanteesta ja tästä ajasta jossa tänäpäivänä elämme. Eikä tämä koske vain nuoria vaan meitä kaikkia. Ensinnäkin aika on hyvin niukka resurssi, yksinäisyys kasvaa koska ihmisillä ei ole aikaa toisilleen. Syytä ajan katoamiseen en kuitenkaan osaa antaa. Jokatapauksessa se laittaa ihmiset miettimään mikä elämässä on tärkeintä ja mihin kannattaa keskittyä. Kaikki ylimääräinen joka syö arvokasta aikaa karsitaan pois. Sama tilanne niiden kanssa jotka kipuilevat rahan riittävyyden kanssa. Joudutaan laskemaan mihin rahat riittävät. Jos ne eivät riitä kaikki ylimääräinen ja turha karsitaan pois. Jos ihmisiltä menee suoraan kysymään, rahan ja ajan puite. Toinen on arvojen ja asenteiden muuttuminen, varsinkin niiden kovettuminen. Se pehmeys ja lempeys mitä aiemmat sukupolvet ovat kokeneet ovat nykyään korvautuneet kylmyydellä ja kärjistymisellä. Sanotaankin, että tämä on vastakkainasettelujen aika. Joko olet puolesta tai vasteen, et siltä väliltä. Ihmisillä on kova tarve olla oikeassa, mutta samalla kukaan ei halua olla eri mieltä kuin muut, tai ei ainakaan näyttää olevansa. Heti jos joku uskaltaa niin tehdä ja ilmaista omaa itsenäistä mielipidettä, lähtevät somessa massiiviset lynkkausjoukot liikkeelle. Kiukuspäissä paheksutaan ja halveksutaan. Monilta tuntuvat aivot unohtuvat narikkaan. Samalla ihmisillä on kova yhteinen huoli maapallosta ja ilmastosta, pelko siitä miten meidän käy jos emme voita ilmastonmuutosta. Ihmiset tekevät sen mukaan valintoja, onko jokin asia hyvä ja hyväksytty ja onko jokin asia pahasta ja myös ihmisten paheksuma. Esimerkiksi paperinen printtimedia ei välttämättä ole maapallolle ja ilmastolle hyväksi. Silloin sillä myöskään ole enää arvoa. Samoin kirjat ja lehdet vievät monien mielestä vain turhaa tilaa, varsinkin silloin jos on innostunut minimalismista ja KonMarittamisesta. Aivan kaikkeen (siis kaikkeen mieleen vain voi tulla) vaikuttavia syitä on paljon, varmasti enemmänkin kuin mitä mainitsi. Myös nuoriin. Oma tietoni on vain vajavaista, toivottavasti silti esitin asian jotenkin ymmärrettävästi.

Edit: eikä siinä vielä kaikki, vaan sitten on hirveä media ja informaatio ähky. Jatkuva tulva ja tykitys joka tuutista. Ihmiset ylikuormittuvat ja tarvitsevat lepoa. Toiset enemmän kuin toiset. Se riippuu millainen resistanssi on. Se kuitenkin syö henkisiä voimia ja mielenterveyttä, eivätkä puutuneet ihmiset välttämättä enää jaksa kuten vielä aiempien sukupolvien aikaan. Tämäkin johtaa turhiksi ja ylimääräisiksi katsottujen asioiden karsimiseen elämästä.
« Viimeksi muokattu: 16.01.2019 klo 22:39:02 kirjoittanut DanyB »

Timo Ronkainen

• Toimittaja
  • *
« Vastaus #131 : 16.01.2019 klo 23:35:35 »
Mikäs ennuste tuo on? Eletään vuotta 2018.

2019.  ;)

Timo

PoliisihirviGini

• Jäsen
« Vastaus #132 : 17.01.2019 klo 03:17:26 »
Minusta tuo on aika loukkaavaa ja jopa vähättelevää. Asiaa pitäisi kysyä nuorilta itseltää ja pyytää heitä kertomaan itse mikä heitä liikuttaisi ja saisi likemaan. Oma kokekumukseni on vain yksinkertaisesti kiinnostavan liettavan puute, tai kyllä sitä olisi, mutta englanninkielellä ja vieraalla kiellellä lukeminem on hyvin raskasta. Mutta tämä minua ihmetyttää. Netissä puhutaan kyllä paljon "nykynuorista" hämmästellään ja heitetään paheksuvia kommentteja. Halveksuvatko suomalaiset aikuiset nykyään oikeasti näin paljon nuoria? Ja mistä se oikein tulee?

Kyseinen luennoitsija on tämä: https://www.linkedin.com/in/aijahietanen/?originalSubdomain=fi

Laitan tuon linkin ihan siksi, kun kyseinen rouva oikein orgastisesti paasasi mm. luentojen nettiin laittamisen puolesta.

äyni

• Jäsen
« Vastaus #133 : 17.01.2019 klo 08:25:59 »
Mikäli AA on tippunut nopeammin kuin tuo ennuste, niin mitenkäs muut lehdet? Eikö Ankka enää pidä kärkipaikkaa?

Timo Ronkainen

• Toimittaja
  • *
« Vastaus #134 : 17.01.2019 klo 10:24:34 »
Luultavasti kaikki menneet alaspäin. Toi Me Naiset -ennuste oli outo, en tiedä onko ollut nousujohteinen koko ajan. Vois kai jossain välissä tarkastella...

Timo