Kirjoittaja Aihe: Luonnokset  (Luettu 613141 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Valtteri

• Jäsen
Vs: Luonnokset
« Vastaus #2220 : 10.08.2010 klo 00:05:35 »
Kesän kuumassa oon piirrelly luonnoskirjaan jatkoa tälle sivulle:
http://www.kvaak.fi/keskustelu/index.php?action=gallery;sa=view;id=1794

Ja nyt kiinnostaa sitten, että ehtiikö tossa jo tajuta, mistä on kyse. Ja muuta apua.

Eli noi on markkeritusseilla luonnoskirjoihin yksittäisinä ruutuina vedettyjä hahmotelmia, kun pelottaa ihan vitusti ottaa sivellin käteen ja vedellä isolle paperille. Osa noista kuvista, esimerkiks ton tokan sivun (eli eka kuva tässä) leveet otokset on oikeessa elämässä tosi pieniä.

Tosta näkee kanssa aika hauskasti alkoholitussien ja vesiliukosten(?) eron. Hävetti vähän saatanasti mennä ostamaan jotain deleterin neopikopikoja, ja pelkäsin kokoajan, että jos ne kysyy että mitä raavas mies tämmöstä ostaa, niin pystynkö takeltelematta selittään että joo, kummitytöllehän nää.

Mua harmittaa, koska en osaa sommitella ollenkaan. Kuvittelin tossa joka ruutua omana kuvanaan skannatessani, et täs olis ollu jo iso työ, mutta eihän siinä ole kuin kaks sivua, ja jokanen ruutu on kyllä ollut tavallaan tuskien taival. Ei välttämättä itse toteuttaminen, mutta etukäteen oon ollu aina satavarma, että vittu tästä tule mitään.

Tietokoneella piirtäisin ton negatiivisesti, eli lähellä olevat asiat olis vaaleita ja kaukana olevat tummia, koska tietokoneella voi piirtää vaaleeta tumman päälle. Käytännön syistä paperille piirtäessä päädyin päinvastaseen ratkasuun, joka kyllä mun silmään toimii paremmin, kuin arvelinkaan. Onhan toi tavallaan väriperspektiivin toteuttamista - mutta vaan päivänvalossa, ja tää tarina olis kesäyön hämärässä. Loppukesän.

Lähdetään siis siitä, että eka kuva on sivu 2, ja toka kuva on sivu 3.

Onko huono, kun tokan sivun ekoissa ruuduissa zoomi vaihtuu, ts. toi toinen jätkähän ei liiku, pitääkö sen olla samankokosena molemmissa? Mummielestä siinä on enemmän draamaa, kun ne on alussa läheltä kuvattu, mutta toi toisen lähtö ei tuu ollenkaan selvästi, jos sen piirtää yhtä tiukalla rajauksella. Toisaalta se tilanne vois olla selkeempi, jos kamera pysyy paikoillaan?

Vika ruutu on siis flashbackista takasin todellisuuteen, ja jossain vaiheessa lukija toivottavasti tajuaa, että jätkä elää traumaattista kokemusta uudelleen. Vikassa ruudussa pitäs paremmin tuoda tota taloa esiin, ja varmaan piirtää hahmoa tarkemmin sillai, että huomaa, ettei sillä oo kypärää jne. Piirsin noi ihan vahingossa samaan asentoon.

Kolmas sivu on mummielestä ihan hyvä, tai siis tavallaan. Noi kaks ekaa ruutua on ihan liian isoja, mutta enpä tosiaan piirtäny näitä ruutuja samalle paperille. Voisin jakaa tän sivun pystysuunnassa tasan kolmeen. Vikassa kolmessa ruudussa ideana olis tapahtua, että jätkä huomaa kyltin, kattelee sitä kauhulla, ja jatkaa siitä huolimatta - vikassa ruudussa on näkyvinään saappaankanta. Varmaan kun on enemmän tilaa, voin tuoda ton kyltin rivin ekassa ruudussa paremmin esiin. Ja ehkä sen lähtevän ihmisen vikassa ruudussa, mutta vain ehkä. Juoksevia on nini hankala piirtää ja sit vielä jonkun pelkän jalan kuvaaminen on niin noloo.

Sit loppui taito ja kyky, enkä oo ees luonnostella uskaltanut enempää. Tai oon seuraavan ruudun, eikä tullut kovin nätti. En tiedä, mitä tohon pitäs tehdä. Ehkä kattoo mallista, miltä joku tasanen, miinoitettu suo vois näyttää. Ehkä rajata ton silleen, että siinä näkyis miehestä vaan lähinnä pää. Ja se  että se juoksee silmät kiinni ja itkee. Flashbackit loppuu tähän ja tarina kietoutuis yhteen tän sivun lopussa, jos saisin keksittyä, miten piirrän loput ruudut.

janne luokkanen

• Jäsen
« Vastaus #2221 : 13.08.2010 klo 17:27:47 »
En nyt osaa sen enempää Valtterin asiaa kommentoida, kuin että ihan selkeästi tuota lukee. Alotuksena oikein tehokas ja jatkossa varmastikkin sitten selviäis, että mitä siellä metsässä oikein könytään.

Noh, tässä on pari suttu luonnosta minulta. Olin melkein pari viikkoa piirtämättä kun piti lomailla, niin se näkyy ylimääräisenä hinkkaamisena.

Parrakas karhu on Salomon, Jarkko Ryynäsen (kvaakissa hän kulkee nimellä Riekko) kirjoittamaan sarjakuvaan.

Ja sitten voiveitsisoturi on Osmo sarjakuvaani pääpahis. Hän on diktaattori ja kaikinpuolin mukava mies. Viitassa on sitten kolme eri kerrosta ja luonnos on niin heppoinen että niitä ei kunnolla erota. Tussaan tämän itse joskus myöhemmin, jos hovitussaajani Osmon saralla ei kerkeä.

kizu-89

• Uusi jäsen
« Vastaus #2222 : 14.08.2010 klo 10:15:36 »
taas ollut pitkä tauko piirtämisessä ja maalaamisessa ^^ nyt päivä/pari sitten tuli maalattua tällainen kuva

se on siis suoralta kädeltä maalattu suoraan päästä käden kautta paperille menetelmällä akryyli väreillä. XD tiedän että anatomiassa mättää aika paljon  :-\ . Että rakentavaa kritiikkiä saa antaa ja haluaisin saada. :) auttaisi kehittymään hiukkasen enemmän kuin kavereitten voi kun söpö kommentit  ;D.

//Edit: Lisään muutaman enemmän hahmotellun kuvan ehkäpä niihin pystyisi antamaan paremmin rakentavaa kritiikkiä?  ::)

ja toinen jo suosiolla linkin taakse kun en osaa pienentää >__>'
http://th06.deviantart.net/fs70/PRE/i/2010/226/6/6/roy_by_Shirumaru.jpg
« Viimeksi muokattu: 14.08.2010 klo 14:44:21 kirjoittanut kizu-89 »

janne luokkanen

• Jäsen
« Vastaus #2223 : 14.08.2010 klo 14:10:37 »
Että rakentavaa kritiikkiä saa antaa ja haluaisin saada. :) auttaisi kehittymään hiukkasen enemmän kuin kavereitten voi kun söpö kommentit  ;D.

Ongelma taitaa olla ihan siinä, että on alettu tyylitellä ennenkuin perusteet on halussa. Tämän huomaa siitä että suoraan piirrettäessä melkein kaikki menee vonksis.

JA asiaa ei varmaan auta se että maalasit suoraan akryyleillä. Toki tälläisiä on kiva tehdä omaksi huvikseen, mutta ei näistä voi suuremmin muut (ainakaan itse en voi) palautetta antaa.

SnowMan

• Jäsen
  • Piirrän aina, etenkin koulussa.
« Vastaus #2224 : 14.08.2010 klo 19:39:32 »
Enpä osaa sanoa muuta vikaa kuin sen että anatomiassa on vielä opettelemista. Tällä... robokädellisellä tyypillä on vähän liian lyhyt selkä mielestäni.

Laitan vielä uusimman töherrykseni tähän... itse tykkään noista käsistä!  :laugh:

p.s. minullekin saa antaa kritiikkiä! :D
Tiedän, että tiedät, että tiedän.Tähtisivut - Keskustelua kaikesta!

Jyrki Vainio

• Mielikuvittelija
  • Jäsen
  • Kvaak!
« Vastaus #2225 : 14.08.2010 klo 22:41:45 »

Olin piirtämässä kuvia partiolaisten suurleiri Kilkkeellä. Tarkoitukseni oli aiemman luonnoskirjatyöskentelyni pohjalta kokeilla, miten onnistuisi vastaavanlainen luonnostelu tämmöisen tapahtuman dokumentoimisessa.
Osoittautui, että se oli itse asiassa aika haastavaa. Vapaassa, harrastustoiminnallisessa luonnostelussa ajankuluun ei juuri kiinnitä huomiota, mutta sitten kun niskassa on deadline (vaikka se oli tässä tapauksessa niinkin löysä, kuin kaksi kuvaa lehdessä joka toinen päivä) niin se aiheuttaakin yllättäviä paineita, kun yhteen piirrokseen alka huveta tunti toisensa jälkeen...

Tänä kesänä olen vähän yrittänyt aloittaa myös värien kanssa paikan päällä luonnostelua, mitä en aikaisemmin ole tehnyt. Pitkä matka on niissä vielä kuljettavana, tähänastiset yritykset ovat tuntuneet vielä aika amatöörimaisilta:

Leirilehdestä kysyttiin, menisinkö yhteen keskustelutilaisuuteen dokumentoimaan sen piirroksin. Innostuin että joo, niistä keskustelijoistahan voisi yrittää tehdä semmoisia samanlaisia käsintehtyjä kuvia, kuin näkee amerikkalaisista oikeudenkäynneistä. Niin teinkin, mutta aikataulu oli aika kova: keskustelu oli vain tunnin mittainen ja puhujia oli kuusi. Päätin, että yritän tehdä kuvat neljästä henkilöstä, vartin per naama. Kyllä siinä sai aika tavalla huiskia - varsinkin, kun oltiin leiriolosuhteissa (lattian peittona oli olkia ja tuuli puhalsi niitä tarttumaan märkiin vesivärinappeihin).

Jyrki Vainio

• Mielikuvittelija
  • Jäsen
  • Kvaak!
« Vastaus #2226 : 14.08.2010 klo 23:02:44 »

Kun tuli nuo värikokeilut tehtyä, enkä ollut tuloksiin kauhean tyytyväinen, niin palasin sitten (itsetuntoni kohentamiseksi) tutummille linjoille, mustavalkoisiin viivapiirroksiin.

Tämä ensimmäinen jäi aikalailla kesken, olisin halunnut tasapainottaa kuvaa enemmän ja saada siihen mukaan myös varjoja. Piirsin sen perinteisellä tussiterällä ja pullomusteella, jolloin viivaan tuli enemmän luonnetta, mutta vastaavasti tekemiseen meni paljon enemmän aikaan (kuin olisi mennyt huopiksilla tms). Käytin siihen useampia tunteja, mutta oli lopetettava kun lehti meni painoon.

Tässä paljon nopeampi kuva, jossa ääriviivat huopiksella, mustat alueet sivellinkynällä (joka kosteissa metsäoloissa oli aika epätarkka työkalu: valutti mustetta, eikä kärkeen saanut kunnon terää):

Tässä sitä "koetelluinta tyyliäni", ääriviivat Rotringilla ja varjot sivellinkynällä. Tähän meni paljon enemmän aikaa kuin aluksi luulin: tornissa olikin paljon enemmän palkkeja kuin aluksi arvioin... (niin paljon, että ilman varjoja kuva alkoi käydä aika sekavaksi ja lopulta manipuloinkin niillä hiukan lopputulossa: pudotin taustalla olevat palkit mustiksi, vaikka ne eivät olisi olleetkaan varjossa):

Tämä oli ihan mielenkiintoinen kokeilu: piirsin viivat kohtuullisesti nopeasti kuulakärkikynällä, tehden suurpiirteisen luonnosmaista jälkeä, tietäen, että kuva pienentyisi paljon julkaisukokoon (rankemmalla prosentilla kuin mitä yleensä julkaistuissa töissäni käytän) - ja että kuulakynän pullomustetta haalukammat viivat tummentuisivat painettaessa. Kun tein siihen tummia varjoja musteella, oli sitten jännä koittaa silmämääräisesti arvioida, miltä julkaistu työ tulisi näyttämään - kun se ei vastaisi aivan sitä, mitä näki edessään. Ja toden totta: kuva näytti paljon paremmalta, jämäkämmältä ja tasapainoisemmalta, kun kuulakärkiviivat tummentuivat painettaessa täysin mustiksi. Pitäisi ehkä piirtää kuulakärkikynällä enemmänkin...

Curtvile

• Ylläpitäjä
« Vastaus #2227 : 14.08.2010 klo 23:07:15 »
Jyrki Vainio: Älä ymmärrä väärin, mutta ajoittain vihaan ylivertaisia taitojasi.
Meille kuolevaisille puoletkin tuosta riittäisi

tertsi

• Vieras
« Vastaus #2228 : 14.08.2010 klo 23:11:05 »
Perspektiivi on uskomattoman hieno. Kuvissa on aitoa tilantuntua eikä
mikään viiva sojota "väärin". Ihan ilman pakopistettäkö teit?
Aivan uskomaton suoritus.

Mara

• Jäsen
« Vastaus #2229 : 14.08.2010 klo 23:28:14 »
Kerrassaan hienoja kuvia. Kadehdin tavattomasti tuota vesivärityöskentelyä. Pitää alkaa itsekin harjoitella kunhan löytyy kunnolla aikaa. Löytyyköhän sitä sitten koskaan? Tuo puhe kuvien amatöörimäisyydestä on harvinaisen raskasta pötyä.
« Viimeksi muokattu: 14.08.2010 klo 23:31:45 kirjoittanut Mara »

Jyrki Vainio

• Mielikuvittelija
  • Jäsen
  • Kvaak!
« Vastaus #2230 : 15.08.2010 klo 00:18:41 »

Curtvile: Otan tuon suurena kohteliaisuutena.

Tertsi: Kuvat on tehty ilman pakopisteitä, mutta tussauksen alla oli nopeasti tehty, viitteellinen lyijykynäluonnos. Perspektiivit on hahmoteltu perinteisellä taiteilijametodilla, pitämällä kynää käsivarren mitan päässä edessä mittatikkuna. (Se on minullekin vähän semmoinen mystinen osa tätä prosessia: ei ole mitään järkisyitä, miksi tuommoisen heppoisen tekniikan pitäisi toimia, mutta minulla se ainakin on toiminut todella hyvin, kun sitä on ensin jonkin aikaa harjoitellut).
Tuossa ylimmässä tussipiirroksessa mietin kyllä nyt jälkikäteen vähän perspektiivin oikeellisuutta: olin niin lähellä tuota puumaja-rakennelmaa, että varmaan katsoin eri suuntiin piirtäessäni sen vasenta ja oikeaa reunaa. Nyt mietityttää, aiheuttiko se kömmähdyksen noissa ylhäällä kaiteena olevissa puissa. Olivatko ne oikeasti noin vinossa toisiinsa nähden (mikä tietysti on täysin mahdollista), vai tuleeko siinä sittenkin semmoinen perspektiivivääristymä, että vasemmanpuoleiset alkavat kallistua pakopisteeseen vasemmalla ja oikeanpuoleiset eri suuntaan oikealle... Minulla ei ole tuosta paikasta valokuvaa, joten en tiedä vastausta.

Mara: Kyllä noissa vesiväritöissä on vähän semmoinen juttu, mitä olen usein kritisoinut tietokonevärityksessä: vihreä on vain joku mikä tahansa perusvihreä, sininen MIKÄ TAHANSA sininen. Ne ovat tylsiä kirkkaita perussävyjä, eivät kovinkaan hienovaraisia tai mielenkiintoisia valintoja. Niistä ei tule autenttisuuden vaikutelmaa, että tässä todellakin on tallennettu asioita paikan päällä siltä kuin ne asiat siellä näyttivät. (Monet veteraanikuvittajat ovat valitelleet minulle, että "kuvitusmaisuutta" on aikoinaan käytetty paljon haukkumasanana, kun on haluttu arvostella jotain maalausta. Nyt ehkä hiukan ymmärrän, mitä sillä tarkoitetaan - nuo luonnokset ovat maalauksina huonolla tavalla "kuvitusmaisia".)

Hazart

• Jäsen
  • YARRRR!
« Vastaus #2231 : 15.08.2010 klo 00:44:48 »
Hienoja Jyrki. Tosiaan.  "Amatöörimaisuus" ei olisi tullut kovin monellle mieleen, ellet sitä itse alleviivaisi, sillä vesiväriskisseissäsi ei ole sinällään mitään vikaa. Mä luulen silti ymmärtäväni sun pointtis tuossa värihommassa kuitenkin (tai sitten kuvittelen itsestäni liikoja).

SnowMan

• Jäsen
  • Piirrän aina, etenkin koulussa.
« Vastaus #2232 : 15.08.2010 klo 11:48:54 »
Todellakin, kuolevaisena joudun itkemään verta noita katsellessani!  :-*
Tiedän, että tiedät, että tiedän.Tähtisivut - Keskustelua kaikesta!

Sika

• Jäsen
« Vastaus #2233 : 16.08.2010 klo 13:35:13 »
Tämmönen

Valtteri

• Jäsen
« Vastaus #2234 : 16.08.2010 klo 23:00:12 »
Yks heebo otti ja väsäs mulle luonnosta myöten valmiin sarjakuvan, jota lähdin tussaamaan ja värittämään. Jätkä kikkailee aika paljon ruutujen reunojen kanssa, mikä on mulle hyvin tuntematonta maastoa. Puhekuplille ei myöskään ole ihan hirveästi tilaa.

Luonnostelin nyt sit vähän yhtä sivua, et tolta se näyttäis bleed-ruutuineen ja värimaailmoineen. Pari sivua tätä ennen on ulkomaailmaa, jolloin koko sivu on bleedinä saman värinen kuin taivas ekassa ruudussa. Eli tunnelma muuttuu aika tummaksi, mut mummielestä se on c00l. Loppusarjakuva tapahtuukin sitten sillai, että päähenkilön ajantaju vähän heittelee, ja pimeästä korsusta ulos tullessa onkin sit yö.

Mun tapoihini ei ollenkaan kuulu gradientit, mutta tässä niitä vähän on. Ne vois toimia hyvinkin tuolla tavalla, en ainakaan osaa hirveän paljon hienostuneempaa tapaa tehdä niitä.