Kirjoittaja Aihe: Luonnokset  (Luettu 613056 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Doctor Phantomizer

• Kesyttämätön outolintu
  • Jäsen
  • Bite from the dust til the dawn
Vs: Luonnokset
« Vastaus #1815 : 03.09.2009 klo 23:26:48 »
Tänään innostuin piirtelemään...

Pidän noista viiksistä todella paljon.
"Ollie, the only people who have to worry about Big Brother are the people who are doing something wrong."-Green Lantern, Hal Jordan.

Teräskäsine

• Jäsen
  • Punk's not dead
« Vastaus #1816 : 06.09.2009 klo 10:10:48 »
Tässä muutamia luonnoksia. Kaksi ensimmäistä on sutaistu ilman suurempia suunnitelmia ja vähemmän yllättäen ne näyttävät 100 kertaa elävämmiltä juuri siksi. Minun pitäisi jatkossakin koittaa irtautua piirtämästä liian pikkutarkkaa jälkeä ja antaa kynän liitää vapaasti paperilla.

http://img140.imageshack.us/img140/2347/kauneinkuva.jpg

^Tämä kuva on mielestäni kaunein ja ihanin kuva mitä olen tehnyt. Se syntyikin haikeissa fiiliksissä.

http://img257.imageshack.us/img257/8495/ilme.jpg

^Hahmokuvistusta tulevaan Teräskäsine-sarjakuvaan. Juuri tälläistä rennompaa ja ilmeikkäämpää tyyliä käytän siinä ja sen piirtäminen onkin täten paljon hauskempaa.

http://img199.imageshack.us/img199/2237/travise.jpg

^Tämä on No More Heroesin päähahmo Travis Touchdown. Pidän hurjasti kyseisestä pelistä ja tälläistä fanitaidetta olisi mukava tehdä myös Zeldoista ja Metroid Primeistä.

Valtteri

• Jäsen
« Vastaus #1817 : 08.09.2009 klo 22:46:40 »
Oon täs Cintiqqiä koittanut ja ihmetellyt, että tykkäänkö sillä tekemisestä vai en. Jotenkin sillä ja photoshopilla ja tosi hyvällä koneella piirtäessä on liikaa vaihtoehtoja. Paskemmalla piirtonäytöllä varustetulla läppärillä ja gimpillä oli yks suunta mihin lähteä ja sen ehdoilla teki, ei tarvinnut pähkäillä valintojen kanssa.

Yks mikä on ongelmana, on se, kuin tarkkaa jälkeä tekis ja minkokosella ja millasella brushilla. Eka kokeilin sutasta nopeemmin paksummalla, mutta jälki oli vaan kerrassaan huononnäköstä. Sitten kokeilin tehdä tarkempaa ja huolellisemmin, missä päästään sit siihen, että joka ruudussa hujahtaa tunti jos toinenkin, ja viiva on vähänniinku melkein liian ohutta. Jos olis kova jätkä, "tussais" tohon päälle, muttakun mun käsi ei oo riittävän vakaa sellaseen ja ääh, jotenkin se tuntuu turhalta kun koneella tehdessä sille ei sinänsä ole mitään edellytystä.

Mä piirrän lennokasta ja nopeaa jälkeä sitten, kun olen ikivanha (40-vuotias tai jotain) eikä mun tartte enää ikinä luonnostella.

Tässä kuvassa on etummainen hahmo on sillai nopeesti tehty ja sitä en ole ehtinyt vielä kumittaa pois, taaempi on sitten sellasta settiä mitä tulee kun ei mikään miellytä.

Valtteri

• Jäsen
« Vastaus #1818 : 08.09.2009 klo 22:59:29 »
Ainiinjoo, jauhaakseni vielä teräskäsineen seteistä: kolmas kuva on teknisesti sen verran paremmin hallussa kuin mitä mulla, joten en kerrassaan vaan uskalla sanoa siitä mitään. Siisti homma kuitenkin. Noiden kahden ekan lennokkuudesta voidaan sit olla montaa mieltä, eikä kyse ole nyt siitä, että lähtisin nimenomaan noita kuvia haukkumaan, vaan siitä, että mä ainakin henkilökohtaisesti olen sitä mieltä, että huolellisesti hinkattu on paremman näköstä. Mä ainakin rehellisesti luulin, että kun nykyään näkee paljon "huonosti" piirrettyä sarjakuvaa, on kyse siitä, että itse taiteen julkaisurima on vaan alhaalla ja halutaan tehdä nopeesti valmiita sivuja. Sittemmin sain tietää, että rennolla meiningillä haetaan tahallisesti elävämpää jälkeä. Mulle se tuli vähän yllätyksenä.

Sarjakuvat eroavat yksittäiskuvista sillai, ettei yhteen staattiseen tilanteeseen tarvitse tunkea miljoonaa elementtiä ja liikkeentuntua niin, että lopputulos on jäykkä kuin bristol stool scalen type 2. Kun sama tilanne jaetaan useampaan eri kuvaan ja sitä kompataan muilla sarjakuvan ominaiselementeillä, ollaan jo saavutettu semmonen dynaamisuuden aste, ettei sitä ole pakko liikoihin vetää. Mun makuni on tosin kakarasta asti jo sellanen, että mitä "valokuvamaisempi", sen parempi. Toki überhienoa ovat sitten ne, joilla taitoa on niin rajattomat määrät, että tekevät nopeasti ja lennokkaasti jälkeä, jossa myös mittasuhteet ja kaikki muu menee automaattisesti kohilleen. Esimerkiks Kubetin 2000-luvun sgt Rockeista mä oon päätellyt että jätkä on vaan niin Pro, että ohimennen huitelee kaikki kohilleen ja hyvältä näyttää.

Timo Ronkainen

• professionaali amatööri, sarjakuvaneuvos
  • Toimittaja
  • *
  • "Ja rangaistus on greippi!"
« Vastaus #1819 : 11.09.2009 klo 16:48:22 »
Länkkäriseuran novellikokoelmaan kansikuvaluonnos. Tästä se lähti ja tähän se päätyi.

kizu-89

• Uusi jäsen
« Vastaus #1820 : 16.09.2009 klo 17:43:44 »
Vau, kaikilla on niin kauniita kuvia että tekee ihan mieli piiloutua puskaan... mutta haluan nyt rakentavaa kritiikkiä kuvasta jonka tein tässä tänään isääni töistä odotellessa. Ennen kuin kukaan ehtii kysyä miksi hevosen siivet eivät ole kiinni niin, sen verran tein tarkoituksella, ne ovat vain kuvaannolliset siivet. Tässä se on jo tussattu, mutta en ole vielä pyyhkinyt lyijäreitä pois niin näkee vähän sitäkin miten kuva muodostui. xd Niin joo älkää välittäkö kasvoista jotka ovat yläreunassa, ne eivät liity tähän viestiin. (en halunnut vain tuhlata paperia ja kuten yleensä parhaat kuvat tulevat sitten siihen kulmaan jonka vain ajattelin sutata.)

kiitos jo etukäteen kommenteista!

SnowMan

• Jäsen
  • Piirrän aina, etenkin koulussa.
« Vastaus #1821 : 17.09.2009 klo 15:24:42 »
kizu-89:llä on kyllä kaunis heponen :P En itte osais piirtää tuollaista.
Tiedän, että tiedät, että tiedän.Tähtisivut - Keskustelua kaikesta!

Teräskäsine

• Jäsen
  • Punk's not dead
« Vastaus #1822 : 18.09.2009 klo 18:19:51 »
Mukavan näköistä jälkeä, Kizu-89 :)

Jo pari vuotta suunnitteilla ollut Teräskäsine: Sokeat Lesbot -sarjakuvasta olen tehnyt konseptitaidetta. Vaikkei tämä taide viittaakaan sarjakuvan nimeen, niin jos sisältö on liian eroottista, saa poistaa.

Teräskäsineen piti alkujaan olla suuri fantasiakertomus kuten Luupäät, mutta sellaiseen eivät rahkeet riittäneet. Käsikirjoitusta tehdessä huomasin, että tämähän on undergroundia. Kiroilua, seksiä ja outoutta sisältävää sarjakuvaa alan tekemään vasta vuoden lopulla.

http://img12.imageshack.us/img12/3559/slartcopy.jpg
http://img269.imageshack.us/img269/4126/tkslart.jpg
http://img25.imageshack.us/img25/6320/jpgli.jpg

« Viimeksi muokattu: 18.09.2009 klo 18:21:32 kirjoittanut Teräskäsine »

Uroskana

• Vieras
« Vastaus #1823 : 19.09.2009 klo 20:51:00 »
Tuli päivitettyä Wacom uudempaan ja isompaan. Täytyy sanoa että uusi kallis lelu inspiroi ihan kivasti tekemään. Muotokuvat eivät oikein ikinä ole olleet minun juttu, mutta kokeillaanpas. Onko tunnistettava? Vaateostasto piirrettävä kyllä uudelleen, sekä valokohtia hiuksiin lisättävä ynnä muuta detaljia ja silottelua, että jatketaan harjoituksia.

Teräskäsine: Onko keskimmäisessä jäänyt referenssit käyttämättä?  Ainakin minun silmääni on aivan eri maailmasta/jälkeä. Ehkä jopa tyyliäkin.
« Viimeksi muokattu: 19.09.2009 klo 20:52:58 kirjoittanut Uroskana »

Curtvile

• Ylläpitäjä
« Vastaus #1824 : 19.09.2009 klo 20:58:06 »
CLINT! jep on tunnistettava tuo elävä legenda, mutta elokuva hakusessa ilman vetoketjua olisin heittänyt the Outlaw Josey Wales mutta nyt öh..magnum force?
Erittäin nätisti pelittää.

Jyrki Vainio

• Mielikuvittelija
  • Jäsen
  • Kvaak!
« Vastaus #1825 : 23.09.2009 klo 18:34:37 »
Kvaakin oma Rama nakkasi minulle keväällä pari sivellinkynää, joissa tuntui olevan hyvin paksua tai liki kuivanutta mustetta: niistä tuli vain haaleaa drybrush-viivaa, ellei hinkannut todella kovaa.
Eilen aloitimme Kuvittajien croquis-iltojen syyskauden ja satuin ottamaan nuo sivellinkynät kokeeksi mukaan. Tässä tulosta.

Ensin peruskamaa:

Sitten vaihdoimme viisiminuuttisista kymmeneen minuuttiin ja tuli hinkattua enemmän:

...ja lopulta meni aika artsyksi, tai pitäisikö sanoa klassis-henkiseksi. Tämä rupeaa jo muistuttamaan jotain ihme etsausta:

tertsi

• Vieras
« Vastaus #1826 : 23.09.2009 klo 19:03:47 »
Jyrki Vainio:
Aivan sikahyvännäköistä. Oikeastaan uskomattoman hyvännäköistä.

Oletko vetässyt nuo ihan suoraan tussilla?   :-*

Gothicus

• Jäsen
« Vastaus #1827 : 23.09.2009 klo 19:09:18 »
Todella hienoja! Viisiminuuttiset näyttävät kuitenkin yllättäen parhaimmille.
"Ihminen on ihmiselle kettu."

Jyrki Vainio

• Mielikuvittelija
  • Jäsen
  • Kvaak!
« Vastaus #1828 : 23.09.2009 klo 22:35:18 »
Todella hienoja! Viisiminuuttiset näyttävät kuitenkin yllättäen parhaimmille.

Ei välttämättä täysin yllättävää... mitä tuolla piirtäessä on juteltu, niin useammallakin meistä on ollut samanlainen kokemus, että ajan tuplaaminen viidestä minuutista kymmeneen minuuttiin ei, kuvasta riippuen, välttämättä muuta tilannetta paljoakaan. Viisi minuuttia riittää juuri sopivasti nopean luonnoksen tekoon, mutta kymmenen minuuttia ei vielä riitä yhtään sen tarkempaan piirtämiseen - seuraava luonteva "nopeusvaihde" olisi semmoinen 20 minuuttia. Käytännössä siis kymmenminuuttisessa yleensä piirtää kuvan liki samalla tavalla kuin viidessä minuutissa. Tuossa alimmassakin jäi vähän niin kuin aikaa yli, joten siinä ehti lopussa jo vähän arvioidakin tekemäänsä ja trimmata joitain yksityiskohtiakin.

Näissä kaikissa oli alla hyvin nopea lyijykynäluonnos, pyyhin ne pois skannatessani kuvat. Minulla jotenkin vaikuttaa croquin piirtämiseen paljon se, onko alla edes muutama tikku-ukkomainen lyikkäriviiva.

P.S. Huomautan vielä, että laitan tänne tietysi aina näytille vain ne muutamat onnistuneimmat krokiit, en suinkaan ollenkaan kaikkia... siellä välissä on aina kymmeniä sellaisia, joita ei paljoa tarvitse toisille näytellä. Nyt minulla on näitä jo useampi luonnoskirja täynnä, useita satoja.

rama

• Jäsen
  • ”Be a devil, not a crybaby!”
« Vastaus #1829 : 26.09.2009 klo 15:50:41 »
Jessus miten hienoja, Jyrki! Ja vielä niillä ihme sutimilla...  :)

Ja sitten ihan asiallista palautetta: varsinkin alempi viiden minuutin on _todella_ hyvä, lyhennykset natsaavat just eivätkä melkein, erittäin vaikea kyljen ja vatsan sivutaitto on sekin kuvattu mestarillisesti. Alin kymmenen minuutin on kuin suoraan kotimaisen 1800-luvun romantiikan mestarin kynästä. Olen sanaton.

Samaa mieltä muuten krokiajoista; kaksikymmentä minuuttia olisi seuraava looginen askel viidestä minuutista. Kymmenen ainakin minua hämmentää yrittämään liikaa yksityiskohtien katsomista ennenkuin asento on kohdallaan.
”My problem lies in reconciling my gross habits with my net income”                      
      Errol Flynn

https://oblivionhigh.wordpress.com