Hahmojen etniset taustat kuulostavat kyllä melkoiselta jälkiselittelyltä - ja itse asiassa, eikö se vain pahenna asiaa? Nyt KAIKISTA sarjan hahmoista tehdään nimenomaan karkeita ETNISIÄ stereotyyppejä: tietysti neiti Söpön pitää olla ruotsalainen, kun se kerran on kaunis blondi (tai päinvastoin) ja tietysti Kessun pitää olla saksalainen kun se kerran huutaa ja komentaa. Joopa joo... Ojasta allikkoon, minun mielestäni.
Kävin touko-kesäkuun vaihteessa Mort Walkerin luona. Juttelin siinä ensin tovin hänen kanssaan, hän esitteli työn alla olevaa sunnuntaisarjaa, siinä oli ympyrä- ja tikku-ukkotasolla leiskattu hahmojen paikat. Sitten siirryin keskustelemaan hänen studioapulaisensa Bill Janochan kanssa, joka esitteli paikkoja ja kertoi studion työskentelystä. Sitten kävimme lounaalla. Palattuamme takaisin Bill arveli Mortin käyneen päivätorkuille. Mutta eikö mitä, jonkun ajan päästä hän ilmaantui paikalle - hän oli lyijäröinyt minulle näyttämänsä sunnuntaisivun valmiiksi.
Olin suhtautunut ehkä vähän skeptisesti niihin kommentteihin, että Mort edelleen lyijäröisi sarjan kokonaan itse - kun kerran hänellä on väkeä töissä ja piirrostyyli on yksinkertainen, mitään varsinaista pakottavaa tarvetta ei siihen enää olisi. Mutta niin se vaan näköjään todella piirsi sitä vielä itse, 86-vuotiaana.
Eihän se lyijykynäpiirros nyt mikään niin kaksinen ollut, samantasoista jälkeä, kun noissa juhlakirjoissa näytetyt käsikirjoitusluonnokset. Viiva oli vähän haparoivaa ja epävarmaa. Mutta kun Greg Walker tussaa kuvan, niin nuo epäpuhtaudet siistiytyvät pois. (Ja samalla poistuu ehkä myös jäljen eloisuus...?) Kun sarjaa nyt sitten katsoo sillä silmällä, niin kyllä sen vanhentuneen Mortin jäljen sieltä voi tussauksen alta erottaa: hahmon mittasuhteet ovat alkaneet vähän heitellä ja ilmeetkin voivat olla hiukan hakusessa... (ja, tietenkin, kaikki tietokoneet ja kännykät ovat 70-80-lukujen vaihteesta). Mutta siis toisin sanoen: Mort Walker on siellä taustalla edelleen itse kynän varressa, oli se sitten hyvä tai huono asia.
EDIT: