Kirjoittaja Aihe: Masi ja Mort Walker  (Luettu 110034 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

isopossu

• Vieras
Re:Vanha Masi vs. nyky Masi ;-)
« Vastaus #15 : 01.03.2004 klo 11:38:44 »
Vanhassa Masissa oli pohja-ajatuksena, että päällystö Kersantti Ärjylää myöten oli sotaveteraaneja ja Masi kavereineen edusti amerikkalaista fiftarisukupolvea, joka oli ohittanut sodan aika vähällä vaivalla ja keskittyi rokkaamiseen ja teinielämään.

Sikäli kun muistan, nämä vanhat sarjat olivat joskus raakoja ja niissä käsiteltiin kipeitäkin asioita "hurtilla huumorilla" (moniko tietää mitä tuo tarkoitta, minä tuskin). Nykylukijan on hyvin vaikea ymmärtää sitä ajatusmaailmaa josta nämä sarjat lähtivät.

Myöhemmin näitä piirteitä karsittiin ja Masista tuli aika tavanomainen arkikomediasarjis, joka vain on satuttu sijoittamaan armeijaympäristöön. Piirrosasu kyllä parani minunkin mielestäni vuosikymmenten varrella.

• Jäsen
« Vastaus #16 : 02.03.2004 klo 18:04:05 »
Mä oon lukenut enimmäkseen nyky-maseja. Oon tietenkin vanhempiakin, mutta aina se on armeijassa mun mielestä ollut, vai? ???
Mitäsh minä shanoin... Vettähän she vain on...

FreakyMike

• Taideseppä
  • Jäsen
  • weird bastard
« Vastaus #17 : 02.03.2004 klo 22:42:47 »
Joitakin vuosia sitten ilmestyi yksi erikoisempi Masi-lehti jossa oli semmoisia luonnosasteella olevia strippejä, mitkä eivät ole menneet varsinaisen sarjakuvan sensuurista läpi.

Niissä oli kyllä ihan hassujakin juttuja, ja osa tarinoista oli muistaakseni aika seksistisiä.
Sarjakuvat: [ www.saunalahti.fi/~wfan/comixfreak ] - Kuvataide/esineet: [ http://astalo.deviantart.com ]

Hanna

• Jäsen
« Vastaus #18 : 03.03.2004 klo 09:55:24 »
Joitakin vuosia sitten ilmestyi yksi erikoisempi Masi-lehti jossa oli semmoisia luonnosasteella olevia strippejä, mitkä eivät ole menneet varsinaisen sarjakuvan sensuurista läpi.

Niissä oli kyllä ihan hassujakin juttuja, ja osa tarinoista oli muistaakseni aika seksistisiä.

Heh heh, oon nähnyt näitä jossakin kokoelma-albumissa. Eivät olleet ihan perheen pienimmille suunnattuja ;)
Klik klik --> Sarjisblogini

Justus

• Jäsen
  • Ralf on Kuningas
« Vastaus #19 : 03.03.2004 klo 10:10:03 »
Yksi Masi sensuroitiin kaikissa lehdissä muutama vuosi sitten, kyseessä oli strippi  jossa Masi ja Viki katselevat TV:tä ja huutavat: " Hyppää! Hyppää! Hyppää!" Ja kessu tulee taakse ja kysyy, että mitä he katsovat, korista vai mitä, ja pojat vastaavat että "Ei, vaan miss wet T-shirt -kisoja" :D.

Nipplegaten alkusoittoa.

Masi, Liisa ja Lasse oli kai se Masi ennen inttiä? Sellaista muistan lukeneeni.  Joskus Masi tapasikin näitä lomilla käydessään.

• Jäsen
« Vastaus #20 : 03.03.2004 klo 20:08:28 »
No ne nykyiset on kuitenkin erilaisia.
Mitäsh minä shanoin... Vettähän she vain on...

Tom.A.Hawk

• Vieras
« Vastaus #21 : 07.01.2005 klo 11:54:48 »
Masi joutui armeijaan Korean sodan aikana, kun hän pakeni Lissua vahingossa Setä Samin värväystoimistoon. Alku-Masi oli kovin erilainen niinkuin monet muutkin, vertaa Karvinen.
Mort Walker piirsi kai sarjaa kuolemaansa saakka.
Alku-Masista  on mukana vain Viki, muut kaverit muuttuvat vuosien myötä. Mm. Vänä ja Vätys ovat vapautuneet. Mukana on tosin Hönöä ja Juliusta muistuttavat kaverit, mutta heillä ei ole nimiä.
Myös Kers. Ärjylä ja Lotina ovat alusta saakka mukana, tosin paljon laihempina. Upseereista Kenr. Kaluuna on säilyttäny hahmonsa, vänr. Nappula tulee myöhemmin mukaan hyvin pulloposkisena. Kapteeni Kalpa on hänkin lihonut kovasti.

VesaK

• Jäsen
  • Kuka mitä häh?
« Vastaus #22 : 07.01.2005 klo 12:06:04 »
Eikös ne Masi ja Kessu, tuo sarjakuvan historian tunnetuin S/M-pariskunta, taasen vierailleet Masin kotona viime jouluna? Toistuva kierrätysteema niiin kuin yli 50 v. jatkuneessa sarjassa kaikki on.
Sentäs Walker tiimeineen kehtasi ottaa kantaa (melko neutraalisti tietysti) rauhan puolesta Irakin sodan aattona, muutenhan Camp Swampy / Jermula elää ihan omassa mielikuvitustodellisuudessaan.
No, ei ihan. Neiti Söpön eli Ms. Buxleyn asemasta on taitettu peistä reippaasti. On olemassa pieni kirjakin, "Sexism in Beetle Bailey" jossa käydään läpi melkoisen laajaksi lehahtanut keskustelu Ameriikan medioissa, jonka seurauksena Kenraali Kaluuna joutui tasa-arvokurssille tms.
Nykyisin Masia rustaa pääosin Mortin poika Greg, mikä näkyy yhteissigneerauksissakin.
“Like millions of Americans, I grew up with ‘Peanuts.’ But I never outgrew it.”
- Barack Obama

Lurker

• Vieras
« Vastaus #23 : 08.01.2005 klo 09:37:06 »
Katsokaa M. Walkerin haastattelu linkistä http://www.reuben.org/mortwalker.asp. Siinä selitetään koko Masin historia. Ja kerrotaan, että Kessulla oli muija ja kakaroita! Pääsi sitten varmaankin lihoamaan kun jätti perheensä - söi kaiketi lohturuokaa.

Sivulla http://www.toonville.com/_includes/suppl-info/HiandLois.asp kerrotaan miten pojat lähtivät teit isäin astumaan. Voikohan sarjakuvapiirtäminen olla geeneissä?

Tom.A.Hawk

• Vieras
« Vastaus #24 : 08.01.2005 klo 13:06:27 »
Masi muuten lähti armeijaan Rockviewin yliopistosta v.51
Moni muukin Masin kaveri lähti, mutta vain Masi joutui Jermulaan. Muuten Rockviewissä opiskeli myös Plato, mutta hän ilmeisesti suoritti opintinsa loppuun ja tuli vasta sitten armeijaan.
Onneksi Masi ei joutunut Koreaan  eikä Vietnamiin.
Jossain stripissä Kessu kertoilee seikkailuistaan Koreassa, ja muutkin kapitulantit ovat ilm. veteraaneja.
Eräässä stripissä vänr. Nappula esittelee ideoitaan Kaluunalle. Kun hän palaa hän kysyy Mollilta, missä on Timbuktu.
60-luvulla ilmestyneessä samassa stripissä Nappula kysyy, missä on Vietnam.
Semic julkaisi joskus 80-luvulla Sarjakirjaa, jonka Masien tarinat ja jälki olivat surkeita.
Toivotaan että Masillekin tulisi joskus TJ-päivä!

Tom.A.Hawk

• Vieras
« Vastaus #25 : 12.01.2005 klo 11:06:19 »
Kiitti oikaisusta, sekoitin Mortin ja Vertin = Shulz.
Siellähän se rva Ärjylä istui nojatuolissaan ja valitti kuinka raskas päivä on ollut lasten kanssa. Lapsia ei näy kuvassa eikä lukumääräkään.
90-luvun pokkareissa on tosiaan Masilla Plato niminen opiskelukaveri, engl.kielisiä en ole nähnyt.
Onko muuten Masissa seuraava sukupolvi piirtäjänä, koska uusissa stripeissä on Greg ja Mort Walker.

Jyrki Vainio

• Mielikuvittelija
  • Jäsen
  • Kvaak!
Re: Vanha Masi vs. nyky Masi ;-)
« Vastaus #26 : 03.02.2005 klo 01:39:46 »
Masi on minulle nykyisistä strippisarjoista ongelmallisin. 80-luvun puolivälissä julkaistiin vaakasuuntaisina "minialbumeina" Maseja sarjan kultakaudelta 60-luvun alkupuolelta. Minä opin niiden kanssa lukemaan ja myöhemmin myös piirtämään. Strippisarjan rytmi ja kerrontatyyli imeytyi veriin. Ne ovat siis minulle hyvin tärkeitä. (Vertailun vuoksi en koskaan lapsena tykännyt Tenavista, sillä se ei tuntunut ollenkaan hauskalta. Mutta ennen kuin nirhaatte minut tuon kommentin takia, niin voin kertoa, että myöhemmin kolahti kyllä lujaa).
Nyky-Masi taas... siinähän ei ole jäljellä enää mitään. Ei sisältöä, ei piirroksia. Kuvat on pelkistetty merkeiksi, jotka toistuvat aina samanlaisina. Niistä ei ole iloa lukijalle, eikä varmasti tekijälleenkään. Vitsit taas ovat vanhojen kaavojen tylsiä toistoja - ja mikäs ihme se on, kun kirjoittaja-ukot ovat varmaan kaikki seitsenkymppisiä.
Minusta tulos on pahempi kuin vaikkapa tuo VesaK:n iki-inhokki Karvinen.

Kun nyky-Masia seuranneena tarttuu noihin 60-luvun sarjoihin, yllätys on positiivinen. Nämähän ovat oikeasti hauskoja! (Jutut liittyvät tiedättekö joskus jopa ARMEIJAAN!) Näissä näkee, että tekijöillä itsellään on ollut vielä hauskaa, sekä piirtäessä että kirjoittaessa.
Tässä helppo nyrkkisääntö: vanhoissa Maseissa univormut oli rasteroitu harmaiksi. Se lopetettiin 70-luvun puolivälissä, jonka jälkeen kaikki oli pelkkää ääriviivaa. Se on sopiva rajapyykki, johon lopettaa sarjan lukeminen. Kaikki mielenkiintoinen tehtiin sitä ennen.
(Nykyisinhän sarjaa on rasteroitu taas, mutta enää se ei paljon auta).
Niin ja jos joku ei sitä vielä tiedä, niin strippisarjojen vuosiluvuthan näkee copyright-teksteistä, jotka ruutuihin (tai niiden väliin) on liimattu.

Kyllä ne 60-luvun alun Masit vaan ovat kovaa kamaa: niissä paalutetaan modernin huumorisarjakuvan kuvasto paikoilleen. Mort Walker oli lukenut sarjakuvia koko ikänsä ja tunsi vuosisadan alun huumorisarjakuvien kieliopin. Hän otti sen käyttöönsä ja pelkisti sen äärimmilleen, nykymuotoonsa. (Tästä aiheesta hän teki kieli poskessa 70-luvun puolivälissä kirjan "The Lexicon of Comicana", jossa pilapiirroskuvastolle annettiin muka-tieteellisiä nimikkeitä. Kiroilumerkit olivat "grawlixes" ja niin edelleen). Sääli vaan, että kun se oli löytynyt, se toistettiin aina samanlaisena. Kliseet toistetaan kliseinä, niillä ei enää leikitellä.
Joka tapauksessa Masin nousu osui aikaan, jolloin seikkailusarjakuvien valtakausi oli loppumassa ja oltiin jälleen siirtymässä huumorisarjakuvien pariin. Tämä tapahtui pitkälti Mort Walkerin johdolla. Masi oli pitkään maailman menestynein sarjakuva. Tenavat kiri edelle vasta 70-luvun puolivälissä. (Taas se sama ajankohta!)

Masi löi läpi nopeasti siirryttyään armeijaan. Opiskelija-aiheisena se ehti ilmestyä vain puoli vuotta. Menestys oli niin kehno, että armeijaan lähtö - tai oikeammin Korean sota - oli viimeinen oljenkorsi. Syndikaatin edustaja kertoi myöhemmin, ettei olisi ikinä ostanut armeija-aiheista sarjaa. (Anekdoottina Mort Walker kertoo, että sarja oli viimeinen, jonka omakätisesti hyväksyi levitykseen itse King Features Syndicaten perustaja, lehtikeisari William Randolph Hearst, Citizen Kanen esikuva).
Niinpä myös Mort Walker sai menestystä nopeasti, sangen nuorena. Hänen pelkistetty tyylinsä koettiin tehokkaaksi - ja kollegoiden parissa nopeammin piirrettäväksi kuin perinteiset, viivavarjostusta käyttävät tyylit. Niinpä sitä ruvettiin ahkerasti kopioimaan.
Sain tavata Walkerin hänen Suomen vierailullaan Masin 50-vuotisjuhlakiertueella 2000. Mainitsin sarjan alkuvaiheista hänelle, kun meillä on joskus kuullut käytettävän sellaisiakin termejä kuin "Mort Walkerin koulukunta" tai jopa "Connecticutin mafia".
"En minä vaan tiedä kuinka se tapahtui", Mort sanoi. "Yhtäkkiä kaikki vain alkoivat piirtää kuten minä".
Menestys helpoin piirroskeinoin ärsytti joitain vanhan kaartin tekijöitä. "Kerran eräillä kutsuilla Al Capp [Mortia edeltävän sukupolven kenties kuuluisin amerikkalainen sarjakuvapiirtäjä, Li'l Abnerin tekijä] sanoi minun saapuessani, että tässä tulevat sarjakuva-alan kaksi menestyneintä miestä ja ne molemmat ovat Mort Walker. Hän oli niin kateellinen".
Vaan mistä pelkistämisessä todella oli kysymys? Sain vierailla Mortin luona tämän studiolla 2002. Kerroin, että olin piirtänyt viime aikoina niin paljon, että sosiaalinen elämä meinasi unohtua kokonaan. Hän säpsähti vastaamaan nopeasti: "Piirtäminen ei KOSKAAN saa tulla sosiaalisen elämän tielle! Kun minä olin lukiossa, minulla oli treffit joka ilta!"
"Ahaa - SIKSI te siis kehititte niin nopean piirrostyylin!" minä veistelin.
Mort hymyili tietävän näköisenä.
« Viimeksi muokattu: 11.06.2006 klo 17:16:13 kirjoittanut Jyrki Vainio »

VesaK

• Jäsen
  • Kuka mitä häh?
« Vastaus #27 : 03.02.2005 klo 12:43:11 »
Karvisen tekijäkunnassa on runsaammin tuoretta verta ja käsikirjoittamisen ammattilaisia, ei vanhoja guppeja ja näiden degeneroituvia jälkeläisiä. Karvisessa ei vitsien "terässä" siis ole ongelmaa, vaan koko sarjan asennemaailma on vastenmielinen.
“Like millions of Americans, I grew up with ‘Peanuts.’ But I never outgrew it.”
- Barack Obama

Lurker

• Vieras
« Vastaus #28 : 17.03.2005 klo 12:48:18 »
Masi-strippi on alkanut viime aikoina taas naurattaa. Selvää piristymistä havaittavissa.
Paras oli se kun Vänrikki Nappula kertoi ongelmistaan Anonyymit nuoleskelijat -ryhmän kokouksiessa!

Selailkaa:
http://www.kingfeatures.com/features/comics/bbailey/about.htm

Lurker

• Vieras
« Vastaus #29 : 10.06.2005 klo 11:57:43 »
Masin perhettä lehdessä MASI 4 /65
Masin pikkuveli Nykerö aseettomassa palveluksessa 
Mainio otsikko!

Nykerö: "Voi juku, siinä meni uusi koopee."

Nykerö on kyllä selvästi (törröttävää hammasta myöten) kersantti Ärjylän tekosia (Masin äidillä on voinut olla selittämistä).

EDIT: Poistettu sarjakuva
« Viimeksi muokattu: 17.06.2005 klo 12:39:26 kirjoittanut Lurker »