Minä nyt ainakin myönnän ihan realistisesti olevani a) sarjisfriikki b) elokuvafriikki ja c) kirjallisuusfriikki.
Friikki on omasta mielestäni jonkin tietyn alan - lähinnä yleensä melko "hyödyttömäksi" katsotun taiteenalan - äärimmäisen innokas harrastaja joka tietää (tai luulee tietävänsä) kyseisen alan ihmisistä, tekijöistä, tuotoksista yms. kaiken mahdollisen. Usein tämän "friikin" tietämysmäärä onkin huomattavasti suurempi kuin nk. tavallisen tallustajan. Itse näen tuon friikki-sanan käytön omalta kohdaltani aika positiivisena ja jopa kehuna

Turhan tiedon mestarius kullakin noista aloistani sarjikset/leffat/kirjat on jo aika vauhtia saavuttamassa itsellänikin melkoiset mittasuhteet. Tosin tiedän "friikimpiäkin"...
Toinen asia on sitten käyttää "friikkiä" ihan perinteisesti haukkumasanana mutta senkin kyllä erottaa äänenpainoista ja tilanteista kummasta on kysymys.
"Friikki" VOI tarkoittaa pelkkää ulkonäöllistä eroavaisuutta nk. kantaväestöön tai miksi sitä nyt haluaa/pitäisi kutsuakaan mutta enenevässä määrin se on käytössä edellämainitussa yhteydessä. Tietokonefriikkejäkin on olemassa - itse en niihin lukeudu kun juuri ja juuri osaan käyttää rutiiniluontoisesti mutta täällä(kin) on muutamia ihmisiä jotka varmasti tuohon(kin) kategoriaan voisi laskea.
Sanahan suorastaan ylistää kohdettaan kyseisen sillä hetkellä käytettävän etuliitteen mukaisen alan eksperttiydessä.
(oi, mikä lause tuo viimeinen)