Kirjoittaja Aihe: Sarjakuvakoulutusta ulkomailla  (Luettu 8968 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

mari

• Jäsen
Re: Sarjakuvakoulutusta ulkomailla
« Vastaus #15 : 16.02.2006 klo 13:44:48 »
vielä kaivan tän asian esiin... mikä onkaan angoulemen koulun virallinen nimi? onko niillä jotain nettisivuja, joista sais enemmän tietoa (englannin kielellä...)? koitin googlettaa, mutta etsin vissiin väärillä sanoilla...

mun pitäisi alkaa löytämään jokin kiva paikka, johon pääsisi vaihtoon... tuo usassa oleva koulu houkuttais, samoin angouleme (tosin en osaa ranskaa...vielä ainakaan)
onko kenelläkään mitään vinkkejä tai neuvoja, mihin kannattaisi yrittää ympätä itseään?
omalla koululla ei ole yhteistyökumppaneita paljoa, ei ainakaan sellaisia kouluja jotka kamalasti kiinnostaisi...
tietääkö kukaan unkarissa sijaitsevasta koulusta nimelta university of Pecs? kuulemma olisi ihan hyvä taidekoulu, tietääkö kukaan?

roju

• sarjispelle
  • Jäsen
« Vastaus #16 : 16.02.2006 klo 23:27:42 »
http://www.gipesi.net/

Tietoa ei englanniksi ole vielä uusilla sivuilla, mutta kannattaa kirjoittaa siihen koulun A:lemen osoitteeseen, englanniksi on kai ihan hyvä, tiedän että jotkut opet osaa hyvin englantia. Siellä on nyt jotain uusia opettajia, hyvä hyvä. Kannattaa kyllä sinne ranskan kesäkurssille mennä ennen tuonne menoa, saa enemmän opetuksesta irti - ja CNBDI:n mahtavasta kirjastosta!

Sarjakuvaa on ranskaksi myös Strasbourgissa http://www.esad-stg.org/
ja Brysselissä http://www.stluc-bruxelles-esa.be/v2/ -->sections --> arts visuels --> bande dessinee
. Ja Amanda V sanoi että Bolognassa Italiassa kans, siellä koulussa mitä hää käy.
Muista poika, että tämän päivän kapinallinen on huomispäivän pieru.

MarkZero

• Jäsen
« Vastaus #17 : 16.02.2006 klo 23:38:37 »
vielä kaivan tän asian esiin... mikä onkaan angoulemen koulun virallinen nimi? onko niillä jotain nettisivuja, joista sais enemmän tietoa (englannin kielellä...)? koitin googlettaa, mutta etsin vissiin väärillä sanoilla...

Ei liity ihan asiaan, mutta mainostanpa silti että Turun animaatiolinjalle on taas tänä keväänä haku päällä.

http://www.taideakatemia.turkuamk.fi/

.. ja tuolta se löytyy viestinnän alta. Paras koulu suomessa oppia animaatiota ja muita taidemuotoja siinä sivussa. Suosittelen ja kokemusta on. Turku on oikeasti hieno kaupunki, vaikka nykyään asunkin Espoossa. :O

kuarakainen

• Jäsen
« Vastaus #18 : 17.02.2006 klo 00:09:41 »
tietääkö kukaan unkarissa sijaitsevasta koulusta nimelta university of Pecs? kuulemma olisi ihan hyvä taidekoulu, tietääkö kukaan?

Olit vissiin kaverin pitämäsä infotilaisuudessa...
Olin itsekin siellä yhdeksän kuukautta viime lukuakudella. Erittäin hyvä paikka mielestäni. Unkarissahan on erittäin korkea tuo kuvataitteitten taso ja se opetus. Tosin mitäpä minä siitä mitään älyän,kun en kuitenkaan niin hirveästi niillä kurseilla loppujen lopuksi käynyt siellä,mutta koulussa on tosi paljon piirustusta ja maalausta ja grafiikkaa ja muutakin.

Varsinkin sitä muuta...  ;D
Uusia asioita,uusia kavereita,paljon uutta nähtävää,matkustelua ja halpaa ruokaa ja olutta... Suosittelen erittäin lämpimästi.
« Viimeksi muokattu: 17.02.2006 klo 00:11:40 kirjoittanut kuarakainen »
"Kaikki on pilalla."

mari

• Jäsen
« Vastaus #19 : 17.02.2006 klo 15:24:13 »
university of pecsissä olisi se hyvä puoli, että sinne olisi vissiin helppo päästä meidän koulun kautta, kun siellä on aikaisemmin ollut jo (vissiin aika paljon :) ) vaihtareita...

mutta jotenkin noi angouleme ja ccs houkuttais... mut voi olla että menee mun budjetin yli ihan täysin..

johtuiko muuten vain siitä, etten ymmärrä kieltä, vai oliko noi www.qipesi.net sivut sekavat?

kuarakainen

• Jäsen
« Vastaus #20 : 17.02.2006 klo 16:11:40 »
Niin siellä Pécsissä on ollu mun laskujen mukaan kolme opiskelijaa meidän koulusta. En tiedä kuin paljon muista kouluista on ollu siellä aiemmin vaihtareita,mutta kaupungissa on kyllä aika paljon vaihto-opiskelijoita ympäri Eurooppaa. Kansainvälinen meininki siis.

Koulussa on (mun kokemuksen mukaan suomalaiseen tasoon verrattuna) hyviä opettajia,tosin joukossa pari tosi häröäkin tapausta,joiden tunneilla ei uusia asioita paljoakaan opi. Toisaalta niin se vähän on kuulemani mukaan melkein joka paikassa, että vaihto-opiskeluistaan saa sen irti mitä siitä ihan itse ottaa,valmista on turha odottaa. Kukaan ei ainakaan mihinkään pakota.

Mutta Pécsiin on kyllä todella helppo päästä; sen kun täyttää paperit,ottaa apurahat ja lähtee matkaan. Mutta kuten täälläkin on jo muidenkin suulla todettu: eipä sinne vaihto-opiskeluun kannata pelkästään sen koulun ja koulutuksen takia lähteä. Ne kokemukset,ne kokemukset...

(Ja jos/kun nyt käy niin etten jaksa/jouda/ehdi tuohon illan sarjis-tapaamiseen tulla,niin sanonpa nyt täsä sitten että vaikka lämpimästi suosittelenkin Pécsin yliopistoa,niin kysy kuitenkin koulusta onko vaihtoa Bratislavaan. Tuli koulun vaihtokumppaniksi vissiin abouttiarallaa vuosi sitten ja siellä pystyi ainakin silloin opiskelemaan graafista suunnittelua ja animaatiota.)
« Viimeksi muokattu: 17.02.2006 klo 16:14:01 kirjoittanut kuarakainen »
"Kaikki on pilalla."

roju

• sarjispelle
  • Jäsen
« Vastaus #21 : 19.02.2006 klo 21:00:40 »
mutta jotenkin noi angouleme ja ccs houkuttais... mut voi olla että menee mun budjetin yli ihan täysin..

johtuiko muuten vain siitä, etten ymmärrä kieltä, vai oliko noi www.qipesi.net sivut sekavat?
No on ne sekavat! Edelliset oli vielä pahemmat.

Ja CCS menee kenen vaan budjetin yli.

A:n hyvä puoli on että kaupunki on aika pieni ja kontakteja sarjakuvamaailmaan saa varmasti. Jossain Pariisissa se ois varmasti vaikeampaa ellei mahdotonta. A:ssa on lisäksi tosi halvat vuokrat ja hyvä ilmasto. Koulu vastaa tasoltaan amk:ia, joten senkään puolesta ei ongelmaa pitäisi olla. Itse koulu on varmaankin vieläkin ilmainen ainakin jos tulee EU:sta, joku materiaalimaksua vastaava piti aikoinaan maksaa. Normaalit opintotuet ja lainat sinne saa. Itse hain ja sain lisäksi apurahaa kun perustelin ettei alaa voi opiskella Suomessa. Mutta nykyäänhän voi.

Unkarissakin olen opiskellut ja siellä todella opetetaan kunnolla piirtämisen ja maalamisen old school-tekniikat, juttu, mikä Suomessa on todella jäänyt vähemmälle! A:ssa on taidekoulu samassa, mutta kun en käynyt malli- yms. tunneillaan, en tiedä millainen ope(t) oli.

Eikö teidän koulun kautta pääse vaihtoon ihan mihin vaan jos ite hakee ja saa samat tuet kuin muuallekin? Ainakin Lahdessa kiljutaan riemusta jos joku hakee koululle uusia kontakteja.

Kalja on varmaankin Pecsissä halvempaa ja kieli mahdottomampi. Tai itse asiassa kyllä sitä suomen pohjalta aika äkkiä oppi, mutta äkkiä se sitten unohtui kanssa! A:ssa osa opettajista puhuu oikein hyvää englantia, osa kehnoa, mutta nyt oli myös tullut pari uutta opettajaa joista en tiedä.

Vaihtarius on muutakin kuin hauskanpitoa: voi mennä ihan kiinnostavaan kouluun /paikkaan JA silti pitää myös hauskaa. Musta kaksi kärpästä yhdellä iskulla on aika hyvä! Eli kannattaa miettiä mitä oikeasti haluaa, sarjakuvaa vai klassista (=hyvä juttu!) piirustustaitoa.

mari

• Jäsen
« Vastaus #22 : 19.02.2006 klo 23:29:42 »
kyllä meidän koulusta vissiin vois mennä minne vaan, mutta mä oon käsittänyt ettei siihen saa sitten niin paljoa tukia.. en oo vielä ehtinyt käymään kv-opettajan juttusilla, niin en tiedä siitä vielä enempää.
eniten mua huolestuttaa a:ssa se etten voi opiskella tässä n. puolentoista vuoden aikana tarpeeksi ranskaa... mä kun en oo sitä koskaan opiskellut. mutta se pitäisi varmaan kuitenkin opiskella joskus ni tulispahan sekin samalla. lisäksi meidän koulu käsittääkseni etsii juuri ranskasta uutta yheistyökumppania joten siinäkin mielessä olisi hyvä...

ccs on varmaan jo täysin pois suljettu vaihtoehto, en usko että sinne saisi niin kätevästi tukia... tosin se houkuttaisi ihan sen takia ettei siellä kukaan ole suomesta vielä käynyt, ja aika hyvältä se vaikutti nettisivujen perusteella...

pitää mennä tosiaan opettajien juttusille, katsoa mitä ne sitten tuumaa asiasta....

roju

• sarjispelle
  • Jäsen
« Vastaus #23 : 20.02.2006 klo 01:40:48 »
eniten mua huolestuttaa a:ssa se etten voi opiskella tässä n. puolentoista vuoden aikana tarpeeksi ranskaa... mä kun en oo sitä koskaan opiskellut. mutta se pitäisi varmaan kuitenkin opiskella joskus ni tulispahan sekin samalla. lisäksi meidän koulu käsittääkseni etsii juuri ranskasta uutta yheistyökumppania joten siinäkin mielessä olisi hyvä...

Opettelin ite sisulla portugalia kesäyliopistolla. Kolme kuukautta, 4X3h viikossa. Puolenvälin jälkeen tuntui ettei enää mitään uponnu... meidän piti silloin heti syksyllä lähteä reissuun jossa kieltä olisi päässyt heti käyttämään, mutta se siirtyikin vuodella. Kummasti se silti vielä vuoden päästäkin palautui. Eli tommonen hikari-kesäkurssi kyllä varmaan riittäis, sit joku kirja mukaan paikan päälle (silleen opettelin sitä unkaria. Mitään en kyllä enää muista.).

kuarakainen

• Jäsen
« Vastaus #24 : 20.02.2006 klo 11:11:45 »
Vaihtarius on muutakin kuin hauskanpitoa: voi mennä ihan kiinnostavaan kouluun /paikkaan JA silti pitää myös hauskaa. Musta kaksi kärpästä yhdellä iskulla on aika hyvä! Eli kannattaa miettiä mitä oikeasti haluaa, sarjakuvaa vai klassista (=hyvä juttu!) piirustustaitoa.

Juu eihän se vaihtarina olo pelkkää juhlaakaan ole. Ellei näin halua..
Pointtini olikin juuri sama: kannattaa miettiä,mitä niistä vaihdossa viettämistään kuukausista haluaa saada irti. Ei se vaihto kuitenkaan pelkkää opiskelua jos ei pelkkää juhlaakaan voi/saa olla. Molemmat olisi toivottavaa yhdistää siis.
Eri maiden koulun penkit eivät varmaan toisistaan niin paljoa eroa ja siihen halpaankin kaljaan kyllästyy. ...kai?

Pecsistä ei siis minkäänlaista sarjakuvakoulutusta löydy,sanottakoon se nyt tässä jos on vielä jollekulle epäselvää. Niitä perinteisempiä taidemuotoja opetetaan kyllä ja ainakin mun elämää ja koulunkäyntiä se rikastutti ja toivon mukaan jollain tapaa sarjakuvianikin.
Mutta Angoleumehan on varmasti paljon parempi vaihtoehto jos  haluaa siihen sarjakuvaan panostaa. Ja voihan se olla muutenkin?

Yhtä kaikki,minä liputan seikkailun puolesta - löytyi se sitten Unkarista tai Ranskasta tai jostakin muualta. Rokken rollia,yllättäviä,vauhdikkaita ja ehkä vähän vaarallisiakin tilanteita ja juonenkäänteitä. Sitä kaipaavat sekä sarjakuvat, että elämä. Ainakin toisinaan.
"Kaikki on pilalla."

mari

• Jäsen
« Vastaus #25 : 21.02.2006 klo 12:20:25 »
juu, oon ymmärtäny että pecsissä ei oo sarjakuvakoulutusta, toisaalta tollainen tavallien taidekoulutuskin tekisi ihan hyvää, varmasti myös mun sarjakuville.

mulla jäi tuo angoulemen koulun virallinen nimi kuitenkin välistä... onko se ainut ammattikorkeakoulutasoinen koulu angoulemessa (ettei mene koulut sekasin jos sanon meidän koulussa haluavani mennä "angoulemen kouluun") nettisivuilla lukee että "École supérieure de I'image" miten tuo suomennetaan? (alkaa kyllä tuntua epätoivoiselta, kun selailee noita sivuja, kun ei ymmärrä mitään... miten sitä voi pärjätä maassa kun ei pärjää edes netissä!?)

keijoahlqvist

• Sarjakuvaneuvos
  • Jäsen
  • -
« Vastaus #26 : 21.02.2006 klo 12:42:28 »
toisaalta tollainen tavallien taidekoulutuskin tekisi ihan hyvää, varmasti myös mun sarjakuville.

mulla jäi tuo angoulemen koulun virallinen nimi kuitenkin välistä... onko se ainut ammattikorkeakoulutasoinen koulu angoulemessa (ettei mene koulut sekasin jos sanon meidän koulussa haluavani mennä "angoulemen kouluun") nettisivuilla lukee että "École supérieure de I'image" miten tuo suomennetaan?
Eiiii! Älä sinäkin rupee kuvataidesarjataiteilijaksi! Niitä on jo tarpeeksi eikä niitten sarjoja oikeesti kukaan lue (paitsi Roju, tuo suloinen kaunosielu). Jos pikku hiljaa tulis sellasia jotka tekee sarjakuvaa eikä tekstisekotteista kuvataidetta. Sarjakuva on piirtämällä kirjoittamista eikä taiteilijalle itselleenkin epäselvien kuva-arvoituksien laatimista.

Joo, se "ankulemen koulu" on toi, ja siellä opiskellaan kuvataiteita ja videota ym sarjakuvan lisäksi.

roju

• sarjispelle
  • Jäsen
« Vastaus #27 : 21.02.2006 klo 13:04:12 »
Eiiii! Älä sinäkin rupee kuvataidesarjataiteilijaksi! Niitä on jo tarpeeksi eikä niitten sarjoja oikeesti kukaan lue (paitsi Roju, tuo suloinen kaunosielu). Jos pikku hiljaa tulis sellasia jotka tekee sarjakuvaa eikä tekstisekotteista kuvataidetta. Sarjakuva on piirtämällä kirjoittamista eikä taiteilijalle itselleenkin epäselvien kuva-arvoituksien laatimista.

Joo, se "ankulemen koulu" on toi, ja siellä opiskellaan kuvataiteita ja videota ym sarjakuvan lisäksi.

Älä Keijo huoli, tuolla koulussa sarjislinjalla paino(s)tetaan kunnon belgialais-ranskalaista kaupallista vaikutusta. Mikä oli tietysti Suomen jälkeen mukavaa vaihtelua, Suomessa nyt ei voisi kaupallista sarjakuvaa opettaakaan kuin teoriassa.

Taidetta jos haluu tehdä A:ssa tehdä, saa tehdä ihan keskenään. Mutta vaihtareilla on vähän vapaampaa, saa poimia taidepuolenkin kursseja jos haluu ja sinne mahtuu.

Plus musta Mari vaikuttaa harvinaisen selväjärkiseltä ja -sanaiselta sarjojensa perusteella :)

roju

• sarjispelle
  • Jäsen
« Vastaus #28 : 21.02.2006 klo 13:10:36 »
mulla jäi tuo angoulemen koulun virallinen nimi kuitenkin välistä... onko se ainut ammattikorkeakoulutasoinen koulu angoulemessa (ettei mene koulut sekasin jos sanon meidän koulussa haluavani mennä "angoulemen kouluun") nettisivuilla lukee että "École supérieure de I'image" miten tuo suomennetaan?

Tuo liittyy ranskalaiseen tapaan luokitella kouluja. Vähän niinkuin Suomessa on amis/amk/korkeakoulu. Ennen tuo oli "Ecole REGIONALE", paikallinen koulu, sitten on "nationale" kai ja tuo "superieure" on korkeinta tasoa. Eli oisko se peräti korkeakoulutasoa nyt sitten. EU tietää (luokitukset on harmonisoitu koko EU:ssa).

Hyvä juttu, koulun luokitus on noussut.

Sivuilla sanotaan useaan otteeseen että englanninkielistä on tulossa... toivottavasti se on totta. Nuo sivut on olleet tuon näköiset vasta pari kk.

Olisi ehkä parasta että ottaisit sinne nyt englanniksi sähköpostilla yhteyttä, saat tolkullisia vastauksia ja ne signaalin että kandeis tosiaan kääntää noi sivut.

Paikan päällä pääset alkun pärjäämisessä englannilla.

keijoahlqvist

• Sarjakuvaneuvos
  • Jäsen
  • -
« Vastaus #29 : 21.02.2006 klo 18:08:44 »
Plus musta Mari vaikuttaa harvinaisen selväjärkiseltä ja -sanaiselta sarjojensa perusteella :)

On se muutenki. Mari pärjäis Angoulêmessa ja kantsis mennäki, kävin siellä tammikuussa juttelemassa ja väki oli kohteliasta ellei peräti ystävällistä hoono ranska mongertavaa kohtaan. Ulkomaalaisia siä opiskelee joka vuosi.