mutta jotenkin noi angouleme ja ccs houkuttais... mut voi olla että menee mun budjetin yli ihan täysin..
johtuiko muuten vain siitä, etten ymmärrä kieltä, vai oliko noi www.qipesi.net sivut sekavat?
No on ne sekavat! Edelliset oli vielä pahemmat.
Ja CCS menee kenen vaan budjetin yli.
A:n hyvä puoli on että kaupunki on aika pieni ja kontakteja sarjakuvamaailmaan saa varmasti. Jossain Pariisissa se ois varmasti vaikeampaa ellei mahdotonta. A:ssa on lisäksi tosi halvat vuokrat ja hyvä ilmasto. Koulu vastaa tasoltaan amk:ia, joten senkään puolesta ei ongelmaa pitäisi olla. Itse koulu on varmaankin vieläkin ilmainen ainakin jos tulee EU:sta, joku materiaalimaksua vastaava piti aikoinaan maksaa. Normaalit opintotuet ja lainat sinne saa. Itse hain ja sain lisäksi apurahaa kun perustelin ettei alaa voi opiskella Suomessa. Mutta nykyäänhän voi.
Unkarissakin olen opiskellut ja siellä todella opetetaan kunnolla piirtämisen ja maalamisen old school-tekniikat, juttu, mikä Suomessa on todella jäänyt vähemmälle! A:ssa on taidekoulu samassa, mutta kun en käynyt malli- yms. tunneillaan, en tiedä millainen ope(t) oli.
Eikö teidän koulun kautta pääse vaihtoon ihan mihin vaan jos ite hakee ja saa samat tuet kuin muuallekin? Ainakin Lahdessa kiljutaan riemusta jos joku hakee koululle uusia kontakteja.
Kalja on varmaankin Pecsissä halvempaa ja kieli mahdottomampi. Tai itse asiassa kyllä sitä suomen pohjalta aika äkkiä oppi, mutta äkkiä se sitten unohtui kanssa! A:ssa osa opettajista puhuu oikein hyvää englantia, osa kehnoa, mutta nyt oli myös tullut pari uutta opettajaa joista en tiedä.
Vaihtarius on muutakin kuin hauskanpitoa: voi mennä ihan kiinnostavaan kouluun /paikkaan JA silti pitää myös hauskaa. Musta kaksi kärpästä yhdellä iskulla on aika hyvä! Eli kannattaa miettiä mitä oikeasti haluaa, sarjakuvaa vai klassista (=hyvä juttu!) piirustustaitoa.