Älkäähän siellä pelkästään Jeren musamakua syyllistäkö, on tunnettu juttu, ettei nykynuorisolla ole muutenkaan hyvää musiikkimakua.

Ainakin massateinit kuuntelevat lähinnä jotain Lady Gagaa, Rihannaa, Beyoncea, Katy Perryä, Justin Bieberiä, Justin Timberlakea, Miley Cyrusta, Nicki Minajia, Cheekiä jne. Tai kuuntelivat ainakin silloin, kun minä olin teini. Mikähän heille lie nykyään pop? Haluanko edes tietää?
Toisaalta ei saisi haukkua teinien yleistä massamusiikkimakua (vaikka muuten vastustankin teollista musiikkia kaikin keinoin). Kasvavilla nuorilla on kaikki vielä vähän vaiheessa, kaikki on vielä vasta kehittymässä. Musiikkimakukin on jatkuvasti kehittyvä ilmiö ainakin niille, jotka sitä tykkäävät kuunnella. Mutta toisaalta on huono juttu mieltää teollisuusmusiikki hyväksi vain sen takia "kun kaksikymmentä miljoonaa muutakin tenua pitävät siitä". Näin toimimalla kehittää pitkäksi aikaa itselleen massamusiikkisyndrooman. Esimerkiksi nuorempi kaverini, joka totesi ettei "mikään vanha musiikki voi olla hyvää" , "vain juuri pinnalla oleva musa on coolia ja hyvää" ja "Antti Tuiskun vanhemmat albumit ovat siis sitä vanhempaa musiikkia".

Huoh.
Minä olen kasvanut niin klassisen kuin populaarimusiikin parissa koko pienen ikäni, vietin teini-ikäni The Beatlesia, Pink Floydia, Rollareita, Janis Joplinia, Aretha Franklinia, Deep Purplea, Metallicaa, Nirvanaa yms. "klassikkoja" kuunnellen, enkä ikinä mieltäisi "vanhaksi musiikiksi" jotain 2000-luvun puolella ilmestynyttä. Oikeasti vanhaa musiikkia on ne 1400-luvulla tehdyt kuorosovitukset jolloin nuotteja vasta ruvettiin keksimään, populaarimusan puolella aloittaisin ehkä 40-luvun puolelta. Mutta kaikki on suhteellista.
Tarvitseeko edes mainita, että yläasteen luokkakaverini pitivät minua outona friikkinä.

Pointtina on siis se, että kaupallisille vaikutteille ja vertaispaineille alttiita teini-ikäisiä on melko turhaa valistaa "hyvällä musalla". Ihmetyttää muutenkin, miksi massamusiikkia kuunnellaan. Tuskin sitä oikeasti kuunnellaan? Kun eikö se ihan riitä, että laulaja on julkkis, leveäahterinen ja isoryntäinen, botoxhuulet omaava nuottikorvaton beibe? Tai komea ja niiiiin IHQu kuten Justin Bieber?

Niin, että mitä siinä on tarkoitus "kuunnella"?
Parhain tiivistelmä paasauksestani (anteeksi) on se, että "musiikki heijastaa ihmisen sielua".