Kirjoittaja Aihe: Valopöytä (teko-ohjeet)  (Luettu 114282 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

ala

  • Sáiva gärbmas
  • Jäsen
  • Viestejä: 134
  • I will
Vs: Valopöytä (teko-ohjeet)
« Vastaus #90 : 03.12.2009 klo 17:56:18 »
Meinaatko Reima et rakentais jonku systeemin mikä liikuttelis valoja laatikon sisällä haluttuun etäisyyteen? Tuota etäisyyttä olen kyl valon hajoamista/leviämistä tms silmälläpitäen miettinyt: jos on liian lähellä niin se antaa sitä valoa oikeastaan vaan yhteen kohtaan ja sit taas ei haluais niitä liian kauaskaan laittaa ettei tulis turhan iso siitä laatikosta....
Lamppujen suhteen on kans valinnan vaikeus, mut ehkä toi loisteputki ois paras ku se antaa sitä valoa isolla pinta-alalla...?

Lasin olen muuten jo puhaltanut, eipä näytä yhtään pahemmalta, ehkä ois voinu karkeempaa hiekkaa käyttää, isompaa jyvää tai mikä mahtaa termi ollakaan, mut liekö se siihen valon hajoamiseen olisi kuinka ratkaisevasti vaikuttanut... Tuli suht tasaisen näköistä jälkeä, siis silleen et ei ole mitään kuoppaa jossain kohdin ja toinen kirkas, nyt lasi hajottaa valoa kauniisti mut vaati jonkinverran etäisyyttä ainakin eslin kanssa et sais koko pinnan tasaisesti valaistua...

Voisi tehdä laatikon missä on yksi lamppu ja se toimisi hyvin, mut mulla on vakava taipumus täydellisyyteen ja kerta sitä rakennetaan niin rakennetaan sit kunnolla (ainakin paperilla)...

Nyt mulla on tää työskentely oikeastaan pysähtyny turhaan jossitteluun ja ihmettelyyn :P Mutta eipä mulla onneksi mikään kiirus ole....
« Viimeksi muokattu: 03.12.2009 klo 18:02:06 kirjoittanut ala »

Reima Mäkinen

  • Jäsen
  • Viestejä: 10 120
Vs: Valopöytä (teko-ohjeet)
« Vastaus #91 : 03.12.2009 klo 18:40:17 »
Meinaatko Reima et rakentais jonku systeemin mikä liikuttelis valoja laatikon sisällä haluttuun etäisyyteen?
Tuli vaan mieleen. Itselle se olis varmaan teknisesti vähemmän haastava kuin kuvailemasi sähkökytkennät.  :) Tai niin no, eihän se tarttis kuin 3 on/off kytkintä...

Tuota etäisyyttä olen kyl valon hajoamista/leviämistä tms silmälläpitäen miettinyt: jos on liian lähellä niin se antaa sitä valoa oikeastaan vaan yhteen kohtaan
Ei, kyllä se antaa valoa ihan joka suuntaan (mitä ei ole varjostettu).  :) Juju on siinä että jos lamppu (bulb) on keskellä lasissa kiinni, niin parin kolmen kymmenen sentin päässä sivulla se valoteho on jo laskenut tosi paljon.

Lamppujen suhteen on kans valinnan vaikeus, mut ehkä toi loisteputki ois paras ku se antaa sitä valoa isolla pinta-alalla...?

Tuli suht tasaisen näköistä jälkeä, siis silleen et ei ole mitään kuoppaa jossain kohdin ja toinen kirkas, nyt lasi hajottaa valoa kauniisti mut vaati jonkinverran etäisyyttä ainakin eslin kanssa et sais koko pinnan tasaisesti valaistua...

Voisi tehdä laatikon missä on yksi lamppu ja se toimisi hyvin, mut mulla on vakava taipumus täydellisyyteen ja kerta sitä rakennetaan niin rakennetaan sit kunnolla (ainakin paperilla)...
Kannattaa myös harkita käyttää apuna peiliä/peilejä ja tai foliota (niissä suunnissa joissa on umpiseinät). Nämä pinnat siis voisivat heijastaa sitä lampun valoa ja tavallaan moninkertaistaa lampun valotehon sitä "läpinäkyvää osaa kohti". Ehkä valotehoa voisi jopa säätää sen peilin käytöllä (liuuttaa peilin pois tai jotan siihen päälle kun tarvii vähemmän valoa), en tiiä.  :P

Loisteputki on parempi myös siitä syystä että se kehittää vähemmän lämpöä kuin hehkulamppu (jonka hyötysuhde on tosi onneton). Vielä jos laitan sellaisen luononvaloputken niin voit ajatella jopa värittää siinä valoöydällä. Ledit olis muuten hyviä mutta niiden valo ei käy värittämiseen alkuunkaan.

edit:lainauksen esittämisen korjaus
« Viimeksi muokattu: 04.12.2009 klo 07:38:12 kirjoittanut Reima Mäkinen »
"Facts are meaningless. You can use facts to prove anything that's even remotely true." Homer Simpson

ala

  • Sáiva gärbmas
  • Jäsen
  • Viestejä: 134
  • I will
Vs: Valopöytä (teko-ohjeet)
« Vastaus #92 : 03.12.2009 klo 19:24:04 »
Kyl ton mun idean saa toteutettua ihan tollasella kahden kytkimen perus-katkasimella mitä löytyy usein seinästä: kun vain toinen on päällä palaa kytkimestä riippuen joko yksi valo tai kaksi valoa, jos laittaa kummatki päälle niin sit palaa tietenki kaikki kolme, jos kumpikaan ei oo päällä niin seuraa pimeys...
Eli siis toiseen on/off-kytkimeen on kytketty yksi valo ja toiseen kaksi...
Usko omien sanojeni järkevyyteen alkaa hiipua?

ESL ei myöskään lämpöä taida liikoja luoda? Värittämistä valopöydällä en ymmärrä, et ihan luonnosten järjestämiseen ja piirtämiseen itse työhön tuota olisi tarkoitus käyttää... Ledit olen jättänyt suunnitelmista pois koska olen ne kuvitellut kalliihkoiksi, mutta ehkä tämä luulo on vanhentunut....? Pitää ottaa selvää...

Mut kellään ei ole pöydän rakenteeseen liittyviä kehitysideoita vai onko ne kiihkeän mustasukkaisesti suojeltuja salaisuuksia?
Esim jonkin integroitun syvennyksen välineille tms?
Tai sit niitä ongelmia joita voi tulla eteen ja jotka mahdollisesti voisi korjata nyt kun varsinainen pöytä on työn alla...siis työn työn, ei työn....äh...

Mikko Akkola

  • Jäsen
  • Viestejä: 489
Vs: Valopöytä (teko-ohjeet)
« Vastaus #93 : 04.12.2009 klo 02:42:16 »
Valojen alle, siis valolaatikon pohjaan, kannattaa ehdottomasti laittaa rypytettyä alumiinifoliota. Edun huomaa varsin nopeasti.

Reima Mäkinen

  • Jäsen
  • Viestejä: 10 120
Vs: Valopöytä (teko-ohjeet)
« Vastaus #94 : 04.12.2009 klo 07:46:22 »
ESL ei myöskään lämpöä taida liikoja luoda?
Tarkoitat siis loisteputkea.

Ledit olen jättänyt suunnitelmista pois koska olen ne kuvitellut kalliihkoiksi, mutta ehkä tämä luulo on vanhentunut....? Pitää ottaa selvää...
Vaikka nykyään on kai ledejä jotka antaa paljon valoa niiden ongelma saattaa olla myös valokeilan kapeus. Eli joka tapauksessa niitä tarvii monta ja ne pitää saada jotenkin viksusti sillee tasaetäisyyksille riveihin tai ritilään. Jos jaksat selvittää niin kerro täällä.

Kynätelineet, alareunan rimat, pöydän kallistukset yms. on kuitenin aika henkilökohtaisia juttuja. Itse suosin perusboksin ohessa muokattavia, irroitettavia ja säädettäviä purkkaratkaisuja. Kannattaa lähteä omasta työskentelystä ja siitä mitä siinä ohessa tarvitsee.
"Facts are meaningless. You can use facts to prove anything that's even remotely true." Homer Simpson

ala

  • Sáiva gärbmas
  • Jäsen
  • Viestejä: 134
  • I will
Vs: Valopöytä (teko-ohjeet)
« Vastaus #95 : 04.12.2009 klo 10:01:43 »
ESL=energiansäästölamppu... Isä esitti idean et jouluvaloista (siis valkoisista) vois saada tasasen valomaton sinne lasin alle, mut jotenki en usko tuohon ideaan....
Nyt sais tosta suht läheltä 80 ledin valosarjan 16e, mut miten ton valotehon kanssa mahtaa olla....

Reima Mäkinen

  • Jäsen
  • Viestejä: 10 120
Vs: Valopöytä (teko-ohjeet)
« Vastaus #96 : 04.12.2009 klo 20:32:41 »
ESL=energiansäästölamppu...
Siis loisteputki.

Isä esitti idean et jouluvaloista (siis valkoisista) vois saada tasasen valomaton sinne lasin alle, mut jotenki en usko tuohon ideaan....
Tuollaiset jouluvalot lienee just ledejä. Ainakin uudet kynttiläsarjat.

Nyt sais tosta suht läheltä 80 ledin valosarjan 16e, mut miten ton valotehon kanssa mahtaa olla....
Montaks wattia se sarja on? Veikkaisin että valo ei riitä paksuille papereille. Mut plussana näissä on et ne ei lämmitä ollenkaan ja pöydästä pystyis tekeen ohuen.

Joskus kattelin jossain hobbyhallin listoilla jotain led-työvaloa (sellaista valonheittäjätyyppistä pientä paneelia). Siinä piisaisi varmaan puhtia, mutta en tiedä saisko sellaisen purettua helposti. Mikään halpakaan ollut.

"Facts are meaningless. You can use facts to prove anything that's even remotely true." Homer Simpson

Mikko Akkola

  • Jäsen
  • Viestejä: 489
Vs: Valopöytä (teko-ohjeet)
« Vastaus #97 : 04.12.2009 klo 20:54:42 »
Minun valopöytäni sisällä on yksi työmaaloisteputki. Siis semmoinen sauva, josta lähtee sektoriltaan n. 180-asteinen valokeila. Näitä saa joskus aivan pikkurahallakiin rautakaupoista.

Lisäksi omistan akkukäyttöisen LED-version samasta aiheesta. Ostin molemmat, jotta voisin todeta toisen paremmaksi. Loisteputkimalli on paljon kivempi. Käytän sellaisenaan valolaatikon pohjalla tinapaperipohjan päällä.

Reima Mäkinen

  • Jäsen
  • Viestejä: 10 120
Vs: Valopöytä (teko-ohjeet)
« Vastaus #98 : 06.12.2009 klo 20:19:48 »
Lisäksi omistan akkukäyttöisen LED-version samasta aiheesta. Ostin molemmat, jotta voisin todeta toisen paremmaksi. Loisteputkimalli on paljon kivempi.
Jaksatko avautua? Oletko analysoinut mihin tämä kivuus perustuu?
"Facts are meaningless. You can use facts to prove anything that's even remotely true." Homer Simpson

Mikko Akkola

  • Jäsen
  • Viestejä: 489
Vs: Valopöytä (teko-ohjeet)
« Vastaus #99 : 06.12.2009 klo 20:35:06 »
Jaksatko avautua? Oletko analysoinut mihin tämä kivuus perustuu?
Juu. Sori että olin pikkusen epätarkka asiassa. LED-mallin valonsäde on epätasaisempi. Suoraan eteenpäin se valaisee paljon voimakkaammin kuin vähän sivummalle. Loisteputken valo on luonnollisesti erittäin tasainen. Loisteputkellisia työmaavaloja olen nähnyt myös 360 asteen valosäteellä. Lampun runkona on tällöin vain yksi läpinäkyvä muoviputki.

Lisäksi akkukäyttöisyys ei tuo juurikaan etuja, mutta laturi muuntajineen on turhan iso möhkäle työpöydälle.

Kaiken kukkuraksi LED-lamppu on halkaisijaltaan aika paljon paksumpi, joten sopii huonommin pöytäni sisälle. Omistamieni lamppujen kirkkaudessa ei ole suurta eroa.

Toivottavasti tästäkin on nyt jotain apua.

ala

  • Sáiva gärbmas
  • Jäsen
  • Viestejä: 134
  • I will
Vs: Valopöytä (teko-ohjeet)
« Vastaus #100 : 09.12.2009 klo 12:21:01 »
Eipä kyllä nuo valosarjan ledit antanu tarpeeksi valoa tosiaan vähänkään paksumpaa paperia varten, jos tekis vaan piirrustuspaperille niin vois onnistuaki, mut...

Loisteputkia kait tässä sit seuraavaksi rupee tiiraileen, tuolta autotallista saattais muistaakseni löytyäki tollanen 360° valoa tuottava jööti, pitänee käydä etsimässä!
...ja kokeilla jos löytyy!

Marko Raassina

  • Jäsen
  • Viestejä: 118
Vs: Valopöytä (teko-ohjeet)
« Vastaus #101 : 24.02.2010 klo 11:23:30 »
En kerkiä tässä nyt tarkistaa koko ketjua, joten pikku kiiruksessa kysäisen:

Käykö miten pleksi ton valopöydän lasiksi?
markraas.tumblr.com
twitter.com/MarkoRaassina

Mikko Akkola

  • Jäsen
  • Viestejä: 489
Vs: Valopöytä (teko-ohjeet)
« Vastaus #102 : 24.02.2010 klo 15:54:48 »
Minulla on 4mm vahvuinen valkoinen pleksi valopöydässä. Päästää valon lävitseen hyvin ja on lisäksi tukeva, jos se tuetaan kaikilta sivuilta. Omassa pöydässäni levy tukeutuu etureunasta pöytään, jolloin valaistu osuus loppuu pari senttiä ennen reunaa, mutta tämä ei ole minua häirinnyt.

Kirkas pleksi käy myös. Ilmeistesti jotkut käyttävät valkoista leivinpaperia levyn alla, jotta valo heijastuu tasaisemmin ja häikäistymisiltä vältytään.

Marko Raassina

  • Jäsen
  • Viestejä: 118
Vs: Valopöytä (teko-ohjeet)
« Vastaus #103 : 01.03.2010 klo 15:57:19 »
Minulla on 4mm vahvuinen valkoinen pleksi valopöydässä. Päästää valon lävitseen hyvin ja on lisäksi tukeva, jos se tuetaan kaikilta sivuilta. Omassa pöydässäni levy tukeutuu etureunasta pöytään, jolloin valaistu osuus loppuu pari senttiä ennen reunaa, mutta tämä ei ole minua häirinnyt.

Kirkas pleksi käy myös. Ilmeistesti jotkut käyttävät valkoista leivinpaperia levyn alla, jotta valo heijastuu tasaisemmin ja häikäistymisiltä vältytään.

Hmm, tuostapa tulikin sitten mieleen että onko valopöydän korkeudella mitään väliä? Siis jos tekee vain sellasen pöntön. Vaikuttaako se lamppu siellä sisällä asiaan jotenkin, jos koittaa saaha siitä mahd. matalan, ja 45 asteen kulman?
markraas.tumblr.com
twitter.com/MarkoRaassina

Mikko Akkola

  • Jäsen
  • Viestejä: 489
Vs: Valopöytä (teko-ohjeet)
« Vastaus #104 : 01.03.2010 klo 23:26:57 »
Kaikki vaikuttaa kaikkeen. Pöydä korkeus ja muutenkin sen koko vaikuttaa säilytettävyyteen ja siirrettävyyteen. Lampun etäisyys tasosta jolle paperi laitetaan vaikuttaa pöydän toimivuuteen varmasti tosi paljon, mutta pöydät ovat siinä tietenkin yksilöitä, kuinka paljon etäisyyttä kannattaa olla. Yksi tehokas lamppu vaatii todennäköisesti suuren etäisyyden piirtopinnasta, ts. tarvitaan kookas pöytä. Minun pöytäni on hyvinkin matala, korkeimmastakin kohdasta vain reilut 12cm. mutta toimii mielestäni ihan hyvin siitä huolimatta vain yhdellä valolähteellä. Kaikkein tärkein seikka on kuitenkin ergonomia, jota kannattaa miettiä aina kun jokin päätös vaikuttaa pöydän ulkomittoihin.