Kirjoittaja Aihe: Asterix  (Luettu 483674 kertaa)

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Lönkka

• Jäsen
  • Life goes on (except for those who die)
Vs: Asterix
« Vastaus #255 : 10.12.2006 klo 23:16:09 »
Tarinat ovat yhtä hyviä, kiilsi paperi tai ei, oli väritys psykedeelinen tai ei.
Kun olen hankkinut uudelleen noita 70-luvun ajan alppareita mitä muksuna tuli luettua niin olen yleensä pyrkinyt hankimaan käytettynä ja nimnomaan niitä vanhoja mattasivuisia painoksia. Jotenkin se kiiltävä paperi tuntuu oudolta ja vähemmän luontevalta noissa. Oisiko väritkin samalla paperin vaihdon myötä hieman muuttuneet?

Flemming Andersen

• Vieras
« Vastaus #256 : 12.12.2006 klo 20:08:07 »
Gallialaiskylä, joka piirtyy noiden kaikkien albumien selkämyksistä, ei jostain syystä viehätä minua ollenkaan. Jotenkin kliininen, ei ollenkaan "Asterixmainen". Tai pitäisikö sanoa Ei-Goscinnymainen.

Jep, mullekin riittää noi albumit, jotka jo on hyllyssä.

Öööö... Mistä kuvasta nyt puhutaan?

Reijo Valta

• Valvoja
  • Haddadaa
« Vastaus #257 : 12.12.2006 klo 21:33:54 »
Öööö... Mistä kuvasta nyt puhutaan?

http://www.auracan.com/Collectors/2006/ASTERIX-GrdeColl.jpg

Tästä ranskalaisten uuden kokoelmasarja "taskariselkämyksestä".

tertsi

• Vieras
« Vastaus #258 : 12.12.2006 klo 21:35:22 »
Tästä kuvasta. Jotenkin niin tylsä...

EDIT:
Reijo ehti ensin.

JS1974

• Vieras
« Vastaus #259 : 17.12.2006 klo 03:27:58 »
Parisen vuotta sitten joidenkin Asterix -uusintapainosten, kuten Asterix lyö vetoa, painojälki vaikutti pahalta, viiva oli karkeaa. Vaikutti kuin joku toistaitoisempi olisi piirtänyt ne läpi uudestaan, vai oliko saksalaisessa painossakin ollut vikaa? Tuntui kuin uusi räikeämpi väritys olisi osin mennyt viivojen päälle tms.  Siis niitä olikin "restauroitu"?

Jälki parani mielikuvieni mukaan seuraavissa uusitapainoksissa, joten en kiirehtinyt hamstraamaan vanhoja ranskankielisiä painoksia tai siirtämään vanhoja suomalaisiani palosuojatttuun kaappiin. ..

Pystyykö Uderzo restauroinnin avulla välttämään rojalteja Dargaudille. Liittyykö tekstauksen uusiminen samaan? Egmonthan on samaa imperiumia Sanoman kanssa.

Outi

• Sarjakuvafestariassari
  • Jäsen
« Vastaus #260 : 05.01.2007 klo 13:50:44 »
Katselin noita "restauroituja" (restaurointi=vanhan korjaus, mutta kyseessähän on enmmän uudelleenteko) versioita ja toisaalta ymmärrän, mistä kenkä on puristanut. Luin juuri aiheesta artikkelin BoDoi-lehdestä (ransk.):

Vanhojen alppareiden painomateriaalit ovat välillä olleen huonokuntoisia plus väritys on ollut sitä mitä on saatu=nopeasti ja halvalla. Astrixithan väritettiin alan bulkkityyliin niin, että samassa ruudussa saattoi olla parhaimmillaan vain yksi tai kaksi väriä. Saman henkilön vaatteet vaihtoivat väriä eri ruuduissa, kaikkien ihonvärit olivat mitä sattuu jne.

Uderzo & co. ei hyväksynyt Saksan kustantajan uudelleenväritettyjä versioita (8 albumia) vaan päätti hoitaa homman itse, kilpailutti studioita ja otti halvimman. Uusi väritys näyttää ihan asialliselta mutta oudolta - sävytetyt tietokonevärit eli metalliesineisiin (haarniskat, padat) on tullut kiiltoa ja kolmiuloitteisuutta, taustalle on lisätty pilviä, viherkasvit ovat useaa eri vihreän sävyä jne. Värimaailma on raikkaampi, vaaleampi, sävykkäämpi jne.

Uderzo myös piirsi kokonaan uusiksi kaksi kantta (A.Gallialainen ja Kultainen Sirppi). Koko projektin budjetti on vajaa miljoona euroa!

Asterixien (ja Tinttien) kustantajien ongelmahan on ollut, kuinka myydä vanhat alpparit aina uusille lapsisukupolville. Tinteistä tehtiin minihalpispokkariversiot ja nyt Asterixit myydään uudessa kuosissa.
We all need an Alan Rickman to read Shakespeare sonnets to us every night

VesaK

• Jäsen
  • Kuka mitä häh?
« Vastaus #261 : 05.01.2007 klo 13:57:17 »
Asterixien (ja Tinttien) kustantajien ongelmahan on ollut, kuinka myydä vanhat alpparit aina uusille lapsisukupolville. Tinteistä tehtiin minihalpispokkariversiot

Tinteistähän on myös vaikka mitä muita versioita. Lucky Luketkin tehtiin minipokkareiksi - siis alkuperäinen sivutaitto säilyttäen, mutta taskukirjakoossa n. 148 x 210 mm.
“Like millions of Americans, I grew up with ‘Peanuts.’ But I never outgrew it.”
- Barack Obama

Timo Ronkainen

• professionaali amatööri, sarjakuvaneuvos
  • Toimittaja
  • *
  • "Ja rangaistus on greippi!"
« Vastaus #262 : 05.01.2007 klo 17:28:56 »
Uderzo & co. ei hyväksynyt Saksan kustantajan uudelleenväritettyjä versioita (8 albumia) vaan päätti hoitaa homman itse, kilpailutti studioita ja otti halvimman.

Onneksi ei värittänyt itse, värisokea kun on.  :D Vaan miten osasi tulkita mikä on paras?
Saksan kustantajan 8 alpparia nämä Asterix-kirjaston versiot.

Timo

X-men

• Jäsen
  • Comics costs too much, damned!!!
« Vastaus #263 : 06.01.2007 klo 21:40:02 »
Onneksi ei värittänyt itse, värisokea kun on.  :D Vaan miten osasi tulkita mikä on paras?
Timo

Parempi puolisko kertoi?
There Are Too Many Comics Which Don't Get Published Here.

ananas92

• Jäsen
  • En osaa piirtää
« Vastaus #264 : 09.01.2007 klo 21:21:09 »
henk. koht. olen sitä mieltä, että viimeisin Asterix taivas putoaa niskaan tjsp. olisi voitu jättää tekemättä. Osa Uderzon yksin tekmistä albumeista on ihan hyviä, mutta tämä on jotain aivan muuta...

Flemming Andersen

• Vieras
« Vastaus #265 : 09.01.2007 klo 21:26:53 »
Tuo ei ole Asterix-albumi. Ei vain ole. Kaikki kunnia Uderzolle, mutta tämä rienaa Goscinnya.

Outi

• Sarjakuvafestariassari
  • Jäsen
« Vastaus #266 : 10.01.2007 klo 12:38:47 »
Tuo ei ole Asterix-albumi. Ei vain ole. Kaikki kunnia Uderzolle, mutta tämä rienaa Goscinnya.

Olen vähän samoilla linjoilla. Toisaalta eihän se mun elämää haittaa, jos maailmassa julkaistaan kaiken maailman huonoutta, onneksi ei ole pakko lukea. Ja jos se jonkun tekee onnelliseksi (Uderzo? Uderzon rahastonvalvoja?) niin ihan kiva. Kaikki ei-Goscinny-Asterixit ovat höttöä mutta tuo uusin oli pahin: Uskalsin avata yhden kerran ja oli niin pelottavan näköistä jälkeä, etten vilkaissutkaan uudestaan...
We all need an Alan Rickman to read Shakespeare sonnets to us every night

naka 619

• Jäsen
  • -nopea kana jyvän nappaa ja hidas sen syö-
« Vastaus #267 : 15.03.2007 klo 11:03:07 »
Asterixit on tosi hyviä  ;D

Jyrki Vainio

• Mielikuvittelija
  • Jäsen
  • Kvaak!
« Vastaus #268 : 15.03.2007 klo 12:49:55 »

Minulla jäi nuo Asterix-kirjastot hankkimatta, kun näytti selaillessa painojälki huonolta. Ei pikselöityneeltä (mitä yleensä valitan), vaan näytti pikemminkin vanhalta analogiselta vaivalta: viivat välillä katosivat niin kuin Modesty Blaisessa.
Itse olen aikanaan hankkinut useimmat Asterixit Parhaat Sarjat kirjakerhon kirjoina, mutta en ole kyllä vähään aikaan katsellut millainen painojälki niissä oli. Onko laatu huonontunut siitä?
Minä suomalaisina versioina nuo saa parhaan laatuisina hyllyyn?

Onneksi ei värittänyt itse, värisokea kun on.  :D

Miten se sitten maalasi ne albumien kannet? Onko ne kaikki muiden tekemiä??
(Olen minäkin värisokea, paperien mukaan, mutta niin vaan maalaan eikä kukaan huomaa).

VesaK

• Jäsen
  • Kuka mitä häh?
« Vastaus #269 : 15.03.2007 klo 13:03:49 »
Uusin laitos Normannien maihinnoususta (Puola-painos) oli aika järkyttävä.
Ei kai Uderzo enää nykyään tee muuta kuin käsikirjoituksen (huoh.) ja lyijykynäpiirrokset sivuista, kylläkin hyvin tarkat.
Kai sitä maalata voi vaikka näkisi vain harmaan sävyt, kunhan joku vähän katsoo päältä ja kertoo ettei esmes Asterix luonnostaan ole vihreä.
Olisiko "Asterix gallialainen" ollut U:n itsensä värittämä, siinä on / oli aika huimat värit? 
“Like millions of Americans, I grew up with ‘Peanuts.’ But I never outgrew it.”
- Barack Obama