Kirjoittaja Aihe: Asterix  (Luettu 483292 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

dokki

• Jäsen
Vs: Asterix
« Vastaus #195 : 18.01.2006 klo 19:37:19 »
Enemmän noi huomautusviestit häiritsee, kuin jonkun yhdyssanavirheet. Pistäkää vaikka pm:llä, jos niistä tahdotte valittaa.

Markustus

• Jäsen
« Vastaus #196 : 19.01.2006 klo 17:35:01 »
Mitä nöyrin anteeksipyyntöni. Aivoissani oli lievä harhautuma kirjoitushetkellä, eikä ollut tarkoitus loukata ketään
Heippa

Irene

• Jäsen
« Vastaus #197 : 24.01.2006 klo 20:25:17 »
Eipä ne ensimmäisetkään Asterixit kovin ihmeellisiä ole. Eli ikään kuin Gaussin käyrälle asettuvat nuokin - parhaat ovat keskellä ja niitä on onneksi enemmän kuin alun ja lopun vaatimattomampia albumeja. :)

Goscinnyn tyylissä viehättää erityisesti upea tapa vetää joka albumi jonkin yhtenäisen teema ympärille. Sitä myötäillen sitten tuoda esiin hahmojen ja toiminnan yksityiskohtia. Esimerkiksi Caesarin laakeriseppele -tarina - miettikää mikä kännäys- ja krapulakuvaus sekin on. :) Ja samalla kannanotto Rooman valtakunnan tuhoon, jolle toki sarjan luonteen mukaisesti annetaan kokonaisselitys Asterixin ja Obelixin touhujen tiimoilta.

Asterix ja riidankylväjä on myös aivan ihana ja hurmaava tarina. Ja Asterix ja ennustaja, jossa piruillaan ihmisen huuhaa-uskolle todella hyvin.

Ylipäätään pidän melkeinpä enemmän gallialaiskylän ympärille sijoittuvista tarinoista kuin niistä, joissa lähdetään retkeilemään muualle. Kansallisista stereotypioista kun on niin kovin helppo tehdä pilaa. Poikkeuksena ehkä nerokas Asterix ja Alppikukka, jossa etenkin "Pax Romana - konferenssi" naurattaa - heti kun aikuisiällä tajusi sen viittaavan kylmään sotaan ja kaikenmaailman neuvostotyylisiin rauhanaatteisiin.
Lukupäiväkirjani: http://sbrunou.blogspot.com

Timo Ronkainen

• professionaali amatööri, sarjakuvaneuvos
  • Toimittaja
  • *
  • "Ja rangaistus on greippi!"
« Vastaus #198 : 24.01.2006 klo 21:20:42 »
kovin helppo tehdä pilaa. Poikkeuksena ehkä nerokas Asterix ja Alppikukka, jossa etenkin "Pax Romana - konferenssi" naurattaa - heti kun aikuisiällä tajusi sen viittaavan kylmään sotaan ja kaikenmaailman neuvostotyylisiin rauhanaatteisiin.

Pirkale kun nyt Ude saisi vaikka mitä poliittista yms. kommentuuria aikaiseksi Rooma <--> EU asetelmalla, niin pitää tuoda jotain typeriä avaruusolentoja tai matkailla Atlantiksella.
Niin, tekikö Goscinny pilaa kansoista vai kansallisista stereotypioista, eli luutuneista käsitteistä mitä meillä euroopalaisilla toisistamme on — onhan siinä tietty ero.

Timo

X-men

• Jäsen
  • Comics costs too much, damned!!!
« Vastaus #199 : 25.01.2006 klo 06:15:15 »
Tulipahan luettua Taivas putoaa niskaan ja oli ihan hauska luettava mutta vain kertaluettavaa tavaraa kunnes on unohtanut mitä siinä oli. Juoni oli kaukana perus-Asterixista jossa Roomalaisia pistetään halki poikki ja pinoon.
There Are Too Many Comics Which Don't Get Published Here.

Janne

• Tex-fanaatikko sekä muun lännen viihteen suurkuluttaja!
  • Valvoja
  • Hornan kekäleet!
« Vastaus #200 : 25.01.2006 klo 12:27:54 »
En ole samaa mieltä Irenen gaussin käyrä teoriasta. Totta on, että sarjan keskivaiheilla on parhaimmat albumit. Mutta kyllähän sarja alkupää on huomattavasti tasokkaampaa kuin nämä uusimmat jutut.
"Tex-tieteen yli-morisco"

Irene

• Jäsen
« Vastaus #201 : 28.01.2006 klo 18:08:50 »
En ole samaa mieltä Irenen gaussin käyrä teoriasta. Totta on, että sarjan keskivaiheilla on parhaimmat albumit. Mutta kyllähän sarja alkupää on huomattavasti tasokkaampaa kuin nämä uusimmat jutut.

Alkupään teoksilla on toki se merkitys, että Goscinnyn ja Uzerzon taiteilijaluonteiden kehityskaari valottuu niitä lukemalla. Uzerzon viimeisimmät tuotokset on siinä mielessä nähtävä "irrallisina" G & U -tuotannosta. Vaan eivät esim. Kultainen sirppi tai Asterix ja gootit minua erityisemmin säväytä, näen niillä olevan arvoa vain myöhemmän tuotannon valossa. Jos Asterixien teko olisi niihin loppunut, ei niitäkään muistettaisi. Asterix gallialaisen taisin autuaasti unohtaa jopa edelliskesän intensiiviseltä uusintalukukierrokselta kokonaan pois.

Itse en ole tuota Taivas putoaa niskaan -albumia edes lukenut ja taidanpa jättää lukematta vastakin ettei tule paha mieli. Latraviata on viimeisin jonka läpi lukaisin, autuaasti olen onnistunut unohtamaan senkin. Itse en oikein tiedä, mihin vetäisin rajan "oikeiden" Asterixien loppumiselle, koska esimerkiksi Syvä kuilu on minusta ihan mainio tarina. Toisaalta ymmärrän Uderzoa - kaipa iäkkäällä herrasmiehellä on täysi oikeus omaan taiteeseensa, onhan hänellä taiteilijan vapaus tehdä mitä tahansa omille hahmoilleen. :) Mutta jos neuvomaan pääsisin, niin kehottaisin kyllä lopettamaan ajoissa - eli oikeastaan jo monta albumia sitten.
Lukupäiväkirjani: http://sbrunou.blogspot.com

Janne

• Valvoja
  • Hornan kekäleet!
« Vastaus #202 : 02.02.2006 klo 08:30:18 »
Lueskelin eilen Asterix kirjastoa nro 9. Siinähän on Uderzon ensimmäiset kokonaan yksin tekemät tarinat. Täytyy sanoa, että luin niitä tarinoita aivan yhtä suurella ilolla kuin sarjan varhaisempiakin osia. Ainakin alkuaikoina Uderzo jatkoi hyvinkin kunniakkaasti sarjaa. Goscinnyn kuolemasta ei siis ainakaan voi vetää rajaa siihen, mihin oikeat asterixit loppuivat. Ehkä sellaista rajaa ei olekaan, vaikka olenkin edelleen sitä mieltä, että Taivas putoaa on kerrassaan luokaton tekele.

tertsi

• Vieras
« Vastaus #203 : 02.02.2006 klo 10:17:00 »
Goscinnyn kuolemasta ei siis ainakaan voi vetää rajaa siihen, mihin oikeat asterixit loppuivat.
Kyllä voi.
Minulle jäi täysin irrallisiksi asioiksi seuraavat: Miksi roisto haisee kalalle? Roomalaisten muuttaminen palloiksi ja Asterixin kasvaminen jättiläiseksi (vai miten se nyt menikään). Olin jotain 14 tai niillä main kun tuo Syvä kuilu ilmestyi ja olin suunnattoman pettynyt sen luettuani. Siinä ei ollut minkäännäköistä imua.

Asterixin harharetket on minusta paras Uderzon yksin tekemä Asterix, mutta siinäkin juoni on jotenkin kömpelö, vaikka yksittäisiä vitsejä onkin mukavasti. "Seuratkaa nuolia" ja "pieni öljyljykatastrofi".

Goscinnyn juonikuviot ovat mielestäni uskomattoman hyvin rakennettuja ja ehyitä. Ja silti ne sisältävät lukemattoman määrän vitsejä.

Tertsi antoi taas tuomionsa.

tertsi

• Vieras
« Vastaus #204 : 02.02.2006 klo 10:31:12 »
Opettaja! Opettaja!

Mä tiedän. Mä tiedän.  ;)

Planssi 30a,  ruutu 4. Mutta onko tuo parrakas violetti-asuinen pikkumies itse Steven Spielberg?
« Viimeksi muokattu: 05.02.2006 klo 10:34:48 kirjoittanut tertsi »

tertsi

• Vieras
« Vastaus #205 : 05.02.2006 klo 16:42:04 »
Sitäpä en ole tullut koskaan ajatelleeksi. Mistä niin päättelit?

Kun mun mielestä varsinkin se lähikuva näyttää ihan Spielbergiltä. Ja juutalaisten maassa ollaan.

Pässi

• Jäsen
« Vastaus #206 : 06.02.2006 klo 10:55:58 »
Hmm... Harharetket on julkaistu 1981, jolloin Spede oli vielä tunnettu aloittelija, muttei mikään megaohjaaja. Ja se juutalaisuus tuli vasta 90-luvulla. Sitä ennen Steven oli valkoisempi kuin Reagan.

Janne

• Valvoja
  • Hornan kekäleet!
« Vastaus #207 : 06.02.2006 klo 11:08:27 »
Joo, mutta kolmannen asteen yhteys sekä ennen kaikkea Tappajahai oli jo tehty. Ja samana vuonna ilmestyi Kadonneen aarteen metsästäjät. En tiedä kumpi oli ensin. Mutta kyllä sitä nimeä oli jo tuohon aikaa. Joten on se mahdollista!!

tertsi

• Vieras
« Vastaus #208 : 06.02.2006 klo 11:15:02 »
Goscinnykin oli juutalainen eikä pitänyt siitä melua.

Aatteli vaan että uderzo olisi pannut menneen ja tulevan jättiläisen kohtaamaan Jerusalemin porteilla.

Uderzolla kun tuntuu olevan taipumus sisällyttää kaikenmoisia tyhjänpäiväisiä merkityksiä sarjakuviinsa.

tertsi

• Vieras
« Vastaus #209 : 06.02.2006 klo 11:18:10 »
mutta hei!

se pikku-ukko näyttää samalta kuin spielberg NYKYÄÄN.

tuolloin steven oli paljon pirteämmän näköinen, olettaisin.

paljon melua tyhjästä.