Kirjoittaja Aihe: Kynsintää ja raatelua Collectors edition  (Luettu 247007 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Veli Loponen

• Isoveli
  • Ylläpitäjä
  • <><
Re: Kynsintää ja raatelua Collectors edition
« Vastaus #285 : 11.11.2005 klo 22:16:33 »
Pitää varmaan kommentoida enemmän, kun se painettu versio ehtii meille asti. Ykkönen ainakin oli hieman parempi painettuna.
Kirjastoon oli jo tullut ja pääsin siellä selailemaan. Näytti aika kauheelta, kun oli jäänyt vanhat ruutujen rajaukset pilkottamaan uusien alta. Pitäis olla vaan tarkkaavaisempi.
Sun sivustas sitten pari sanaa. Ensimmäisenä ehdottaisin fontin vaihtoa. Tavallinen groteskikin (esim. Arial) olisi parempi kuin tuo kutsukorttifontti. Se ei vaan jotenkin istu tuohon piirustustyyliin. Paras olisi tietenkin joku käsin tekstatun näköinen fontti. Kielipelissä olen käyttänyt Masked Marvel -fonttia (googleta sillä nimellä, niin pitäisi löytyä). Myös Action Man -fontti on ihan kiva. Kannattaa katsastaa myös Blambotin ilmaisfontit. Niissä ei tosin yleensä oo ääkkösiä. Mutta muuten ihan kiva sivu (aargh! Taas "ihan kiva". Pitäis keksiä jotain uusia fraaseja). Ehkä kaipaa hiukan sävyvarjostuksia. Tuollaisena se on aika rautalankamallin näköinen.
Perry Rhodan ei polta tupakkaa!
http://www.veliloponen.com/sarjakuva

Mikael Mäkinen

• maziwapp
  • Valvoja
  • Ostapa kuule sarjakuvaa.
« Vastaus #286 : 12.11.2005 klo 00:18:08 »
Kai tässä on pakko puolustella...

Maziwapp: Fontti on liian tekninen muuhun kuvaan verrattuna.
Sun sivustas sitten pari sanaa. Ensimmäisenä ehdottaisin fontin vaihtoa.

Siis fontti ei tosiaankaan sovi tähän kyseiseen sivuun, eikä varmaan pariin muuhunkaan, mutta se sopii (ainakin omasta mielestäni) koko tarinan yleiskuvaan.
(Veli voi tätäkin sitten kommentoida, kun se lehti sinulle asti tulee)

Piirrät kovin ohuella terällä/tussilla ja kuva ei ole silloin aina ”elävää”.
Jälki on tosiaankin hiukan liian ohutta ja tasapaksua. Muuten kaikki on reilassa, paitsi että kun tuolla hemmolla on kypärä päässä, niin pää vaikuttaa kapealta... Ja nuo kasvojen piirteet hieman häiristevät, esim. tuon jätkän järjettömän iso nenä.
mazziwap:Olen samaa mieltä Antzan kanssa siitä, että tussi-jälkesi on liian ohkainen.
Ehkä kaipaa hiukan sävyvarjostuksia. Tuollaisena se on aika rautalankamallin näköinen.

Minulle on ennenkin sanottu tuosta rautalanka-tyylistä ja uskon, että se paremmalta näyttäisikin, mutta... se ei tunnu oikealta. Se ei oikein sovi omaan tyyliini, ja itse pidän kovasti tästä pelkistetystä.

Tulipas taas puolusteltua omia tekoja. Ja nyt odottelemaan Levelsiä.

Wiljami

• Jäsen
« Vastaus #287 : 13.11.2005 klo 23:11:26 »
Ensin kommentteja:
Koivusaari: Oivalliset hahmot. Etenkin soturin saappaat. Nainen orjattareksi varsin uhkea ja miehen mittasuhteissa jotain kummaa. Yläkroppa suhteettoman suuri jalkoihin nähden.

Joonase: Piirtämäsi naishahmot ovat mukavan söpöjä, tai siis nättejä jotenkin mukavalla tavalla... ei näitä perinteisiä uhkeita pusuhuulia. Voisit tosin harjoitella erilaisia kasvotyyppejä, nyt kaikki hahmosi ovat aika samannäköisiä. Lopputulos ei vielä ole täydellistä, mutta sinussa on selvää potentiaalia vaikka mihin kun jaksat vain viilailla ja höyläillä ja harjoitella yhä vain lisää.

Kespa: Jälki vaihtelee jonkin verran, mutta parhaimmillaan varsin mukavan näköistä jälkeä omassa genressään. Miriam vaikutti viimeistellyimmältä.

Maziwapp: Ihailen innokkuuttasi ja tuotteliaisuuttasi keksimiesi hahmojesi ympärillä. Siitä ne koko ajan kehittyvät eteenpäin. Viiva on tosiaan hieman tasapaksua, minkä yksitotisuutta voisit yrittää lievittää kaarevimmilla viivoilla, mustilla pinnoilla tai väreillä. Ongelma ei niinkään ole ohuessa viivassa itsessään, sillä onhan tuo vaikkapa Tinttikin pelkkää ohutta viivaa.

Sitten omaa piirrosta kommentoitavaksi. (Sarjikseen on tulossa vielä kolmas rivi ja tietty tekstit. Selitettäköön vielä, että toinen rivi tapahtuu vain renkaista roikkuvan mielikuvituksessa.)

Pjr

• Jäsen
  • :)
« Vastaus #288 : 15.11.2005 klo 16:07:37 »
http://aukea.net/mp/db/Kokoelmahaut/etusivu/?num=2293498
Tässä on pieni lajitelma uusia juttuja joita olen tässä viimeaikoina kovasti työstänyt. Toivoisin että saisin niistä rakentavaa palautetta.

lasse

• Jäsen
« Vastaus #289 : 15.11.2005 klo 16:43:44 »
Tiadanpa laittaa tänne jotain sontaa pitkästä aikaa...

Haukkukaa ja ylistäkää, mitä haluatte.

Hanna

• Jäsen
« Vastaus #290 : 16.11.2005 klo 23:16:24 »
Muutama lyhyt kommentti:

Maziwapp: tunnut olevan ahkera piirtäjä ja uskovan vakaasti Lumiukkomiehen imuun. Hyvä! Harjoitus tekee mestarin ja niin edespäin. Minusta piirrosjälkesi onkin mennyt kehittyneempään suuntaan, etenkin vika ruutu on ihan kelpo tavaraa. Samoista asioista mäkätän kuin muutkin, eli viivan paksuutta voisi kyllä vähän muutella tai sitten varjostaa tai vaikka värittää, nyt nuo piirrokset oikein huutavat lisäsäväystä. Fontti on aika karmea ja vaikealukuinen, tulee mieleen joku kotitekoinen synttärikutsu tms. Lisää viilausta ja harjoittelua vaan!
Wiljamia olen kehunut ennenkin ja kehun taas: olet yksi omista suosikeistani täällä Kvaakissa! Suorastaan kadehdin värisilmääsi, onnistut lähes aina löytämään kauniit ja toisiinsa hyvin sointuvat värisävyt. Olisipa kiva nähdä sarjiksesi valmiina! Paikoitellen piirosjälki on ehkä hieman kömpelöhköä, mikä kyllä tavallaan sopii töittesi lämpimään maailmaan.
Lasse: liekö kyseessä jonkun opettajasi pilakuva? Näyttää ihan mun yläasteen biologian maikalta ;) Tuollaisia tuli itsekin rustailtua paljon tylsillä koulutunneilla ja kavereilla oli hauskaa!
Fiilis-mato: kovasti näyttävät kuvasi pikselöityneen, joten jää vähän sellainen suttuinen yleisilme... Värimaailma on kaikessa epäsovinnaisuudessaan aika kiehtova. Kakkoskuvassa olisi ainesta kuvitusmateriaaliksi.
Klik klik --> Sarjisblogini

lasse

• Jäsen
« Vastaus #291 : 22.11.2005 klo 17:14:41 »

Lasse: liekö kyseessä jonkun opettajasi pilakuva? Näyttää ihan mun yläasteen biologian maikalta ;) Tuollaisia tuli itsekin rustailtua paljon tylsillä koulutunneilla ja kavereilla oli hauskaa!

Ei ole :D

Phil Ficere

• Näennäisjärkeilijä
  • Jäsen
  • Mezkvalita
« Vastaus #292 : 22.11.2005 klo 21:13:53 »
Morjens vaan kaikki vanhat parrat & konkarit!

Pitää laittaa heti ensialkuun kommentteja muutamasta edellisestä työstä..

Maziwapp: Olet saanut aika paljon kommenttia tuosta ohuesta viivastasi. Kannattaisi ehkä edes kokeiluluontoisesti tehdä muutama sivu vaihtelevalla viivalla, ja laittaa vaikka tänne ihmeteltäväksi. Jos ei edelleenkään tyyli miellytä, pysy vanhassa. Muut vaan ovat sitä mieltä, että tyylisi kehityksen kannalta olisi hyvä...hmm...hiukan vaihtaa tyyliä. Itse näkisin mielelläni myös kritiikeissä haettua piirrosjälkeä.  Muuten tyyli toimii mukavasti. Poliisiaseman seinällä olevat piirrustukset ovat vänkä yksityiskohta :)

Wiljami: Omassa tyylilajissaan erittäin miellyttävää sarjakuvaa. Tarinasta välittyy sellainen absurdin ja naiivin välimaastossa lymyävä tunnelma, josta pidän. Kävin katsomassa muitakin töitäsi, ja hyvin toimivat nekin: ovat selvästi tehtyjä sekä ajatuksella että sydämellä. Hyvä!

Pjr: Absurdia huumoria myös vai kipeää ajatusten herättelyä? Taitelijan töillä ei ole yhtä oikeaa tulkintaa. Jos unohdat kuvatekstit, kuvat toimivat ihan hyvin jo sinänsä: mitään ei ole tarvetta mielestäni muutta, kun valokuvaa ei ole tarkoitus piirtää. Tekstien kanssa kuvat saavat aivan uuden ja varmasti monitasoisen merkityksen. Hiukan lattea kommentti, muta pointti on, etteivät kuvat ole mitenkään yksiselitteisiä. Herätti ajatuksia, mutta tällainen suomikorkkarinlukija ei diggaa ihan kympillä.

Lasse: Kaverilla on melko mairea ilme, mutta on hyvä että peukku on pystyssä. Se on oikea viesti kaikille tämän forumin lukijoille! Toivottavasti ei ole vahingoniloinen...

Fiilis-mato: Mielenkiintoiset ovat värivalintasi. Ehkä jopa hiukan räikeät...Selkeyteen kannatta vielä satsata. Sommittelu toimii mielestäni kuitenkin hyvin, ja omenakuva miellyttää jollain tavalla, vaikka itse olisin valinnut värisävyt hieman toisin. Jatka ihmeesä eteenpäin tyylilläsi.

Ja liitteenä luonnokset kahdesta ensimmäisestä sivusta sarjikseeni. Kyseessä on eka piirtämäni sarjakuva vuosikausiin, ja olen edennyt enemmäkseen periaatteella "piirtäminen on hauskaa". Tarinasta on olemassa jo hieno kokonaisidea, ja käsikirjoitustakin on pari sivua. Kaikenlainen palaute on tervetullutta.

Pessimisti: "Mikään ei voisi olla enää huonommin"
Optimisti: "Kyllä voisi"

ToniK

• Jäsen
« Vastaus #293 : 02.12.2005 klo 19:26:19 »
Pistetäänpäs tännekkin pitkästä aikaa jotain.
Käsin piirretty,koneella väritetty.
Skannatessa käsin tussatut rajat jotenkin heittäyty omituisiksi ja jouduin tosissaan kikkailemaan,joten kauneus virheitä varmasti on.

Markku Myllymäki

• Lyijykynän jatke
  • Jäsen
  • /* You are not expected to understand this. */
« Vastaus #294 : 04.12.2005 klo 00:48:15 »

Heips. Olen ollut kauan poissa (työ- ja kotikiireitä). Mutta nyt vihdoin olen taas harjoittelemassa tietokoneella tussaamistä. Tässä viimeisin ripellys.
When you earnestly believe you can compensate for a lack of skill by doubling your efforts,
there's no end to what you can't do.

juha hakasuo

• Uusi jäsen
« Vastaus #295 : 04.12.2005 klo 10:15:19 »
Kolme sarjakuvaa meidän perheestä.

http://aukea.net/mp/db/Kokoelmahaut/etusivu/?num=2616165

Juha Hakasuo

FreakyMike

• Taideseppä
  • Jäsen
  • weird bastard
« Vastaus #296 : 05.12.2005 klo 00:57:58 »
En ole pitkiin aikoihin ehtinyt katsomaan ihmisten töitä kvaakissa, joten kommentoidaampas nyt vaikka alkuviikon ylimääräisten lomapäivien kunniaksi parin viimeisen sivun teokset.

Joonasen piirustuksista ei ole oikeasti mitään huonoa sanottavaa. Tosi jännä yhdistelmä "rouheaa" ja samalla kuitenkin tosi herkkää jälkeä. Pidin varsinkin "random tyttösestä".
Jossakin vuosia sitten lukemassani englanninkielisessä goottisarjakuvassa oli aika samannäköisiä naishahmoja, mutta en muista valitettavasti sen sarjakuvan nimeä tai tekijää. O'Barrin Crowissakin oli muistaakseni jotain samantyyppistä.

Kespan sarjakuva näytti mielenkiintoiselta. Hienoja kuvakulmia ja olen aina tykännyt kunnon brutaalista zombiemäiskeestä. Kiitettävä määrä erilaisia tekstuureja ja yksityiskohtia  Osa2.jpg Osa3.jpg kuvissa.
Tykkäsin myös witchfindergeneralista. Mukavan hapan ilme kyseisellä puritaaniäijällä.

Maziwappin sarjis näyttää aika erikoiselta. Supersankariaihe on kuin suoraan jostain jenkkilän toimintasarjakuvasta, mutta piirtotyyli ja muu asettelu on kuitenkin paljon omaperäisempi. Pidin varsinkin 14 sivun alareunan pukuhuoneruudusta, koska se tuo tarinaan mukaan kätevästi myös jotain arkea.
En oikein tykännyt sarjakuvan fonttityypistä.. Jotenkin liian "runollinen" tuon tyyppiseen aiheeseen.

Wiljamin lentokonesarjiksessa on tosi kiinnostava aihe. Vanhat kaksitasokoneet ovat kiehtoneet minuakin paljon enemmän kuin nykyaikaiset lentokoneet. Kahdessa ensimmäisessä ruudussa oli aika jännittävä tunnelma ja kuvakulmat.
Myös tuo suurempi sivukuva oli hieno, mutta taustan katsomo näytti mielestäni vähän liian sekavalta muuhun kuvaan verrattuna. Tuolta matkalta katsojista ei näy varmaankaan oikeasti mitään tarkkoja yksittäishahmoja vaan kaikki ovat vain jotain rusehtavaa massaa etc. Ei siinä olisi muuten varmaan mitään vikaa, mutta nyt se vie vähän liikaa huomiota ruudun varsinaiselta pääkohteelta.

Pekon pyllytohtorissa on juuri semmoista kieroutunutta ja kornia huumoria ja provokaatiota mistä olen usein tykännyt. Piirtotyyli oli vaan ehkä hieman liian luonnosmaista omaan makuuni.
Joku hyvin viimeistelty ja tarkka piirtojälki tai vaikka jokin tosi korkealle arvostettu perinteinen taidemenetelmä voisi näyttää aika mielenkiintoisilta pieruhuumorikuvissa. Tulisi ainakin tosi vahva kontrasti tekotavan ja aiheen välillä.

Lassen äijällä oli hauska ilme. Kuva oli muuten aika viimeistelemättömän näköinen IMO.

Fiilis-madolla on todella omaperäinen piirtotyyli, eivätkä nuo värivalinnatkaan kyllä mistään tavallisimmasta päästä ole. Tulee mieleen melkein jotain 70-lukulaista.
Pidin enemmän jälkimmäisestä kuvasta. Varmasti joka koulusta löytyy tuon tyyppisiä ns. opettajan lemmikkejä, joilla on aina hiuksetkit tarkassa jakauksessa jne.

Phil Ficeren sarjisluonnoksissa näkyi paljon kiinnostavia kasvoja, mutta pitäisi nähdä myös vähän valmiimpaakin jälkeä, ennenkuin alkaa arvostelemaan enemmän. Ensimmäisen sivun alanurkka näytti aika mielenkiintoiselta. Joku lintulauma hyökkäämässä aijän niskaan?

RikkiLusikan kaikkia kuvia ei pystynyt edes katsomaan, koska sivulla luki jotain mature filterista ja pitäisi olla kai deviantin jäsen jotta saisi sen pois.
Viimeiset kuvat näkyivät ja Roopen tarantulassa oli aika symppiksen oloinen hahmo, vaikka en mangatyylillä piirretyistä kuvista hirveästi välitäkkään. Tyyppi näytti mustien silmien takia melkein kuin joltain pörröpäiseltä avaruusoliolta. Tuli vähän myös Neil Gaimanin hahmotkin mieleen.
Kolmisivuinen sarjakuva oli mainio. Olen katsonut usein Strinberg + Helium animaatioita ja sarjakuvassasi oli lähes sama perusidea kuin niissä. http://www.strindbergandhelium.com/

A-Han piirros oli tosi omituinen. Mitä kuva edes esittää?
Mulle tuli mieleen lähinnä joku omituinen jäniksen ja ihmisen hybridi mikä on löydetty tajuttomana vaikka takakujalta, ja naama on seuraavaksi vain skannattu jossakin A4-tasoskannerissa. :D

Markun tytöllä on aika kauniit kasvot ja aistikas ilme, mutta tämänpuoleinen käsi on jotenkin omituinen. Mun mielestä kainalon ei pitäisi jatkua ihan noin ylös.

Juha Hakasuon sarjakuvat olivat ainakin näin äkkinäkemältä tosi hauskoja. Mukavan letkeä piirtotyyli yhdistettynä hurttiin huumoriin toimii takuuvarmasti aina.
« Viimeksi muokattu: 05.12.2005 klo 01:00:03 kirjoittanut FreakyMike »
Sarjakuvat: [ www.saunalahti.fi/~wfan/comixfreak ] - Kuvataide/esineet: [ http://astalo.deviantart.com ]

ToniK

• Jäsen
« Vastaus #297 : 05.12.2005 klo 12:04:08 »

A-Han piirros oli tosi omituinen. Mitä kuva edes esittää?
Mulle tuli mieleen lähinnä joku omituinen jäniksen ja ihmisen hybridi mikä on löydetty tajuttomana vaikka takakujalta, ja naama on seuraavaksi vain skannattu jossakin A4-tasoskannerissa. :D
Se on jänis.

Paremmin sanottuna muutaman vuoden takainen sarjakuva hahmoni "Veli-Kani".
Se oli tälläinen yltiöväkivaltainen disneyn hahmojen pilkkaus sarjakuva.  ;D

Ajattelin pitkästä aikaa kokeilla piirtää sen,että miten nykyään luonnistuisi.

Leo

• Jäsen
« Vastaus #298 : 05.12.2005 klo 20:41:26 »
Wiljami: Käsiksestä ja dialogista on paha sanoa mitään, kun tekstit puuttuvat. Kuvakulmat ovat toimivia ja väritkin toimivat kumman hyvin. Kolmas ruutu ei kirkkaine väreineen erotu kahdesta tummemmasta tuomittavan paljoa. Huomaan, että olet ajanut ”oikean taivaan väriliukua” takaa kolmannessa ruudussa, mutta silti sateenkaariväritys näyttää oudolta. Muuten tekstien puuttuessa huomaa, että puhekuplat näyttävät harrastajamaisemmilta kuin muut asiat sarjakuvassa. Toivottavasti näemme vielä joskus, mitä sarjakuvassasi tapahtuu.

Pjr: Olen amatöörikriitikko, joten en osaa antaa rakentavaa palautetta. Pidän kuitenkin kovasti tyylistäsi piirtää ja ensimmäisen kuvan pieruhuumori sai hymyn huulille. Muut jo melkeinpä toistavat samaa vitsiä.

Lasse: Siitä se lähtee! Anatomiassa on vielä kehittämistä ja hiuksetkin näyttävät oudoilta, mutta sinänsä ihan mainio kuva. Jatka vain piirtämistä!

Fiilis-mato: Alempi kuva näyttää tutulta, jonkun ammattilaisen tekemältä, en vain saa päähäni kenen (mulle käy muuten usein näin). Värit ovat kohdallaan. Asento, ilme ja koko tilanne ajatuskuplineen on mainio. Tämän voisi bongata, jostain lehdestäkin. Ylempi taas on harrastajamaisempi, eikä vakuuta yhtä hyvin kuin edellä mainittu. Sen tyylillä lukisin mielelläni _painettua_ sarjakuvaa. Tietokoneen näytöltä noinkin luonnosmaista/taiteellista ei jaksaisi välttämättä lukea. Onko töitäsi siis painettu sarjakuvana joskus?

Phil Ficere: Tämä sopisi enemmin luonnoksiin, joten jätän kommentoimatta, kun musta ei kuitenkaan olisi noiden kehittämisessä mitään apua. Mä kommentoin mieluummin valmiita töitä.

RikkiLusikka: Paljon kuvia, mutta vähän kommentteja muille. Normaalisti on ollut tapana, että jos jättää kuvansa arvioitavaksi, niin antaa myös muille palautetta, vaikkei siinä pahemmin olisi ekspertti. En minäkään ole. Siksi arvioin tällä kertaa vain yhden kuvan. Tarantella on hienosti piirretty, joskin päähenkilö Roope(?) masentaa minua ilmeillään ja silmillään. Piirrät kuitenkin hyvin, joten toivon, että annat muille jatkossa palautetta, jotta saat itsekin mahdollisimman paljon hyviä ohjeita sarjakuviesi parantamiseksi ;)

A-Ha: Ihan ok kuva, toivoisin kuitenkin alkuperäisten viivojen näyttäytyvän tummempina, vaikka mainitsitkin skannausvaiheessa olleen ongelmia sen kanssa.

Markku: Vau. En voi pahemmin muuta sanoa. Mulla on ollut tapana sanoa sulle aina, että viivat ovat liian ohuita ja tasapaksuja ja kaipaisivat vaihtelevaa paksuutta ja/tai väriä, mutta tää on huippu. Älä edes viitsi kutsua tuota ”ripellykseksi”. Tietenkin parannettavaa löytyy vielä, mutta on ilo huomata, miten olet niistä ensimmäisistä ”anatomista kokeiluista”, joilla ei ollut edes kasvoja edennyt tähän. Vielä kerran: Vau.

Juha Hakasuo: Kivan näköistä luonnosmaista jälkeä. Erityisesti tuo sätkien käärintä episodi huvitti. En nyt ääneen nauranut, mutta ei se nyt kamalan kaukana ollut. Sulle on vaikea antaa kehittävää palautetta, kun en osaa sanoa mitä sarjakuvaasi voisi tuossa tyylilajissa enää lisätä. Sinulle kuitenkin peräänkuuluttaisin myös muillekin palautteen antamista.

ToniK

• Jäsen
« Vastaus #299 : 05.12.2005 klo 23:03:21 »

A-Ha: Ihan ok kuva, toivoisin kuitenkin alkuperäisten viivojen näyttäytyvän tummempina, vaikka mainitsitkin skannausvaiheessa olleen ongelmia sen kanssa.

Kiitokset.
Jees,piirrustus vaiheessa olin aika hellä noiden viivojen kanssa,tai no tein tarkasti,en niinkään vahvasti ja sitten skannauksen jälkeen viivat heittäytyivät liian vaaleiksi.
En tiedä mistä kiikasti.
Mustavalko skannauksella sain ääriviivat mustemmaksi,mutta silloin taas en olisi voinut kuvaa photoshopilla värittää.
Ehkä paremmin ensikerralla.