Kirjoittaja Aihe: Kynsintää ja raatelua Collectors edition  (Luettu 246612 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

ökpö

• ääpylä
  • Jäsen
  • Vanhana sitä tulee piisamiksi.
Re: Kynsintää ja raatelua Collectors edition
« Vastaus #240 : 13.10.2005 klo 14:48:31 »
Tämä minun realistisempi tyylini sopii lähinnä yksittäisiin kuviin, joten ihan tuonnäköistä sarjakuvaa tuskin koskaan teen.

En usko! :( Kokeile pari sivua?
comicspace | paarustuksia | ircnet: rhia

Kake

• Jäsen
  • "Sweet Spirit, comfort me!"
« Vastaus #241 : 13.10.2005 klo 15:08:51 »
OK:
Toi sun viimeinen kuva on melko Pro-meininkiä, paitsi jos viitsit/jaksat niin korjaa tuo miekan ja ikkunan reunan aiheuttama tangentti, niin poistuu tuo "melko" tuosta Pro-meininkiä sanan edestä.

Kake

Avalkis

• Valveunessa
  • Jäsen
« Vastaus #242 : 13.10.2005 klo 18:53:45 »
Animaatiota tällä kertaa; vaatii Flash Playerin.
Eli aloin tutustumaan Flashiin. Ohjelma kyllä vakuutti heti, varsinkin
kun tähän asti on tullut tehtyä animaatioita ruutu ruudulta ;).
Juuri tällaista animaatio-ohjelmaa on tullut etsittyä pitkään.

Klikkaa suuremmaksi:

Kaikki vielä keskeneräisiä pätkiä, eli elävöintiä toki tarvitaan lisää (esim. ekassa polvitaipeet pitää irrottaa, parannella varjoa jne.), ja elementtien ei kuulu valua reunojen yli.

Ovat varmaan raskaita vähänkin hitaammalla koneella koska resoluutio on 1024x768. Tein suureksi jotta tarvittaessa esim. DVD:lle anamorfisena widescreenina laatu ei heikkenisi
(tosin piirustustyyliini taitaa sopia parhaiten perinteinen 4:3).

Mutta uskomattoman pieneen fyysiseen tilaan nuo Flashit tuollakin resoluutiolla pakkautuu.
« Viimeksi muokattu: 14.10.2005 klo 16:25:06 kirjoittanut Psychic »
http://www.jukkaeronen.com - Suomen luonnosta inspiroituneita fantasiasarjakuvia ja scifi-elokuvia & ambient-musiikkia

Leo

• Jäsen
« Vastaus #243 : 14.10.2005 klo 14:31:28 »
Maziwapp: Hauskan näköisia hahmoja ja kivat asennot. Liian tekninen tausta ja otsikko pistävät kuitenkin silmään. Värityskin voisi olla varjostuksia yms. ja hahmojen viivat vähän vähemmän rosoisia. Sarjakuvasi näytti jo paljon paremmalta, vaikka viivan rosoisuus pisti vieläkin vähän silmiin.

O.K.: Nyt näytät kyllä parhaimpia puoliasi! Samaa mieltä Ökpön kanssa eli sarjakuvaa samalla tyylillä vain peliin. Hahmoasi näkisi mielellään seikkailusarjakuvissa tms.

Kaiku: Kuvasi idea ei ihan auennut minulle, mutta ihan ok jälkeä.

Psychic: Animaatiosi tosiaan ainakin omalla koneellani nykivät hieman. Kaksi alimmaista kuvaa näyttävät kivoilta.

O.K.

• Jäsen
« Vastaus #244 : 15.10.2005 klo 00:10:29 »
En usko! :( Kokeile pari sivua?

Nooh. Jos saan tässä lähiaikoina käsiini järisyttävän käsikirjoituksen, saatan asiaa harkita. Kun kerran tilausta olisi...

JV

• Jäsen
« Vastaus #245 : 22.10.2005 klo 22:57:22 »
Moi. Sori etten ole lainkaan huomioinut täällä minun duuneista esitettyihin mielipiteisiin, olen ollut ulkomailla ja muuten kiihreinen. Olen kyllä kommentit lukenut. Kiitoksia niistä.

Kommenttia teidän kuvista:

Achilles: Sinun kannattaisi syventyä esim. Onni Ojan Piirtämisen taito -kirjaan - siinä on loistava ja laaja-alainen kirja piirretyn kuvan rakennusaineista. Henkilökohtaisesti en ymmärrä miksi yhä useammat ihmiset haluavat opetella piirtämään / "maalaamaan" tietokoneella. Jostakin syystä tuntuu, että siinä huomio kohdistuu usein aika pintapuolisiin asioihin, ja tietokone helposti peittää kaiken persoonallisuuden ja tunteen ilmaisusta, ainakin vähemmän edistyneiltä tekijöiltä.

Mieti sommitelmaa, ja sitä mikä on kuvan pointti, ja oma pointtisi tehdä kuvaa. Tutki kuvia, jotka ovat sinusta onnistuneita ja vaikuttavia, ja koita tavoittaa jotain niiden sisältämistä arvoista.

Ökpö: Sinun sarjakuvasivusi oli oikein laadukkaasti ja taiten tehty, ehkä sinultakin voisi penätä hieman lisää omaa persoonaa ja vimmaa mukaan, mutta se on sitten makuasia, ja ihan varmasti tekemisen myötä tyylisi voimistuu ja rentoutuu. Mutta todella hienoa, ja toivon kovasti, että jatkat sarjakuvan parissa ahkerasti!

Psychic: Itsekin olen ollut välillä innostunut Flashin ja After Effectsin tarjoamista animaatiomahdollisuuksista, mutta odottaa moiset projektit aikaansa. Sinun juttusi ovat tietysti vielä aika simppeleitä harjoitelmia, joissa minua häiritsee tietokoneväritykset. Saa nähdä millaista tulosta saat aikaan Flashin paremmin hallitessasi...

Arvostan kovasti monipuolista luovuuden harjoittamistasi ja odotan kiinnostuksella mitä tuleman pitää.

O.K.: Minäkin odottaisin näkeväni tuommoista tyyliä sarjakuvana, yksittäisinä kuvina jättää olon aika tyhjäksi, vaikka teknisesti hyvin tehtyjä ovatkin.

Kaiku: Sinun juttujasi olen ihastellut. Vaikka niitä joku voisi tekotaiteellisksi leimata, ovat ne minusta voimakkaita duuneja, joissa on kiinnostavaa, kollaasinomaista sommitelmaa ja energiaa - päiväkirjanomaisia toteamuksia ja fiilareita. Kuvallisesti olet aikas ansioitunut ja taidokas, ja tuommoinen kokeellinen sarjis on minulle mieluisaa, ja ei tässä tapauksessa liian itsekeskeistä tms. vaikeasti lähestyttävää.  Olisi kyllä ihan kiinnostava nähdä miten toimisi vähän pitempi sarjakuva sinulta...

Hanna: First Manin arvostuksesi todella lämmittää sydäntäni. Ratkaisu oli valitettava, mutta välttämätön.

Tuuk42

• Jäsen
  • "En pidä minään"
« Vastaus #246 : 26.10.2005 klo 18:43:57 »
Kaiku: Tämä uusin kuvasi, jossa on tämä Teräsmiespastissi, on tyylikkäintä mitä olen sinulta nähnyt. Valitettavasti jutut ovat yhä niin korkealentoisia, että en ymmärrä yhtään mistä tässä on kyse.

Ökpö: Sarjakuvasivu on erittäin tyylikäs, mutta kritiikin aihettakin löytyy. Olettaen, että tämä jää mustavalkoiseksi, ylin ruutu on aivan liian tukossa. Sivu on muutenkin runsas, mutta ylimmässä ruudussa on aluksi vaikea hahmottaa objekteja. Lähinnä häiritsee silmään tuo ratsastava nainen noiden tummien puiden edessä, erottaminen on hankalaa. Sitten on nuo puhekuplat. Muutamassa kuplassa osoitin on kömpelön paksu, ja muutenkin tuntuu, ettet ole jaksanut panostaa kuplien piirtämiseen paljoa. Kuplien kömpelyys käy pahasti silmään, Etenkin kun kontrasti tuohon itse piirroksen yksityiskohtaisuuteen on noin valtava. Naishahmosi, silloin harvoin kuin niitä piirrät ovat söpöjä kuin pienet enkelit, siitä ei pääse minnekkään.

Uroskana: Tuollainen pin-up-tietokoneväritys liioitellulla kiillolla voi sopia tuollaisiin mangahtaviin poseerauskuviin, mutta piirroksessa on vielä paljon parannettavaa. Kasvot eivät sovi muuhun piirrokseen yhtään. Perusanatomiaa ei sovi unohtaa, vaikka piirtäisikin japanilaisvaikutteisella tyylillä. Silmät ovat aivan liian ylhäällä, ja käsien pullistuneet lihakset vaikuttavat etenkin tytöllä luonnottomilta. Värityksessä kiinnittäisin huomiota etenkin miekkaan, terä näyttää nyt aivan pyöreältä, vaikka onkin litteä. Anatomiakirja vain käteen ja treenaamaan.

Psychicin töistä pidin erityisesti tuosta Sounds not to be heard anywhere-levyn takakannesta. Tuohon musiikkigenreen kai sopii tuollaiset kannet, siitä en osaa sanoa.

Veltillä oikein tyylikästä jälkeä, etenkin tuo vesivärikuva norsuineen. Norsun ruumis on hieman pitkulainen, mutta ei mitenkään häiritsevästi.

Maziwapp: Asetelma on toimiva, mutta Uusi Liittouma- tekstin fontti hieman epäselvä, ja muutaman hahmon värityksessä on valkoisia jämäpikseleitä. hahmojen väritys on hieman liian tummaa.

Ja laitetaanpa taas lopuksi muutama tuorein kuva.

Sateenkaaridemoni
Tämä on vielä hieman kesken, ja kaipaisi vielä ääriviivoja tms. mutta jätin tälle asteelle, etten pilaisi kuvaa kokonaan. Tässä käytin pelkästään vesivärejä+akvarellikyniä.
Haamu Pohjalla lyijykynä ja päälle vesiväreillä.
Mörmö Samat kuin edellä, lisäksi vahvistin ääriviivoja tussilla.
Sumopainija Testiväritys Copiceilla.
Mies Lyijykynää pohjalla, vesiväriä ja tussaus Pentelin brushpenilla.

« Viimeksi muokattu: 26.10.2005 klo 18:58:15 kirjoittanut Tuuk42 »
"Art Kills Creativity." - Douglas Adams Paint it Black!

ökpö

• ääpylä
  • Jäsen
« Vastaus #247 : 27.10.2005 klo 11:18:49 »
Siistiä, kritiikkiä.

Ökpö: Sarjakuvasivu on erittäin tyylikäs, mutta kritiikin aihettakin löytyy. Olettaen, että tämä jää mustavalkoiseksi, ylin ruutu on aivan liian tukossa. Sivu on muutenkin runsas, mutta ylimmässä ruudussa on aluksi vaikea hahmottaa objekteja. Lähinnä häiritsee silmään tuo ratsastava nainen noiden tummien puiden edessä, erottaminen on hankalaa.

Tämä on ihan totta ja olen ollut tukkoisuudesta tietoinen. Se ei muuten ole nainen joka ratsastaa :) En oikein osaa piirtää luontoa niin ettei se menisi tukkoon,  yritän aina sisällyttää mukaan liikaa yksityiskohtia, ja etäisyyttä on vaikea kuvata. Mutta toivottavasti harjoitus ja opiskelu parantaa asiaa.

Lainaus
Sitten on nuo puhekuplat. Muutamassa kuplassa osoitin on kömpelön paksu, ja muutenkin tuntuu, ettet ole jaksanut panostaa kuplien piirtämiseen paljoa. Kuplien kömpelyys käy pahasti silmään, Etenkin kun kontrasti tuohon itse piirroksen yksityiskohtaisuuteen on noin valtava. Naishahmosi, silloin harvoin kuin niitä piirrät ovat söpöjä kuin pienet enkelit, siitä ei pääse minnekkään.

Nyt teen sen itselleni erittäin harvinaisen valinnan, että väitän arvostelijalle vastaan. :o Omasta mielestäni liian siisti puhekupla on aika hirveä otus. Tietokoneella tehdyt etenkin on ihan kauhistus. Ja päinvastoin kuin arvelit, käytin kyllä aikaa noiden kuplien trimmailuun. Esim. toi viimeisen ruudun ulkopuolelta tuleva kupla on ihan tarkoituksella sen näköinen kuin on. Uskon että liian siistit kuplat ei sopisi lainkaan tollaiseen käsityöläismeiningiltä näyttävään jälkeen. Ja osoittimet on paksuja lähinnä siksi, ettei ne hukkuisi muun tilpehöörin sekaan.

Oon tarkkaillut eurooppalaisen sarjakuvan puhekuplia itse asiassa viime aikoina paljonkin. Aika rujoja ovat useinkin ja ihan hyvin asiansa ajavat -- mielestäni käsin piirretty puhekupla on aina miellyttävämpi katsoa kuin liian siistiksi viilattu. Paras puhekuplahan on tietysti kai sellainen joka sopii sarjakuvan tyyliin ja on siksi huomaamaton.

Epäilen oisitko laittanut kuplia merkille, jos ne olisivat sisältäneet tekstiä. Tyhjinä ne tietysti pomppaa vähän silmille. Mutta en halua kuitenkaan väheksyä mielipidettäsi ja kiitän siitä, oli erittäin mielenkiintoista kuulla tällaista kritiikkiä.

Tuuk42

• Jäsen
  • "En pidä minään"
« Vastaus #248 : 27.10.2005 klo 13:11:19 »
Siistiä, kritiikkiä.

Nyt teen sen itselleni erittäin harvinaisen valinnan, että väitän arvostelijalle vastaan. :o Omasta mielestäni liian siisti puhekupla on aika hirveä otus. Tietokoneella tehdyt etenkin on ihan kauhistus. -- Ja osoittimet on paksuja lähinnä siksi, ettei ne hukkuisi muun tilpehöörin sekaan.

Tietokonekuplista olen ihan samaa mieltä, ainakin mitä valmiisiin kupliin tulee. Ja muutenkin piirretty on useimmiten paremman näköinen. Ja ihan hyvä kyseenalaistaa kritiikkiäkin silloin tällöin.
Olet ihan oikeassa, että kupliin saattaisi kiinnitää vähemmän huomiota jos niissä olisi tekstit. Tuohon sivuun nuo kuplat eivät kuitenkaan sovi. Käydäänpäs läpi hieman silmäänpistäviä kohtia.

Tuo mainitsemani kuplien kömpelö vaikutelma syntyy luullakseni siitä, että  kuplat menevät paikoin ruutujen reunojen yli. 1. kuplassa se ei haittaa, koska siirtymä on looginen ja koska ruutujen väli on vain kapea viiva.
2.kuplasta taas on ainakin ilman tekstiä vaikea tulkita kenen puheesta on kyse. Koko kuplan pitäisi olla kunnolla irti ruudun reunasta, lähempänä keskustaa, ja osoittimen sen verran pidempi ettei jäisi tulkinnanvaraa.
Alimmassa kuvassa häiritsee pahasti oikeastaan vain tuo viimeinen kupla.
Ensiksi on vaikea hahmottaa että puhuja on ns. ruudun ulkopuolella, osoittimen pitäisi jälleen olla pidempi, ja kuplan hieman pidemmällä reunasta.
Näin siis ilman tekstejä, dialogi vaikuttaa tietysti myös valtavasti kuplien asetteluun.

ja kuten itsekin sanoit, paras kupla on useimmiten sellainen jota ei itse tiedosta. Aina on tietenkin olemassa poikkeus, joka vahvistaa säännön, mutta ei siitä tällä kertaa.

"Art Kills Creativity." - Douglas Adams Paint it Black!

ökpö

• ääpylä
  • Jäsen
« Vastaus #249 : 27.10.2005 klo 13:24:00 »
Olet ihan oikeassa, että kupliin saattaisi kiinnitää vähemmän huomiota jos niissä olisi tekstit.

No olen tehnyt kuplat siten, että teksti lukee siinä sisällä lyijykynällä viivoille malliksi kirjoitettuna... Toi kakkoskuplan osoitin voi tosiaan olla liian lyhyt, mutta jotenki uskoisin, että tekstin kanssa ei pitäisi olla kauheasti epäselvyyttä siitä, kuka puhuu. Tässä on tosi testin vuoksi tietokoneella tekstattu versio sivusta. Ei kannata kiinnittää liikaa huomiota itse tekstaukseen, se on tehty nopeasti kokeilun vuoksi:

http://melaja.fi/rhia/kuvat/skannit/pg_01_lettering_secret_agent_italic.png

Onko yhtään parempi?

JV

• Jäsen
« Vastaus #250 : 27.10.2005 klo 13:54:24 »
Millaisella tahdilla, Ökpö, saat sarjakuvaasi valmistumaan? Eli montako päivää menee yhden sivun tekemiseen? Onko jo useampia sivuja valmiina?

Mikäs fontti sinulla on tuossa tekstityksessä? Minulle on aina tuo tekstitys aika iso ongelma, kun teen useimmiten ilman full scriptiä, eli dialogit on vaan minulla päässä, eikä ihan tarkkaan tiedä kuinka pitkiä repliikkejä tulee, niin jätän usein puhekuplat kokonaan tekemättä ja skannaan ne päälle myöhemmin - ehkä turhan työläs ja vaivalloinen metodi...

Minusta sinun puhekuplat ovat nättejä ja sopivat tyyliin. Meinaatko jättää tuon tietokonetekstauksen? Kannattaisi vähän riviväliä ainakin lisätä...

ökpö

• ääpylä
  • Jäsen
« Vastaus #251 : 27.10.2005 klo 15:39:32 »
Millaisella tahdilla, Ökpö, saat sarjakuvaasi valmistumaan? Eli montako päivää menee yhden sivun tekemiseen? Onko jo useampia sivuja valmiina?

Tätä sarjista ei oo kuin tuo yksi sivu, kuvakäsis on kesken... Projektia mikä pitäis saada ensin valmiiksi on piirretty jotain 25 sivua 42:sta. Jos saan yhden sivun valmiiksi viikossa niin hyvä on. Tämän tein tosin kahdessa päivässä (yhteensä ehkä 10 h työtä).

Lainaus
Mikäs fontti sinulla on tuossa tekstityksessä? .. Meinaatko jättää tuon tietokonetekstauksen? Kannattaisi vähän riviväliä ainakin lisätä...

Riviväliä voi olla vaikea lisätä muuten kuin löytämällä vähän erilainen kirjasin... Toi fontti on http://www.blambot.com/ -saitilta ilmaiseksi löytyvä Zud Juice. En oikeen tykkää. Jos teen lopullisen tekstauksen tietokoneella niin etsin jonkun paremman.

Mulla on tapana kirjoittaa käsis aika valmiiksi ja tekstata lyikkärillä ennen kuplien piirtämistä, jotta saan puhekuplista naftit. Sommittelen kuvat niin tiiviiksi ettei sinne mahdu yli-isoja puhekuplia. Taas yksi näistä mun liikaa ja liian pieneen tilaan -ongelmista...

JV

• Jäsen
« Vastaus #252 : 27.10.2005 klo 16:23:45 »

Riviväliä voi olla vaikea lisätä muuten kuin löytämällä vähän erilainen kirjasin... Toi fontti on http://www.blambot.com/ -saitilta ilmaiseksi löytyvä Zud Juice. En oikeen tykkää. Jos teen lopullisen tekstauksen tietokoneella niin etsin jonkun paremman.

Mulla on tapana kirjoittaa käsis aika valmiiksi ja tekstata lyikkärillä ennen kuplien piirtämistä, jotta saan puhekuplista naftit. Sommittelen kuvat niin tiiviiksi ettei sinne mahdu yli-isoja puhekuplia. Taas yksi näistä mun liikaa ja liian pieneen tilaan -ongelmista...

Ai miksei voi muuttaa riviväliä?  Riippuu kai vaan softasta saako sitä muutettua...? Noissa käsinkirjoitetuissa fonteissa aina jokin mättää, ehkä ne on liian mekaanisen näköisiä tai jotain. Tai ylipäänsä mitään fonttia ympätä kuplaan. Minun omassa tekstityksessä on se ongelma että normaalikirjoituksessa minulla on varsin isot kirjain- sana- ja rivivälit. Kai sitä harjoittelemalla oppisi kirjoittamaan tilaekonomisemmin.

JA sama juttu minulla, puhekuplat tuntuvat helposti visuaaliselta rasitteelta, vaikka ne pitäisi osata vaan ottaa osana kuvaa ja sommittelua.

ökpö

• ääpylä
  • Jäsen
« Vastaus #253 : 27.10.2005 klo 17:22:12 »
Ai miksei voi muuttaa riviväliä?  Riippuu kai vaan softasta saako sitä muutettua...?

No lähinnä siitä ettei teksti mahdu kupliin jos lisään riviväliä, ja fonttikokoa on vaikea pienentää kovin paljon. Mutta kuten sanottua, toi oli vaan kokeilua, jos tekstaan lopullisen version koneella niin käytän todennäköisesti jotain muuta fonttia.

kespa

• Jäsen
  • Iron Knights - Tulossa maaliskuussa 2014
« Vastaus #254 : 27.10.2005 klo 21:19:44 »
Pistän taas yhden uuden kuvan Saatanan Satelliittien tulevasta albumista. Tämä kuva on yhdestä välikannesta. Tossa on luonnos kasvoista ja koko kuva tussattuna.
Muuten oon suht tyytyväinen, mutta housuista ei tullut ihan sellaisia kuin piti.

Ja mitä tulee puhekuplakeskusteluun niin itse vieroksun myös tietokoneella tehtyjä ylisymmetrisiä kuplia.