Kirjoittaja Aihe: Charley's War - Charleyn sota  (Luettu 20992 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Lurker

• Valvoja
Vs: Charley's War
« Vastaus #75 : 12.09.2023 klo 19:00:13 »
Tuntuu, että keskustelua on vähemmän kuin aikaisempien Kvaak Kirjojen saavuttua, mutta se taitaa johtua vain siitä, että kaikki ovat mykistyneet sanattomiksi.

Tätä magnum opusta ei myöskään ihan yhdessä illassa lueta, eikä kahdessakaan.

Kujis

• Varastomies
  • Jäsen
  • Elämme kovia aikoja ystävä hyvä!
« Vastaus #76 : 13.09.2023 klo 06:21:02 »
Se johtuu vain siitä, ettei ole aikaa näpertää tekstiä tänne, kun päivät menee ihaillessa taidetta ja juonta. Alusta asti ollut mykistävää silmäkarkkia. En ole ensimmäistä kirjaa päässyt kuin puoleen väliin, kun pitää niin tarkasti tutkia ruutuja, kun on niin paljon nähtävää. Ja positiivisessa mielessä voi sanoa, että tekisi mieli jo aloittaa peräti alusta lukemaan uudestaan, että mitä on jäänyt huomaamatta :D

Reima Mäkinen

• Jäsen
« Vastaus #77 : 13.09.2023 klo 10:20:27 »
Tuntuu, että keskustelua on vähemmän kuin aikaisempien Kvaak Kirjojen saavuttua, mutta se taitaa johtua vain siitä, että kaikki ovat mykistyneet sanattomiksi.
Nyt tosiaan "peukutusviestit" korostuvat. Lueskelin keväällä yhden brittikokoelman, mitähän siinä oli sivuja reiliut 60? No kumminkin, rakenteensa puolesta rasittavaa luettavaa, kun kertaukseen menee muutaman täyden sivun jälkeen aina puoli sivua. Millsin käsikirjoitus kuitenkin toimi hyvin eikä tämä päällekkäisyys haitannut muuten kuin tarinan hitaana edistymisenä. Toki sitten sai siinä maailmassa viettää ikään kuin enemmän aikaa. Haastavasta muutaman sivun jatkojuttu-formaatista huolimatta tykkäsin paljon käsikirjoituksesta ja siitä miten huolella Mills ja piirtäjä, jonka nimeä en osaa juuri nyt lunttaamatta kirjoitaa oikein, olivat paneutunut aiheeseen ja historiaan.

Mutta tästä jaksottaisesta rakenteesta johtuen olisin itsekin kyllä odottanut jo enemmän kommentteja sisällöstä. En ole vielä nähnyt suomenkielistä laitosta. Onkohan näitä paketteja näkyvissä Festareilla?
"Facts are meaningless. You can use facts to prove anything that's even remotely true." Homer Simpson

Miqz

• Avustava Slemmy
  • Jäsen
  • Riipivä jännityspommi!
« Vastaus #78 : 13.09.2023 klo 10:55:05 »
Nyt tosiaan "peukutusviestit" korostuvat. Lueskelin keväällä yhden brittikokoelman, mitähän siinä oli sivuja reiliut 60? No kumminkin, rakenteensa puolesta rasittavaa luettavaa, kun kertaukseen menee muutaman täyden sivun jälkeen aina puoli sivua. Millsin käsikirjoitus kuitenkin toimi hyvin eikä tämä päällekkäisyys haitannut muuten kuin tarinan hitaana edistymisenä. Toki sitten sai siinä maailmassa viettää ikään kuin enemmän aikaa. Haastavasta muutaman sivun jatkojuttu-formaatista huolimatta tykkäsin paljon käsikirjoituksesta ja siitä miten huolella Mills ja piirtäjä, jonka nimeä en osaa juuri nyt lunttaamatta kirjoitaa oikein, olivat paneutunut aiheeseen ja historiaan.

Mutta tästä jaksottaisesta rakenteesta johtuen olisin itsekin kyllä odottanut jo enemmän kommentteja sisällöstä. En ole vielä nähnyt suomenkielistä laitosta. Onkohan näitä paketteja näkyvissä Festareilla?

Varmasti on paketteja sekä näkyvillä, että jopa myynnissä Turun sarjakuvakaupan tiskillä.
"Aijaa no minä olen Rauta-Pekka!"
"Iskä, saanko minä sinun Batman-kalsarit sitten kun sinä kuolet?"

oskari

• Jäsen
« Vastaus #79 : 14.09.2023 klo 13:05:51 »
Hieno, ISO ja nopeasti vilkaisten kaikinpuolin virheetönkin. Jätän nillittämisen haukansilmille. Hyvä fix sarjakuvan nälkään.

Olen löytänyt yhden tekstaus/ladontavirheen.

Miqz

• Avustava Slemmy
  • Jäsen
  • Riipivä jännityspommi!
« Vastaus #80 : 14.09.2023 klo 16:11:41 »
Olen löytänyt yhden tekstaus/ladontavirheen.

Good for you! Haluatko kertoa sen kaikille? (Charleys warissa on siis yli tuhat sivua tavaraa.)

Janne

• Tex-fanaatikko sekä muun lännen viihteen suurkuluttaja!
  • Valvoja
  • Hornan kekäleet!
« Vastaus #81 : 15.09.2023 klo 08:41:38 »
(Charleys warissa on siis yli tuhat sivua tavaraa.)

Olettaisin, että juuri tämä oli oskarin poitti.

Joka tapauksessa paketti saapui näillekin raukoille rajoille jo jokin aika sitten. Kauhulla katselin postin runtelemaa pakettia, mutta sisältöön saakka rautakengillä potkiminen ei ollut ulottunut, sen verran huolekas oli pakkaus. Siitä suuri kiitos. Syy, miksi tätä ei ole aiemmin tullut kommentoitua on teoksen järkyttävä koko. Tälle pitää etsiä oma aikansa. Tässä hektisessä maailmassa on suurta luksusta, jos päivässä saisi edes 30 minuuttia vapaata ja häiriötöntä aikaa keskittyä johonkin omaan juttuun. Tähän se ei riitä alkuunkaan. Mutta ehkä tässä pian iskee joku sopivasti ihana syysflunssa ettei pysty töihin mennä mutta jaksaa lukea, niin sitten...
"Tex-tieteen yli-morisco"

Lurker

• Valvoja
« Vastaus #82 : 15.09.2023 klo 11:42:02 »
Olettaisin, että juuri tämä oli oskarin poitti.

Joka tapauksessa paketti saapui näillekin raukoille rajoille jo jokin aika sitten. Kauhulla katselin postin runtelemaa pakettia, mutta sisältöön saakka rautakengillä potkiminen ei ollut ulottunut, sen verran huolekas oli pakkaus. Siitä suuri kiitos. Syy, miksi tätä ei ole aiemmin tullut kommentoitua on teoksen järkyttävä koko. Tälle pitää etsiä oma aikansa. Tässä hektisessä maailmassa on suurta luksusta, jos päivässä saisi edes 30 minuuttia vapaata ja häiriötöntä aikaa keskittyä johonkin omaan juttuun. Tähän se ei riitä alkuunkaan. Mutta ehkä tässä pian iskee joku sopivasti ihana syysflunssa ettei pysty töihin mennä mutta jaksaa lukea, niin sitten...

Lukuhetkiä voi (=pitää) palastella muutaman episodin mittaisiksi, juurikin puolituntisiksi. Koko opuksen lukeminen putkeen saattaa jopa heikentää lukukokemusta.

Kujis

• Varastomies
  • Jäsen
« Vastaus #83 : 15.09.2023 klo 13:45:28 »
Ite oon justiinsa pilkkonutkin tätä joka päivälle vähän. Jäänyt päiviäkin välistä, ettei ole ehtinyt kuin kantta katsoa töiden ja kersojen paimentamisen jälkeen. Mutta joka kerta se vain tempaa mukaansa siihen sodan melskeeseen ja yhdeksi joukkueen jäseneksi. Ekat 250 sivua luettuna. Ainut mikä on katkaissut illuusion on ne muutamat värilliset sivut, jotka ovat pakosta mukana. Muutenkin synkkää ja paljon yksityiskohtia, niin värit kyllä piilottaa ne kohdat ja ovat häiritseviä.

Chemo

• Jäsen
« Vastaus #84 : 20.09.2023 klo 08:14:44 »
Iso peukku Charleyn sodalle. Semmoinen 5,5 kg painoinen peukku.

Kauhulla katselin postin runtelemaa pakettia, mutta sisältöön saakka rautakengillä potkiminen ei ollut ulottunut, sen verran huolekas oli pakkaus. Siitä suuri kiitos.

Tännekin tuli hyvin pakattu paketti. Kiitos siitä Turun Sarjakuvakaupalle. Settiin kuuluva kotelo on hieno ja on mukavaa kun siitä ei ole murjottu kulmia lyttyyn. Peukku myös todella nopeasta toimitusajasta (paketti oli noudettavissa lähipostista jo seuraavana päivänä tilauksesta).
Päätän raporttini ulkoavaruudesta tähän.

Miqz

• Avustava Slemmy
  • Jäsen
  • Riipivä jännityspommi!
« Vastaus #85 : 20.09.2023 klo 08:24:37 »
Mahtavaa kuulla että lähes kaikki (muutamia korvattuja lukuunottamatta) ovat saaneet pakettinsa ehjänä perille. Kunhan olette upean ulkokuoren lisäksi tutustuneet itse sisältöön, laittakaahan kommentteja sarjakuvasta ja mahdollisesti hankkimistanne ekstroista myös, olisi kiva kuulla miten onnistunut kokonaisuus oli tällä kertaa  :)
« Viimeksi muokattu: 20.09.2023 klo 08:51:57 kirjoittanut Miqz »

Kujis

• Varastomies
  • Jäsen
« Vastaus #86 : 23.09.2023 klo 17:11:45 »
Toinen kirja luettuna. Ja vähänpä tiesin värillisistä sivuista, kun ekaa kirjaa luin. Taide kyllä hukkuu niihin, mutta uuteen normiin "tottuu" kirjan edetessä. Hyvin jaksaa pitää lukijansa otteessaan vaikka ollaan muualla kuin juoksuhaudoissa. Eroa löytyy suomentajien välillä. Ensimmäisessä kirjassa Charlie sanoo aika ajoin " Ventta holl". Joka sopi tälle Chalielle. Toisessa kirjassa tämä jääkin jo kokonaan pois. Harmi. Pat Millsin kommentit on tullut myös luettua ja hyvin on tullut selväksi, että, kannet, teutonimainen nimilogo ja lehden toimitus on perseestä  ;D ja itse Joen piirrokset on parhautta,  ja niin ne kyllä ovatkin.

Lurker

• Valvoja
« Vastaus #87 : 23.09.2023 klo 18:53:04 »
— Ensimmäisessä kirjassa Charlie sanoo aika ajoin " Ventta holl". Joka sopi tälle Chalielle. Toisessa kirjassa tämä jääkin jo kokonaan pois. Harmi. —

’Ventta holl’ on suht’ osuva suomennos sanonnalle ’arf  a mo”’ (alkujaan kaiketi half a moment), joka on vanhaa lontoota.

oskari

• Jäsen
« Vastaus #88 : 02.10.2023 klo 11:24:55 »
Good for you! Haluatko kertoa sen kaikille? (Charleys warissa on siis yli tuhat sivua tavaraa.)

Se jäi jo taakse. Olen nyt kolmannen osan alkumetreillä. En ole edes varma oliko ykkösessä vai kakkosessa. Joku sen varmaan löytää myös, kirjatkoon tänne sitten. ;D.

Hieman alkaa hajota iso linja kakkososan loppupuolella. Charleyta tungetaan pikavauhtia vähän jokaiseen mahdolliseen paikaan, mitä sotatilanteesa löytyy. Ymmärrän toki hyvin käsikirjoittajan idean, Charley rooli muistuttaa jonkin verran Forrest Gumpia joka sählää vähän kaikkialla.

Petteri Oja

• Juudas itselleen
  • Jäsen
« Vastaus #89 : 02.10.2023 klo 23:45:46 »
Ensimmäisessä kirjassa Charlie sanoo aika ajoin " Ventta holl". Joka sopi tälle Chalielle. Toisessa kirjassa tämä jääkin jo kokonaan pois. Harmi.

Tämä ei ole suomentajasta johtuvaa. Ventta holl (eli alkuperäistekstissä 'arf a mo', kuten Sauli kertoi) esiintyy kakkoskirjassakin, mutta paljon harvemmin (sivut 162 ja 234), kunnes tipahtaa kokonaan pois. Mills joko kyllästyi käyttämään sitä tai muutti Charleyn kielenkäyttöä muista syistä.