Kirjoittaja Aihe: Töherrystöitä Suomessa?  (Luettu 17332 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

JZ

• Karva-apina
  • Jäsen
  • Kaverini Nalle
Re: Töherrystöitä Suomessa?
« Vastaus #15 : 22.07.2005 klo 07:17:31 »
Ikävä sanoa mutta sinulla taitaa olla turhan ruusuinen kuva Limingan koulusta ja sen arvosta. Hyödyllinen ja opettava vuosi sinulla on edessäsi, mutta et sinä sieltä suoriltaan taideakatemiaan pääse eikä kansanopiston käyminen ansioluettelossakaan kauheasti paina.

Eiku kuulin vain että nuin olisi. En ole kiinnostunu jatkamaan opiskelua tuosta mihinkään suuntaan joten pakko vain yrittää luottaa omaan piirrustustaitoon.  :) Saas nähdä miten äijän käy, mulla ku ei sitä toisenkaan asteen ammatillista koulutusta ole   ::)

Pitääpä alkaa sitä portfoliota sit rustaileen tässä pikku hiljaa joskos sitä sais jotain hommia että sais tuon koulun maksettua...

Roju: en sano ettenkö kaljaa siellä lipittelis mutta pääasiassa menen sinne piirtämään. Pakko oppia jotain kun tuolla kaapissa polttelee hyviä ideoita mutta kun taitoa ilmastaista sitä ei löydy...
Kalja on muutes hyvä inspiraation lähde.  ;)

mari

• Jäsen
« Vastaus #16 : 22.07.2005 klo 10:56:33 »
juu, kyllä liminka ihan hyvä koulu on (olin itse siellä viime vuoden), kalliiksi se vaan tulee, kun opintotuesta ei jää mitään käteen koulumaksujen jälkeen... ja tarvikkeisiinki pitäis saada rahaa, eikä sillä ruualla, joka sisältyy siihen maksuun, pärjää (varotuksen sana...)
ei sieltä ihan noin vaan pääse taidekouluihin, itse pääsin kyllä oulun ammattikorkeaan kuvallista viestintää opiskelemaan, ja kaveri (joka oli siis myös limingassa sarjislinjalla) pääsi taikkiin. mutta me tehtiinkin (vaihtelevasti) hommia siellä.. siis ainakin toi mun kaveri teki ;)
kyllä siellä oppii, kunhan vaan välillä saapuu seuraamaan tuntejakin...

mäkin olen haaveillut jonkunlaisesta kuvittajan/graafikon työstä, mua enemmänkin pelottaa, ettei tosta uudestakaan opiskelupaikastakaan oo hyötyä, mä uskon siihen, että vain taidoilla on väliä... toivottavasti sitä sitten oppii hieman noita taitojakin neljän vuoden aikana...

miten on,millainen on muuten hyvä portfolio? mun pitäis pikku hiljaa kasata sellasta itelleni, en oo saanu oikeen aikaseksi, vaikka sehän olis just aika tärkeä työn haussa...

JJ Naas

• Toikkarointia lammashaassa
  • Jäsen
« Vastaus #17 : 22.07.2005 klo 11:29:52 »
mäkin olen haaveillut jonkunlaisesta kuvittajan/graafikon työstä, mua enemmänkin pelottaa, ettei tosta uudestakaan opiskelupaikastakaan oo hyötyä, mä uskon siihen, että vain taidoilla on väliä...

Taidoilla.. ja suhteilla. Oma tuntuma on, että taitojen merkitys on 40%, suhteiden merkitys 60%. Korkeamman asteen oppilaitokset ovat siitä hyviä, että siellä tapaa ihmisiä ja saa informaatiota.. suhteita on paljon helpompi luoda sitä kautta, kun pääsee "piireihin".

Lainaus
miten on,millainen on muuten hyvä portfolio? mun pitäis pikku hiljaa kasata sellasta itelleni, en oo saanu oikeen aikaseksi, vaikka sehän olis just aika tärkeä työn haussa...

Ei liikaa sälää. Selkeä, kompakti. Kymmenen parasta työtä riittää, vähempikin ehkä.  Laajasti omaa osaamista rajatulta alueelta esittelevä.
« Viimeksi muokattu: 22.07.2005 klo 11:31:43 kirjoittanut JJ Naas »

tertsi

• Vieras
« Vastaus #18 : 22.07.2005 klo 11:56:00 »
Taidoilla.. ja suhteilla...taitojen merkitys on 40%, suhteiden merkitys 60%...suhteita on paljon helpompi luoda sitä kautta, kun pääsee "piireihin".

Tämmöinen kuva mullakin on asiasta.
Voin olla myös väärässä, koska en kuulu "piireihin". Eli en tiedä asiasta mitään. Ainoastaan sen, ettei ittelleni ole kovinkaan paljon hommia herunut. (=katkeran tilitystä)

Portfolioon kannattaa laittaa ainoastaan hyviä tai erinomaisia töitä.
Kukaan ei ole kiinnostunut määrästä, vaan laadusta!

mari

• Jäsen
« Vastaus #19 : 22.07.2005 klo 13:37:09 »
niin joo, suhteet... asia jota mä en oo ikinä oppinu tai ymmärtäny.

mun suurin virhekäsitys sarjakuvapiirtäjän työstä oli (tähän mennessä), että mä luulin sen olevan yksinäistä ja itsenäistä hommaa. Mulle selvis kyllä pian että ilman suhteita ei tässäkään hommassa pärjää...

jotain sen kokosta mä oonki aatellu... on vaan niin vaikee valikoida ne 'parhaat'.

JJ Naas

• Toikkarointia lammashaassa
  • Jäsen
« Vastaus #20 : 22.07.2005 klo 13:53:50 »
mun suurin virhekäsitys sarjakuvapiirtäjän työstä oli (tähän mennessä), että mä luulin sen olevan yksinäistä ja itsenäistä hommaa.

Ei sitä kuvittajana yksinäiseksi jää.. siitä pitää huolen asiakas, joka soittelee perääsi kunnes on varmasti saanut rahoilleen niin paljon vastinetta kuin irti lähtee. ;)

HEsko

• Vieras
« Vastaus #21 : 22.07.2005 klo 16:39:28 »
Taidoilla.. ja suhteilla. Oma tuntuma on, että taitojen merkitys on 40%, suhteiden merkitys 60%. Korkeamman asteen oppilaitokset ovat siitä hyviä, että siellä tapaa ihmisiä ja saa informaatiota.. suhteita on paljon helpompi luoda sitä kautta, kun pääsee "piireihin".

Niin totta... niin totta...

Mutta kun tarpeeksi kauan tykittää jotain paikkaa, niin johan sieltä alkaakin tulla
vastauksia; "Ai sä oot se tyyppi, joka on kiusannut meitä jo vuodesta 1998 saakka!" ;D

JZ

• Karva-apina
  • Jäsen
  • Kaverini Nalle
« Vastaus #22 : 23.07.2005 klo 10:08:12 »
juu, kyllä liminka ihan hyvä koulu on (olin itse siellä viime vuoden), kalliiksi se vaan tulee, kun opintotuesta ei jää mitään käteen koulumaksujen jälkeen... ja tarvikkeisiinki pitäis saada rahaa, eikä sillä ruualla, joka sisältyy siihen maksuun, pärjää (varotuksen sana...)

Mitä omia tarvikkeita siellä joutuu ostamaan? Miten pärjäsit sen vuoden? Millanen se ruoka sit on?
Niin ja yks kysymys vielä askarruttaa.. onkos siellä kuntosalia?

Anssi Rauhala

• Jäsen
  • Aces High!
« Vastaus #23 : 23.07.2005 klo 12:30:28 »
Portfolioon kannattaa laittaa ainoastaan hyviä tai erinomaisia töitä.
Kukaan ei ole kiinnostunut määrästä, vaan laadusta!
Ne kaikki ovat kiinnostuneet vain siitä, mitä itse haluavat asiakkailleen näyttää: "Hienoja kuvia, mutta näitä me ei voida käyttää!" Ja jos asiakkaalle näytetään kuvia, se et ole sinä, joka kuvat on tehnyt, vaan "heidän taiteilijansa".

Ja kun laatu on löydetty, niin sitten tulee se määrä mukaan kuvaan. "Tämmöisiä! Aluksi nopeasti pari tusinaa, ehditkö tehdä perjantaiksi? Ai et vai? No maanantaiksi heti aamulla sitten? Ai hääpäivä viikonloppuna? Huono homma. Ehtisitkö kumminkin?"

Eikä se aina sellaista ole. Kun niille sanoo tarpeeksi tiukasti, ettei käy, niin ne kyllä joustavat. Kunnes löytävät sen toisen tyypin, joka tekee homman heille helpommaksi.

Mutta kunhan tilitän: itsepä ammattini valitsin. Ja työnä tämä tosiaan on vaihtelevaa ja hauskaa.
"The ukulele army grows larger and larger, and soon we will dominate all media. Then you will all pay." (Jonathan Coulton)
http://anssirauhala.blogspot.com/

mari

• Jäsen
« Vastaus #24 : 23.07.2005 klo 22:23:56 »
Mitä omia tarvikkeita siellä joutuu ostamaan? Miten pärjäsit sen vuoden? Millanen se ruoka sit on?
Niin ja yks kysymys vielä askarruttaa.. onkos siellä kuntosalia?

Tarvikkeiden osto tietty riippuu ihan itestä, siis paljonko haluaa kuluttaa.. jos ostaa pelkät paperit ja tussit, ni ehkä sitä pärjää sit aika vähällä... mä ite ostelin vähän turhiakin asioita... kyllähän siellä sarjislinjalla halvemmalla pääsee mitä (kuulemma) taidelinjalla...
mä asuin vain puoli vuotta siellä asuntolassa, ja sitten muutin ouluun.. täytyy häpeäksi tunnustaa, että vanhemmat makso mun opiskelun, joten mä pärjäsin mukavasti. jotku oli ottanu opintolainaa, sillä vissiin pärjäs kans. kannattaa kelan sivuilla käydä valmiiksi laskemassa se tulevan opintotuen määrä, mä en muista ny paljonko mä sitä sain...
ruokaa oli tarjolla aamupala, lounas ja kahvi. lounas oli kahdeltatoista, joten ei sillä koko iltaa jaksa, kyllä sitä pitää ainaki makaroonit ja tonnikalat ostaa :) viikonloppuna ei saanu ollenkaan ruokaa koulun puolesta.
kuntosalista mä en oikeen tiedä. siis koululla ei ainakaan oo omaa, mutta limingan kunnalla oli jonkunlainen, vissiin ihan hyvä. kyllä sitä jotkut käytti. Mä en ees tiedä missä se on (kertoo vissiin aika paljon musta ;) )

JZ

• Karva-apina
  • Jäsen
  • Kaverini Nalle
« Vastaus #25 : 24.07.2005 klo 08:58:54 »
ruokaa oli tarjolla aamupala, lounas ja kahvi. lounas oli kahdeltatoista, joten ei sillä koko iltaa jaksa, kyllä sitä pitää ainaki makaroonit ja tonnikalat ostaa :) viikonloppuna ei saanu ollenkaan ruokaa koulun puolesta.
kuntosalista mä en oikeen tiedä. siis koululla ei ainakaan oo omaa, mutta limingan kunnalla oli jonkunlainen, vissiin ihan hyvä. kyllä sitä jotkut käytti. Mä en ees tiedä missä se on (kertoo vissiin aika paljon musta ;) )

Kyllä minä olen tottunu illat pärjäämään ilman ruokaa. Nytkin syön 12 ilmasen lounaan ja kahdelta pienen välipalan (työn puolesta sekin). Seuraava ruoka onkin sit vasta aamu kahdeksalta. Sekin työn puolesta  ;D
Ainakin pysyy vatsa litteänä. No tosin olut vähä tuo siihen kokoa mutta kun ei sitä rahaa ole niin eipä tuota tule paljoaa lipitettyäkään.

Minä en opintolainaa saa ja enkä sitä oikeastaan haluukkaan. Että tulot taitaa olla just tasan mitä tuo maksukin. Siinä on motivaatiot koetuksella...  :)
No, seikkailumieltä ainakin riittää. Lähetääs kattoon on limingalla varaa meikäläiseen  ;)  :D

Jho

• Jäsen
« Vastaus #26 : 15.08.2005 klo 15:32:31 »
No, mikäs sitten teijjän mielestä olisi semmonen kaikista ihanin paikka minne pääsisi töihin +/ opiskelemaan??

emmi

• krooninen kiukuttelija
  • Jäsen
« Vastaus #27 : 16.09.2005 klo 14:29:39 »
Tuotahan sitä on tullut haikailtua, mutta mikä olisi hyvä koulu? Semmoinen mihin pääsisi,

Onko kokemusta kellään? Hyviä mielipiteitä?

suosittelen lämpimästi omaa oppilaitostani BHK:ta, borgå hantvärks och konst industri skolania.  Älä anna pelottavan nimen hämätä vaikkei se ruotsi niin sujuisikaan. ei suju minultakaan ja tässä sitä lopputyötä aherretan. ehkä puolet oppilaista ovat ruotsinkielisiä, eikä se kieliasia ole mikään ongelma ollut.
      sinne vaan graafiselle linjalle opettelemaan ohjemien perusteita. kuvitus ja sarjakuva ovat myös molemmat vahvasti läsnä opetuksessa ja ryhmäkoot sen verran pieniä että jokainen oppilas saa erittäin henkilökohtaista opetusta, kun opettajalla on mahdollisuus tutustua oppilaisiinsa ja tietää minkä tyyppistä kukakin tekee ja mitä sitä pystyisi tehdä.
      ja hauskaa on ollut. tätä ei varmaan ääneen pitäisi sanoa, mutta sisään pääsee melkein varmasti ja jos ei halua sitä pientäkään riskiä ottaa niin sitten kannattaa soittaa  kouluvuoden alussa ja tulla koeajalle. eikä kenellekkään olla koskaan koeajan jälkeen ilmoitettu että sori, nyt ei napannut.
     hehkuttaisin tässä ärsyttävyyksiin asti lisääkin, mutta koira oksentaa matolle.

rama

• Jäsen
  • ”Be a devil, not a crybaby!”
« Vastaus #28 : 16.09.2005 klo 20:59:15 »

Jos taidat useammankin tyylin on varsin viisasta koota eri portfoliot eri tarkoituksiin, riippuen siitä minkälaista duunia/keikkaa haet. Ostaja on siitä vekkuli otus, että hän harvoin kykenee muistamaan sinut, jos sekoitat häneltä pään tarjoamalla kokonaista smörgåsbord'ia... nimimerkki ”Kantapään kautta oppinut”  ;D
”My problem lies in reconciling my gross habits with my net income”                      
      Errol Flynn

https://oblivionhigh.wordpress.com

rama

• Jäsen
  • ”Be a devil, not a crybaby!”
« Vastaus #29 : 16.09.2005 klo 21:01:01 »
     hehkuttaisin tässä ärsyttävyyksiin asti lisääkin, mutta koira oksentaa matolle.

off topic; mistä muuten johtuu etteivät koirat koskaan oksenna helppopesuisille pinnoille kuten esm lattialle, vaan mieluiten matolle, sohvaan jne... ?
”My problem lies in reconciling my gross habits with my net income”                      
      Errol Flynn

https://oblivionhigh.wordpress.com