Kirjoittaja Aihe: Töherrystöitä Suomessa?  (Luettu 17326 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Jho

• Jäsen
Töherrystöitä Suomessa?
« : 18.07.2005 klo 20:10:45 »
Lueskelin tuossa äsken Haetaan ja tarjotaan ammattitaitoa-palstaa. Siellä AthaMaarit kerttoi työskentelevänsä
"tällä hetkellä mainoksia, nettisivuja ja erilaisia julkaisuja tarjoavassa yhtiössä, jossa vastaan mm. kaikenlaisista eteen tulevista kuvituksista."

Kuulostaa aika lottovoitolta, itse olen tällä hetkellä nimeltämainitsemattoman atk-alan kaupan varastossa ja hermoromahduksen partaalla. Tuntuu että taitoni ja elinvuoteni kuluvat hukkaan, mutta pokka ei riitä työkkärin tiskille.

Kysyisinpä siis että millaista kaikenmoista piirrustuspainotteista työtä Suomesta saa? Kaikkein kovin sana olisi kuvittaminen tai taittaminen, mutta kun ei minulla ole mitään koulutusta :'(
Kokemusta löytyy kyllä niin kuvituksen, sarjakuvan, tussauksen kuin nettisivujen suunnitelun/toteutuksen saralta.

Tämä ei ole mikään mainos, mutta käykää toki kotisivuillani ja kertokaa onko minulla mahkuja millekkään markkinoille. www.karetar.net

Anssi Rauhala

• Jäsen
  • Aces High!
Re: Töherrystöitä Suomessa?
« Vastaus #1 : 18.07.2005 klo 23:15:31 »
Rohkeutta. Toistan minulle kauan sitten sanottua: Ensimmäiset kaksikymmentä vuotta tässä työssä ovat kaikkein raskaimmat. Senkään jälkeen ei useimmiten paljoa kevene. Sitten vain saa tarpeeksi toimeksiantoja, että pärjää.

Elinvuotesi eivät kulu hukkaan. Taitosi kehittyvät. Ja joskus tulee tuntumaan siltä, että "markkinoilla" pärjäämisellä ei ole mitään tekemistä lahjakkuuden, vaan pikemminkin sokean säkän kanssa. Mutta usko, kun vanha sanoo: Kyllä se siitä.

En osaa sanoa enempää. Mutta piirrä pirusti ja tarjoa kaikkialle. Tarjoudu kuvittamaan ystäviesi kirjoittamia kirjoja, jos eteen sattuu. Treenaa kaikkia välineitä. Katso maailmaa tarkasti. Et voi mennä pahasti harhaan.
"The ukulele army grows larger and larger, and soon we will dominate all media. Then you will all pay." (Jonathan Coulton)
http://anssirauhala.blogspot.com/

Jho

• Jäsen
« Vastaus #2 : 18.07.2005 klo 23:40:57 »
Kyllä se siitä.
En osaa sanoa enempää. Mutta piirrä pirusti ja tarjoa kaikkialle. Tarjoudu kuvittamaan ystäviesi kirjoittamia kirjoja, jos eteen sattuu. Treenaa kaikkia välineitä. Katso maailmaa tarkasti. Et voi mennä pahasti harhaan.

Kyllä minulla uskoa itseeni riittää, aika vähän, mutta riittää silti.
Ongelma on nimenomaan se että (lisää tähän mieleisesi kirosana) yhdentekevä (toinen kirosana) varastotyö vie kaiken ajan, enkä siksi ehdi piirtää murto-osaakaan siitä mitä haluaisin ja pystyisin.

Näinollen taitoni ruostuvat ja hermoparkani riekaloituvat entisestään.

Noh noh. ei tästä mitään valitusvirttä pitänyt tulla, kiitos kovasti lohdutuksesta siitä kyllä on apua, mutta tietääkö joku tosissaan mitään hyviä aloja joilta voisi löytyä töitä kohtuu kokeneelle, itseoppineelle kuvittajanrassulle?
Onko omia kokemuksia?

HEsko

• Vieras
« Vastaus #3 : 20.07.2005 klo 17:40:37 »
Ongelma on nimenomaan se että (lisää tähän mieleisesi kirosana) yhdentekevä (toinen kirosana) varastotyö vie kaiken ajan

Mene taidekouluun tai johonkin muuhun leppoisaan koulutukseen, jossa ei
välttämättä tarvitse nähdä vaivaa koulutöiden eteen. Opintotuen
turvin pystyt kehittämään taitojasi ilman, että jokin paskaduuni vie kaiken aikasi.

Varastohommia ehdit tehdä myöhemminkin.

Jho

• Jäsen
« Vastaus #4 : 20.07.2005 klo 18:08:59 »
Mene taidekouluun tai johonkin muuhun leppoisaan koulutukseen, jossa ei
välttämättä tarvitse nähdä vaivaa koulutöiden eteen. Opintotuen
turvin pystyt kehittämään taitojasi ilman, että jokin paskaduuni vie kaiken aikasi.

Varastohommia ehdit tehdä myöhemminkin.

Tuotahan sitä on tullut haikailtua, mutta mikä olisi hyvä koulu? Semmoinen mihin pääsisi, Taikkiin kun eivät minua tunnu haluavan (yritän sinne kyllä silti joka vuosi). Limingan koulustahan moni on täällä puhunut, mutta ei oikein olisi varaa kansanopistoon.
Ammattikorkeita olen katsellut, mutta niihinkin on ilmeisesti vaikea päästä, kokemusta ei ole koska pääsykoetehtävät jäivät viime hauissa kesken kahden viikon influenssan takia :(

Onko kokemusta kellään? Hyviä mielipiteitä?

roju

• sarjispelle
  • Jäsen
« Vastaus #5 : 20.07.2005 klo 23:30:49 »
Tuotahan sitä on tullut haikailtua, mutta mikä olisi hyvä koulu? Semmoinen mihin pääsisi, Taikkiin kun eivät minua tunnu haluavan (yritän sinne kyllä silti joka vuosi). Limingan koulustahan moni on täällä puhunut, mutta ei oikein olisi varaa kansanopistoon.

Liminkaan kyllä saa opintotukea. Työkkäristä löytyy koulujen yhteystietoja pilvin pimein, Kvaakin etusivulla esitellään kolme sarjakuvakoulua... oletko onnistunut tyystin välttämään koulun opontunnit? Tai ehkä silloin ei vielä aina tiedä mitä haluaa.. eikä kaikki opot kyllä kerro taide/muotoilukouluista.  :(

TaiK on  korkeakoulu, harva sinne pystymetsästä pääsee. Taidekoulu+opisto/amk-tausta on suurimmalla osalla.
Muista poika, että tämän päivän kapinallinen on huomispäivän pieru.

HEsko

• Vieras
« Vastaus #6 : 21.07.2005 klo 18:36:39 »
Tuotahan sitä on tullut haikailtua, mutta mikä olisi hyvä koulu?
Onko kokemusta kellään? Hyviä mielipiteitä?

Tee vuosi varastohommia, sitten opistoon, josta ehkä johonkin taidekouluun.
Suomessa on hitosti graafisen suunnittelun ja kuvataiteen koulutuspaikkoja.
Netin kautta vain tilailet esitteitä.

Toisen asteen kuvittaja koulutukseen pääsee aika helposti ja
sieltä on hyvä ponnistaa korkeakouluihin, mikäli rahat ei riitä opistovuoteen.
Ainakin Ikaalisten käsi- ja taideteollisessa on semmonen kuvittajalinja.
Netistä löytyy varmasti lisää (en nyt jaksa etsi niitä valmiiksi).

eikä kaikki opot kyllä kerro taide/muotoilukouluista. :(

Ja jos niiltä kysyy, niin ne lyö 20 sivua suoraan netistä tulostettuja laki/virallista tekstiä käteen, joista allekirjoittanut ei ainakaan ymmärrä mitään.

Jho

• Jäsen
« Vastaus #7 : 21.07.2005 klo 18:50:18 »
Meidän opolla oli aikanaan se amk kirjanen, missä on kaikkien koulujen nimi ja kaksi riviä tekstiä, ja kun sille sanoi että haluaisi päästä jollekkin taidealalle, niin se muistaakseni löysi stadian jonkun linjan ja antoi taikin edellisvuoden esitteen.
Siis ei se taikki minulle mikään itsenäisarvo ole, kunhan nyt saisi tehdä työtä josta olisi jotain iloa itselle ja muille.
Taitaa olla joku maailman kolmanneksi yleisin ongelma :)

Ja tuosta koulutuksesta olen mielestäni kyllä jo jonkun verran selvillä. Lähtökysymyksenäni halusin kysyä että onko Suomessa töherrystöitä (esim. ottavatko mainostoimistot ikinä amatöörejä tuhertelemaan) kouluttamattomalle, että jos vaikka pääsee opiskelemaan ja haluaa tehdä ohessa jotain lanseri hommia, taikka ei pääse mihinkään opiskelemaan ja haluaa tehdä ensivuoden jotain muuta kuin prosessorihyllyn inventoimista (pää ei oikeasti kestä enää kauaa, olen vain heikko ihminen :().

Veli Loponen

• Isoveli
  • Ylläpitäjä
  • <><
« Vastaus #8 : 21.07.2005 klo 19:04:08 »
Lähtökysymyksenäni halusin kysyä että onko Suomessa töherrystöitä (esim. ottavatko mainostoimistot ikinä amatöörejä tuhertelemaan) kouluttamattomalle
Ottaa. Kun näytetöitä lähetetään, niin harvemmin niissä kysytään koulutustaustaa. Homman saa jos on taitoa. Tietenkin ansioluettelossa painaa vähän se koulutuskin, mutta kyllä mun käsittääkseni parhaiten niitä töitä saa, kunhan vaan tarjoaa ja näyttelee joka paikkaan.
Perry Rhodan ei polta tupakkaa!
http://www.veliloponen.com/sarjakuva

Tero Mäntylä

• Peliohjelmoija?
  • Jäsen
« Vastaus #9 : 21.07.2005 klo 19:19:10 »
Eiköhän se portfolio tosiaan eniten paina kuvitushommissa. Ei koulutus vielä töitä takaa eikä kouluttamattomuus estä hyvää tekijää saamasta töitä. Se mitä vähän aikaa sitten vilkaisin kotisivullasi olleita töitä niin niiden perusteella itse en (jos olisin)mainostoimiston rekrytoijana (Eli siis en tiedä oikeasti alasta juuri mitään.) sinua ottaisi töihin. Kyse ei taidosta vaan siitä että ainakin itse mainostoimiston rekrytoijana kaipaisin näytteiksi... no mainoksi, logoja, kotisivujen grafikkaa, flash animaatioita. Niin ja mainostoimistoon töihin päästääkseen kai tärkeää on myös se miten itsesi sinne myyt. Oikeanlaisia persoonia ne töihin etsivät. Eteenkin mainostoimistot markkinoivat itseään niillä ihmisillä jotka siellä työskentelevät.

Kannattaa googlata mainostoimistoja ja katsoa niiden kotisivuja ja referenssejä.

Mitäs muita työnantajia sitä olisi kuvittajalle kuin mainostoimistot? Känny- ja nettipelifirmat? Aika samoilla linjoilla ovat kuin mainostoimistot. Mitäs muita?

Veli Loponen

• Isoveli
  • Ylläpitäjä
  • <><
« Vastaus #10 : 21.07.2005 klo 19:39:36 »
Mitäs muita työnantajia sitä olisi kuvittajalle kuin mainostoimistot? Känny- ja nettipelifirmat? Aika samoilla linjoilla ovat kuin mainostoimistot. Mitäs muita?
Kustantamot, lehdet, kirjapainot... Ja sitten voisi myös kiertää vaikka kylän liikkeitä ja kysellä, että haluavatko vaikkapa mainoskuvitusta tms. halpaan hintaan.
Perry Rhodan ei polta tupakkaa!
http://www.veliloponen.com/sarjakuva

JZ

• Karva-apina
  • Jäsen
  • Kaverini Nalle
« Vastaus #11 : 21.07.2005 klo 21:06:22 »
Limingan koulustahan moni on täällä puhunut, mutta ei oikein olisi varaa kansanopistoon.

Itse olen menossa ens kuussa limikaan. Rahaa ei ole mutta se on sen ajan murhe. Saan just sen verran että pystyn maksaan sen enimmäis summan eli 400 egee kuussa joten elämiseen ei paljon jää. Tuohon kuitenkin sisältyy asuminen ja ruoka joten kaipa sillä 9 kk pärjää. Ja uskoisin että tuolta saa myös hyvän lisäyksen myös portfolioon. Tietääkseni kyseessä on ainoa koulu jonka jälkeen pääsee taideakatemiaan (korjatkoon joku jos olen väärässä) eli kyseessä on arvostettu koulu.

Rohkeasti vaan mukaan. Itse olen päättänyt seurata unelmiani elinkustannuksen kustannuksella (kai sen nuinkin voi sanoa). Tiukkaa tekee välillä mutta eiköhän se palkita jossain vaiheessa.
Myös minua kiinnostaa tietää että kenelle kannattaa omia portfolioita lähetellä?
Millainen se portfolia kannattee olla?

kaltsu

• Jäsen
« Vastaus #12 : 21.07.2005 klo 21:31:26 »
Tietääkseni kyseessä on ainoa koulu jonka jälkeen pääsee taideakatemiaan (korjatkoon joku jos olen väärässä) eli kyseessä on arvostettu koulu.

Ikävä sanoa mutta sinulla taitaa olla turhan ruusuinen kuva Limingan koulusta ja sen arvosta. Hyödyllinen ja opettava vuosi sinulla on edessäsi, mutta et sinä sieltä suoriltaan taideakatemiaan pääse eikä kansanopiston käyminen ansioluettelossakaan kauheasti paina.

Noh onneksi tällä alalla taidot merkitsevät enemmän kuin hyvät paperit.

Portfoliota lähetellään mahdollisille työnantajille ja siinä tulisi olla mahdollisimman edustavat näytteet osaamisestasi.

roju

• sarjispelle
  • Jäsen
« Vastaus #13 : 22.07.2005 klo 07:03:08 »
Lähtökysymyksenäni halusin kysyä että onko Suomessa töherrystöitä (esim. ottavatko mainostoimistot ikinä amatöörejä tuhertelemaan) kouluttamattomalle, että jos vaikka pääsee opiskelemaan ja haluaa tehdä ohessa jotain lanseri hommia, taikka ei pääse mihinkään opiskelemaan

Jos olet pääkaupunkiseudulla (niinkuin oposi vinkeistä päättelin), heittäydy työttömäksi ja sitä kautta voit hakea työkkärin Nuorten mediapajaan, Mediakylpyläkö se nyt oli nimeltään. Haku syksylle taitaa olla juuri menossa... Ota ainakin selvää! Noista pajoista on ollut todella paljon hyötyä monelle tuntemalleni.  Voi kokeilla onko se ala sittenkään oikea ja oppii rutkasti kouluihin hakemista silmälläpitäen.

Ja koulun käyminen kannattaa aina, vähän ihmettelen miten sinne varastoon nyt noin olet jäänyt. Jos et halua mennä Liminkaan niin Helsingissäkin on ainakin HEO:n mediapaja ja Laajasalon kristillinen opisto, joista saa alkupotkua kuvallisen viestinnän alalle ja paikkoja saattaa olla vieläkin jäljellä. Siellä ne ilmottelee Hesarissa viikottain, ellei päivittäin tähän aikaan vuodesta!   ::)

Amatöörien työnsaantimahdollisuuksia en suoraan sanoen pidä hääveinä pääkaupunkiseudulla. Johonkin Pihtiputaan ainoaan mainostoimistoon voisi vielä enon avustuksella päästä, mutta Helsingissä on ylitarjontaa jo alalle kouluttautuneistakin. Saattaa kuulostaa tylyltä, mutta minusta tämä on lähempänä totuutta kuin tämän ketjun päänsilitys. Mutta voinhan olla väärässä ja teet maailman järisyttävimmän portfolion ja marssit suoraan Taivaaseen... (ja jos sun pitää kysyä, mikä se on, niin... kandee käydä niit kouluja ;) )

KYSY TYÖKKÄRISTÄ NEUVOA!

roju

• sarjispelle
  • Jäsen
« Vastaus #14 : 22.07.2005 klo 07:09:04 »
Tietääkseni kyseessä on ainoa koulu jonka jälkeen pääsee taideakatemiaan (korjatkoon joku jos olen väärässä) eli kyseessä on arvostettu koulu.

:D mielenkiintoinen harha

Akatemiaan pätee sama kuin TaiKkiin: se on KORKEAKOULU. Eli opiston jälkeen lienee ainakin pari vuotta amk:ia edessä, keskimäärin.

Ja siellä Limingassa kannattaa sitten opiskella myös, eikä upota siihen kaljakymeen, mikä opistoissa helposti vie mukanaan. Kun siitä maksaa, niin ei kannata tehä siitä vuoden mittaista pohjoisen ipitsa-reissua.