Kirjoittaja Aihe: Tussausvälineet (huopakynät, sivellintussit, tussiterät, ym.)  (Luettu 204574 kertaa)

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

ökpö

• ääpylä
  • Jäsen
  • Vanhana sitä tulee piisamiksi.
Re: Tussausvälineet (huopakynät, sivellintussit, tussiterät, ym.)
« Vastaus #180 : 13.01.2006 klo 12:35:08 »
Minkälaisia teriä nuo Tachikawat ovat?

Tulivat aika vasta, niin en oo vielä mitenkään ekstensiivisesti testaillut. Näyttävät samalta kuin Deleterit ja veikkaisin että tuntumakin on sama. Kaupassa väitettiin että Deleterit on harrastajille ja Tachikawat ammattilaisille mutta lieneekö pelkkää mainospuhetta. Voin yrittää muistaa kertoilla kun oon käyttänyt noita enemmän.
comicspace | paarustuksia | ircnet: rhia

tertsi

• Vieras
« Vastaus #181 : 13.01.2006 klo 16:31:52 »
Kaupassa väitettiin että Deleterit on harrastajille ja Tachikawat ammattilaisille mutta lieneekö pelkkää mainospuhetta. Voin yrittää muistaa kertoilla kun oon käyttänyt noita enemmän.

Mistäs kaupasta ostit?

ökpö

• ääpylä
  • Jäsen
« Vastaus #182 : 14.01.2006 klo 15:11:27 »
Mistäs kaupasta ostit?

akadotista

(terien hintaki tais muuten olla sama joten epäilen onko noissa tasan mitään eroa...)

tertsi

• Vieras
« Vastaus #183 : 14.01.2006 klo 23:51:00 »
akadotista

(terien hintaki tais muuten olla sama joten epäilen onko noissa tasan mitään eroa...)
Voisko ero olla tämä:
Tachikawa: Direct, hard touch
Deleter: Very elastic

Minusta Nikko-G on jäykempi kuin Deleter-G, mutta vain aivan hiukkasen. Mutta kuitenkin. Voisko näiden D:n ja T:n ero olla samantapainen.

ökpö

• ääpylä
  • Jäsen
« Vastaus #184 : 16.01.2006 klo 10:27:40 »
Voisko ero olla tämä:
Tachikawa: Direct, hard touch
Deleter: Very elastic

Voihan toi olla että Tachikawa on tehty kovemmasta materiaalista, jotta se kestäis paremmin kulutusta. Deleterit saa heittää pois suunnilleen kahden sivun jälkeen. Itte pidän teristä jotka on ehkä ensin vähän jäykkiä mutta pehmenee sitte sopiviksi, ei tartte olla koko ajan vaihtamassa. Esim. Gillottin 1290 on muuten tosi loistava terä mutta ku niitä perkeleitä menee rikki jatkuvasti (ja kun kappalehinta on yli kolme euroa Temperassa niin ei paljo naurata). Ennen tussasin yhdellä ja samalla terällä monta vuotta, se oli sellainen iso kolho teräsvehje joka ei vähästä säikähtäny. Merkkiä en tiedä, lienikö ees prässätty moista siihen.

No mut pitää tosiaan kokeilla Tachikawoja enemmän kunhan tulee taas lisää tussattavaa.
« Viimeksi muokattu: 16.01.2006 klo 10:29:43 kirjoittanut ökpö »

tertsi

• Vieras
« Vastaus #185 : 16.01.2006 klo 12:20:51 »
Deleterit saa heittää pois suunnilleen kahden sivun jälkeen.
Oho!
Mä olen tussannut Deleterin G-kynällä 10 sivua, eikä se  ole mun mielestä mitenkään huonontunut.

Minkätakia sä olet heittänyt nuo Deleterit pois? Miten ne on muuttunut huonommiksi?

ökpö

• ääpylä
  • Jäsen
« Vastaus #186 : 16.01.2006 klo 12:37:26 »
Minkätakia sä olet heittänyt nuo Deleterit pois? Miten ne on muuttunut huonommiksi?

Useimmat terät menee käytössä lörpyksi ja alkaa antaa liikaa tussia. On varmaan tyylikysymys että miten teriänsä käyttää. Mä tykkään että saa yhtä aikaa hyvin ohutta ja paksua viivaa, tavallaan "maalaan" pintoja silleen nopeasti (vaikea selittää, siis vaikka tälleen) ja sitä ei voi tehdä jos terä on löystynyt. Kaksi sivua oli kyllä liioittelua. Ehkä. Ei oo vielä tarpeeksi kokemusta G-Penistä. Gillottin 1290 kesti tuurista riippuen 1-4 sivua.

En kyllä yleensä heitä teriä pois jos ne vielä tussia antaa, se mitä käytän eniten vain vaihtuu. Eri tavalla kuluneita teriä voi sit käyttää erilaisiin muihin juttuihin.
« Viimeksi muokattu: 16.01.2006 klo 12:44:07 kirjoittanut ökpö »

tertsi

• Vieras
« Vastaus #187 : 16.01.2006 klo 12:42:52 »
Ja riippuu varmaan siitäkin, minkälaiselle paperille piirtää.
Mä piirrän Cansonin kelta-harmaakantiselle lehtiölle, paperin kääntöpuolelle. Se on suht karkeaa, mutta kuitenkin tiivistä ja tussi kuivuu siinä suht nopeesti.

Jos piirtää esim. Schöllerin kaltaiselle kiiltävälle paperille, niin terä joutunee kovemmalle koetukselle.

Minäkin haluan piirtää samalla terällä ohutta ja paksua viivaa.

ökpö

• ääpylä
  • Jäsen
« Vastaus #188 : 16.01.2006 klo 12:49:08 »
Mä piirrän Cansonin kelta-harmaakantiselle lehtiölle, paperin kääntöpuolelle. Se on suht karkeaa, mutta kuitenkin tiivistä ja tussi kuivuu siinä suht nopeesti.

Joo, käytin ennen tuota samaa paperia mut vaihdoin sitten Bristoliin jolla terä juoksee ja tussi leviää paremmin. Ja myönnän että pahoinpitelen teriä saadakseni tarpeeksi paksua jälkeä aikaiseksi.

tertsi

• Vieras
« Vastaus #189 : 16.01.2006 klo 12:53:50 »
Kandee kokeille G-terää tuolle karkealle Cansonille. Terä kulkee kuin juna ihan minne vain, siis positiivisessa mielessä, ei töki tai jää kiinni ollenkaan (ihan eri tavalla kuin mikään muu kokeilemani terä. Ja mä olen kokeillut kymmeniä, joskaan en satoja teriä). Ja kuitenkin on pikkasen kitkaa mukana, upeaa! Nui kiiltävät paperit ei ole mun mieleen ollenkaan. Slipping and sliding.
« Viimeksi muokattu: 16.01.2006 klo 12:56:35 kirjoittanut tertsi »

ökpö

• ääpylä
  • Jäsen
« Vastaus #190 : 16.01.2006 klo 12:58:08 »
Kandee kokeille G-terää tuolle karkealle Cansonille. Terä kulkee kuin juna ihan minne vain, siis positiivisessa mielessä. Ja kuitenkin on pikkasen kitkaa mukana, upeaa! Nui kiiltävät paperit ei ole mun mieleen ollenkaan. Slipping and sliding.

Muuten kyllä mutta en tykkää lainkaan enää luonnostella tuolle karkealle Cansonille... Mulla on kehitys kulkenut ihan toiseen suuntaan, olen viimeksi kokeillut piirustusmuoville tussausta ja vitsi että se on ihanaa tavaraa.

(Edit: jos nyt jotain esimerkkiä laittaa niin tämä tässä on vanha työ minkä olen tehnyt sillä ikiaikuisella kolhoterällä Canson Ca Grainille (nurja puoli) ja vaikkapa tämä on tehty sitte G-Penillä vahapintaiselle Bristolille. Valitsin nää kuvat koska tyyli on aika sama, välineet vaan erimerkkiset. Lieneekö noissa satunnaiselle katsojalle muuta eroa kuin se, että toisessa skannissa on voimakkaampi kontrasti?)
« Viimeksi muokattu: 16.01.2006 klo 15:49:06 kirjoittanut ökpö »

Kananjalka

• Jäsen
  • Shhh, hiljaa, kiitos.
« Vastaus #191 : 19.01.2006 klo 18:54:53 »
Tässä vähän aikaan sitten ostin tuolta keskustan Akateemisesta  tämmöisen neljän paketin Faber-Castell artist pen black hupatussi sarjan. Ihan tarkoitettu piirtämiseen. Tiiättekö kukaan kyseiset Faber-Castellit tai omistaako kukaan?
"Haluaisin keksiä sellaisen aineen tai koneen, jonka tuhovoima olisi niin hirvittävä, että ihmiseltä menisi ainiaaksi kaikki sotimishalut."

Tuuk42

• Jäsen
  • "En pidä minään"
« Vastaus #192 : 19.01.2006 klo 23:01:20 »
Tässä vähän aikaan sitten ostin tuolta keskustan Akateemisesta  tämmöisen neljän paketin Faber-Castell artist pen black hupatussi sarjan. Ihan tarkoitettu piirtämiseen. Tiiättekö kukaan kyseiset Faber-Castellit tai omistaako kukaan?

Tuo taitaa olla sellainen paketti jossa on yksi sivellinkärkinen kynä?
Joskus on tuollainen ollut, mutta eivät ne mitään kovin kummoisia kyniä ole, ne ohuemmat taisivat olla ihan kohtuullisia, mutta se sivellinkynä oli muistaakseni aika kehno.
"Art Kills Creativity." - Douglas Adams Paint it Black!

Duckster

• Jäsen
« Vastaus #193 : 20.01.2006 klo 13:19:47 »
Sanokaahan pojjaat ja tenaleidit tähän samaan syssyyn joitakin hyviä paperi laatuja.
Temperan hinnastossa on jotain Fabriano, Accademia etc....

Tuukka Saturi

• Sosiaalilehmä
  • Jäsen
  • "That's a fact Jack!"
« Vastaus #194 : 17.02.2006 klo 15:14:06 »
Minulla on ollut käytössä Zig Millenium tusseja 0,5 ja 0,05 koilla. Textmarkin tussia olen käyttänyt katuojien tekemiseen ja Stabilo point 88 tekstaukseen (jep, sama kynäsarja joilla teinitytöt taiteilevat kouluvihkoihinsa.). Puhekuplien rajaamiseen olen käyttänyt Zig Art & Graphic Twin-kynää, jossa on "pensselipää" ja tavallinen tussinpää.

Nuo kynät toimivat ainakin minulla. Varsinkin Zigin millenium tussit ovat olleet vallan kelpoja. Niissä on tuollaiset tekstit kuin Pigment Ink, Acid-Free, Acrhival Quality, Lightfast, Waterproof, Fade Proof ja Non-Bleeding. Ei ihan kaikki ominaisuudet sano mitään, mutta ainakin niitä ominaisuuksia tuntuu olevan enemmän, kuin muissa paikallisista liikkeistä löytämistäni kynissä. Eikä maksnutkaan kuin jotain 2,5 euron luokkaa.

Enemmän naputtaisin paperista. Canson 1557 Drawing 180g  papru ei tunnu imevän kunnolla tussia. Saa antaa vuorokauden kuivaa, ennen kuin uskaltaa kumittaa. Ja tällöinkin jotkut tussit haalistuvat kumittaessa vaikka samat tussit pysyvät tavallisella kopiopaperilla kuin täi tervassa vaikka kuinka kumittaisi.