Kirjoittaja Aihe: Tussausvälineet (huopakynät, sivellintussit, tussiterät, ym.)  (Luettu 208061 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Timo Ronkainen

• professionaali amatööri, sarjakuvaneuvos
  • Toimittaja
  • *
  • "Ja rangaistus on greippi!"
Re:Tussausvälineiden paksuus
« Vastaus #90 : 18.12.2003 klo 13:30:24 »
sieltähän se löytyi 17.12 klo 22.00 uutisten lopusta. Piirustusterällä piirtää. Värit siveltimellä.

Timo
« Viimeksi muokattu: 18.12.2003 klo 13:31:57 kirjoittanut timoro »

Leo

• Jäsen
« Vastaus #91 : 18.12.2003 klo 13:38:11 »
Aijaah... väärin näin ;D erheitä sattuu... sattuuko? Mistä voi tussiteriä ostaa? Akateemisestako? Onko niissä valmiiksi varsi vai pitääkö itse fiksailla?

Timo Ronkainen

• professionaali amatööri, sarjakuvaneuvos
  • Toimittaja
  • *
  • "Ja rangaistus on greippi!"
« Vastaus #92 : 18.12.2003 klo 13:47:44 »
Kirjakaupasta voi nykyään tehdä tiukkaa. Taidetarvikeliikkeestä helpompi. Halpaa on. Varsia saa erikseen.

Timo

Veli Loponen

• Isoveli
  • Ylläpitäjä
  • <><
« Vastaus #93 : 18.12.2003 klo 13:55:31 »
Hmm. Akateemisessa täällä Tampereella tuntuu yleensä olevan hyvät valikoimat myös piirustustarvikkeita. Sieltä siis löytyy tussiteriäkin ja varsia. Luulisin myös, että Akateemisissa on pitkälti sama valikoima kaikkialla.
Perry Rhodan ei polta tupakkaa!
http://www.veliloponen.com/sarjakuva

kitani

• Vieras
Re:Tussausvälineet
« Vastaus #94 : 23.01.2004 klo 19:50:44 »
Onko muuten tussaus onnistuneen skannauksen kannalta välttämätöntä jos käyttää suht. pehmeää lyijykynää (2B:stä ylöspäin?) Kun meikäläisellä ei ole valopöytää enkä uskalla alkaa töhrimään ainoita originaaleja nollakokemuksella. Toki harjoittelen jatkuvasti mutta ei millään malttaisi odottaa taitojen kehittymistä.

Valopöytä on kyllä hakusessa mutta ainakaan Joensuusta ei ole löytynyt.

Veli Loponen

• Isoveli
  • Ylläpitäjä
  • <><
« Vastaus #95 : 23.01.2004 klo 19:55:39 »
Jos oikein tajusin, niin tarkoitit lyjyikynien skannausta.
Siinä kannattaa toimia niin, että tekee hahmotelmat kovalla kynällä (h-jotain) ja sitten viimeistellä pehmeämmällä (ja tummemmalla) kynällä (b-jotain).
Noita kovuuksia löytyy tietenkin monia ja niistä löytyy vain kokeilemalla itselle parhaiten sopiva.

Esa

• Jäsen
« Vastaus #96 : 23.01.2004 klo 19:59:06 »
Valopöydästä.. Welzu antoi hyvän ohjeen tuolla valopöytä topicissa miten sen itse voi tehdä, mutta kysyn vaan että mahtaisiko tällainen toimia: Eli jos otan laatikon, se on hieman A3 isompi, laitan pohjalle lampun ja sitten vain jonkinlaisen lasin päälle. Eli en kiinnitä lasia mitenkään vaan asetan laatikon päälle.(tarvitsen nimittäin sitä laatikkoa muuallakin) Eli onnistuisiko tuollainen?

Veli Loponen

• Isoveli
  • Ylläpitäjä
  • <><
« Vastaus #97 : 23.01.2004 klo 20:07:06 »
Kyllähän se toimii, kunhan saa sen lasin pysymään paikoillaan(ettei tipu ja hajoa).
Toinen vaihtoehto on käyttää tavallista lasipöytää, jos sellainen sattuu kotoa löytymään.

Esa

• Jäsen
« Vastaus #98 : 23.01.2004 klo 20:12:24 »
Voi että oon tyhmä! Meillä on hyvä lasipöytä!  :-X DUMB!!! Kiitos kun sanoit, en itse tajunnut.. Juoksen äkkiä tussaamaaaaaan..!!!

Leo

• Jäsen
« Vastaus #99 : 23.01.2004 klo 20:16:55 »
Jos paperi on liian ohutta niin tussi menee paperista läpi... Suoraan pöytään ja sitten ei hyvä seuraa... ;)

Esa

• Jäsen
« Vastaus #100 : 23.01.2004 klo 20:19:16 »
Jos paperi on liian ohutta niin tussi menee paperista läpi... Suoraan pöytään ja sitten ei hyvä seuraa... ;)

No se on sivuseikka! ;D Kiitos vielaä Welzu!
« Viimeksi muokattu: 23.01.2004 klo 20:19:31 kirjoittanut eppu »

kitani

• Vieras
« Vastaus #101 : 23.01.2004 klo 22:21:46 »
Jos oikein tajusin, niin tarkoitit lyjyikynien skannausta.
Siinä kannattaa toimia niin, että tekee hahmotelmat kovalla kynällä (h-jotain) ja sitten viimeistellä pehmeämmällä (ja tummemmalla) kynällä (b-jotain).
Noita kovuuksia löytyy tietenkin monia ja niistä löytyy vain kokeilemalla itselle parhaiten sopiva.

Itseasiassa noin olenkin toiminut, eli piirtänyt ensin H:lla ja lopuksi viimeistellyt jollain B-alkuisella. Osan varjostuksista ajattelin ensin jättää tussaukseen, mutta taidankin tehdä nekin lyijykynällä.

Minulla on myös ongelmana liian raskas kynäkäsi, esim. hahmojen kasvonpiirteiden kanssa saa olla varovainen, tai muuten on kohta viisi läpikuultavaa suuta ja kymmenen silmää. Teenkin nyttemmin tarkkuutta vaativat hommat HB:llä tai B:llä, kun niiden jälki pyyhkiytyy helpommin pois.

Veli Loponen

• Isoveli
  • Ylläpitäjä
  • <><
« Vastaus #102 : 23.01.2004 klo 22:32:47 »
Just. Sitä voi sitten skannausvaiheessa kokeilla, miten tulee paras tulos. Eli skannaako heti mustavalkona vai harmaasävynä. Mv -skannaus voi olla parempi siinä suhteessa, että hankausjäljet, mitä lyijykynillä puuhaillessa tulee pakostakin, jää jo siinä vaiheessa pois. Ja jos lyijykynä on liian haileaa, niin säätää vain tummuutta.

Leo

• Jäsen
« Vastaus #103 : 23.01.2004 klo 22:35:32 »
Mulla, jos skannaan jotain mv-työtä värillisellä (jos on vaikka eri sävyjä) niin mukana tulee kaikenmaailman varjostumia yms.

Jos valitsee skannerissa mv vaihtoehdon niin skannaako se myös eri sävyjä vai lajitteleeko se vain tummat mustiksi ja vaaleat valkoisiksi?

kaltsu

• Jäsen
« Vastaus #104 : 23.01.2004 klo 22:55:04 »
Onko muuten tussaus onnistuneen skannauksen kannalta välttämätöntä jos käyttää suht. pehmeää lyijykynää (2B:stä ylöspäin?) Kun meikäläisellä ei ole valopöytää enkä uskalla alkaa töhrimään ainoita originaaleja nollakokemuksella. Toki harjoittelen jatkuvasti mutta ei millään malttaisi odottaa taitojen kehittymistä.

Ensin yksinkertainen vastaus kysymykseen:

Tottakai voit jättää tussauksen väliin ja skannata suoraan luonnoksesi. Ite oon tehny paljo esim. kuvituksia tällä tavoin. Koneella saa tarvittaessa haaleammastakin lyijärijäljestä mustaa ja mikäli haluaa jäljestä muutakin kuin skannatun lyijykynän näköistä niin luonnokset voi käsitellä ja "tussata" koneella mitä moninaisimmilla tavoilla eikä siinä ole kuin taivas, konetehot ja kärsivällisyys rajoina. Halleluja.

Sitten hiukan saarnaamista:

Suosittelen tussauksen opettelua paperilla. Kunnioittakaa vähemmän niitä luonnoksianne. Rohkeesti vaan sotkemaan. Jos menee pieleen, sotkekaa lisää. Jos vieläkään ei näytä hyvältä, aloittakaa alusta. On ihan opettavaista kokeilla vaikka valopöydän avulla erilaisia tussaustyylejä saman luonnoksen pohjalta mut toisaalta - on paljon opettavaisempaa tehdä ne luonnoksetkin uudestaan.  Kill your darlings. Pitää se jonkinlainen varmuus, perstuntuma ja tehdastyöläisen ote näihin piirtämistouhuihin joka tapauksessa joskus hankkia. Sarjakuvien piirtäminen ja lyijärillä tuhertelu on aivan eri asioita. Oon muistaakseni ennenki sanonu on lyijäri on vain apuväline. Sen tuottamia viivoja ei pidä ihailla piirun vertaa. Mun mielestä on itse asiassa naurettavaa puhua luonnoksista "originaaleina". Ne vielä mitään originaaleja oo. Paskaa ne on.