Kirjoittaja Aihe: Tussausvälineet (huopakynät, sivellintussit, tussiterät, ym.)  (Luettu 204703 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Nirpi

• Jäsen
Vs: Tussausvälineet (huopakynät, sivellintussit, tussiterät, ym.)
« Vastaus #525 : 09.01.2011 klo 21:46:34 »
Tätä on joku varmaan jo kysynytkin, mutta millaisilla tussausvälineillä kannattaisi aloittaa? En ole ikinä  piirtänyt sarjiksia niin vakavasti, että olisin tussannut niitä kunnolla tai hommannut oikeita tussausvehkeitä, mutta nyt tarvisin muutakin tussauskalustoa kuin heikkolaatuiset huopakynät ja mustan vesivärin. Siveltimellä levitettävä tussi voisi olla sikäli mulle hyvä, kun olen tottunut pipertämään vesivärien ja akryylien kanssa siveltimillä. Tussiterät on laajalti arvostettuja, kaipa niitäkin kannattaisi opetella käyttämään? Entäs paremmat huopakynä-tussit? Haluaisin värittää sarjiksiani vesiväreillä, joten musteen/tussin pitäis ollan vedenkestävää, ja sellaista, että sitä voi käyttää vesiväreillekin soveltuvalla paperilla. Onko merkkiehdotuksia, tai nettikauppoja, mistä saisi kalustoa? En asu taidetarvikekauppazonella, joten hankkiminen on pieni ongelma.

Curtvile

• Ylläpitäjä
« Vastaus #526 : 09.01.2011 klo 21:52:05 »
Nirpi hyvä, tempera ja mustekala lienevät niitä verrkokauppoja joita etsit.

Sivellin ja pullotussi esim. Talens tai Kin's ink ovat hyviä(minusta! muitakin kantoja on) mutta kokeile ihmeessä mitä löydät. Itse pidän sivellintusseista PITTin, Sakuran BR ja Neopikon 3-sarjan tussi.

selaile kvaakin tätä osastoa ja löydät paljon, paljon lisää. Viime kädessä vain itse kokeilemalla saat selville oman työkalusi.
Paljon intoa ja onnistumisen iloa.

Nirpi

• Jäsen
« Vastaus #527 : 10.01.2011 klo 15:52:34 »
Kiitos vinkeistä Curtvile! Olen otettu kun vastaus kysymykseen tuli näin äkkiä. Tutkin asiaa lisää ja sitten pitääkin kohta laittaa mustetilaus vetämään.

Korro

• Ja kumppanit.
  • Jäsen
« Vastaus #528 : 17.04.2011 klo 07:09:34 »
Jea,käväsin eilen Riihimäen laadukkaamassa Kirjakaupassa etsimässä hiussivellistä.Omistan vain ulkomailta tuotuja muutaman,niillä ei saa kärjenkoon takia kovinkaan tarkkaa jälkeä.Halusin siveltimen millä saisin piirrettyä samaan tapaan kuin AapoK.Niin,tämä sivellin maksoi 2,50e,en tiedä oliko alennuksessa.Välineessä lukee;10 Raamarit OY 1088R Synthetic.Kärki on mukava sekoitus värillisesti keltaisesta ja oranssista.En ole viellä testannut,työkäteni ranteeseen on sattunut jo melkein vuorokauden.Saa nähdä pystyykö tänään testaamaan tätä ; S.
Kello- viiden- tee.

OM

• Jäsen
« Vastaus #529 : 07.07.2011 klo 17:19:10 »

Näin tänän ensimäistä kertaa uuden sivellin-tussi kynän, joka ei ole valmistettu Japanissa vaan Ranskassa. Tuo kynä on vain 20$. Jos jollakin on kokemuksia tuosta niin kertokaa. Kynän merkki on J. Herbin CreaPen Pinceau

http://www.jetpens.com/J.-Herbin-CreaPen-Pinceau-Refillable-Bristle-Brush-Pen-3-Black-Cartridges/pd/5504

Jos joku joskus tilaa ulkomailta olen halukas tilaamaan samalla niin säästetään postikuluissa.
« Viimeksi muokattu: 07.07.2011 klo 17:20:43 kirjoittanut Orjan May »

[kivi]

• Jäsen
  • Akvaarious.
« Vastaus #530 : 07.07.2011 klo 18:38:46 »
niin säästetään postikuluissa.

Postikulut ei oo kalliita kuin Suomessa, kiitos Itellan hinnoittelun. Niissä säästääkseen ei kannata odotella eikä etsiytyä Suomen kauppoihin.

Aura

• Wannabe
  • Jäsen
« Vastaus #531 : 15.12.2011 klo 20:43:00 »
Toisaalla jo mainostettuun taidetarvikeliikkeeseen on kuulemma tulossa Tachikawan School-G:tä ja patruunoita. Liekö joku ehtinyt jo aiemmin toivoa sitä sinne?

Drawer99

• Vieras
« Vastaus #532 : 09.01.2012 klo 00:11:41 »
Olisin menossa ostaan akateemisesta kirjakaupasta sivellintussia. Tampereen akateemisessa on varmaan kolmee eri mallia.. Onkohan ne hyviä? :)

Drawer99

• Vieras
« Vastaus #533 : 12.01.2012 klo 14:11:17 »
Jea!  ;) Ostin tuon Akashiya thin linen, ja ohan se mahtava tussi  ;D
Kesti vaan ettiä se tampereen akateemisesta, kun se oli sillain ärsyttävästi piilossa muitten kynien takana.
Mut kyllä niitä löytää, hintaa 8.50e.
Sit ostin Daler &Rowney paperia, 12.50e. 50 a3 arkkia siinä.
Tykkään piirtää a4, joten siitä saa mukavasti kaksinkertasen sivumäärän.
Tuota Daler & Rowney paperia käytän nyt ekaa kertaa, hyvältä se tuntuu  :)

OM

• Jäsen
« Vastaus #534 : 12.01.2012 klo 14:25:19 »
Heips Pauli,
Minä kerroin ensimmäisenä tälläisestä loistavasta sivellin-tussista kvaakissa ja akateemisen tilauksista vastaaville. He ottivat toiveeni huomioon ja ups!...yhtenä päivänä sitten koin iloisen yllätyksen ja näin tämän välineen myynnissä.

Muista muutama seikka käyttäessäsi Akashiyaa. Älä missään nimessä käytä sitä karhealle paperille. Nimittäin sivellinkarva on niin hienoa ja hentoa, että se menee pilalle tosi nopeasti karhealla paperilla.

- vinkikinä paperin hankintaan- kysele kotikaupunkisi kirja-painoilta ja kopiolaitoksilta hyvää sileää paperia jos myisivät. Olen ostanut/saanut kaikki paperi-laatuni kirja-painoilta ja kopio-liikkeistä.  

Pikku vinkki sinulle. Kannattaa ostaa myös se toinen,( kelta-vartinen tai sitä on myöäs musta-vartisena)  sivellin-tussi kynä, joka maksaa 4.50 ekee tai jotain. Sen karvaspää (aläpää :-[) on hieman erilaista karvaa ja on kestävämpi kuin Thinline. Mutta varsi-osa on sitten huomattavasti paksumpi. Tämä on vain sellainen kosmeettinen juttu kuinka se sopii käteen.
Mutta tuolla halvemmalla versiolla pystyy laveeraamaan pieniä alueita, kun sitä kastelee veteen. Olen siitä huomauttanut. että sitä myydään hieman väärällä nimellä Galligraphy-sivellin, joka ehkä hieman voi johtaa harhaan. Kyllä se siihenkin toki käy, mutta myös paljon muuhun.
Olen esittänyt maahantuojalle toiveita siitä, että saisimme Suomen markkinoille aitoja japanilaisia valkoisia korjaus-lakkoja. En ole sellaisia oikein kunnollisia löytänyt. Sellaisia, joita olisi helppo käyttää ja valkoionen pigmentti olisi peittävää.  Soittelen asiasta vielä uudestaan joku påäivä, sillä olen tavannut maahantuojan pari kertaa Helsingissä kun on ollut akateemisessa käymässä.

Katso kvaakkiin laittamani video tuosta Akashiya sivellin-tussista.
Jos haluat muita hyviä merkkejä sivellin-tusseista, niin Ebaysta löydät muitakin. Esimerkiksi Pentel on yksi. Mutta ainakin minulla aluksi mustetta tuli liikaa ja se ei ollut kiva juttu. Minulla on Ebaysta ostettuja Kuretake merkkisiä sivellin-tussi kyniä, jotka ovat MAHTAVIA. Tosi hienoa viivaa ja mustaa. Eikä ne olleet kalliitakaan. Ihmettelin itsekkin hintaa, että noin halpoja ja kuitenkin hyvä laatuista karvaa itse sivellin pää.

Onnea piirtöämiselle. Laitappa sitten kuviasi Galleriaan kun saat käyttöön sivellin-tussisi. Minäkin voin laittaa joku päivä pienen näytteen galleriaan tuosta Kuretaken jäljestä.

Mutta muista sitten, että paperilla on ratkaiseva merkitys myös välineittesi kestoon ja piirros-jälkeesi. Älä koskaan tingi paperista. Se on avain kaikkeen. Sitten tulee vasta muut jutut. Paperi on minusta elävä kokonaisuus ja sen laadulla, paksuudella ja kokonaisilmeellä ja muilla ominausuuksilla pinnan rakenteella on äärettömän ratkaiseva merkitys lopputuloksen kannalta.

ps. Akateemisessa myydään myös Faber-Castrellin merkkistä kynää, joka jälleen harhaanjohtavasti on nimetty sivellin-tussiksi. Se maksaa jotakin 2,50 euroa ja on musta-vartinen. Se on ihan tavallinen tussi eikä pää jousta lainkaan sillä mitä kokeilin.
« Viimeksi muokattu: 12.01.2012 klo 14:40:33 kirjoittanut Orjan May »

Drawer99

• Vieras
« Vastaus #535 : 15.01.2012 klo 14:52:31 »
Heips Pauli,
Minä kerroin ensimmäisenä tälläisestä loistavasta sivellin-tussista kvaakissa ja akateemisen tilauksista vastaaville. He ottivat toiveeni huomioon ja ups!...yhtenä päivänä sitten koin iloisen yllätyksen ja näin tämän välineen myynnissä.

Muista muutama seikka käyttäessäsi Akashiyaa. Älä missään nimessä käytä sitä karhealle paperille. Nimittäin sivellinkarva on niin hienoa ja hentoa, että se menee pilalle tosi nopeasti karhealla paperilla.

- vinkikinä paperin hankintaan- kysele kotikaupunkisi kirja-painoilta ja kopiolaitoksilta hyvää sileää paperia jos myisivät. Olen ostanut/saanut kaikki paperi-laatuni kirja-painoilta ja kopio-liikkeistä.  

Pikku vinkki sinulle. Kannattaa ostaa myös se toinen,( kelta-vartinen tai sitä on myöäs musta-vartisena)  sivellin-tussi kynä, joka maksaa 4.50 ekee tai jotain. Sen karvaspää (aläpää :-[) on hieman erilaista karvaa ja on kestävämpi kuin Thinline. Mutta varsi-osa on sitten huomattavasti paksumpi. Tämä on vain sellainen kosmeettinen juttu kuinka se sopii käteen.
Mutta tuolla halvemmalla versiolla pystyy laveeraamaan pieniä alueita, kun sitä kastelee veteen. Olen siitä huomauttanut. että sitä myydään hieman väärällä nimellä Galligraphy-sivellin, joka ehkä hieman voi johtaa harhaan. Kyllä se siihenkin toki käy, mutta myös paljon muuhun.
Olen esittänyt maahantuojalle toiveita siitä, että saisimme Suomen markkinoille aitoja japanilaisia valkoisia korjaus-lakkoja. En ole sellaisia oikein kunnollisia löytänyt. Sellaisia, joita olisi helppo käyttää ja valkoionen pigmentti olisi peittävää.  Soittelen asiasta vielä uudestaan joku påäivä, sillä olen tavannut maahantuojan pari kertaa Helsingissä kun on ollut akateemisessa käymässä.

Katso kvaakkiin laittamani video tuosta Akashiya sivellin-tussista.
Jos haluat muita hyviä merkkejä sivellin-tusseista, niin Ebaysta löydät muitakin. Esimerkiksi Pentel on yksi. Mutta ainakin minulla aluksi mustetta tuli liikaa ja se ei ollut kiva juttu. Minulla on Ebaysta ostettuja Kuretake merkkisiä sivellin-tussi kyniä, jotka ovat MAHTAVIA. Tosi hienoa viivaa ja mustaa. Eikä ne olleet kalliitakaan. Ihmettelin itsekkin hintaa, että noin halpoja ja kuitenkin hyvä laatuista karvaa itse sivellin pää.

Onnea piirtöämiselle. Laitappa sitten kuviasi Galleriaan kun saat käyttöön sivellin-tussisi. Minäkin voin laittaa joku päivä pienen näytteen galleriaan tuosta Kuretaken jäljestä.

Mutta muista sitten, että paperilla on ratkaiseva merkitys myös välineittesi kestoon ja piirros-jälkeesi. Älä koskaan tingi paperista. Se on avain kaikkeen. Sitten tulee vasta muut jutut. Paperi on minusta elävä kokonaisuus ja sen laadulla, paksuudella ja kokonaisilmeellä ja muilla ominausuuksilla pinnan rakenteella on äärettömän ratkaiseva merkitys lopputuloksen kannalta.

ps. Akateemisessa myydään myös Faber-Castrellin merkkistä kynää, joka jälleen harhaanjohtavasti on nimetty sivellin-tussiksi. Se maksaa jotakin 2,50 euroa ja on musta-vartinen. Se on ihan tavallinen tussi eikä pää jousta lainkaan sillä mitä kokeilin.

Ookei :D
Mun aluksi piti ostaa Cansonia, mut ajattelin ainakin näin alkuun tehä tuolle D&R:lle, kun sitä sai samalla hinnalla kuin Cansonia, mut enemmän. Sit kun taas on vähän enemmän rahaa niin vois ostaa Cansonia...
Ja katoin sitä toistakin sivellintussia mut sit löysin sen Akashiyan joten ostin sen.
Vois Faber Castrelliakin testata...

OM

• Jäsen
« Vastaus #536 : 15.01.2012 klo 15:01:18 »

Kirjoitinkohan vikkejäni liian pitkästi. Minulla on taipumus kirjoittaa aina pitkästi, kun toimittajan verta löytyy. Mutta ihanaa että voi kuitenkin jakaa piirustus ja väline-vinkkejä toisille,  jos joku niistä voisi jotenkin hyötyä. Kivi Larmolakin sanoi minulle ystävällisesti, että tiivistä, tiivistä, mutten ehkä osaa kirjoittaa tiivistäen. Yritetään yritetään.

Älä turhaan osta tuota Faber-Catrelliä, joka maksaa ton 2.20-2.50 euroa/kpl jos etsit sivellin-tusseja. Se on tosiaan ihan pelkkä tussi-kynä pelkästään. Jos tussia tarvitset, niin sitten asia on OK. Mutta petyt jos kuvittelet sen olevan sivellin-tussi. Sen pää ei jousta yhtään.

ps. Joko olet antanut välineittesi sauhuta? Laitappa sitten ystäväni piirroksiasi esille kun saat valmista kamaa aikaisksi. Kiva nähdä millaista viivaa saat aikaiseksi uusilla hankinnoillasi. Tosin aika kallishan tuo Akashiya on joillekkin, mutta kyllä sillä nättiä jälkeä kuitenkin aikaiseksi saa.
Teeppä joku länkkäri aiheinen kuva niin tälläpäässä raikuu jippii juuto, että pölyinen preeria raikuu.
« Viimeksi muokattu: 15.01.2012 klo 15:03:41 kirjoittanut Orjan May »

Drawer99

• Vieras
« Vastaus #537 : 15.01.2012 klo 20:34:17 »
Kirjoitinkohan vikkejäni liian pitkästi. Minulla on taipumus kirjoittaa aina pitkästi, kun toimittajan verta löytyy. Mutta ihanaa että voi kuitenkin jakaa piirustus ja väline-vinkkejä toisille,  jos joku niistä voisi jotenkin hyötyä. Kivi Larmolakin sanoi minulle ystävällisesti, että tiivistä, tiivistä, mutten ehkä osaa kirjoittaa tiivistäen. Yritetään yritetään.

Älä turhaan osta tuota Faber-Catrelliä, joka maksaa ton 2.20-2.50 euroa/kpl jos etsit sivellin-tusseja. Se on tosiaan ihan pelkkä tussi-kynä pelkästään. Jos tussia tarvitset, niin sitten asia on OK. Mutta petyt jos kuvittelet sen olevan sivellin-tussi. Sen pää ei jousta yhtään.

ps. Joko olet antanut välineittesi sauhuta? Laitappa sitten ystäväni piirroksiasi esille kun saat valmista kamaa aikaisksi. Kiva nähdä millaista viivaa saat aikaiseksi uusilla hankinnoillasi. Tosin aika kallishan tuo Akashiya on joillekkin, mutta kyllä sillä nättiä jälkeä kuitenkin aikaiseksi saa.
Teeppä joku länkkäri aiheinen kuva niin tälläpäässä raikuu jippii juuto, että pölyinen preeria raikuu.

Pitääpä koittaa kehitellä  ;) Pitää vähän vielä hioa tuota akashiyan käyttöä.

OM

• Jäsen
« Vastaus #538 : 18.04.2012 klo 18:15:17 »

Hulluilla Päivillä tänään keskiviikkona oli tarjolla erinomaisia erilaisia tussi-kyniä, jotka soveltuvat esmes Mangan piirtämiseen. Oli muutaman eri valmistajan tusseja, joista toinen pää oli ohut ja toinen sellainen paksumpi. Ihan OK värit kaikissa seteissä. Lisäksi oli Manga-paperia, joka oli pinnaltaan sellainen kiiltävä pintainen joka tarkoittaa sitä, että se on ideaali pinta juuri tuollaisille voimakas pigmenttisille tusseille.  Ja joka päivä tulee jotain uutta kivaa.

Hoppi

• Vieras
« Vastaus #539 : 29.06.2012 klo 16:56:22 »
Lainaus
Olet oikeassa. Meinasin ostaa kun oli niin halpaa (luulin, että kun sitä käyttää niin muuttuu pehmeäksi),  mutta päädyin Neopikoon.
Sakuran Pigma brushpeniä kaan ei kannata välttämättä ostaa. Kaikki on OK siinä, mutta kärki menee pilalle nopeasti (ainakin minulla). Neopikon brushpen on parempi. :laugh:

Tässä vielä mietin, että käytänkö strippien tussaamiseen sivellintä tai brushpenejä. Sen kait saa vain kokeilemalla selville.

Itse käytän tussaamiseen Dayler and Rowney  näätänkarva siveltimiä  kokoa 00 ja 1.
Musteena käytin Pelinkan mustetta (pientä semmoista) jota ei enään myydäkkään :'( Nykyisin etsin vielä hyvää mustetta (vedenkestävää).  Käytän myös tussaamiseen hiusteriä.
« Viimeksi muokattu: 30.06.2012 klo 10:56:50 kirjoittanut Hoppi »