Kirjoittaja Aihe: Tussausvälineet (huopakynät, sivellintussit, tussiterät, ym.)  (Luettu 204660 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

[kivi]

• Jäsen
  • Akvaarious.
Vs: Tussausvälineet (huopakynät, sivellintussit, tussiterät, ym.)
« Vastaus #480 : 23.04.2010 klo 14:01:44 »
En ymmärrä yhteyttä?

No ei kai tarina etene ollankaan yhtä nopeasti jos lukija pysähtyy fiilistelemään kuvan yksityiskohtien kanssa sen sijaan että omaksuisi kerronnan ja antaisi mennä eteenpäin. Luettavuus ennen kaikkea.

Tietysti älyllinen ja analyyttinen nautiskelu on asia erikseen, mut henkilökohtaisesti arvostan vielä enemmän sitä lapsellista löytämisen iloa. Fiilistä ja draivia.

Mikko Akkola

• Jäsen
« Vastaus #481 : 23.04.2010 klo 20:24:29 »
Minä ainakin nautin eniten sarjakuvasta, jota luetaan hitaasti, melkeimpä viiva kerrallaan. Kun melkein aina muulloin on psykologinen kiire, niin sarjiksia lukiessa en kiirehdi.

tertsi

• Vieras
« Vastaus #482 : 23.04.2010 klo 20:46:12 »
Tasaterällä piirretyissä sarjakuvissa minua usein, ei aina, häiritsee se, että viiva paksunee aina saman verran ja aina samassa kohdassa  (esim. kaarevaa) viivaa. Syvyysvaikutelman luonti viivojen paksuuksilla on tasaterällä hankalaa, kun viivat paksunevat aina saman verran, siis täsmälleen terän leveyden verran.

Tasaterän piirrosjälki näyttää pahimmillaan ihan mekaaniselta, kuin koneen tekemältä. Toki tekstaukseen tasaterä sopii oikein oivallisesti.

Tulee tässä heti mieleen yksi piirtäjä, jonka tasaterällä tehdyistä piirroksistä tykkään; Risto "Rike" Nurisalo (Runteli).

Mikko Akkola

• Jäsen
« Vastaus #483 : 23.04.2010 klo 21:20:38 »
Tykkäättekös tekin, että tasaterä kelpaa mainiosti koristeluun ja ornamentteihin, joita voi käyttää sarjakuvassa ainakin kansissa, välilehdissä tai tehokeinonakin? Ihkut kukkakuviot, liljat, pyörylät ja pallurat näyttävät kivalta tasaterällä piirrettynä. Ja isot huutomerkit sekä sadatteluefektit! Minusta ohut tasaterä sopii yhteen G-terän kanssa, vaikka samaan ruutuun.

Mara

• Jäsen
« Vastaus #484 : 23.04.2010 klo 22:45:02 »
Tykkäättekös tekin, että tasaterä kelpaa mainiosti koristeluun ja ornamentteihin, joita voi käyttää sarjakuvassa ainakin kansissa, välilehdissä tai tehokeinonakin? Ihkut kukkakuviot, liljat, pyörylät ja pallurat näyttävät kivalta tasaterällä piirrettynä. Ja isot huutomerkit sekä sadatteluefektit! Minusta ohut tasaterä sopii yhteen G-terän kanssa, vaikka samaan ruutuun.
Kyllä, minä tykkään! Jotenkin tasaterällä saa teksteihin, vauhtiviivoihin ja ääniefekteihin tunnun, jota G-/hius-/ohut-terällä ei saa aikaan.

Nyt tulisi kysymys, että minkälaisella välineellä teette taustat? Itse olen tehnyt taustat samalla välineellä kuin hahmotkin, tällaisella terällä:

Hahmoihin se on hyvä, mutta suorien viivojen piirtäminen on täyttä tuskaa. Tussiterää kun ei voi oikein pitää niin vakaasti paperissa kuin markkeria. Eikä viivoittimen käyttö oikein onnistu sen kanssa. Käyttäisin varmaan sivellintä taustoihin, jos osaisin käyttää sitä kunnolla. Pitäisiköhän siirtyä huopiksiin tai johonkin muuhun terään taustojen kanssa?

Reima Mäkinen

• Jäsen
« Vastaus #485 : 23.04.2010 klo 23:25:51 »
Tasaterällä piirretyissä sarjakuvissa minua usein, ei aina, häiritsee se, että viiva paksunee aina saman verran ja aina samassa kohdassa  (esim. kaarevaa) viivaa.

Tasaterän piirrosjälki näyttää pahimmillaan ihan mekaaniselta, kuin koneen tekemältä. Toki tekstaukseen tasaterä sopii oikein oivallisesti.
Allekirjoitan. Käytänkin ohutta joustavaa tasaterää (joita Temperakin näkyy myyvän) ja siinä viivan paksuutta pystyy hieman vaihtelemaan (vrt G-terä). Eli vaikka jälki on mekaanisempaa ja tuntuma vakaampi kuin G-terällä, viivan paksuutta pystyy kuitenkin vaihtelemaan yhtä paljon. Tosin pitää olla tarkkana ettei runno terää liikaa jotta sen puolikkaat jaksaa palautua aina normaalisti suppuun. Se ei taida myöskään olla mitään kunnon terästä (niinku G-terä tms) sillä väri ei ole hopeisen kiiltävä vaan viittaa pikemminkin messinkiin.

Kyllä, minä tykkään! Jotenkin tasaterällä saa teksteihin, vauhtiviivoihin ja ääniefekteihin tunnun, jota G-/hius-/ohut-terällä ei saa aikaan.
Näin on näädänkarvat!  :)

Hahmoihin se on hyvä, mutta suorien viivojen piirtäminen on täyttä tuskaa. Tussiterää kun ei voi oikein pitää niin vakaasti paperissa kuin markkeria. Eikä viivoittimen käyttö oikein onnistu sen kanssa. Käyttäisin varmaan sivellintä taustoihin, jos osaisin käyttää sitä kunnolla. Pitäisiköhän siirtyä huopiksiin tai johonkin muuhun terään taustojen kanssa?
Yleensä valitsen mukavan ja sopivan välineen. Se onko viiva yhtä mustaa tai valonkestävää ei vaikuta niinkään. Ja jos katon että aion käyttää taustoissa paljon viivoitinta ja muita sabluunoita niin kuitukärkikynä on ainoa mieleen tuleva valinta. En koe mielekkääksi alkaa kikkailemaan tällaisissa tapauksissa terien kanssa. Jos taas taustaan käy kautta linjan vapaan käden viiva, niin silloin vain teriä ja sivellintä peliin. :)
"Facts are meaningless. You can use facts to prove anything that's even remotely true." Homer Simpson

Mara

• Jäsen
« Vastaus #486 : 24.04.2010 klo 00:20:51 »
Yleensä valitsen mukavan ja sopivan välineen. Se onko viiva yhtä mustaa tai valonkestävää ei vaikuta niinkään. Ja jos katon että aion käyttää taustoissa paljon viivoitinta ja muita sabluunoita niin kuitukärkikynä on ainoa mieleen tuleva valinta. En koe mielekkääksi alkaa kikkailemaan tällaisissa tapauksissa terien kanssa. Jos taas taustaan käy kautta linjan vapaan käden viiva, niin silloin vain teriä ja sivellintä peliin. :)
Kiitoksia. Ehti jo unohtua tuo mukavuus taustojen tekemisestä. Pitää kokeilla eri välineitä välillä. Vaikka kuitukärkikynää ja korkeintaan vähän terää höysteenä. Tai sitten sivellintä.

JJ Naas

• Toikkarointia lammashaassa
  • Jäsen
« Vastaus #487 : 29.04.2010 klo 16:05:40 »
Yritin tilata näitä Graphic 1 -tusseja Discountart.comista, testiksi ensin kourallisen, että tuleeko perille. Kolme viikkoa odottelin, sitten tuli order status -päivitys: cancelled. Voi perseen suti. Juuri kun olin löytänyt omaan käteen ja piirrustustyyliin täydellisesti sopivan kynän Temperasta, niin niiden maahantuonti loppui, vuosi sitten. Nyt on kasa sarjakuvasivuja luonnosteltuna, mutta taitavat pysyä luonnosasteella, kunnes keksin jonkun keinon saada näitä tusseja.

« Viimeksi muokattu: 29.04.2010 klo 16:14:49 kirjoittanut JJ Naas »

tertsi

• Vieras
« Vastaus #488 : 29.04.2010 klo 16:15:53 »
olin löytänyt omaan käteen ja piirrustustyyliin täydellisesti sopivan kynän Temperasta, niin niiden maahantuonti loppui, vuosi sitten.
Tää on niin totta!
Jo 90-luvulla kuulin Tarmo Koiviston valittelevan samaa ilmiötä. Kun ensimmäinen kokeilumielessä Temperasta ostettu käteensopiva kynä oli käytetty loppuun, uusia ei enää ollut myytävänä.

Onneksi on netti, mutta ei sekään aina auta, kuten JJ:n esimerkki osoittaa.

Otan osaa. Tää on tätä.
« Viimeksi muokattu: 29.04.2010 klo 16:59:17 kirjoittanut Tertsi »

[kivi]

• Jäsen
  • Akvaarious.
« Vastaus #489 : 30.04.2010 klo 13:57:12 »
Tää on niin totta!
Jo 90-luvulla kuulin Tarmo Koiviston valittelevan samaa ilmiötä. Kun ensimmäinen kokeilumielessä Temperasta ostettu käteensopiva kynä oli käytetty loppuun, uusia ei enää ollut myytävänä.

Muistan tapauksen. Se oli ne kertakäyttöiset ja aivan erinomaiset Sakura Sigma Sumibrushit, jotka mä olin aikoinaan löytänyt työvälineeksi ja tutustuttanut tietty kaikki muutkin niihin, just kun kaikki oli niihin tottuneet niin koko Euroopan-tuonti loppui. Temperan täti sitten soitteli meille kaikille kotiin että: enää olis 50 kynää jäljellä, kuinkas jaetaan?

Sitten loppui Schoellershammerin paperi maailmasta. Aika paha, ottaen huomioon että varmaan 4/5 Euroopan sarjakuvapiirtäjistä piirsi Schoellershammerille.

JJ - suosittelen että tilaat vaikka Amerikasta jos sieltä löytyy, postikulut ei oo mahdottomat maksaa ( P&P noin 10 U$D tänne Englantiin) ja tullia tuskin kiinnostaa nippu kyniä. Itse tilasin juuri vähän aikaa sitten Ipenstoresta (www.ipenstore.com) Jimiltä nipun Artpen BB:itä, tätä omaa lempityövälinettäni jonka valmistus kans on juuri lakannut, kaikki mitkä löysin. Ei ollut kallista.

Työvälineistä ei tingitä.

Kivi

OM

• Jäsen
AKASHIYA THIN LINE- SIVELLINTUSSI-KYNÄN UUSI SUKUPOLVI.
« Vastaus #490 : 03.05.2010 klo 23:38:18 »
Tässä se nyt on. Uusi esittely video ehkä maailman parhaimmasta sivellintussi-kynästä nimeltä AKASHIYA THIN LINE.

Tätä sivellin-tussi kynää saa Suomesta  kesäkuussa 2010. Sain maahantuojalta informaatiota. Tilaus tehty ja tulee kesäkuussa. Myös muuta piirtämiseen liittyvää uutta materiaalia on tulossa.  Minä ainakin odotan innolla tätä uutta välinettä. Toivon, että se on maineensa veroinen.

Mutta katsokaa video kokonaan. Sillä saa myös erittäin ohutta viivaa ja  muste  näyttää levittyvän  ihanasti paperin pinnalla. Suorastaan nautin nähdä, kuinka ohutta ja kaunista viivaa videon lopussa tuolla sai tehtyä. Ja mitä minä eniten arvostan on se, että se on tehty juuri käteen sopivasksi. Erittäin ohut varsi tekee kynästä miellyttävän kädessä. Se anta enemmän vapautta käyttää tuota työvälinettä.

Tässä linkki:
http://www.uzood.com/video/38691/Akashiya-SAI-Thin-Line-Watercolor-Brush-Pens--DigInfo

Näköjään sitä saa jo muualta tilattuakin:
http://www.jetpens.com/product_info.php/cPath/221_564/products_id/4725

Valmistajalla on myös muita erilaisia malleja ja paljon muuta sälää jota ei saa Suomesta- ainakaan vielä.

Mutta myös Pentel-merkkinen sivellintussi-kynä on osoittautunut laadukkaaksi valinnaksi.
« Viimeksi muokattu: 03.05.2010 klo 23:49:51 kirjoittanut Orjan May »

pl

• Jäsen
Vs: AKASHIYA THIN LINE- SIVELLINTUSSI-KYNÄN UUSI SUKUPOLVI.
« Vastaus #491 : 05.05.2010 klo 08:51:52 »
Tässä se nyt on. Uusi esittely video ehkä maailman parhaimmasta sivellintussi-kynästä nimeltä AKASHIYA THIN LINE.

Tätä sivellin-tussi kynää saa Suomesta  kesäkuussa 2010. Sain maahantuojalta informaatiota. Tilaus tehty ja tulee kesäkuussa. Myös muuta piirtämiseen liittyvää uutta materiaalia on tulossa.  Minä ainakin odotan innolla tätä uutta välinettä. Toivon, että se on maineensa veroinen.

Missäs tätä jumalaista sivellintussia myydään kesäkuussa?

OM

• Jäsen
« Vastaus #492 : 05.05.2010 klo 13:05:23 »
No....jumalaisesta en osaa sanoa, mutta ainakin minä vakuutuin tuon video klipin perusteella. Siinähän englanninkielisessä käännöksessä kerrotaan, miksi tuo Akashiya on niin erinomainen laadultaan ja teknisiltä ominsisuuksiltaan. Enhän minä osaa muuta sanoa kuin sen, että ainakin uskon mitä sanotaan valmistajan taholta Japanissa.  Kannattaa lukea se englanninkielinen käännös osuus...koska Japania ainakaan minä en taida. Siinähän osoitetaan miksi sen pitäisi olla niin hyvä laatuinen ominsisuuksiltaan.

Luulen, että sitä saa ainakin Akateemisesta  ja netti-kauppa Minoasta, jossa myydään taide-välineitä. Minoan tiedot löytyy netistä.

Alunperin innostuin tästä sivellin-tussista alla olevan videon perusteella. En ole koskaan nähnyt missään noin ohutta sivellin-tussia, joka mahtuu hyvin käteen ja jossa näyttää olevan hyvä pikmentti. John Buscema käyttää aivan samaa sivellin-tussia tuossa, joskin vanhempaa mallia.

Linkki tässä:
http://www.youtube.com/watch?v=bo4d8oTU2tk

Kyllä tuon perusteella olen vakuuttunut siitä, että Akashiya on maineensa veroinen taide-tarvikkeiden valmistaja ja tunnettu Japanissa.

ps. En tosin tiedä, mitä tarkoittaa uuden Akashiya Thin Line sivellin-tussin perässä sana WATERCOLOR. Onko se jotenkin vesiliukoinen pikementti väri tai jotain? Ehkäpä maahantuoja osaa vastata tähän paremmin.Kysyin maahantuojalta, että eikö näitä voisi tuoda Suomeenkin ja toive mahdollisesti toteutuu. Toivottavasti tuote osoittautuu kehujen arvoiseksi.
« Viimeksi muokattu: 05.05.2010 klo 17:34:44 kirjoittanut Orjan May »

Kati K.

• Vieras
« Vastaus #493 : 05.05.2010 klo 14:34:55 »
 watercolour = vesivari, akvarelli

Ellei kyse ole jostain japanilaisesta salasanasta... :o

pl

• Jäsen
« Vastaus #494 : 05.05.2010 klo 15:17:20 »
ps. En tosin tiedä, mitä tarkoittaa uuden Akashiya Thin Line sivellin-tussin perässä sana WATERCOLOR. Onko se jotenkin vesiliukoinen pikementti väri tai jotain? Ehkäpä maahantuoja osaa vastata tähän paremmin.

Jetpensin sivulla sanotaan seuraavaa:
Like many watercolors, the SAI brush colors other than black are not light resistant, so colors will fade if kept in sunny areas.