Ovat muuten nuo Derwentin studio puuvärit aivan hirveitä.
...En ole tehnyt puuväreillä mitään yli vuoteen ja olin taas unohtanut miten onnettomat nuo ovat...
Tsot tsot, puuvärit ovat tosi kätevät, kunhan vain pääsee sinuiksi niiden kanssa ja unohtaa ne ala-asteen jälkeensä jättämät traumat (itse olen onnistunut pääsemään yli vesiväri-traumasta)
Derwentin studiopuuväreistä ei ole kokemusta, mutta mulla on nyt ollut kymmenen vuotta Derwentin 36 kynän boksi tavallisia puuvärejä, joihin olen ollut enemmän kuin tyytyväinen. Mikä parasta, niitä saa aina täydennettyä yksitellen jonkin värin loppuessa. Suosittelen!
Puuväreissä on todella paljon eroja, alkaen lastentarhan puuväreistä aina ammattitaiteilijoiden tarvikkeisiin asti. Derwent Studio -puuvärit totta tosiaan ovat vähän syvältä. Sen sijaan saman valmistajan vesiliukoiset puuvärit ovat jo kelpo välineitä. Puuvärit mielletään yleensä, kuten usein akvarellitkin, jostain syystä "lasten" taiteiluvälineiksi, mutta taitavasti käytettynä ne painivat varsin samassa sarjassa kuin mikä hyvänsä muukin tekniikka. Kaikissa välineissä on sama tie. Kestää aikansa, ennen kuin oppii, mitä niillä voidaan tehdä ja mitä ei, ja kestää vielä kauemmin oppia se, milloin niitä kannattaa käyttää ja milloin ei. Eli kysymys on välineiden parhaimpien mahdollisuuksien ja ominaisuuksien hyödyntämisestä. Jotta puuväreillä voisi saada aikaan "ammattimaista" jälkeä, se vaatii vähintään samansuuruisen harjoittelutien, kuin mikä hyvänsä muukin tekniikka. Katsokaapa joidenkin taiteilijoiden tekemiä puuväritöitä. Niissä näkee hyvin, mitä kaikkea puuväreillä voi saada aikaan. Puuväritekniikka eroaa niin paljon muista tekniikoista, ettei sen opettelu voisikaan mitenkään olla jonkun peruskoulun tai lukionkaan varassa. Tässä mielessä porukka on oikeassa siinä, että vanhat "opit" on heitettävä romukoppaan ja aloitettava ikäänkuin puhtaalta pöydältä. Tutustuttava välineeseen uudestaan avoimin mielin...
Itse käydän puuvärejä nykyisin vain luonnosteluun ja sekatekniikalla toteutettujen töiden viimeistelyyn. Todella teräviksi teroitetuilla puuväreillä saa kummasti lisää syvyyttä, kompositiota ja dynamiikkaa esimerkiksi akvarellipainoitteisiin töihin. Ani harvoin enää teen puuväreillä kokonaan mitään työtä. Jos haluan käyttää jotakin "piirrettävää" (ei maalattavaa) värityötä varten joitakin välineitä, jotka dominoivat työtä, ne ovat nykyään pastellit, vaikka siis pastellien yhteydessä usein puhutaankin maalaamisesta, minulle se on yhä enemmänkin piirtämistä. Ainoa ongelma pastelleissa on se, ettei niillä saa kovinkaan tarkkaa jälkeä aikaseks, mutta lähitulevaisuus näyttää, miten pastellikynät korjaavat tätä tilannetta. En ole vielä päässyt testaamaan, mutta ajattelin tässä vuoden vaihteessa kokeilla niitäkin...
Kitty vane: Saanko kysyä, mikä värisävy sinulla vastaa tuon tekemäsi tytön ihonväriä? Onko se vain yksi tietty sävy, vai oletko sen sekoittanut useita kerroksia käyttämällä?
Markku: Todella hyvältä näyttää! Tämä on huomattavasti parempi tekniikka kuin lukuisat muut aiemmat työsi. Tykkään uusimmasta tussaustyylistäsi. Jatka tällä linjalla ja kehitä tätä. Tämä on hyvä...