Kirjoittaja Aihe: LUKITTU: Kynsintää ja raatelua  (Luettu 183701 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Markku Myllymäki

• Lyijykynän jatke
  • Jäsen
  • /* You are not expected to understand this. */
Re:Kynsintää ja raatelua
« Vastaus #585 : 24.09.2004 klo 21:08:19 »

Testailen hiukan erilaista tyyliä ja erilaista tussausta. Koetin ottaa ökpöstä mallia  ;D .

Welzu: TODELLA komeaa jälkeä! Riehuva supernainen tuo mieleen John Byrnen tyylin ja taustat muistuttavat hiukan George Perezin jälkeä! Siis todella upeaa!  8)
When you earnestly believe you can compensate for a lack of skill by doubling your efforts,
there's no end to what you can't do.

Hanna

• Jäsen
« Vastaus #586 : 25.09.2004 klo 12:35:08 »
Ovat muuten nuo Derwentin studio puuvärit aivan hirveitä.
...En ole tehnyt puuväreillä mitään yli vuoteen ja olin taas unohtanut miten onnettomat nuo ovat...

Tsot tsot, puuvärit ovat tosi kätevät, kunhan vain pääsee sinuiksi niiden kanssa ja unohtaa ne ala-asteen jälkeensä jättämät traumat (itse olen onnistunut pääsemään yli vesiväri-traumasta) ;)  Derwentin studiopuuväreistä ei ole kokemusta, mutta mulla on nyt ollut kymmenen vuotta Derwentin 36 kynän boksi tavallisia puuvärejä, joihin olen ollut enemmän kuin tyytyväinen. Mikä parasta, niitä saa aina täydennettyä yksitellen jonkin värin loppuessa. Suosittelen!

Kuvastasi sen verran, että kaikesta huolimatta olet saanut puuväreillä oikein hyvää jälkeä aikaiseksi. Hiuskiharat ovat vallattomat ja sukkahousujen kiilto niin taitavasti tehty, että muutun kateudesta vihreäksi. Ainoastaan kasvoissa olisi parantamisen varaa, ne ovat hieman eri kastia muun kuvan kanssa. Keep going!
Klik klik --> Sarjisblogini

tertsi

• Vieras
« Vastaus #587 : 25.09.2004 klo 12:45:24 »

Testailen hiukan erilaista tyyliä ja erilaista tussausta. Koetin ottaa ökpöstä mallia  ;D .

Dodiiiinnn!!
Ainakin yksi askel ylöspäin otettu! Ainakaan mä en huomannut, että olisit ökpöä matkinut. Itse kun sanoit,niin tiettyä vaikutteiden ottamista lienee havaittavissa,mutta ei haittaa mittää.

Suosittelisin jatkamaan tätä tyyliä. Pienet viivat esim. vaatteissa oikeissa paikoissa saavat ihmeitä aikaan!

Myckybra!!
« Viimeksi muokattu: 25.09.2004 klo 12:46:15 kirjoittanut tertsi »

Kitty Vane

• Pilvilinna arkkitehti
  • Jäsen
  • Batgirl is a geek
« Vastaus #588 : 25.09.2004 klo 13:22:46 »
...En ole tehnyt puuväreillä mitään yli vuoteen ja olin taas unohtanut miten onnettomat nuo ovat...

Tsot tsot, puuvärit ovat tosi kätevät, kunhan vain pääsee sinuiksi niiden kanssa ja unohtaa ne ala-asteen jälkeensä jättämät traumat (itse olen onnistunut pääsemään yli vesiväri-traumasta) ;)  Derwentin studiopuuväreistä ei ole kokemusta, mutta mulla on nyt ollut kymmenen vuotta Derwentin 36 kynän boksi tavallisia puuvärejä, joihin olen ollut enemmän kuin tyytyväinen. Mikä parasta, niitä saa aina täydennettyä yksitellen jonkin värin loppuessa. Suosittelen!

Ei puuvärikynissä mitään vikaa ole. Kieltämättä en ole kokeillut noita Studio-mallisia kyniä joten en tiedä millaista jälkeä niillä tulee, vaan käytän Derventin vesiväri puuvärikyniä ja kyllä niillä ihan kohtuulista jäkeä saa:
http://www.deviantart.com/deviation/2250972/ (tämä on sitten vanha piirros)

Se on kyllä totta että ennen kun viitsii palata käyttämään puuvärikyniä tai vesivärejä (tai muutakaan koulussa käytettyä välinettä) pitää päästä yli kouluaikojen aiheuttamista traumoista. Peruskoulussa ei yleensäkkään opeteta miten käyttää piirrustusvälineitä oikein, ja harvempi koskaan viitsii oikeaa menetelmää opetellakaan sieltä päästyään. Itse opin vesivärien käytön vasta lukiossa, ja lyijykynää opettelin käyttämään oikein kun menin opiskelemaan. Pastelli-liituihin en koske vieläkään edes pitkällä kepillä ja hiiltä käytän vaan pakosta.

Tuukka, vaikka et sanojesi mukaan hirveän tyytyväinen kyniisi ole, olet silti saanut aikaiseksi ihan hienoa jälkeä. Tytön sukkien varjostus ja valot on vallan hienosti tehty ja minäkin tykkään neitosen hiuskiehkuroista. Paidan varjostus voisi vaatia veilä vähän työtä, samoin kuin kasvot. Oli miten oli, erittäin hieno harppaus eteenpäin. :)

Markku, hienolta näyttää. En olisi minäkään ökpö-vaikutetta huomannut ellet olisi erikseen maininnut. Vaatteissa olevat viivat toimivat hyvin ja mahdollisesti paremmin jos ne olisi tehty hiukan ohuemmalla kynällä.
Täysin asiaan liittymättä, naisen ilme näytää tuskaiselta, ihan kun hän ei oikein välittäisi tyylistä jolla hänet on piirretty. :D
« Viimeksi muokattu: 25.09.2004 klo 13:27:29 kirjoittanut Kitty Vane »
Put on your big girl panties and deal with it!

Tuukka

• Vaivainen
  • Jäsen
  • Words of wisdom ->
« Vastaus #589 : 25.09.2004 klo 13:43:32 »

Tsot tsot, puuvärit ovat tosi kätevät, kunhan vain pääsee sinuiksi niiden kanssa ja unohtaa ne ala-asteen jälkeensä jättämät traumat (itse olen onnistunut pääsemään yli vesiväri-traumasta) ;)  Derwentin studiopuuväreistä ei ole kokemusta, mutta mulla on nyt ollut kymmenen vuotta Derwentin 36 kynän boksi tavallisia puuvärejä, joihin olen ollut enemmän kuin tyytyväinen.Kuvastasi sen verran, että kaikesta huolimatta olet saanut puuväreillä oikein hyvää jälkeä aikaiseksi. Hiuskiharat ovat vallattomat ja sukkahousujen kiilto niin taitavasti tehty, että muutun kateudesta vihreäksi.

Siis tarkoitinkin nimenomaan noita studio- värejä. Minulla on myös sellainen derwentin (ikivanha) setti jossa on puolet vesiliukoisia ja puolet tavallisia kyniä ja molemmat ovat vallan mainioita. Niillä tuli aikoinaan piirreltyä paljon, mutta peitevärit veivät lopulta voiton. Tussipiirustuspaperille en ole kuitenkaan oikein peiteväreillä viitsinyt söhrätä, joten puuvärit ovat tekemässä kovaa comebackia ;)
Ostin studiot aikanaan, jotta saisin tehtyä tarkempaa jälkeä, mutta ne eivät (ainakaan minun mielestäni) vedä vertoja tavallisille. Niistä ei yksinkertaisesti irtoa väriä. Ei kaikesta voi värejä kuitenkaan syyttää. Paitaa värjätessä iski vakava aivohäiriä ja onnistuin tunaroimaan tuollaisten hailakanruman värikerroksen, joka näyttää ala- asteen puuväreillä tehdyltä. Treeniä vaan :P
Ja huomasithan, että olen käyttänyt tuossa piirroksessa myös aikalailla tussia. On meinaan nuo hiuskiehkuratkin tehty ihan tussiterillä.
Mutta enivei, kiitos kommenteista kaikille :)

Welzu: Joo, muistan noi vielä. Ovat erittäin onnistuneita ja jäivät mieleen nimenomaan taustojensa takia. Aina kun näen nuo sivut tekee mieli piirtää jättiläisrobotti vs. Godzilla- sarjakuva.

Markku: En ehkä ökpön vaikutteita tuossa näe, mutta oikein nättiä jälkeä. Pidän huomattavasti enemmän kuin aikaisemmista tuotoksista. Pidä toi.
« Viimeksi muokattu: 25.09.2004 klo 13:45:34 kirjoittanut Tuukka »
<- Klikkaa, tsekkaa ja kommentoi :)

Axuz

• Jäsen
  • Kvaak!
« Vastaus #590 : 25.09.2004 klo 15:34:31 »

Puuväreissä on todella paljon eroja, alkaen lastentarhan puuväreistä aina ammattitaiteilijoiden tarvikkeisiin asti. Derwent Studio -puuvärit totta tosiaan ovat vähän syvältä. Sen sijaan saman valmistajan vesiliukoiset puuvärit ovat jo kelpo välineitä. Puuvärit mielletään yleensä, kuten usein akvarellitkin, jostain syystä "lasten" taiteiluvälineiksi, mutta taitavasti käytettynä ne painivat varsin samassa sarjassa kuin mikä hyvänsä muukin tekniikka. Kaikissa välineissä on sama tie. Kestää aikansa, ennen kuin oppii, mitä niillä voidaan tehdä ja mitä ei, ja kestää vielä kauemmin oppia se, milloin niitä kannattaa käyttää ja milloin ei. Eli kysymys on välineiden parhaimpien mahdollisuuksien ja ominaisuuksien hyödyntämisestä. Jotta puuväreillä voisi saada aikaan "ammattimaista" jälkeä, se vaatii vähintään samansuuruisen harjoittelutien, kuin mikä hyvänsä muukin tekniikka. Katsokaapa joidenkin taiteilijoiden tekemiä puuväritöitä. Niissä näkee hyvin, mitä kaikkea puuväreillä voi saada aikaan. Puuväritekniikka eroaa niin paljon muista tekniikoista, ettei sen opettelu voisikaan mitenkään olla jonkun peruskoulun tai lukionkaan varassa. Tässä mielessä porukka on oikeassa siinä, että vanhat "opit" on heitettävä romukoppaan ja aloitettava ikäänkuin puhtaalta pöydältä. Tutustuttava välineeseen uudestaan avoimin mielin...

Itse käydän puuvärejä nykyisin vain luonnosteluun ja sekatekniikalla toteutettujen töiden viimeistelyyn. Todella teräviksi teroitetuilla puuväreillä saa kummasti lisää syvyyttä, kompositiota ja dynamiikkaa esimerkiksi akvarellipainoitteisiin töihin. Ani harvoin enää teen puuväreillä kokonaan mitään työtä. Jos haluan käyttää jotakin "piirrettävää" (ei maalattavaa) värityötä varten joitakin välineitä, jotka dominoivat työtä, ne ovat nykyään pastellit, vaikka siis pastellien yhteydessä usein puhutaankin maalaamisesta, minulle se on yhä enemmänkin piirtämistä. Ainoa ongelma pastelleissa on se, ettei niillä saa kovinkaan tarkkaa jälkeä aikaseks, mutta lähitulevaisuus näyttää, miten pastellikynät korjaavat tätä tilannetta. En ole vielä päässyt testaamaan, mutta ajattelin tässä vuoden vaihteessa kokeilla niitäkin...

Kitty vane: Saanko kysyä, mikä värisävy sinulla vastaa tuon tekemäsi tytön ihonväriä? Onko se vain yksi tietty sävy, vai oletko sen sekoittanut useita kerroksia käyttämällä?

Markku: Todella hyvältä näyttää! Tämä on huomattavasti parempi tekniikka kuin lukuisat muut aiemmat työsi. Tykkään uusimmasta tussaustyylistäsi. Jatka tällä linjalla ja kehitä tätä. Tämä on hyvä...  ;)  

Kitty Vane

• Pilvilinna arkkitehti
  • Jäsen
  • Batgirl is a geek
« Vastaus #591 : 25.09.2004 klo 16:12:59 »
Kitty vane: Saanko kysyä, mikä värisävy sinulla vastaa tuon tekemäsi tytön ihonväriä? Onko se vain yksi tietty sävy, vai oletko sen sekoittanut useita kerroksia käyttämällä?

Tietenkin saa kysyä. :D
Jos muistan oikein, ihon väri on tehty kolmella eri sävyllä kerrostaen. Käytin ihan vaaleaa (melkein valkoista) väriä pohjalla jonka päälle tein yleisen ihonvärin tummemmalla sävyllä ja sitten varjot vielä kolmannella. Yleensä en saa haluttua sävyskaalaa aikaiseksi vain yhdellä kynällä.
Toivottavasti tuo vastasi kysymykseesi ja siitä sai vielä jotain selvääkin. :)
Put on your big girl panties and deal with it!

Tuukka

• Vaivainen
  • Jäsen
  • Words of wisdom ->
« Vastaus #592 : 25.09.2004 klo 16:28:03 »

Tietenkin saa kysyä. :D
Jos muistan oikein, ihon väri on tehty kolmella eri sävyllä kerrostaen. Käytin ihan vaaleaa (melkein valkoista) väriä pohjalla jonka päälle tein yleisen ihonvärin tummemmalla sävyllä ja sitten varjot vielä kolmannella. Yleensä en saa haluttua sävyskaalaa aikaiseksi vain yhdellä kynällä.
Toivottavasti tuo vastasi kysymykseesi ja siitä sai vielä jotain selvääkin. :)

Hyväksi havaittu yhdistelmä on myös haalea terracotta+kunnon kerros valkoista päälle. Derwentin vesiliukoisissa ei tähän välttämättä tarvitse turvautua, kun sekoittuvat muutenkin hyvin :P

jokela

• sörsselsson
  • Jäsen
  • .. I'm a devil in disguise ..
« Vastaus #593 : 25.09.2004 klo 17:08:31 »
Pienehkö huomio ilman että mihinkään vastaan suoraan .. teidän puuväreistä keskustellen.

Piirtopintaa ei saisi unohtaa värien käyttäytymisestä puhuessa. Voi olla että kynävärit ovat täysin onnettomia jos yrittää käyttää pinnoitettua kartonkia tai vastaavaa paperia, joissa on (mikroskoopisen) ohut liitu- väri- tai vahapinta.

Rakenteeltaan tai koostumukseltaan erilaisia papereita ja paperin karkeusasteita kokeilemalla ilmenee ehkä mikä parhaiten sopii mihinkin.

Liika kosteus ei myöskään tee ikinä hyvää kynille, voisiko mureneminen sitten johtua siitä ..

-- j --
He may look like an idiot and talk like an idiot but don't let that fool you. He really is an idiot.

Tuukka

• Vaivainen
  • Jäsen
  • Words of wisdom ->
« Vastaus #594 : 25.09.2004 klo 18:20:48 »
Liika kosteus ei myöskään tee ikinä hyvää kynille, voisiko mureneminen sitten johtua siitä ..

-- j --

Studiot eivät murene kosteuttaan, vaan ongelma on päinvastainen. Väriaine on niin uskomattoman kovaa, että teräväksi teroitetun kynän kärki lohkeaa paperille. Tarkoituksena on kai ollut tehdä kynä, jonka terävyys säilyy. Lopputuloksena on kuitenkin kynä, jota ei saa teräväksi ja josta ei irtoa väriä ilman vasaraa.

ökpö

• ääpylä
  • Jäsen
  • Vanhana sitä tulee piisamiksi.
« Vastaus #595 : 25.09.2004 klo 22:12:47 »

Hehe... Olen ollut kiinni uudessa sarjiksessa, ja muutenkin on tuntunut etten olisi osannut sanoa muiden piirroksista täällä paljon muuta kuin "hyvä" tai "jaa"... Mutta pakkohan tätä on kommentoida. Minusta tämä realistisehko tyyli on parempi kuin aiempi. En huomaa mitään mallin ottamista. Tykkään fiiliksestä, mitä olet saanut noihin kasvoihin. Jatka ihmeessä tällä linjalla.
comicspace | paarustuksia | ircnet: rhia

Markku Myllymäki

• Lyijykynän jatke
  • Jäsen
  • /* You are not expected to understand this. */
« Vastaus #596 : 26.09.2004 klo 16:41:04 »

Sain sitten näistä puuväritöistä ja -keskusteluista inspiraation ja kaivoin kynät esiin...   ;D

Tämä on Faber Castellin akvarellikynillä tehty.
When you earnestly believe you can compensate for a lack of skill by doubling your efforts,
there's no end to what you can't do.

Hanna

• Jäsen
« Vastaus #597 : 26.09.2004 klo 16:46:03 »
Markku: väriä, viimeinkin :D  Hieman haaleat sävyt, mutta jo näinkin antavat rutkasti lisää elävyyttä ja "täytettä" hahmolle. Hienoa! Paita näyttää muuten erityisen onnistuneelta sinisine varjoineen. Naisen anatomiasta sen verran, että lantio on aika hc...
Klik klik --> Sarjisblogini

Wilpuri

• Vellihousu
  • Jäsen
  • Jaa kuka?
« Vastaus #598 : 26.09.2004 klo 16:47:43 »
Olen ollut taas vähän laiska kommentoimaan näitä, mutta yritetäänpä taas. Olet kyllä Markku ahkerin piirtelijä mitä tiedän. Uusia kuvia tulee jatkuvasti ja tyyli kehittyy parissa viikossa niin huimasti, että ei meinaa enää tunnistaa, kun on ollut vähän taukoa.

Uusimmassa teoksessa on otetta. Hiukset ovat vallan mainiot ja ilmettä löytyy. Lantiolla oleva käsi näyttää pidemmältä, kuin toinen. Muutenkaan kuvan ala-osassa eivät mittasuhteen enää toimi kovinkaan hyvin. Kapea vyötärö ja leveä.. umm.. peppu ovat hyviä juttuja, mutta jotain rajaa sentään. Näyttää siltä, että tytöllä ei keskivartalossa ole selkärangan ja vatsalihasten lisäksi mitään.

Äkkivilkaisulla kuvasta ei huomaa noita pieniä vikoja. Kun kuvan rajaa vähän navan yläpuolelta, niin kehuisin kuvaa suorastaan loistavaksi.
"Someday I will be so powerful that secretaries will HAVE to explain why they laugh at me" - Asok the Intern

Tuukka

• Vaivainen
  • Jäsen
  • Words of wisdom ->
« Vastaus #599 : 26.09.2004 klo 16:48:27 »
Markku se vaan paranee paranemistaan :D Tuossa on jo tyyliä. Pientä heittoa anatomiassa, mutta tyttösen lantio ja alavatsanseutu näyttää hyvältä (Ei ehkä mene ihan oikein, mutta näyttää silti hyvältä ;)).
Jos jotain kritiikkiä pitäisi laittaa, niin tuosta värien käytöstä. Vähän hailakkaa on. Käytä rohkeammin vahvoja sävyjä esim. Farkkujen varjostuksessa. Nyt myös nuo vaakasuorat vedot hieman häiritsevät. Kannattaa ehkä kokeilla varjostaa jalan suuntaisesti. Toisaalta, vaakasuoraankin piirretyt väripinnat voivat toimia tehokeinona tai niitä voi käyttää vaatteiden poimujen tms. kuvaamiseen.
Mutta todella hienoa jälkeä.