Kirjoittaja Aihe: Paras manga-piirtäjä? * * PERUSTELE * *  (Luettu 41755 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Özqäri

• ~
  • Jäsen
  • Moi.
Re: Paras manga-piirtäjä?
« Vastaus #30 : 01.08.2005 klo 13:04:49 »
Minun suosikkini voisi olla joku japanilainen piirtäjä jonka töistä ei heti ensimmäisellä vilauksella tajuaisi, että kyse on mangasta. Ehdotuksia?

Ainakin Shin Chanin piirtäjällä on omaperäinen tyyli:http://www.edu365.com:8801/~mcj1129/Shinchan/Image5.jpg. En sitten tiedä, kuka tuota mahtaa piirtää, mutta ei minusta ainakaan muistuta kauhean paljon mangaa... Googlettamalla löytyy varmaankin enemmän tietoa.

Edit: Se piirtäjä on kaiketi Yoshito Usui. http://www.manga-news.com/IMG/jpg/shinchan_02.jpg Bongasin muuten yhden Shin Chan- mangan siitä tennispalatsin liikkeestä, missä on kaikkea manga- ja anime- krääsää (ja hieman muutakin).
« Viimeksi muokattu: 01.08.2005 klo 13:22:29 kirjoittanut Özqäri »
Hei hei.

san

• Vieras
« Vastaus #31 : 01.08.2005 klo 13:38:34 »
jaa-a. Kyllä mä sanoisin että mun lemppari (vaikka moni ei kyllä taida olla samaa mieltä...) on Rumiko Takahashi. neidin piirrustustyyli kaikessa yksinkertaisuudessaan on aivan omaa luokkaansa. hahmotkin aivan ihania, samoin pikku pikku yksityiskohdat; piyo piyo-kana esiliinat jne.
Toinen lempparini on meitantei Konanin tekijä, Gosho Aoyama, vaikka en kyseisestä mangasta pidäkään kovin paljoa. Mutta kyllä se neiti Takahashi on ykkönen.

Reika

• Jäsen
« Vastaus #32 : 01.08.2005 klo 21:19:11 »
Mielestäni piirtäjien tyylejä on useampia kuin tähtiä taivaalla. Jokaisella on omat, pienet yksityiskohtansa ja eroavuuksensa. Lisäksi olen lukenut melkoisen vähän mangaa, joten kysymykseen on vaikea vastata. :D

No, ehkä panen etusijalle Yû Watasen, jonka Ayashi no Ceresiä luin ensimmäisenä manganani.

Ghaassas

• Vieras
« Vastaus #33 : 01.08.2005 klo 22:15:02 »
Ainakin Shin Chanin piirtäjällä on omaperäinen tyyli:http://www.edu365.com:8801/~mcj1129/Shinchan/Image5.jpg. En sitten tiedä, kuka tuota mahtaa piirtää, mutta ei minusta ainakaan muistuta kauhean paljon mangaa... Googlettamalla löytyy varmaankin enemmän tietoa.

Tietääkseni manga on mangaa niin kauan kuin se on tehty japanissa.
Mielestäni piirtäjien tyylejä on useampia kuin tähtiä taivaalla. Jokaisella on omat, pienet yksityiskohtansa ja eroavuuksensa. Lisäksi olen lukenut melkoisen vähän mangaa, joten kysymykseen on vaikea vastata. :D

No, ehkä panen etusijalle Yû Watasen, jonka Ayashi no Ceresiä luin ensimmäisenä manganani.

Eroavaisuutensa, tarkoitat kai.

Anteeksi, oli pakko.

Aura

• Wannabe
  • Jäsen
« Vastaus #34 : 01.08.2005 klo 23:23:39 »
Aura, sitä lähinnä tarkoitin etten suostu uskomaan että "kaikessa mangassa on vähintään pikku hippunen sitä mangamaisuutta".

Pakkohan siellä Japanissakin on olla täysin oman tiensä kulkijoita.

Jeps, olin hieman (tai enemmän kuin hieman) väsyneenä koneella, ja tajusin lauseen sisällön täysin vasta suljettuani koneen. :P En enää sitten viitsinyt mennä uudestaan nettiin...

Kokeellista mangaa ei taideta pahemmin kääntää, tai en tiedä esim Ranskan markkinoista... Joku underground-alppari käännettiin englanniksi joku vuosi sitten. Miten omaperäistä jälkeä siinä sitten on, en osaa sanoa. Muistan vain sen, että osa sarjakuvista oli hyvin ei-mangamaisia, mutta kovin omaperäisinä en niitä muista. Vaikka sitä on yhtä sun toista ja hyvinkin paljon toisistaan eroavia tyylejä nähnyt, niin usein niistä huomaa, että "hei, tämä on varmaan Japanista, tai ainakin Koreasta tai jostain sieltä." Itse yleensä kiinnitän huomiota enemmän tarinaan ja hahmoihin.

Hyviä juttuja tulee aina mieleen, mutta niissäkin saattaa tyyli olla hyvin mangamaista. Ja makuasiat ovat aina makuasioita...

Reika

• Jäsen
« Vastaus #35 : 02.08.2005 klo 00:26:16 »
Eroavaisuutensa, tarkoitat kai.

Anteeksi, oli pakko.

Ei mitään, mietin väsyneen pääni puhki miettien taivutusmuotoa tuohon. Nytpähän
muistunee sekin ensi kerralla. ::)

Lainaus
Vaikka sitä on yhtä sun toista ja hyvinkin paljon toisistaan eroavia tyylejä nähnyt, niin usein niistä huomaa, että "hei, tämä on varmaan Japanista, tai ainakin Koreasta tai jostain sieltä."

Mangallehan tyypillistä, mitä nyt satuin lukemaan jostakin, on piirroksen yksinkertaisuus. Pisti tosin vähän miettimään, onko toimittaja itse koskaan lukenut mangaa, sillä joskus kuvat näyttävät niin yksityiskohtaisilta, että. Etenkin silmät.
Toisaalta jos vertaa mangaa esim. WitchBladeen, ymmärtänee tarkoituksen.

Özqäri

• ~
  • Jäsen
  • Moi.
« Vastaus #36 : 02.08.2005 klo 11:20:56 »
Tietääkseni manga on mangaa niin kauan kuin se on tehty japanissa.
Niin on. Mangahan on japanilaista sarjakuvaa.
Lainaus
Tuolla kai tarkoitin sellaista mangaa, minkä huomaa heti olevan mangaa. Kai. En muista.
Hei hei.

Reika

• Jäsen
« Vastaus #37 : 02.08.2005 klo 11:29:23 »
[offtopic]
Niin on. Mangahan on japanilaista sarjakuvaa.

Ja tämähän on tietenkin länsimaalainen käsitys. Tietääkseni Japanissa kaikki animaatio luetaan animeksi, etc. sarjakuva mangaksi. Tiedä sitten. Joku asiaan perehtynyt voinee korjata käsityksen, mikäli se väärä on. :) [/offtopic]

Özqäri

• ~
  • Jäsen
  • Moi.
« Vastaus #38 : 02.08.2005 klo 11:35:23 »
Japanissa kaikki "piirretyt" ovat animea ja kaikki sarjakuvat mangaa. Eli oli Japanissa piiretty sarjakuva kuinka ei-mangamaista tahansa, se on silti mangaa. Ja tämän takia myös Muumit ovat animea, koska se on tehty Japanissa.
Noh, tämä on oma käsitykseni ja pidän sitä oikeana. Korjatkaa toki minuakin, jos olen väärässä.
Hei hei.

Ghaassas

• Vieras
« Vastaus #39 : 02.08.2005 klo 12:01:27 »
[offtopic]
Ja tämähän on tietenkin länsimaalainen käsitys. Tietääkseni Japanissa kaikki animaatio luetaan animeksi, etc. sarjakuva mangaksi. Tiedä sitten. Joku asiaan perehtynyt voinee korjata käsityksen, mikäli se väärä on. :) [/offtopic]

Tiedän toki. Mutta nyt olemme Suomessa (ainakin minä, muista en tiedä), joka tietääkseni kuuluu länsimaihin, jotenka käytämme länsimaalaisia käsitteitä. Länsimaissa mangalla tarkoitetaan japanilaista sarjakuvaa.

Heikki "VermeS" Heiska

• Otaku
  • Jäsen
  • De Chelonian Mobile
« Vastaus #40 : 03.08.2005 klo 16:13:26 »
Kuka on mielestäsi paras manga-piirtäjä? Eli kuka erottuu parhaiten joukosta?
Minulla ei ole hajuakaan kuka on paras, mutta parhaiten joukosta erottuvat Monkey Punch, Nekojiru, Hideshi Hino ja Junko Mizuno.
« Viimeksi muokattu: 03.08.2005 klo 17:07:55 kirjoittanut Heikki "VermeS" Heiska »
"If it commands attention it's culture, if it matches the couch it's art!"
-- Robert Williams

Darzee

• Valistunut arvailija
  • Jäsen
  • Me likes prairie dogs!
« Vastaus #41 : 11.08.2005 klo 23:50:49 »
Gonin (se hassu pieni dinosaurus, joka seikkailee sanattomissa sarjoissa eläinten kanssa) tekijä Masashi Tanaka on oma suosikkini, vaikka ei kai hänenkään tuotantonsa ihan tyypillisintä mangaa ole. Mutta hän piirtää aivan uskomattoman loistavasti, ja Gonista voi nauttia minkä ikäinen vain.

Miksu

• Maailman kuningas
  • Uusi jäsen
« Vastaus #42 : 12.08.2005 klo 12:57:02 »

Tietysti se on se Yoshihiro Takahashi (Ginga Nagareboshi Gin Ja Ginga Legend Weed! Ei epäilystäkään!)

Yksinkertaisesti PARAS!!!
Mikä ei tapa, se vahvistaa

Anattaone

• Mielipuolinen kitaristi
  • Jäsen
  • C'est moi.
« Vastaus #43 : 12.08.2005 klo 14:43:05 »
En osaa valita vain yhtä suosikkia, mutta  mielestäni kolme parasta ovat Rumiko Takahashi, Junji Ito ja Junko Mizuno. Takahashin tyylissä on jotain mahtavaa, en tiä vaan mitä, mutta joku siinä kolahtaa. Junji Iton tyyli sopii mainiosti hänen kauhumangoihinsa. Olen ihan koukussa niihin  :D Ja sitten Junko Mizuno... no, ne jotka ovat lukeneet niitä kieroutuneita versioita saduista, ymmärtävät kyllä...  ;D

Aura

• Wannabe
  • Jäsen
« Vastaus #44 : 12.08.2005 klo 14:52:37 »

Tuosta tuli vielä mieleen... Löysin hyllystäni jostain kulkeutuneen japanilaisen sarjakuvalehden, jossa ilmestyy Crayon Shin-chan ja muita hieman samantyyppisiä sarjoja. Siis sellaista... miten sen sanoisi..? Yksinkertaista, nopeasti tehdyn näköistä "plärätyyliä". Shin-chania lukuunottamatta ei noita ole tainnut pahemmin näkyä käännettynä...

Aika paljon tyylillisiä "manga-kliseitä" tuosta Shin-chanistakin tosin löytyy.