Kirjoittaja Aihe: Mangan piirtäminen / tekniikka  (Luettu 40451 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

keijoahlqvist

• Sarjakuvaneuvos
  • Jäsen
  • -
Re: Mangan piirtäminen
« Vastaus #30 : 15.03.2006 klo 16:55:21 »
japanilaisen sarjakuvan (eli siis mangan) ruutujaku poikkeaa täysin länsimaisesta, myös länsimaisesta mangavaikutteisesta sarjakuvasta

No eipä kyllä poikkea.

J.M:salo

• Jäsen
« Vastaus #31 : 15.03.2006 klo 16:57:59 »
Kai sitä nyt voi selkeyden vuoksi sanoa piirtävänsä mangaa, vaikka termi ei teknisesti olekaan oikein. Jos sanoo piirtävänsä "sarjakuvaa" niin minulle tulee mieleen ranskalainen/amerikkalainen tyyli, ja "mangavaikutteinen sarjakuva" vaikuttaa jotenkin hienostelevalta. Ei tarvi olla paljoa nero että tajuaa että jos piirtäjällä on siniset silmät ja vaaleat kutrit, niin ei hän taida olla Rumiko Takahashi.

keijo, muistelisin että olit Limingassa opettajana. Mutta väittäisin kuitenkin Iletyksessä on tässä kohtaa pointti. Mangassa on vähemmän ruutuja kuin sivukooltaan samankokoisessa Aku Ankan taskukirjassa. Ja muistat varmaan WITCH-vertailun?

Iletys

• What the hell... I'm feeling lucky!
  • Jäsen
  • Pyhät palapelit!
« Vastaus #32 : 15.03.2006 klo 17:03:37 »
No eipä kyllä poikkea.

Okei, ehkä "täysin" on vähän liikaa, mutta aika runsaasti eroa kuitenkin löytyy....
I'd hit it, two times!

Kavoru

• Uusi jäsen
« Vastaus #33 : 16.03.2006 klo 12:29:15 »
Minulla itselläni Draw your own - beyond the basics - MANGA, ihan hyvä opus, käsittelee taustoja, mittasuhteita, ilmeitä, värejä. Ihan hankkimisen arvonen. Taisin löytää sen ihan Suomalaisesta Kirjakaupasta. Hinnasta ei ole muistikuvaa koska repäsin sen alkajaisiksi irti, ei se muistaakseni niin kovin kallis ollut.

naka 619

• Jäsen
  • -nopea kana jyvän nappaa ja hidas sen syö-
« Vastaus #34 : 22.03.2006 klo 14:15:44 »
tää nyt ei liity tähän, mutta minnuu harmittaa kun niin monen manga piirtäjän (esim. Natsuki Takayan tai Rumiko Takahashin) tyyli muuttuu.
tetenkin a) se pakostakin muuttuu ja b) monet pitää siitä, mutta jotenkin se harmittaa....

keijoahlqvist

• Sarjakuvaneuvos
  • Jäsen
  • -
« Vastaus #35 : 22.03.2006 klo 14:56:18 »
Okei, ehkä "täysin" on vähän liikaa, mutta aika runsaasti eroa kuitenkin löytyy....
Missä? Kaikki mangassa käytetyt ruutujaot on toteutettu länsimaisessa sarjakuvassa, ja vähän päälle.

Marsumestari

• Jäsen
« Vastaus #36 : 22.03.2006 klo 17:26:31 »
Missä? Kaikki mangassa käytetyt ruutujaot on toteutettu länsimaisessa sarjakuvassa, ja vähän päälle.

Vaikkapa WITCH:in japsiversiossa. Jos vertaa japanilaista massasarjakuvaa länsimaiseen, niin japanilaisessa tuppaa olemaan vähemmän jäykkä ruutujako. Tietenkään se ei tarkoita, etteikö länsimaissakin harrastettaisi vapaata ruutujakoa.

PTJ Uusitalo

• Mediaholisti
  • Jäsen
« Vastaus #37 : 22.03.2006 klo 21:47:00 »
Ero on siinä, että länsimaissa poikkeavan ruutujaon käyttäminen lasketaan kikkailuksi - Japanissa se on esim. shoujon kohdalla ihan puhdas normi. Se että jossain yksittäisessä, lähinnä vain hardcore-harrastajien tuntemassa länsimaisessa teoksessa, on käytetty samanlaista ruutujakoa kuin vaikkapa Black Jackin leikkauskohtauksissa ei tarkoita sitä, että länsimaisissa sarjakuvassa yleisesti tällaista ruutujakoa käytettäisiin.

Jos keskustelu jatkuu, pistän tämän omaan ketjuunsa.

Ms. Mistake

• TItteli?!Mikä ihmeen titteli??! No, vaik, Ms. Mistake!!! No, ei... Jäsen
  • Uusi jäsen
  • Kuka pitää mangasta?? No, MINÄ!!!
« Vastaus #38 : 06.04.2006 klo 18:41:03 »
Kyllähän minä osaan piirtää manga- tyyllillä (no, ei niin kauhean taidokasta jälkeä) jonkin sortin kuvia
Mä opin piirtämään mangaa semmosesta kirjasta kuin "Manga piirtäjän opas"
Tämän viestin on kirjoittanut yksi maailman hulluimmista ja sekopäsimmistä tyypeistä, nimeltään Ms. Mistake!!! Menikö jakeluun xD!!??

Dogfani

• Jäsen
  • Moi! Ette pääse minusta näin helpolla eroon!
« Vastaus #39 : 25.05.2006 klo 12:19:17 »
Tuo on tulossa suomeksi ihan näillä näppäimillä. Suosittelen.

...Ja mitä kipsipäihin ja muihin säätöihin tulee. Laittakaapa kipsipää 10-vuotiaan eteen malliksi ja katsokaa mitä tapahtuu.  :)
Kaikki aikanaan. Piirtämään voi oppia ilman oppaitakin, tai sitten ei ollenkaan. Tai sitten jotain siltä väliltä.
No itse olen 11- vuotta ja itse arvioit meidän ikäisemme täysin väärin. Olen ollut taitava käsistäni koko elämäni. Ja kipsipäästä piirtäminen olisi minulle helppoa. Moni kymmenvuotias osaa olla vaikka mikä taiteilija, jos edes yrittää! Mutta jotkut vain arvioivat väärin, jos joku on minun ikäiseni. Arvostusta kiitos.
Eikö kaikkien pitäisi rakastaa toisiaan? No,ei väkisin...

Reima Mäkinen

• Jäsen
« Vastaus #40 : 25.05.2006 klo 12:32:26 »
No itse olen 11- vuotta ja itse arvioit meidän ikäisemme täysin väärin. Olen ollut taitava käsistäni koko elämäni. Ja kipsipäästä piirtäminen olisi minulle helppoa. Moni kymmenvuotias osaa olla vaikka mikä taiteilija, jos edes yrittää! Mutta jotkut vain arvioivat väärin, jos joku on minun ikäiseni. Arvostusta kiitos.
Anteeksi, tarkoitus ei ollut loukata. Mutta niinhän käy aina jos yrittää puhua kaikista tietyn ikäisistä tai -maalaisista tai -värisistä tms. yhtenä "nippuna".
Viittasin heitollani siihen, että kipsipään piirtäminen vaatii pitkäjännitteisyyttä, paikallaan olemista ja paneutumista enemmän kuin moni tuon ikäinen jaksaa.

Ja pohjimmiltaan tarkoitin sitä, että esimerkiksi piirtäessä on hyvä valita innostava malli, sellainen joka itseä kiinnostaa, koska tärkeintä on piirtää, ei elvistellä suorituksella. Varmasti moni 10-vuotias ja sitäkin nuorempi saattaa piirtää hienoja ja taiteellisia kuvia vaikka mistä mallista. Eikä respekti saa tietenkään olla siitä kiinni minkä ikäinen tekijä on tai mitä hänellä on ollut mallina! Taannoin eräs kollega, lasten sarjakuvaraadin tuomari, oli todennut että nämä työt ovat niin hienoja, että ei tässä aikuisten paljon kannata mitään piirrellä tai että aikuiset eivät pääse useinkaan yhtä hienoihin tuloksiin. Siitä olen hänen kanssaan yhtä mieltä. Mutta niin vain käy että jokainen vanhenee ja sammaloituu pikku hiljaa.  :( Sammaloitumisiin ja piirtelemisiin, tsemppiä Dogfani.
"Facts are meaningless. You can use facts to prove anything that's even remotely true." Homer Simpson

Myytti

• Jäsen
  • Aina menossa...
« Vastaus #41 : 25.05.2006 klo 14:05:26 »
Minä en kyllä tarvinnut mitään muuta kuin kattoo pari kertaa Pokémonii ja lukee pari Dagon ballii nii opin piirtämään mangaa melko hyvin... (oma hehu haisee)

minäkin olen 14 ja melko hyvä piirtämään aion kaverini kanssa julkaistakin yhden manga sarjakuvan (lähivuosina)

Yhdistin peräkkäiset viestisi. - kaltsu
« Viimeksi muokattu: 26.05.2006 klo 15:37:44 kirjoittanut kaltsu »

Manny-nyo

• Vieras
« Vastaus #42 : 03.06.2006 klo 16:42:41 »
No onko sillä loppujen lopuksi niin hirveästi väliä millä tyylillä aloittaa, kunhan vain löytää oman tyylinsä ja itse piirtäminen tuntuu mukavalta ja hauskalta? Sitähän piirtäminen täällä ainakin useimmille on: viihdyttävä harrastus!

Mitä itseeni tulee niin piirustusharrastukseni aloitin n. 9-vuotiaana piirtämällä Aku Ankkoja ja muita helppoja sarjakuvahahmoja. Toki sitä ennen oli tullut töherreltyä kaikenlaista mistä ainakin luokkatoverit olivat silloin kateellisia. Turhastapa olivat ;D...

Noin puolisen vuotta sitten aloitin piirtämään manga-tyylisesti, tosin en kokonaan, vaan otin lähinnä erilaisia vaikutteita. Tyylini piirtää onkin paljon lähempänä Katsuhiro Otomon kädenjälkeä kuin sitä ns. "manga mangaa". Mangan avulla olen siis onnistunut löytämään oman tyylini, jolla saan ainakin tyydyttävää materiaalia aikaiseksi.

Mitä siis opimme? Ei kannata täysin alistua tiettyyn tyyliin, vaan kannattaa soveltaa, yhdistää ja kokeilla. Piirrä millä tyylillä tahansa, kunhan se vain tuntuu mukavalta ja istuu käteesi hyvin. Muista löytää myös ne omat "vivahteesi"...

Ja mitä noihin nettitutoriaaleihin tulee, niin niistä löytyy paljon tietoa ja teoriaa koskien esim. juuri noita varjostuksia sekä vaatteiden ryppyjä. Siis ihan hyödyllistä tavaraa piirtäjälle kuin piirtäjälle.

Olen samaa mieltä! itsekin aloitin piirtämään 7-vuotiaana kaverina kanssa Aku Ankkoja. Ekaksi tikku-ukkoina ja vähän myöhemmin läpi ja mallista. Sitten aloin tykätä w.i.t.c.h.istä ja piirtsin w.i.t.c.h. -hahmoja. Lopulta löysin mangan ja piirustustyylini on kehittynyt aivan huimasti mangan ansiosta! Kun katsoin vuosi sitten piirämiäini kuvia huomasin että ero uusimpii kuviini on aivan valtava... eli kokeilkaa kaikkia mahdollisia tyylejä niin kyllähän se oma tyyli sieltä jokus löytyy  ;) Eihän sitä tiedä vaikka joskus 5-10 vuoden päästä olenki kiinnostunut piirtämää realistisia kuvia tai palannut takaisin tuttuun ja turvalliseen Aku Ankkaan!

J.M:salo

• Jäsen
« Vastaus #43 : 03.06.2006 klo 17:28:01 »
Manny, semmoinen pieni juttu vain, että kun tarpeeksi pitkään piirtää tietyllä tyylillä, niin siitä ei sitten enää pääse eroon vaikka kuinka yrittää.

Lind JR.

• oikee meka agtiivi.
  • Jäsen
  • "omapa on mielipiteeni."©
« Vastaus #44 : 08.06.2006 klo 10:17:54 »
Ottaen tässä tietysti huomioon, että länsimaissa ei edes varsinaisesti voi piirtää "mangaa", vaan mangavaikutteista sarjakuvaa... Mangahan on japanilaista, siis japanissa tehtyä ja japanilaisen piirtäjän sarjakuvaa, joka on muutakin kuin piirtotyyli...plää plää plää.

minulle se on jo käynyt selväksi että kun joku on kirjoittanut kvaakissa "olen piirtänyt mangaa" tai "piirrän mangaa" yms. lauseen, hän tarkoittaa että on piirtänyt manga-tyylillä. en minä siinä mitään pahaa näe, mutta kyllä ehdotan tuota kipsipää-vaihtoehtoa.
miksi minä aina sanon viimeisen sanan keskusteluissa?