Kirjoittaja Aihe: Mangan piirtäminen / tekniikka  (Luettu 40450 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Reima Mäkinen

• Jäsen
Re: Mangan piirtäminen
« Vastaus #15 : 14.08.2005 klo 15:42:26 »
Mielestäni ”Så tecknar du Dragon Ball Z” (Bonnier Carlsen) on kuitenkin varsin hyvä opas! Siinä käsitellään paljon muutakin kuin suuria silmiä ja eri hiustyylejä, kuten kuvasommittelua, perspektiiviä, käden eri asentoja jne. Edes hinta ei säikäytä (n. 100 kr). Valitettavasti en tiedä onko sitä julkaistu myös suomeksi...
Tuo on tulossa suomeksi ihan näillä näppäimillä. Suosittelen.

...Ja mitä kipsipäihin ja muihin säätöihin tulee. Laittakaapa kipsipää 10-vuotiaan eteen malliksi ja katsokaa mitä tapahtuu.  :)
Kaikki aikanaan. Piirtämään voi oppia ilman oppaitakin, tai sitten ei ollenkaan. Tai sitten jotain siltä väliltä.
"Facts are meaningless. You can use facts to prove anything that's even remotely true." Homer Simpson

Tuukka

• Vaivainen
  • Jäsen
  • Words of wisdom ->
« Vastaus #16 : 14.08.2005 klo 16:56:48 »

...Ja mitä kipsipäihin ja muihin säätöihin tulee. Laittakaapa kipsipää 10-vuotiaan eteen malliksi ja katsokaa mitä tapahtuu.  :)

Kyllä meillä koulussa 11- vuotiaat piirteli ääriviivattomia päärynöitä grafiittikynillä. Hyviä tulikin :P
<- Klikkaa, tsekkaa ja kommentoi :)

Uroskana

• Vieras
« Vastaus #17 : 15.08.2005 klo 22:28:56 »
No onko sillä loppujen lopuksi niin hirveästi väliä millä tyylillä aloittaa, kunhan vain löytää oman tyylinsä ja itse piirtäminen tuntuu mukavalta ja hauskalta? Sitähän piirtäminen täällä ainakin useimmille on: viihdyttävä harrastus!

Mitä itseeni tulee niin piirustusharrastukseni aloitin n. 9-vuotiaana piirtämällä Aku Ankkoja ja muita helppoja sarjakuvahahmoja. Toki sitä ennen oli tullut töherreltyä kaikenlaista mistä ainakin luokkatoverit olivat silloin kateellisia. Turhastapa olivat ;D...

Noin puolisen vuotta sitten aloitin piirtämään manga-tyylisesti, tosin en kokonaan, vaan otin lähinnä erilaisia vaikutteita. Tyylini piirtää onkin paljon lähempänä Katsuhiro Otomon kädenjälkeä kuin sitä ns. "manga mangaa". Mangan avulla olen siis onnistunut löytämään oman tyylini, jolla saan ainakin tyydyttävää materiaalia aikaiseksi.

Mitä siis opimme? Ei kannata täysin alistua tiettyyn tyyliin, vaan kannattaa soveltaa, yhdistää ja kokeilla. Piirrä millä tyylillä tahansa, kunhan se vain tuntuu mukavalta ja istuu käteesi hyvin. Muista löytää myös ne omat "vivahteesi"...

Ja mitä noihin nettitutoriaaleihin tulee, niin niistä löytyy paljon tietoa ja teoriaa koskien esim. juuri noita varjostuksia sekä vaatteiden ryppyjä. Siis ihan hyödyllistä tavaraa piirtäjälle kuin piirtäjälle.

Tuukka

• Vaivainen
  • Jäsen
  • Words of wisdom ->
« Vastaus #18 : 15.08.2005 klo 23:50:15 »
No onko sillä loppujen lopuksi niin hirveästi väliä millä tyylillä aloittaa, kunhan vain löytää oman tyylinsä ja itse piirtäminen tuntuu mukavalta ja hauskalta? Sitähän piirtäminen täällä ainakin useimmille on: viihdyttävä harrastus!

Ei läheskään kaikille. Meikäläisellä on aina hiipinyt taustalla toive enemmän tai vähemmän graafiseen ilmaisuun liittyvästä ammatista.
Sanotaanko että alkaa tämän ikäisenä jo pelko hiipiä persauksissa :P
<- Klikkaa, tsekkaa ja kommentoi :)

Dina

• Jäsen
  • "Lahjakkuteni suorastaan pelottaa minua" -Muumit-
« Vastaus #19 : 30.08.2005 klo 22:30:58 »
MITÄÄH!? MILLOIN DRAGON BALL PIIRUSTUS OPAS TULEE SUOMEEN????:o *hengittää ja yrittää rauhoittua* Siis mistä te tämän saitte tietää? Minä luin vain huhun, mutta onko tämä varma tieto? Jos on, niin olen onnesta sekaisin!  ;D Myönnän, olen hullu... :P

En tiedä mitään kunnon piirustus opas sivua, joten en kommentoi sen enempää...
Gan <3 Sayako
(c) Dina

rama

• Jäsen
  • ”Be a devil, not a crybaby!”
« Vastaus #20 : 30.08.2005 klo 22:33:46 »

Oletko kenties kääntänyt sen?  ;)
”My problem lies in reconciling my gross habits with my net income”                      
      Errol Flynn

https://oblivionhigh.wordpress.com

Reima Mäkinen

• Jäsen
« Vastaus #21 : 30.08.2005 klo 23:32:54 »
Antti käänsi. Kai siihen minunkin nimi tulee. Kattelin vähän alan termistöä. En ole nyt lomien jälkeen ollut yhteydessä kustantajaan. Mutta kuten sanottu... eiköhän se sieltä kun on käynyt painautumassa paperille jossain ulkomailla(?).

Eikä se ole DB-piirustusopas vaan Toriyaman ja sen "apulaisen" mangapiirustusopas. Enemmän se on Dr.Slump -osastoa. Tehty ennen DB:n aloittamista tai sen aloittamisen aikoihin. Mut kummiski - paras sarjakuvan piirustusopas mitä täällä (tällä kielellä) on toistaiseksi nähty.
"Facts are meaningless. You can use facts to prove anything that's even remotely true." Homer Simpson

yoshimi

• Jäsen
  • fanaatikko
« Vastaus #22 : 26.09.2005 klo 09:58:46 »
Lisäisin vielä yhden linkin, jossa on aika hyvä tutoriaali elikkäs Bakaneko. Sieltäpä itse olen aloittanut. Mutta sanonpa vaan, että piirtäminen ensin mallista vaikkapa suoraan jostain lempparimangasta auttaa (kenties)selvittämään mahdollisia pulmia, joita on piirtäessä mangatyylillä. Sitten kun on perusteet ominut (mangatyyliset kasvot, silmät, eleet...) voi alkaa soveltaa omia pikku juttuja ja tehdä lopuksi ihan omaa jälkeä.

GeneralTantzu

• Hukassa...
  • Jäsen
  • Kynä on aina ollut miekkaa mahtavampi...
« Vastaus #23 : 25.02.2006 klo 00:36:49 »
ostin 2005 vuoden lopulla enklannin kielisen Drawing Manga opuksen. Siinä oli oikein hyödyllistä materiaalia. Löysin suomalaisesta kirjakaupasta enkä oikeastaan tie onko niitä enää hyllyssä... ???
Virheistä oppii...

pavel.brylev

• koululainen/parkouraaja
  • Jäsen
  • mun toinen nimi on oikeesti ranma
« Vastaus #24 : 26.02.2006 klo 11:38:00 »
Onko teillä tiedossa sivuja missä neuvotaan mangan piirtämistä?  Linkeistä olisin kiitollinen.
No mun tulevaan netti sivuun voisin laittaa niitä mutta siinä saattaa mennä aikaa.jotenka olen pahoillani että siinä menee vielä vähän aikaa.
pavel

Kurdijef

• Uusi jäsen
« Vastaus #25 : 09.03.2006 klo 04:15:24 »
--
Mitä siis opimme? Ei kannata täysin alistua tiettyyn tyyliin, vaan kannattaa soveltaa, yhdistää ja kokeilla. Piirrä millä tyylillä tahansa, kunhan se vain tuntuu mukavalta ja istuu käteesi hyvin. Muista löytää myös ne omat "vivahteesi"...
Olen täysin samaa mieltä oman tyylin tykkäämisestä.

Itsekin piirtelin koko lapsuuden jatkuvasti juuri sitä mikä mieltä kutkutti. Oli kotkakautta, oli dinosauruskautta, oli ankkakautta, oli ankkoja-ratsastamassa-dinosauruksilla-kautta, oli Marvelia ja pelihahmoja ja lopulta pelihahmot veivät otteen aina mangaan tutustumiseen saakka. Jonka jälkeen tajusin että suurin osa ihailemastani pelitaiteesta on tuota so-called manga/animea. Minusta tässä vaiheessa ei voi enää oikeasti sanoa mikä on omaa tyyliä ja mitä olen "ottanut" muilta.
"Things that lie behind us and things that lie before us are tiny matters compared to things that lie within us."

Yotsuba

• Vieras
« Vastaus #26 : 12.03.2006 klo 18:46:04 »
 Laren antama osoite on ihan hyvä sivusto jossa opetetaan perus juttuja, sieltä minäkin sain lisää ideoita piirrustuksiini, vaikka en niinkään opetus mielessä. Teen jo ihan sarjakuvaa jota on kiva itse lueskella.  ;)

Markku Myllymäki

• Lyijykynän jatke
  • Jäsen
  • /* You are not expected to understand this. */
« Vastaus #27 : 13.03.2006 klo 08:57:29 »
Lisäisin vielä yhden linkin, jossa on aika hyvä tutoriaali elikkäs Bakaneko. Sieltäpä itse olen aloittanut. Mutta sanonpa vaan, että piirtäminen ensin mallista vaikkapa suoraan jostain lempparimangasta auttaa (kenties)selvittämään mahdollisia pulmia, joita on piirtäessä mangatyylillä. Sitten kun on perusteet ominut (mangatyyliset kasvot, silmät, eleet...) voi alkaa soveltaa omia pikku juttuja ja tehdä lopuksi ihan omaa jälkeä.

On muuten ihan hyvä tutoriaali. Jopa realistisemmankin tyylin hahmotteluun.
When you earnestly believe you can compensate for a lack of skill by doubling your efforts,
there's no end to what you can't do.

miika444

• Uusi jäsen
« Vastaus #28 : 15.03.2006 klo 14:31:31 »
mä saan ens viikon maanantaina tai tiistaina manga piirtäjän oppaan ;D

Iletys

• What the hell... I'm feeling lucky!
  • Jäsen
  • Pyhät palapelit!
« Vastaus #29 : 15.03.2006 klo 16:02:06 »
se on vaikeaa piirtää realistista jos on piirtänyt mangaa aiemmin. nyt kaduttaa kun piirsin mangaa silloin kerran. ihan pirusti. olen yrittänyt palata juurilleniottamalla mallia vanhoista spider-maneista ja x- meneista. manga takaisin japaniin ja kaikki länsimaiset sarjis piirtäjät: piirtäkää oikeaa sarjakuvaa ei mitään orjallista manga tyyliä.

Ottaen tässä tietysti huomioon, että länsimaissa ei edes varsinaisesti voi piirtää "mangaa", vaan mangavaikutteista sarjakuvaa... Mangahan on japanilaista, siis japanissa tehtyä ja japanilaisen piirtäjän sarjakuvaa, joka on muutakin kuin piirtotyyli (lukekaa vaikka Vagabondia; piirrkset ovat valovuosien päästä siitä, mikä normaalisti ymmärretään "mangaksi"). Manga-käsitteeseen vaikuttavat esim. ruutujako; japanilaisen sarjakuvan (eli siis mangan) ruutujaku poikkeaa täysin länsimaisesta, myös länsimaisesta mangavaikutteisesta sarjakuvasta... Eli annetaan japanilaisten pitää manga ja tyydytään me korkeintaan mangavaikutteiseen sarjakuvaan.
I'd hit it, two times!