Kirjoittaja Aihe: Katy Coopen Manga piirtäjän opas  (Luettu 75532 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

leila

• Vieras
Re: Katy Coopen Manga piirtäjän opas
« Vastaus #60 : 27.09.2005 klo 14:21:41 »
Tietääkö kukaan mistä tän kirjan saa? onko se enää myynnissä? minä kun niin haluisin osata piirtää HYVIN mangaa...

Veli Loponen

• Isoveli
  • Ylläpitäjä
  • <><
« Vastaus #61 : 27.09.2005 klo 14:30:35 »
Katy Coopen kirja taitaa olla poistunut valikoimista (englanniksi löytyy), joten tietenkin divarista voi etsiskellä. Tai lainata kirjastosta, jos on. Toinen vaihtoehto on etsiä joku toinen opas. Yksi voisi olla vaikkapa tämä Dragon Ballin tekijän opas.

Edit: Yritin korjata linkkiä, mutta Sangatsun sivujen urlit eivät salli linkkaamista kuin suoraan osoitteeseen sangatsumanga.fi.
« Viimeksi muokattu: 20.10.2005 klo 19:11:12 kirjoittanut PTJ Uusitalo »
Perry Rhodan ei polta tupakkaa!
http://www.veliloponen.com/sarjakuva

Markku Myllymäki

• Lyijykynän jatke
  • Jäsen
  • /* You are not expected to understand this. */
« Vastaus #62 : 27.09.2005 klo 14:36:14 »
Yksi voisi olla vaikkapa tämä Dragon Ballin tekijän opas.

Tuo oli ainakin hauska, paitsi ne aloittelijoiden tekemät sivut eivät niin kolahtaneet.
When you earnestly believe you can compensate for a lack of skill by doubling your efforts,
there's no end to what you can't do.

rama

• Jäsen
  • ”Be a devil, not a crybaby!”
« Vastaus #63 : 27.09.2005 klo 15:43:05 »
Tietääkö kukaan mistä tän kirjan saa? onko se enää myynnissä? minä kun niin haluisin osata piirtää HYVIN mangaa...

Tiedän kuulostavani ilkeältä sanoessani tämän, mutta here goes; jos haluat oppia piirtämään mangaa hyvin miksi oppia ihmiseltä joka itse piirtää todella huonosti?

Tuo edellämainittu manganpiirto-opas (siis se vasta suomennettu Dragon Ballin tekijän opas) on varsin hyvä, ja sen avulla pääsee jo pitkälle.
« Viimeksi muokattu: 28.09.2005 klo 16:04:36 kirjoittanut rama »
”My problem lies in reconciling my gross habits with my net income”                      
      Errol Flynn

https://oblivionhigh.wordpress.com

son goku

• Uusi jäsen
  • There's no heaven without devil.
« Vastaus #64 : 28.09.2005 klo 16:02:57 »
Joo itse huomasin vasta viikko sitten että kirja oli jo poistettu kauppojen hyllyistä ja se otti päähän!!! miksi niitä ei enää oo kaupassa???

J.M:salo

• Jäsen
« Vastaus #65 : 28.09.2005 klo 16:18:10 »
Eikös se ollut myynnissä monta kuukautta? Sehän tuli kauppoihin toukokuun lopussa, jos oikein muistan? Se oli myynnissä lehtenä. Lehdet harvemmin ovat kovin kauaa myynnissä. Aku Ankkaki on vain viikon; useimmat lehdet kuukauden ja jotkut harvat pari kuukautta. Coopen kirja oli myynnissä, näin katsottuna, todella pitkään.

Kenties Akateemisesta voi löytyä. Joskus ne ostaa näitä kamoja myytäväksi pidemmällä aika välillä, vaikka niihin onkin painettu palautuspäivä.

Reima Mäkinen

• Jäsen
« Vastaus #66 : 28.09.2005 klo 22:32:15 »
Se Toriyaman piirustusopaspokkari jota Sarjisfestareilla jo näkyi, on tulossa piakkoin kiparille. Kustantajana siis sama firma, Sangatsu manga.

Katy Coope taas saapunee joidenkin riemuksi ja toisten kauhistukseksi, mahdollisesti vielä "uusintana" kirjakauppapuolelle. Ehkä jo ennen Joulua. Ans kattoo.

Ja tuo Toriyaman opas on näistä 10 tai 100 kertaa parempi, että eipä huolta.
"Facts are meaningless. You can use facts to prove anything that's even remotely true." Homer Simpson

Merlin

• Vieras
« Vastaus #67 : 20.10.2005 klo 18:56:17 »
moi... mä oon ostanu kaksi Caty Coopen manga piirtäjän opas kirjaa.
toinen on siis se sininen, ja toinen punanen, se kakkos osa..

Miiiitä mitä mitä? kakkos osa? enpäs ole kuullutkaan.

naka 619

• Jäsen
  • -nopea kana jyvän nappaa ja hidas sen syö-
« Vastaus #68 : 21.10.2005 klo 14:40:18 »
itse olisin halunnut ostaa sen ihan uteliaisuuttani, kun kerran satuin sitä vilkaisemaan kirja kaupassa..
vähän oudosti tehtyjä hahmoja, mutta omalla tavallaan sieviä.
mutta omasta mielestäni ei kannattaisi kopioida suoraan, niin olisi edes jotain omaa tyyliä... ;D

Omega

• Vieras
« Vastaus #69 : 21.10.2005 klo 21:17:18 »
Ehkä on parempi ajatella opasta sillä kantilla, että siitä saa intoa piirtämiseen kun huomaa että joku noin huonosti piirtävä (no, makunsa kullakin, mutta kauheaa se jälki nyt vain on) on saanut oman kirjansa. Ja varsinkin nuoremmille tulee kauhea intopuuska kun huomaa että osaa piirtää melkeinpä yhtä hyvin, ja kirjasta löytyy muutenkin semmoista virhettä.

Eli, ehkä se on vain innostamiseen tarkoitettu opas.

Niin, ja vielä: Kyllä siitä voi suuntaa ottaa, mutta jos kopioidaan yksi piirros ja näytetään muille, niin ei toimi. (kerrankin näin netissä eräässä piirrustuthreadissa jonkun laittaman piirroksen otsikkona "ensimmäinen mangapiirrustukseni", ja kas kummaa samanlainen pää kuin Coopen oppaan ensimmäinen opastettu piirtopää)

Oman tyylin hakeminen sujuu ihan rattoisasti lukemalla eri piirtäjien mangoja, ja itse raapustamalla. Myös mallia ottamalla oppii jotain pikku yksityiskohtia tai asentoja, mutta sitten pitääkin piirtää sama tyyppi ilman mallia, siinäkin oppii jotain.

(vähän sekavaa, mutta i hope you get it)

WalkingIdiot

• Vieras
Re: Monellako on Manga: Piirtäjän opas?
« Vastaus #70 : 27.10.2005 klo 15:49:14 »
Lainaus
http://koti.phnet.fi/nissen/manga.html :
Nuoruudessani, kun lehtipisteiden vetonauloja olivat Marvel-sarjakuvat, oli saatavilla opas jossa neuvottiin piirtämään omien suosikkien tapaan. How to draw comics the Marvel way teki omiin taiteellisiin pyrintöihini vaikeasti korjattavan lommon opeteltuani kirjan sivuilta joukon Marvel-taiteilijoiden maneereja. Oli tuhoisaa omaksua jotain niin lopullista tuossa herkässä iässä. Nenä neuvottiin piirtämään tietyllä tavalla ja opettelin toistamaan tarvittavat viivat ymmärtämättä kuitenkaan mikä oli se muoto, jota niillä yritettiin paperille latistettuna kuvata. Asennot olivat itseääntoistavan mahtipontisia. Marveleista tuttu yliampuva tapa piirtää naisia, jolla ei ollut mitään yhteistä todellisen naisen anatomian kanssa, puhutteli esipuberteettista mieltäni ennennäkemättömällä tavalla. Jäljensin ja jäljensin. Puoli vuotta piirsin mallista lyijykynäkopiota Todd McFarlanen Hämähäkkimiehestä. Itseaiheutetun aivovaurion todellinen vakavuus paljastui minulle vasta yrittäessäni kymmenen vuotta myöhemmin piirtää elävän mallin kurssilla pyllistelevää keski-ikäistä, muodoiltaan varsin kulmikasta naista. Olin täysin kykenemätön luomaan yhteyttä paperille hahmottelemani hiilipiirroksen ja silmieni edessä näkemäni naisen välille. Lopputulos oli aina lihavahko Byrne-Austin-kauden Kitty Pryde.

Hmm.Tämä menee nyt aika rajusti offtopikiksi,poistakaa jos tarve, mutta kerron oman tarinani (myönnetään,hieman dramatisoituna ja kärjistettunä mutta...) otsikolla:

"Tyhmä lapsi tahtoo taiteilijaksi (nimi ja ääni muutettu kertojan tahdosta)". 
Kun Pokemonit joitain vuosia sitten ilmestyivät Suomen telkkariin kuuluin niihin kakaroihin jotka jäivät koukkuun ja tuhlasivat kaikki rahansa arvottomiin kortteihin ja leluihin.Samalla tuijotin tätä ah niin nerokasta piirrossarjaa silmät soikeana.Miten kauniita hahmot piikikkäine hiuksineen ja pahasti heittävine anatomioineen olivatkaan!Nuori ja viaton mieli oli innoissaan:minäkin alan piirtämään pokemonia!!!Aivovaurio oli syntynyt.

"Suuri matomestari"
Ja minä piirsin.Päivittäin,otin mallia oheiskrääsästä johon tuhlasin omaisuuteni.Työ tuotti tulosta:olin pian luokkamme paras piirtämään Taskuriiviöitä,erikoisalaani oli valtava mato joka koostui kivenjärkäleistä (muistaakseni joku Onix tai vastaava).Ylpeänä esittelin taideteoksiani lukkakavereille joiden ihailu vain innosti minua.Päätin,että jonain päivänä olisin SUURI TAITEILIJA,oikein LE ARTISTE!Taidenäyttelyni olisi maailmanmenestys!Tuhlasin vähäiset pennoseni maaleihin ja kyniin vailla pienintäkään ideaa eri tekniikoista.Monta vuotta lastasin toiveita ja olin jo varma että minulla olisi mahdollisuus.Ikävä kyllä tulevan taiteilijan elämäni loppuisi vain vähän päälle vuoden päästä.

"Vaan kuinkas sitten kävikään eli reality hits back"
Mitä vanhemmaksi tulin sitä enemmän aloin kyseenalaistaa nerouttani.Entäpä jos Pokemonejen kopioiminen ei riitäkkään?Siltä varalta että New York Times ei hehkuttaisi taidenäyttelyä jossa olisi pokepallo 176 eli kantilta,päätin opetella piirtämään jotain muutakin.Uhups,ai niin,se aivovaurio!Piirtämiseni oli ollut surkeiden näköisten ukkelien kopioimista.Sain huomata että minua parempia piirtäjiä oli viidessä tusina ja niin luovat kuin tekniset taitoni olivat säälittävät.Ja se sattui niin perkeleesti.Yhtäkkiä olin herännyt kamalaan todellisuuten:minä olen huono.Pikkuhiljaa piirtäminen jäi pois.Vasta vuosia myöhemmin se alkoi taas kiinnostaa,kiitos sarjakuvien ja animen rantautumisen.Sitten sai taas huomata että joutui aloittamaan tyhjästä sillä matkiminen loppujen lopuksi ei opeta piirtämään.

"Selvisin Jeesuksen avulla eli otsikko joka meni jo vähän yli"
Nykyään pyrin piirtämään silloin kun on mahdollista ja huvittaa.En piirrä "mangatyylillä" mutta myönnän saaneeni japanilaisesta sarjakuvasta vaikutteita.Piirtäminen on harrastus.Tiedän,etten ole siinä hyvä,eikä se häiritse minua.Piirrän,koska se on hauskaa.Aina säännöllisesti saan innon puuskia mutta jalat pysyvät maassa.Viimeistään pyrkiessäni kuukausien harjoittelun jälkeen kuvaamataidon luokalle yläasteelle ja epäonnistuessani tässä täydellisesti,samalla kun ystäväni joka piirtää vuodessa n1-3 piirrustusta läpäisi kevyesti,tajusin että on kolme ryhmää ihmisiä.Ensimmäiseen kuuluvat luonnostaan lahjakkaat jotka pääsevät huipulle vähällä työllä.Toiseen,ylivoimaisesti suurimpaan ryhmään kuuluvat tavikset jotka voivat työllä päästä huipulle.Sitten tulemme me,tapaukset joilla ei ole toivoa,joita edes Coope ei voi auttaa.Henkilökohtaisesti syytän isoja ilkeitä japanilaissetiä jotka aiheuttivat minulle selkeän hermostovaurion jo pienessä iässä.Minusta ei tule taiteilijaa.

"Loppupuhe"
Mitä me tästä opimme?:
1.Matkiminen ei ole taidetta.Se on kopiointia.Jos tahtoo oppia piirtämään,tulee malli esimerkkejä soveltaa.Tällöin jopa Coopen opas on hyödyllinen.
2.Pidä jalat maassa.Lukematon on pettyneiden lapsien määrä kun heistä ei tulekkaan suuria neroja.Nykyään tällaiset tapaukset näkyvät hyvin animekulttuurissa jossa teinit huutavat "Kawaiiiiiiiii" toistensa tökeröille "animetyylisillehahmoille".
3.Sääli minua.Säälin itsekkin,koko ajan.Lahjoitukset epäonnistuneiden taiteilijoiden tilille voit pistää myöhemmin ilmoittamalleni osoitteele. 

.....................

Miksi aina minä?

keijoahlqvist

• Sarjakuvaneuvos
  • Jäsen
  • -
Re: Monellako on Manga: Piirtäjän opas?
« Vastaus #71 : 27.10.2005 klo 17:02:48 »
tajusin että on kolme ryhmää ihmisiä.Ensimmäiseen kuuluvat luonnostaan lahjakkaat jotka pääsevät huipulle vähällä työllä.Toiseen,ylivoimaisesti suurimpaan ryhmään kuuluvat tavikset jotka voivat työllä päästä huipulle.Sitten tulemme me,tapaukset joilla ei ole toivoa
Sori. Olet väärässä.

Lahjakkuutta ei ole, voi kyllä olla otollista/jarruttavaa asennetta tai otollisia/estäviä oloja. On todistettu että kaikki oppivat piirtämään, samoin kuin kirjoittamaan.

Oli jännä seurata kun ystävä veti viikon tehokurssia ja kaikki jotka yrittivät, oppivat piirtämään.

Merlin

• Vieras
« Vastaus #72 : 27.10.2005 klo 17:16:36 »
Voi kuule, WalkingIdiot, Minäkin olin niitä pokemonkersoja. Itse asiassa tuo koko juttu voisi olla just mun kynästä! Lukuun ottamatta sitä "minä olen huono kaikki muut ovat parempia"-mässytystä. Piirrän edelleenkin ja toivon joskus että siitä voisin elättää itseni sillä. Kutsu minua tyhmäksi lapseksi jos haluat. Sano ettei muita matkimalla voi oppia (minä opin). Mutta ei se mitään. Piirrän koska nautin siitä.

Taisi muuten mennä vähän aiheen sivuun.

Ärrälle ilmestyi tässä pari päivää sitten sellainen "minustako mangapiirtäjä" tai joku sellanen. Dragonballin tekijöiltä. kanattaiskohan ostaa? hintaa sillä oli kai joku 8 euroa.

WalkingIdiot

• Vieras
« Vastaus #73 : 27.10.2005 klo 19:49:11 »
Voiko ystäväsi pitää kurssin minullekkin,Keijo??? ;)
No,tuon koko viestinhän oli tarkoitus olla lähinnä vitsi,raskaasti dramatisoitu tarina räkänokkakersasta joka ei olekaan täydellinen.Kyllä minä vielä piirrän lähes päivittäin ja kiitos sen (oletan) olevani jopa keskitasoa parempi piirtäjä ikäisekseni.Ja piirtäminenhän kuitenkin on ainut asia joka on minua ikinä kiinnostanut kuukautta kauemmin joten melko varmasti aion jatkaakkin.Toivon että kukaan ei ottanut tarinaa vakavasti.Se se vasta vahingollista olisikin.

NekoHime

• Lady
  • Uusi jäsen
« Vastaus #74 : 29.10.2005 klo 16:49:12 »
*huokaus*
Voi näitä teidän juttuja.

Itse ostin ensimmäiseksi "how to draw more manga" eli Mangan piirustus oppaan jatko-osan, koska se ei maksanut paljoa (3.90) :-X 
Siitä sitten opettelin piirtämään mangaa. Minä ihastuin teokseen ja pikkuvelini myös. :D Siitä minä opin ns. perusjutut, mutta kun se sattui olemaan jatko- osa, niin se oli hiukan hankalaa oppia kunnolla piirtämään.
Sitten näin sen "sinisen kirjan" ja ajattelin ostaa sen, kun se oli suomeksi ja broidini voisi myös oppia siitä enemmän, kun sen enkun taito on vähän niin ja näin. Siitä opin lisää ja opin piirtämään Chibi  hahmoja.  ;)

Ihan oikeesti! Ei se kirja ole huono! Siitä oppii muutakin kun mangaa! Siitä oppii mittasuhteita, tosin ei puhtaita, mut silti! Minä opin siitä liukuvärityksen ja se on minusta tosi hyvä juttu. Ja mitä ne jutut "tiimarin halpis kynistä"?  Siis HALOO! Se puuväreillä värittäminen on ihan o.k! Ei kaikilla ole skannereita tai tulostimia, koneista puhumattakaan. Niilläkö sitten pitäis värittää kaikki piirrokset? Ei. Voihan liitujakin käyttää hitto vie! >:(

Tyylistä vielä, siis sehän muokkautuu ajan mukaan. Ensin pitää opetella perusasioita ja sitten piirustuksiaan voi muokata halunsa mukaan. Piirustuksistaan voi tehdä notkeampaa tai yksityiskohtaisempaa, mutta ensinhän pitää osata piirtää, vai mitä. Sitä paitsi väitättekö, että te ette oo ite ikinä kopioinu muidenkin piirtäjien piirustuksia tyyliä myöten? Esim. Carl Barksia? Kaikki ankkapiirtäjäthän kopioi muiden piirustuksia ennen omaa tyyliä.   :(

Ja sarjakuvien piirtämisen oppii ihan siitä, että lukee niitä sarjakuvia. Ei siihen tarvita oppaita, neuvoja ehkä, mutta ei oppaita. Ja tämä opushan opettaa piirtämään MANGAA ei MANGA SARJAKUVAA.  >:(

Sarjakuvat ovat elämäni. Ilman niitä olisin hukassa.