Kirjoittaja Aihe: Katy Coopen Manga piirtäjän opas  (Luettu 75527 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Laura Sivonen

• Tunteikas siili
  • Jäsen
Re: Katy Coopen Manga piirtäjän opas
« Vastaus #30 : 28.06.2005 klo 17:33:50 »
Toivottavasti mahdollisiman moni ostaa tämän kirjan, joka haluaa oppia piirtämään mangaa...

Piirtämään.. ehkä
Piirtämään mangaa.. ei ikinä

Manga = japanilaista sarjakuvaa, mikä tarkoittaa sitä, että joka toinen wannabe kadun heebo täällä suomessa ei vain voi piirtää japanilaista sarjakuvaa.
Eikä se pelkkä sarjakuvakaan (mielestäni) ole mitään "kopionpas tämän ukon tästä näin tähän näin.. voilá, sarjakuvaa". Julkaisukelpoisessa sarjakuvassa painaa vähän muukin asia kuin se piirustustekniikka, jota siinä on käytetty (juoni ihmiset?)

Sekin seikka, kun puhutaan "mangatyylillä" piirtämisestä, saa minut vähän skeptiseksi, koska omasta mielestäni mangassa ei mitään tiettyä tyyliä ole (lue: pelkkiä isoja silmiä ja suppusuita). Tai sitten Akiraa, Gonia, Miyazakin töitä, Hiroaki Samuran hemmetin hienoa Blood of the Immoral-sarjaa tai hyvin montaa muutakaan teosta ei voida pitää mangana, koska ne eivät täytä kriteerejä (nyrkin kokoiset mollukkasilmät ja hernettäkin pienempi syömäaukko - eli suu)
Dusting is a good example of the futility of trying to put things right. As soon as you dust, the fact of your next dusting has already been established.

Özqäri

• ~
  • Jäsen
  • Moi.
« Vastaus #31 : 29.06.2005 klo 20:03:41 »
En ole ostaut enkä aiokkaan ostaa, kun pitää kaikkeen muuhunkin "sijoittaa". Enkä itse ole niin kauheasti innostunut tästä mangan piirtämisestä, kun en piirrä muutenkaan paljon mitään. Että silleen.
Hei hei.

Rosie

• Vieras
« Vastaus #32 : 30.06.2005 klo 10:34:58 »
Pakko vastata: ainakin tuon kirjan mukaan opiskeleminen on varma keino olla päätymättä sarjakuvapiirtäjäksi. Kaikista kurjista oppaista juuri tuon levittäminen on käsittämätöntä ja vastuutonta. Älkää ostako.
Millähän perusteella? Oletko itse todella taitava manga-sarjakuvien piirtäjä kun noin sanot?

Markku Myllymäki

• Lyijykynän jatke
  • Jäsen
  • /* You are not expected to understand this. */
« Vastaus #33 : 30.06.2005 klo 11:00:08 »
Rosie, vilkaisepa Graphic-Sha:n julkaisemia oppaita tai vaikka sitten Christopher Hartin mangaoppaita. Akateeminen on noita ainakin kaupitellut. Uskon että niistä olisi enemmän iloa piirtäjille. Katy Coopen opus ei ole samaa tasoa. Hienoa, että joku julkaisee yleensä oppaita suomeksikin, mutta olen yhtä mieltä Keijon kanssa siitä, että valinta ei ollut paras mahdollinen.
When you earnestly believe you can compensate for a lack of skill by doubling your efforts,
there's no end to what you can't do.

Elianora

• Uusi jäsen
Katy Coopen oma tyyli
« Vastaus #34 : 30.06.2005 klo 11:45:29 »
Olin ihan pakko rekisteröityä, koska kävi niin julmetusti sapettamaan tämä "Se on vaan pikkulikka (EDIT: Näköjään täyttää tänä vuonna 21), jonka tyyli on ku jostaan pokemonista, kukaan ei saa mitään irti siitä opuksesta"-mollaus. Olen itse piirtänyt jonkinlaisella manga-tyylillä ihmishahmoja jo pitkään, mutta silti sain jotain mukavia perusvinkkejä Katyn kirjasta. Ei kannattaisi suhtautua kaikkeen niin julmetun puritaanisesti.

Opus on _aloittelijoille_, se on suppea peruspaketti, jossa monta kertaa mainitaan, että tässä on perusteet, nyt rupeat piirtämään omalla tyylillä ja kehittämään itseäsi. Siitä huomaa, että se on tehty hyvin nopealla tahdilla.

Eniten kävi kumminkin ottamaan päähän Katyn tyylin arvostelu, "Värittää Tiimarin värikynillä, eikä osaa edes värittää kunnolla". Satuin googlettamaan Coopen nimellä, koska halusin nähdä, jos hänellä vaikka olisi kotisivut, jossa esittelisi töitään. Löysin sellaiset. Katsokaa ja hämmästelkää tätä lahjakkuutta, joka on kaukana Manga-opuksen isosilmäisistä tukka-jumalista :D :D

Selatkaapa Galleriaa tuolta -> http://ktcoope.deviantart.com/

EDIT: Ja tsekatkaa taiteilijan kotisivut tuolta -> http://chaoslace.phormix.com/
« Viimeksi muokattu: 30.06.2005 klo 12:07:15 kirjoittanut Elianora »

benj

• Uusi jäsen
« Vastaus #35 : 30.06.2005 klo 13:13:55 »
Hmm... sain sen oppaan isältäni tässä muutama päivä sitten, vaikka olinkin naureskellut sille jo aiemmin. Omasta mielestäni piirtäjän hahmoissa on jotain outoa, epärealistista. (en tietenkään väitä että mangahahmot jotenkin olisivat realistisia, mutta jokin niissä, erityisesti vartaloissa, näyttää oudolta) mutta ei se kirjanen ihan täysin huono ole aloittelijoille koska ainakin siinä oppii piirtämään asioita eri kulmista ym. Omasta mielestäni parasta siinä oli lopussa olevat "näin piirretään jalokivi/metallia" -kohdat. Kuitenkaan, en ostaisi sitä itse...

Sweetie

• Uusi jäsen
  • aaw, vaalenpunaista!
« Vastaus #36 : 01.07.2005 klo 12:54:05 »
Vierastan vähän silmiä ja vartalot näyttävät kankeilta. Muuten sain muutamia varjostukseen liittyviä vinkkejä mutta siinä oli jo vanhaa asiaa.
Eli siis, tavallaan kannatti ostaa mutta tavallaan ei.

Markku Myllymäki

• Lyijykynän jatke
  • Jäsen
  • /* You are not expected to understand this. */
« Vastaus #37 : 01.07.2005 klo 12:57:50 »
Perun puheeni. Mikä tahansa mikä saa ihmiset piirtelemään, täytyy olla hyvästä.  ;D
When you earnestly believe you can compensate for a lack of skill by doubling your efforts,
there's no end to what you can't do.

Tero Mäntylä

• Peliohjelmoija?
  • Jäsen
« Vastaus #38 : 01.07.2005 klo 13:42:17 »
näin tähän näin.. voilá, sarjakuvaa". Julkaisukelpoisessa sarjakuvassa painaa vähän muukin asia kuin se piirustustekniikka, jota siinä on käytetty (juoni ihmiset?)

Äh. Kaikki osaa pistää kuvia peräkkäin, luoda mielenkiintoisia hahmoja sekä kirjoittaa ja kertoa kuvin mielenkiintoisesti tarinoita. Ei sitä tartte opettaa. Eihän?

Ainakin yleensä tunnutaan sarjakuvissa kiinnittävän huomiota juuri piirosjälkeen eikä mihinkään sellaisiin "epäolennaisuuksiin" kuten miten niillä kuvien yhdistelmillä kerrotaan tarinaa.

Olen kyllä kanssasi samaa mieltä... MUTTA. Lupaako teos muuta kuin opettaa ihmisiä piirtämään mangaa eli japanilaista sarjakuvaa? Lupaako se opettaa ihmisiä kertomaan piirustustaidollaan tarinoita?

Kai se on jo valinta että hommasi tuon piirtämiskirjan eikä How to Write Manga kirjaa (jollaisia ei siis pahemmin ole).

No kirjaa en ole kantta pidemmälle tutustunut mutta eiköhän tämäkin teos toimi yhtenä väylänä aloittaa sarjakuvien tekeminen. Ehkä muutama prosentti sitten päätyy vaikka herra Alhqvistin opetukseen ja unohtaa pian tuosta kirjasta opitut jutut tai ostaa jotain vähän pidemmälle sarjakuvan maailmaan meneviä oppaita.

Näkisin kyllä tuon tien myös hieman vaarallisena. Ehkä tuo tarjoaa mahdollisuuden oppian piirtämään hieman samalla tyylillä kuin Katy Coope. Niin hyvin että ystävät ja tutut kehuvat että ootpa sä hyvä piirtäjä. Tai vastaavasti kuvitellessaan osaavansa kopioida Wolverinen hyvin kuvittelee osaavansa piirtää. Sen jälkeen perusteihin on vaikeampi palata ja opetella ne "oikein." Vaikutelma olisi että tuo opas on ns. oikotie onneen jonka käytyään "osaa piirtää" niin hyvin että sillä saa vakuutettua ystävänsä mutta oikoteiden käyttämisessä on se vaara että sen jälkeen on vaikeampi kulkea pitkän tien kautta joka johtaa pitkällä tähtäimellä siihen että osaa piirtää.

Itse olen käynyt monta oikotietä läpi mikä on johtanut moniin ongelmiin mistä nyt on vaikea ellei mahdotonta päästä eroon.

Laura Sivonen

• Tunteikas siili
  • Jäsen
« Vastaus #39 : 01.07.2005 klo 15:30:32 »
Äh. Kaikki osaa pistää kuvia peräkkäin, luoda mielenkiintoisia hahmoja sekä kirjoittaa ja kertoa kuvin mielenkiintoisesti tarinoita. Ei sitä tartte opettaa. Eihän?

Niin, helppoahan se olisihan, jos yksi suuri ja mahtava kirja antaisi kaikki vastaukset säästäen piirtäjän omalta ajattelulta, itse oppimisen vaivalta, oivaltamisen riemulta.. "Tässä teille tumpioille täydellinen kaava sarjakuvan piirtämiseen. Kopioitte vain hyväuskoisesti kaiken kirjassa opetetun paperille, apinakin tämän osaa"

Olen kyllä kanssasi samaa mieltä... MUTTA. Lupaako teos muuta kuin opettaa ihmisiä piirtämään mangaa eli japanilaista sarjakuvaa? Lupaako se opettaa ihmisiä kertomaan piirustustaidollaan tarinoita?

Ehkä missasin pointtisi (ja keepeli senhän tein), MUTTA minä tarkoitin sitä, että tuollaisilla opaskirjoilla saattaa oppia sen tekniikan, ei tyyliä. Ihan keskiverto "how to draw"- opas varmasti pystyy avaamaan piirtämisen saloja aloittelijoille ja opettamaan perusniksejä piirrostekniikasta - ei juonenrakenteesta. (käsittääkseni tarkoitit samaa kuin minäkin, joten en voi ymmärtää käyttämääsi konjunktiota.. koska se antaa ymmärtää, että olet eri mieltä, vaikka mielestäni me molemmat olemme samaa mieltä..)

Manga = japanilaisten piirtämää, japanilaisten tuottamaa, japanilaisten luomaa, japanilaisten tekemää sarjakuvaa. Siksipä joka ikinen maakrapu ei voi piirtää mangaa. Tai sitten islantilaisen kalamiehen hätäinen tikku-ukko suhru olisi laskettavissa mangaksi. Huoh.. Niin, mitä minä ajan takaa. Manga = japanilaista. Kysymys: Voiko suomalainen Coopen piirustusoppaan ostanut henkilö piirtää mangaa? Jos tuon kysymyksen vastaus on kenellekään epäselvä - kehotan ostamaan oppaan, joka neuvoo ymmärtämään lukemasi tekstin.

Itse en ole tutustunut Coopen "Mangan" piirtäjän oppaaseen, mutta jos joku amerikkalainen hepsankeikka kuvittelee kykenevänsä opettamaan maailman ihmisiä piirtämään mangaa, niin nostan päätäni ja älämälöän.

Ja mitä Katy Coopeen tulee taiteilijana.. keskinkertainen (kävin kyllä hänen DA-galleriassaan).
Itse tunnen henkilökohtaisesti häntä nuoremman ja huomattavasti lahjakkaamman piirtäjän, joka itse asiassa opetti minullekin muutaman niksin (luonnostelu, laskokset, hiusten varjostus, anatomian perusoppeja - tosin minä vain satun olemaan niin lahjaton, ettei se mene kirveelläkään perille  :P)
Ja mainittakoon ihan konkreettisena esimerkkinä vaikka Essi Nopanen ja Aura Ijäs, jotka myöskin pirtävät "manga"-tyylillä. Ei vielä ihan huipputasoa, mutta minä näen sen suuntaista potentiaalia :)
Pieksevät Katy Coopen kyhäelmät häpeämättä (tosin tämä voi olla makuasiakin).

Ja olen muuten Teron kanssa tässä asiassa samaa mieltä, vaikka puhunkin välillä epäollennaisista seikoista.

edit: motna tttypoa yhten veistiin oken mahvtuu??!!
« Viimeksi muokattu: 01.07.2005 klo 15:32:03 kirjoittanut Laurel »
Dusting is a good example of the futility of trying to put things right. As soon as you dust, the fact of your next dusting has already been established.

benj

• Uusi jäsen
« Vastaus #40 : 01.07.2005 klo 16:10:49 »
no joo...varmasti siitä oppaasta on monelle hyötyä ja kyllä siinä on ihan asiaa, mutta siinä on tosi ärsyttäviä kohtia jossa sanotaan esim. "tämä voi olla todella hankalaa joten matki minua hyvin tarkasti". omasta mielestäni sellainen opettaja ei ole hyvä joka kehottaa matkimaan tarkasti/täydellisesta... vai? :-\

Tero Mäntylä

• Peliohjelmoija?
  • Jäsen
« Vastaus #41 : 01.07.2005 klo 16:54:44 »
Laurel:
>opettamaan perusniksejä piirrostekniikasta - ei juonenrakenteesta. (käsittääkseni >tarkoitit samaa kuin minäkin, joten en voi ymmärtää käyttämääsi konjunktiota.. >koska se antaa ymmärtää, että olet eri mieltä, vaikka mielestäni me molemmat >olemme samaa mieltä..)

Äh. Tarkoitin vain että teos varmaan tekee juuri sen minkä se lupaa. Jos se ei lupaa muuta niin ... no äh. Ei se ole teoksen vika. Jos joku kuvittelee että hän osaa piirtää sarjakuvia teoksella joka on tarkoitettu johonkin ihan muuhun niin... No teokselle joka opettaa piirtämään japanilaisen "animaatio" tyylin mukaisesti tai kopioimaan sitä on varmasti nyt kysyntää. Jos teos (en siis ole teokseen tarkemmin tutustunut) niin ei se ole teoksen vika ja jos joku haluaa oikeasti oppia vain piirtämään japanilaisen animaatio tyylin mukaisesti niin suotakoon heille se oikeus. Siksi kai "mutta". Mutta sitten eksyin taas jonnekin muualle tai muuten sekavustuin.

Eli uudestaan olen täysin samaa mieltä kanssasi mutta teos tekee sen mitä luvannee ja jos joku haluaa jotain mitä esim minä en voi ymmärtää eli oppia piirtämään japanilaisen animaatiotyylin mukaisesti ja sitä kopioiden niin eiköhän tässä ole teos heille. Hyvyydestä tai huonoudesta en tiedä.

Eli se mutta on vain on siitä että se ei ole minusta paha asia eikä teoksen vika että teos opettaa pelkästään piirtämään.

Niin ja muuten taitaa olla olemassa opas jonka nimi on jotain Apinakin osaa piirtää mangaa.

No yksi ongelma tietenkin on se että jokainen käyttää sanoja manga ja anime niin eritavalla ja vaikka itse tahdonkin käyttää sanaa manga käsittämään vain japanilaista sarjakuvaa (oli se sitten piirretty millä tyylillä tahansa) niin on tuntunut pitkään siltä että muunlaisia sanan käyttöä vastaan taisteleminen on tuulimyllyjä vastaan tappelemista. Mangasta on tullut tyyli. En sitten teidä mihin tyyliin sillä oikeasti viitataan kun samat piirteet löytyvät jo alku aikoijen länsimaisesta animaatioista mitkä yleensä mielletään manga tyyliksi. Itse päätin että en enää välitä vaikka joku katsoo italialaista sarjakuvaa ja sanoo sitä "manga roskaksi" koska siinä on isoja silmiä tms.

Niin ja eikös Ijäskin ole herra Ahlqvistin opissa joten ja myönnän kyllä että itse pidän huomattavasti siitä miten Ijäs (manga tyylisenä suomalaisena piirtäjänä) kertoo tarinoitaan kuvilla... joten pitkän matkan kautta Rosielle... ehkä siinä mitä Keijo sanoi on jotain perää. Eteenkin jos yrittää käyttää tätä teosta siihen että oppisi piirtämään sarjakuvia. Mutta siihen teos on varmaan ihan hyviä jos tahtoo vain oppia piirtämään "japanilaisen animaatiotyylin mukaisesti" yksittäisiä kuvia. En heitä käsitä mutta heillä on minusta oikeus siihen kunhan eivät kuvittele tai väitä saavansa teoksesta mitään muuta irti.

Laura Sivonen

• Tunteikas siili
  • Jäsen
« Vastaus #42 : 01.07.2005 klo 17:33:55 »
Ahaa! :) naisenaivoni ymmärsivät vihdoinkin tarkoituksesi (kiitos selvennyksestä)

Niin ja muuten taitaa olla olemassa opas jonka nimi on jotain Apinakin osaa piirtää mangaa.
;)

Itse päätin että en enää välitä vaikka joku katsoo italialaista sarjakuvaa ja sanoo sitä "manga roskaksi" koska siinä on isoja silmiä tms.
*ihailua* :) itse en vain voi hillitä itseäni nähdessäni jonkun pätemässä, kuinka hyvä manga Disneyn W.I.T.C.H. oikein on.. Otaku minussa ottaa ylivallan ja nuhdesaarnalle ei näy loppua  :P ja tuottaahan se mitä suurinta tyydytystä olla oikeassa ja kailottaa suureen ääneen "hah! minä tiedän, minä tiedän! ja te muut olette pölvästejä, kun ette edes tiedä, mitä manga on.. nyahhah"

Muistaakseni jonkin tutkimuksen mukaan 70-80% (en oikeasti muista paljon, mutta aika paljon kuitenkin) ihmisen puheesta on sontaa.

Timo Ronkainen

• professionaali amatööri, sarjakuvaneuvos
  • Toimittaja
  • *
  • "Ja rangaistus on greippi!"
« Vastaus #43 : 01.07.2005 klo 18:18:21 »

Complete Idiots Guide... http://us.penguingroup.com/nf/Book/BookDisplay/0,,0_1592573355,00.html

Ja nämähän ovat kumpainenkin amerikkalaisten (brittien?) tekemiä, joten, eihän ne voi siis opastaa mangan tekoon.  ;)
Ja mitä Katy Coopen opukseen tulee, aivan perusalkeethan siinä ainoastaan on. Varmaan tän oikeudet ovat irronneet halvalla... :P

Timo

Tero Mäntylä

• Peliohjelmoija?
  • Jäsen