Äh. Kaikki osaa pistää kuvia peräkkäin, luoda mielenkiintoisia hahmoja sekä kirjoittaa ja kertoa kuvin mielenkiintoisesti tarinoita. Ei sitä tartte opettaa. Eihän?
Niin, helppoahan se olisihan, jos yksi suuri ja mahtava kirja antaisi kaikki vastaukset säästäen piirtäjän omalta ajattelulta, itse oppimisen vaivalta, oivaltamisen riemulta.. "Tässä teille tumpioille täydellinen kaava sarjakuvan piirtämiseen. Kopioitte vain hyväuskoisesti kaiken kirjassa opetetun paperille, apinakin tämän osaa"
Olen kyllä kanssasi samaa mieltä... MUTTA. Lupaako teos muuta kuin opettaa ihmisiä piirtämään mangaa eli japanilaista sarjakuvaa? Lupaako se opettaa ihmisiä kertomaan piirustustaidollaan tarinoita?
Ehkä missasin pointtisi (ja keepeli senhän tein), MUTTA
minä tarkoitin sitä, että tuollaisilla opaskirjoilla saattaa oppia sen tekniikan, ei tyyliä. Ihan keskiverto "how to draw"- opas varmasti pystyy avaamaan piirtämisen saloja aloittelijoille ja opettamaan perusniksejä piirrostekniikasta - ei juonenrakenteesta. (käsittääkseni tarkoitit samaa kuin minäkin, joten en voi ymmärtää käyttämääsi konjunktiota.. koska se antaa ymmärtää, että olet eri mieltä, vaikka mielestäni me molemmat olemme samaa mieltä..)
Manga =
japanilaisten piirtämää,
japanilaisten tuottamaa,
japanilaisten luomaa,
japanilaisten tekemää sarjakuvaa. Siksipä joka ikinen maakrapu
ei voi piirtää mangaa. Tai sitten islantilaisen kalamiehen hätäinen tikku-ukko suhru olisi laskettavissa mangaksi. Huoh.. Niin, mitä minä ajan takaa. Manga = japanilaista. Kysymys: Voiko suomalainen Coopen piirustusoppaan ostanut henkilö piirtää mangaa? Jos tuon kysymyksen vastaus on kenellekään epäselvä - kehotan ostamaan oppaan, joka neuvoo ymmärtämään lukemasi tekstin.
Itse en ole tutustunut Coopen "Mangan" piirtäjän oppaaseen, mutta jos joku amerikkalainen hepsankeikka kuvittelee kykenevänsä opettamaan maailman ihmisiä piirtämään
mangaa, niin nostan päätäni ja älämälöän.
Ja mitä Katy Coopeen tulee taiteilijana.. keskinkertainen (kävin kyllä hänen DA-galleriassaan).
Itse tunnen henkilökohtaisesti häntä nuoremman ja huomattavasti lahjakkaamman piirtäjän, joka itse asiassa opetti minullekin muutaman niksin (luonnostelu, laskokset, hiusten varjostus, anatomian perusoppeja - tosin minä vain satun olemaan niin lahjaton, ettei se mene kirveelläkään perille

)
Ja mainittakoon ihan konkreettisena esimerkkinä vaikka Essi Nopanen ja Aura Ijäs, jotka myöskin pirtävät "manga"-tyylillä. Ei vielä ihan huipputasoa, mutta minä näen sen suuntaista potentiaalia

Pieksevät Katy Coopen kyhäelmät häpeämättä (tosin tämä voi olla makuasiakin).
Ja olen muuten Teron kanssa tässä asiassa samaa mieltä, vaikka puhunkin välillä epäollennaisista seikoista.
edit: motna tttypoa yhten veistiin oken mahvtuu??!!