Kirjoittaja Aihe: Katy Coopen Manga piirtäjän opas  (Luettu 75539 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Reima Mäkinen

• Jäsen
Re: Monellako on Manga: Piirtäjän opas?
« Vastaus #15 : 11.06.2005 klo 18:53:08 »
Juu, siis onhan kirjassa sen verran alan perusteita, että siinä kehoitetaan piirtämään hahmoja luonnostellen ensin rautalankamalleina ja/tai yksinkertaisista plastisista muodoista koostamalla. Voisi hyvin kyllä kuvitella, että monet kirjan hankkineista hyppäävät juuri tämän tärkeimmän vaiheen yli, ja jaksavat silti nillittää sitä että eivät oppineet mitään.
Omasta mielestäni myös metallin ja helmien kiiltojen piirtämisen ohjeistus, samoin kuin muutama sana värien käytöstä oli ihan paikallaan. Copen opus voi toimia siis HALPANA tapana testata, että huvittaako piirtäminen ensinkään vai onko sittenkin viisaampaa tuhlata loput rahat mieluummin johonkin muuhun kuin piirustusvälineisiin ja uusiin oppaisiin. Sen sijaan, jos homma tuntuu luonnistuvan, voi huoletta investoida seuraavaksi hieman kalliimpaan ja laadukkaampaan kirjaan. Sellaiseen joka keskittyy niihin asioihin jotka ovat itselle vaikeita. Jos taas taskussa ei ole euroja, voi piirtämään opetella ihan mallista tai omasta päästä.

Vinkkinä voisin myös todeta, että ennen (minkä hyvänsä) kirjan hankintaa kannattaa katsoa takakansitekstiä ja ehkä jopa avata kirja ja tutkia esimerkiksi sen sisällysuetteloa. Tässä tapauksessa takakansi lupasi opettaa vaihe vaiheelta piirtämään kasvoja, ilmeitä ja vartaloita. Sen se mielestäni tekeekin.
Piirtämisen harrastaminen ja opettelu on kuitenkin pohjimiltaan jotain ihan muuta kuin oppaiden tutkiskelua. ...Ja kannattaa muistaa sekin, että sarjakuvan eli mangan piirtäminen on myös ihan eri asia kuin yksittäisten hahmojen piirtäminen.

Tämmöisen muoti-ilmiön kanssa surffailuun kirja toimii kohtuullisesti ja maailma on muutenkin mielestäni nyt paljon parempi paikka, sillä Karvisia syntyy vihkojen kulmiin huomattavasti vähemän kuin takavuosina.
"Facts are meaningless. You can use facts to prove anything that's even remotely true." Homer Simpson

*P-chan*

• Jäsen
  • tutkiva ei tieltä eksy.
Re: Katy Coopen Manga piirtäjän opas
« Vastaus #16 : 13.06.2005 klo 10:12:42 »
Tiia, et kai loukkaannu jos sanon suoraan että mulla on se kate Copen "sininen kirja" itelläni ja että se on tajuttoman huono?  :-\
Suosittelen sinulle "aloitusmangaksi" ranma 1/2:sta, se on todellakin mainio.

Slummimarsu

• Jäsen
« Vastaus #17 : 20.06.2005 klo 13:36:45 »
Mielestäni koko opus on tajuttoman kehno. Piirrostyyli on kamalaa katseltavaa ja se antaa vain ohjeita piirtämään Katy Coopen tyylillä (joka tuskin on edes hänen oma), eniten tuo seikka minua riipii. Lisäksi lehtinen on aivan liian lyhyt ja antaa vain perusohjeita.

lasse

• Jäsen
« Vastaus #18 : 21.06.2005 klo 16:28:18 »
Antza,koko kirjahan on tarkoitettu aloitteleville piirtäjille,eikä millekään hyvälle piirtäjälle,niin kuin itse olet.(muille tiedoksi:Olen Antzan entinen luokka-kaveri.)

Inuyasha

• Jäsen
« Vastaus #19 : 22.06.2005 klo 14:47:05 »
 ... Mutta vaikka se olisi tarkoitettu kuinka aloittelijoille niin se on silti ala-arvoisen huono! Ja hyvät uudet aloittelevat piirtäjät, kuulkaa tätä pientä neuvoa ja ottakaa siitä vaari (mitä se nyt ikinä oikein tarkoittaakaan): Älkää ostako mangan piirto-oppaita vaan ostakaa mieluummin paljon erilaisia mangoja. Sitten katsotte miten oikeat mangakat piirtävät, yritätte kopioida niitä ja kun osaatte "perusteet" alatte luomaan oman tyylin. Sitten kun oma tyyli on löytynyt alatte murehtia anatomiaa ja muita seikkoja ja sitten vasta kannattaa alkaa harkita mangan piirto-oppaan hankintaa ja sittenkin suosittelen How to draw manga -sarjaa. Siinä on edes jokin taso. Katy Coopekin voisi ostaa sen jossa opetetaan copicien käyttöä. Puuväri sotkut kun ovat aika järkkyjä. Lisäksi Coope tekee "luonnosviivat" niin paksulla, että ne paistavat iloisesti läpi ja kuvien kumitusjäljet näkyvät selvästi. Kyllä huomaa, että tytön vanhemmat ovat olleet kustannusyhtiössä töissä ja homma on hoidettu suhteilla. Toivottavasti edes saivat kunnon haukut pomoltaan kun tällaista roskaa julkaisivat. (anteeksi kaikki, jotka ko. opuksesta pitivät ja tämähän on vain minun mielipiteeni...)
Vein haluamasi nimimerkin JO vuonna 2004! Muahahahaa!

Reima Mäkinen

• Jäsen
« Vastaus #20 : 22.06.2005 klo 15:17:48 »
ostakaa mieluummin paljon erilaisia mangoja. Sitten katsotte miten oikeat mangakat piirtävät, yritätte kopioida niitä ja kun osaatte "perusteet" alatte luomaan oman tyylin. Sitten kun oma tyyli on löytynyt alatte murehtia anatomiaa ja muita seikkoja ja sitten vasta kannattaa alkaa harkita mangan piirto-oppaan hankintaa
Noin tehdään siis "Inuyashan koulukunnan" mukaan. Onneksi kuitenkin erinäisillä kursseilla ja taidekouluissa opetetaan muuta.

Coope on todellakin melko avuton piirtäjä, mutta se ei tarkoita, että hänen neuvomansa piirtämisen/luonnostelun opettelutyyli olisi totaalisen väärä tai huono. Yleensäkin piirustusoppaiden suurin anti saattaa olla tietyn ajattelu- tai lähestymistavan esittäminen piirtämiseen. Uniikkeja vinkkejä oppaissa tulee vastaan yleensä vain muutama. Enempää on turha odottaa minkään kirjan kohdalla. Käännösvaiheessa kirjasta oiottiin pahimmat kuprut, mutta Pepsin sivulta 51 löytämä moka on todella huvittava ja mahdollisesti myös kirjan suurin virhe.

Copic-tussit taas ovat hyvin pitkälle sitä samaa (muotiin perustuvaa) rahastusta, jota tämän kirjankin julkaiseminen edustaa. Katy muuten mainitsee tämän tyyppiset kynät välineistä kertovassa kohdassa (kyseistä tuotemerkkiä ei tosin haluta erikseen mainostaa). Sieltä löytyy myös perustelu sille miksi aloittelijoille suunnatussa opuksessa ei markkeriväritystä ole nostettu pääosaan.

Hyviä ja huonoja sarjakuvapiirustusoppaita käsitellään Kvaakissa tarkemmin täällä.
"Facts are meaningless. You can use facts to prove anything that's even remotely true." Homer Simpson

Joku

• Vieras
« Vastaus #21 : 25.06.2005 klo 11:44:29 »
Mielestäni koko opus on tajuttoman kehno. Piirrostyyli on kamalaa katseltavaa ja se antaa vain ohjeita piirtämään Katy Coopen tyylillä (joka tuskin on edes hänen oma), eniten tuo seikka minua riipii. Lisäksi lehtinen on aivan liian lyhyt ja antaa vain perusohjeita.

Mun mielest toi kirja oli aivan yli hyvä. Katy Copen piirrostyyli oli mun mielest aika hienoo  ::)  Ja antaa vain ohjeita piirtään Katyn tyylillä!? Siis mulle ainakin on tullu niistä piirrustuksista ihan kivoja, eikä oo Katyn tyyliä oikeen. Et ihan omaani vaan. Lehtinen oli aivan liian lyhyt ja antoi vaan perusohjeita... No luulekko sä et 7 euron kirjas olis paljonkin asiaa? Siis kyl siinä oli paljon asiaa sen kokoseks kirjaks mut nii voihan sitten jos mangasta tykkäs nii ostaa jonkun paksun hyvän kirjan?

pdg

• Uusi jäsen
  • Tikruliini Mamma
« Vastaus #22 : 25.06.2005 klo 22:58:44 »
 :D Hei vaan!
Ostin tyttärelleni tämän K.C:n Manga piirtäjän oppaan.
Ja tyttö muutaman tunnin jälkeen piirtää samanlaisia kuvia kuin
kirjasessa....Miten vielä voisi kehittää??
tai yllä pitää tätä piirustustaitoa...Äitinä kaipaisin vinkkejä.
Sitä kun haluaa tukea että lapsi voisi jatkaa tätä taitoa....neiti on muuten jo 10v.

Kiitos ja mukavaa Jussinpäivän loppuja

??? :D

Rami Selin

• Jäsen
  • Uskon kaiken
« Vastaus #23 : 26.06.2005 klo 11:27:25 »
Miten vielä voisi kehittää??
tai yllä pitää tätä piirustustaitoa...Äitinä kaipaisin vinkkejä.
Sitä kun haluaa tukea että lapsi voisi jatkaa tätä taitoa....neiti on muuten jo 10v.

Minä tyytyisin rohkaisemaan kokeilemaan erilaisia tyylejä. En  paljoa kirjoista perusta (onhan niitä hyödyllisiäkin kieltämättä), mutta ehkä joku hienosti kuvitettu sarjakuva olisi paikallaan, jos nämä tytärtäsi kiinnostavat.

Lainaus
Ja tyttö muutaman tunnin jälkeen piirtää samanlaisia kuvia kuin
kirjasessa....
Lainaus

Kannattaa muistaa, että täydellinen kopiointi ei ole hyväksi piirustustaidolle. Itse huomaan ainakin onnistuneeni, jos voin nähdä oman itseni töissäni. Taisit kuitenkin tarkoittaa, että hän piirtää samantasoista jälkeä kuin kirjassa.

lasse

• Jäsen
« Vastaus #24 : 26.06.2005 klo 12:31:29 »
Äitinä kaipaisin vinkkejä.

Piirtääkö tyttäresi pelkästään mangaa? Jos näin on, suosittelen, että hän lukisi paljon erilaisia sarjakuvia, eikä pelkästään mangaa. Listaan tässä nyt suosikki piirtäjiäni, jotta voit katsoa niistä, mistä hän tykkäisi eniten.(Ei tietenkään mitään suoraa kopiointia, kuten Rami tuossa aiemmassa viestissä jo kertoi.) Eli pistä vaan piirtäjän nimi googlen kuva-hakuun, ja vot!

Carl Barks/Aku Ankka
Don Rosa/Aku Ankka
John Romita S.R/Spiderman/Hämähäkkimies
John Romita J.R/Spiderman/Hämähäkkimies
Franquin/Piko & Fantasio
Morris/Lucky Luke
« Viimeksi muokattu: 26.06.2005 klo 12:34:07 kirjoittanut Lasse »

pdg

• Uusi jäsen
  • Tikruliini Mamma
« Vastaus #25 : 26.06.2005 klo 13:39:03 »

Minä tyytyisin rohkaisemaan kokeilemaan erilaisia tyylejä. En  paljoa kirjoista perusta (onhan niitä hyödyllisiäkin kieltämättä), mutta ehkä joku hienosti kuvitettu sarjakuva olisi paikallaan, jos nämä tytärtäsi kiinnostavat.

Kannattaa muistaa, että täydellinen kopiointi ei ole hyväksi piirustustaidolle. Itse huomaan ainakin onnistuneeni, jos voin nähdä oman itseni töissäni. Taisit kuitenkin tarkoittaa, että hän piirtää samantasoista jälkeä kuin kirjassa.

Hei! :)
Kiitän kovasti vastauksesta...Totta tarkoitin siis samantasoista :)
Poikani on myös lahjakas piirtäjä kävi tässä myös antamassa nuorimmaiselleni
vinkkejä..Itselläni on poikani piirtämä tatska kädessä :)
Minusta oli vaan mukava kun hän sai näin kipinän piirtämiseen ,kun tähän asti
on ollut tyyliin "mitä piirrän?" En mä osaa!!! tuo oli vaan mukava tapa
että tyttö näkee itsekkin että onnistuu ....Piirrospuolen ystäviä ,lapset
on näköjään perineet sen minä jotain muuta :)

Aurinkoisin terveisin Tiikeritatskainen Äiti :)

pdg

• Uusi jäsen
  • Tikruliini Mamma
« Vastaus #26 : 26.06.2005 klo 13:44:17 »
Piirtääkö tyttäresi pelkästään mangaa? Jos näin on, suosittelen, että hän lukisi paljon erilaisia sarjakuvia, eikä pelkästään mangaa. Listaan tässä nyt suosikki piirtäjiäni, jotta voit katsoa niistä, mistä hän tykkäisi eniten.(Ei tietenkään mitään suoraa kopiointia, kuten Rami tuossa aiemmassa viestissä jo kertoi.) Eli pistä vaan piirtäjän nimi googlen kuva-hakuun, ja vot!

Carl Barks/Aku Ankka
Don Rosa/Aku Ankka
John Romita S.R/Spiderman/Hämähäkkimies
John Romita J.R/Spiderman/Hämähäkkimies
Franquin/Piko & Fantasio
Morris/Lucky Luke
HEI! :)
Nyt tietysti piirtää vaan Mangaa...mutta tosiaan mietin sitä myös
ettei jäisi jumiin siihen...Mutta näin japski piirroskuvien aikana tuntuu että
nämä vaan kelpaa..mutta kun into laantuu..täytyy Googlea käyttäen
etsiä muitakin vaihtoehtoja.Koska on näköjään veljeensä tullut että
piirtää :)
Ei tosiaan suoraa kopiointia mutta kun tuntui että muutama päivä sitten
ei osannut mitään (häntä lainaten,olen aina pyrkinyt tukemaan että ei tule
tätä "mä en osaa mitään")Mutta nyt on kipinä ja tuosta on hyvä jatkaa.
Tarjoten hänelle myös muita vaihtoehtoja.
Kiitän vastauksestasi.
Aurinkoista kesää vaikka mustia pilviä taivaalla onkin :)

Tiikeri äiti "Pdg"

Lainaus

Rosie

• Vieras
« Vastaus #27 : 28.06.2005 klo 12:19:38 »
Mulla itselläni on kyseinen Manga-piirtäjän opas. Itse tykkään siitä kovasti, ja sinä päivänä piirsin sen mallista jotain, peräti 10 kuvaa (noin), ja nykyään piirtelen manga-hahmoja ilman mallia. Tykkään kovasti mangasta enkä tosiaankaan olisi osannut etsiä mistään muualta mitään oppaita, tuskin olisin edes tajunnut vaivautua. Olen siis hyvin kiitollinen Katy Coopelle oppaan tekemisestä, ja mielestäni hän piirtää taitavasti.

Ehkä mielestänne kuvista näkyy kummausjäljet, mutta ehkä sen on tarkoituskin, että harjoittelija saa vielä pientä avustusta töihinsä. Voi olla, että ne on sinne vahingossa jääneet, mutta ei se minua ainakaan haitannut. Enkä itseasiassa kylläkään huomannut mitään kummausjälkiä koko opuksessa, mutta jotkut täälä ilmeisesti huomasivat. Lisäksi kuvat saattavat olla ymmärrettävästi hieman huonolaatuisempia kuin oikeasti, koska ne on täytynyt siirtää kirjan paperille.

Minusta kirjassa on loistavia vinkkejä aloittelijoille ja vähän paremmillekkin piirtäjille.

kisunpentu

• Vieras
« Vastaus #28 : 28.06.2005 klo 12:55:27 »
Juu minä olen nähnyt sen manga piirtäjän oppaan sisällön sen saa myös hyvin varustetuista lehtipisteistä  :o. meinaan ostaa sen itsekkin sillä katsoin kaverini luona sen sisältöä ja sen avulla oppii hyviin piirtämään sain myös katsoa kaverini piirtämiä manga ukkoja ja ne näyttivät toosi hyviltä  ;)... Kirjan on tehnyt jopa 17-vuotias Katy Coopen hän oli heti ihastunut mangaan kun alkoi lukemaan sitä...  Toivottavasti mahdollisiman moni ostaa tämän kirjan (tai no kirja ja kirja  :P) oka haluaa oppia piirtämään mangaa...
Arvostelu: :) ;) :D ;D :o 8] ::)

keijoahlqvist

• Sarjakuvaneuvos
  • Jäsen
  • -
« Vastaus #29 : 28.06.2005 klo 13:24:14 »
Toivottavasti mahdollisiman moni ostaa tämän kirjan (tai no kirja ja kirja  :P) oka haluaa oppia piirtämään mangaa...
Arvostelu: :) ;) :D ;D :o 8] ::)

Pakko vastata: ainakin tuon kirjan mukaan opiskeleminen on varma keino olla päätymättä sarjakuvapiirtäjäksi. Kaikista kurjista oppaista juuri tuon levittäminen on käsittämätöntä ja vastuutonta. Älkää ostako.