Täytyy kyllä sanoa että olen melkein laittamassa kustantajalle valituspostia tuon oppaan julkaisusta.
En ennakkomainosten perusteella odottanut mitään kovin ihmeellistä mutta minusta koko nide on totaalinen rimanalitus.
Eikö olisi ollut parempi antaa jonkun suomalaisen oikeasti taitavan piirtäjän tehdä tuo opus? Tiedän monia nuoria jotka piirtävät kuin taivaanlahja ja kärsivät rahapulasta.

Voin hyvällä omallatunnolla sanoa että olisin itse tehnyt paremman oppaan pätevämmillä ohjeilla ja paremmilla piirustuksilla, vaikka olen tekijää vuoden nuorempi.Ja sitä takakannessa mainostettua omaa tyyliä en löytänyt, hahmot oli piirretty juuri niin kliseisesti kuin mangahahmoja vaan voi piirtää.
Ja tärkein puute kirjassa on mielestäni se että se opettaa piirtämään naamat just sillä tietyllä tavalla, parempi olisi ollut jos neuvot olisivat olleet "yleispäteviä", eli olisi opetettu suunnilleen miten piirretään normaali ihmisen naama ja sitten annettu vinkkejä miten sitä naamaa voi muokata tyylilleen uskolliseksi. Nyt kirjasta voi oppia ainoastaan miten piirretään isosilmäisiä ja anatomisesti vääräoppisia naamoja joita allekirjoittanut inhoaa ja voin sanoa että en tiedä yhtäkään tavallista ihmistä joka olisi tuommoisella naamanpiirtotyylillä mainetta ansainnut.
Ja pikkunillityksenä se, että hyvänen aika jos kirjan tekee niin hankkisi edes kunnon välineet, vaikka kunnon markerit tj. mutta eikun väritetään tiimarin halpisvärikynillä. Ja herranjumala eihän se edes osaa värittää. x'D
"Katy Cooperin Manga-opas ei ole kuitenkaan pelkkää hävytöntä rahastusta vaan aidosti vaarallinen tuote jokaiselle joskus mahdollisesti kuvataiteet vakavasti ottavalle nuorukaiselle. (...) Manga-opas esittää länsimaisen tyttösen pinnallisen tulkinnan manga-sarjakuvasta tulevien keskinkertaisuuksien imitoitavaksi."
Niin samaa mieltä että sattuu.