Kirjoittaja Aihe: Katy Coopen Manga piirtäjän opas  (Luettu 75533 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Kananjalka

• Jäsen
  • Shhh, hiljaa, kiitos.
Katy Coopen Manga piirtäjän opas
« : 12.03.2005 klo 15:29:35 »
Hyvät mangan piirtäjät ja erityisesti he jotka haluavat opetella piirtämään mangaa.
1.4.05  R-Kioskeihin ja varmaan muihin kirjakauppoihin ilmestyy Katy Coopen Manga piirtäjän opas lehti. Lehti maksaa 7,90 kpl. En tiedä mitään sisällöstä paitsi sen että siinä opetetaan piirtämään näitä iso silmäsiä manga hahmoja.
  Jos jollakin on jotain lisättävää tai muutein vain niin kirjoita tänne ihmeessä mielipiteesi.

KANA :o
« Viimeksi muokattu: 13.03.2005 klo 17:45:58 kirjoittanut Reima Mäkinen »
"Haluaisin keksiä sellaisen aineen tai koneen, jonka tuhovoima olisi niin hirvittävä, että ihmiseltä menisi ainiaaksi kaikki sotimishalut."

Jari Lehtinen

• Jäsen
  • Itsevalaiseva myyrä joka selvittelee kurkkuaan
Re: Manga piirtäjän opas.
« Vastaus #1 : 12.03.2005 klo 19:37:06 »
Asiasta on puhuttu hieman myös täällä:
http://www.kvaak.fi/keskustelu/index.php?topic=2203
« Viimeksi muokattu: 13.06.2005 klo 11:00:37 kirjoittanut Reima Mäkinen »
”Yhdysvalloissa vuosittain julkaistaan 720 miljoonaa kappaletta »C o m i c s» sarjakuvia … joista ei vain puutu kaikki kasvatuksellinen arvo, vaan jotka ovat suorastaan vahingollisia.” Lastemme puolesta, Kansainvälisen lastensuojelukonferenssin Suomen päätoimikunta 1952.

JadeNinja

• Uusi jäsen
  • Ninjat ovat parhaita!
Katy Copen Manga piirt. opas
« Vastaus #2 : 05.06.2005 klo 14:03:41 »
Eli siis:

Ostin tässä muutama viikko sitten R-Kioskilta Manga: Piirtäjän oppaan, joka oli myöhästynyt kyllä melkoisesti...mutta oli se vaivan arvoista! Itse varasin sen jo huhtikuun ekana päivänä, ja jos en olis varannu niin hihhuloisin täällä ilman sitä. Oppaasta on kyllä ollut apua (sunnuntaina tuli piirrettyä 7,5 tuntia) eli haluaisin myös kuulla, kuinka moni on ostanut tämän opauksen, oletteko pitäneet siitä ja onko siitä ollut apua, niinkuin mulle  ;D Kirjoitelkaa, jos sopii...
« Viimeksi muokattu: 13.06.2005 klo 10:55:34 kirjoittanut Reima Mäkinen »

Lurker

• Vieras
Re: Monellako on Manga: Piirtäjän opas?
« Vastaus #3 : 05.06.2005 klo 14:24:23 »
http://koti.phnet.fi/nissen/manga.html

Erityisesti pidin arvostelussasi kohdasta:
"Katy Cooperin Manga-opas ei ole kuitenkaan pelkkää hävytöntä rahastusta vaan aidosti vaarallinen tuote jokaiselle joskus mahdollisesti kuvataiteet vakavasti ottavalle nuorukaiselle. (...) Manga-opas esittää länsimaisen tyttösen pinnallisen tulkinnan manga-sarjakuvasta tulevien keskinkertaisuuksien imitoitavaksi."

No pain, no gain!

J.M:salo

• Jäsen
« Vastaus #4 : 05.06.2005 klo 17:46:00 »
En menisi ihan noin pitkälle, mutta noilla linjoilla itsekin olen. En minä mikään piirtäjänero ole (katsokaa vaikka ite tehtyä avaa), mutta kun tuota selasi niin piirrokset vaikuttivat jotenkin niin... alkeellisilta.

Ja sanottiin yllä mitä tahansa, niin kyllä noista oppaista aina jotain hyötyä on. Itse katselin aikoinaan paria mangaopasta, ja opin niistä vain sen että kokonaisuus muodostuu osista, ja että parilla viivalla saa ehdotettua kuvaa suuresta kokonaisuudesta; ei jokaista viivaa tarvitse piirtää, riittää että saa kerrottua katsojalle että "oikeasti ne on siellä". Aika monella piirtäjällä tuntuu olevan tuo evoluutio että ensin tehdään yksityiskohtaisempaa, ja aikaa myöten siirrytään yhä pidemmälle yksinkertaistettuun jälkeen. Onko tämä sitten hyvä asia, onkin toinen juttu. Joskus se onnistuu (Frank Miller) ja joskus ei (Karvinen).

Mutta itseä ei ärsytä mikään enempää kuin se, että meillä on tuhansia ihmisiä jotka piirtää silmät ihan samalla tavalla, asennot ihan samalla tavalla ja kasvot ihan samalla tavalla. Jösses sentään ihmiset! Yrittäkää nyt olla edes pikkuisen omaperäisiä! Se on sitä mistä taiteesta on kyse. Ja alkoholista. Ei pidä unohtaa alkoholia. Kaikki kuuluista taitelijat joivat sitä ja paljon.
« Viimeksi muokattu: 05.06.2005 klo 17:48:03 kirjoittanut Justen »

Pepsi

• Jäsen
  • Kukahan.
« Vastaus #5 : 05.06.2005 klo 18:46:15 »
Itse manailin ikuisuuden sitä opasta odotellessani, koska tottakai odotin sitä innolla. Mutta lopultahan urkkimalla sen hyppysiini sain.
Onhan opas sinänsä hyvä juttu, mutta kuitenkin lopulta saatta ilmetä montakin samalla tyylillä piirtävää heppua, koska ympäri Suomeahan sitä opeasta myydään(?), joten eihän mikään ihme ole jos samanlaisiin tyyleihin törmää.
Itse en ole niinkään onnistunut opetellessani, mutta jonkinlainen omatyyli siitä lopulta kehittyi.
Kuitenkin loppujen lopuksi koko opas jää viimeistään vuodessa hyllyn pohjalle, sillä siinä ajassahan on oppinut jo kaiken tarpeellisen ja kyllästynyt. Ainoastaan itse opin jotakin uutta oppaan avulla, tajuan nyt enemmän hahmotella, kuin yrittää vänkätä suoralla kädellä koko kehoa.
Ennen tuon itse oppaan ostoa viivyin huoneessani piirtelemässä montakin tuntia, mutta oston jälkeen yhä enemmän - tosin sitä opasta en enää apunani käytä.
Ja piirrustus tyyliäni voi tuosta avasta nähdä - kauheaa. Mutta toisaalta se Manga piirtäjän opas josta nyt puhutaan, on selvä yhden torstin juttu (omasta mielestäni). Viikko sitten ostin ja nyt en enää toisaalta sitä tarvitse, mutta onhan siitä tavallaam apua.
Relax, minä tässä.
(kuva omasta takaa.)

Arska

• Klabautermann
  • Jäsen
  • Smells like baked Alaska.
« Vastaus #6 : 06.06.2005 klo 01:17:06 »
Täytyy kyllä sanoa että olen melkein laittamassa kustantajalle valituspostia tuon oppaan julkaisusta.
En ennakkomainosten perusteella odottanut mitään kovin ihmeellistä mutta minusta koko nide on totaalinen rimanalitus.
Eikö olisi ollut parempi antaa jonkun suomalaisen oikeasti taitavan piirtäjän tehdä tuo opus? Tiedän monia nuoria jotka piirtävät kuin taivaanlahja ja kärsivät rahapulasta. :P
Voin hyvällä omallatunnolla sanoa että olisin itse tehnyt paremman oppaan pätevämmillä ohjeilla ja paremmilla piirustuksilla, vaikka olen tekijää vuoden nuorempi.Ja sitä takakannessa mainostettua omaa tyyliä en löytänyt, hahmot oli piirretty juuri niin kliseisesti kuin mangahahmoja vaan voi piirtää.

Ja tärkein puute kirjassa on mielestäni se että se opettaa piirtämään naamat just sillä tietyllä tavalla, parempi olisi ollut jos neuvot olisivat olleet "yleispäteviä", eli olisi opetettu suunnilleen miten piirretään normaali ihmisen naama ja sitten annettu vinkkejä miten sitä naamaa voi muokata tyylilleen uskolliseksi. Nyt kirjasta voi oppia ainoastaan miten piirretään isosilmäisiä ja anatomisesti vääräoppisia naamoja joita allekirjoittanut inhoaa ja voin sanoa että en tiedä yhtäkään tavallista ihmistä joka olisi tuommoisella naamanpiirtotyylillä mainetta ansainnut.

Ja pikkunillityksenä se, että hyvänen aika jos kirjan tekee niin hankkisi edes kunnon välineet, vaikka kunnon markerit tj. mutta eikun väritetään tiimarin halpisvärikynillä. Ja herranjumala eihän se edes osaa värittää. x'D

Lainaus
"Katy Cooperin Manga-opas ei ole kuitenkaan pelkkää hävytöntä rahastusta vaan aidosti vaarallinen tuote jokaiselle joskus mahdollisesti kuvataiteet vakavasti ottavalle nuorukaiselle. (...) Manga-opas esittää länsimaisen tyttösen pinnallisen tulkinnan manga-sarjakuvasta tulevien keskinkertaisuuksien imitoitavaksi."

Niin samaa mieltä että sattuu.
Near a tree by a river there's a hole in the ground
Where an old man of Aran goes around and around
And his mind is a beacon in the veil of the night
For a strange kind of fashion there's a wrong and a right

Pepsi

• Jäsen
  • Kukahan.
« Vastaus #7 : 06.06.2005 klo 10:45:06 »
Jep, itselläni vain nyt jälkikäteen pisti silmään, että sivun 51 taka-alalla olevan pojan käsi on väärin päin. Vasta kun itse rupesin ruumiinkieltä tutkailemaan tajusin sen. Virhe.
Relax, minä tässä.
(kuva omasta takaa.)

lasse

• Jäsen
« Vastaus #8 : 06.06.2005 klo 12:17:01 »
Ostin sen tossa keskiviikkona,ja ihan hyvähän se on.En ole kyllä vielä hirveästi piirtänyt siitä,mutta olen lukenut sitä kyllä paljon.Kyllähän siitä ihan hyödyllisiä vinkkejä löytyy.

JadeNinja

• Uusi jäsen
  • Ninjat ovat parhaita!
« Vastaus #9 : 06.06.2005 klo 14:02:35 »
No minulle oli siitä kyllä paljon hyötyä, olen tämmönen aloittelija  :-\ mutta kuitenkin kaikki sanoo että piirrän hyvin... oppaan hintya kyllä olisi voinut olla vähän halvempi, mutta ei voi mitään... ja ne käsi väärinpäin-hommat...nehän tulee sitten itse korjattua. Hyvä opas kuitenkin (minun mielestäni). Kiitos vastauksista!

Reima

• Vieras
« Vastaus #10 : 06.06.2005 klo 14:18:03 »
oppaan hintya kyllä olisi voinut olla vähän halvempi
Mitenkään puolustelematta teosta tai kirjaa sanon: Ennen kuin lausutte kritiikin sanoja, ottakaa huomioon kaksi asiaa.
1. Oppaan kohderyhmä (jotain alle 15v.)
2. Oppaan hinta

Markalla ei saa kympin tavaraa. Piirustusoppaan tekeminen vaatiin vuoden jos tekee nopeasti. Se otttaa vuosia jos vähän miettii mitä tekee. Materiaalin hankkiminen ulkoa ja käännättäminen on Suomen kokoisilla markkinoilla kustantajan näkökulmasta nykymaailmassa ainoa järkevä ratkaisu.

*P-chan*

• Jäsen
  • tutkiva ei tieltä eksy.
« Vastaus #11 : 10.06.2005 klo 14:55:09 »
Mulla on kyseinen kirja englanniksi. Nyt kyllä kaduttaa sen ostaminen, aivan tajuttoman huono.  :'(Ei tuo kyseinen takijä ollut kovinkaan taitava. pari kaveriani on tuon kirjan ostanut ja kopioivat siitä nyt kuvia ihan kybällä. Turhaan yritin noille wannabeille kertoa että kirjassa on esitetty vain eräänlainen tapa piirtää mangaa ja että on olemassa muunlaistakin. ehei. nyt kirja kiertää kaveripiirissä ja kaikki piirtävät siitä suloisia chibejä. >:( No joo, tää sivuaa nyt vähän tota "manga ja anime muoti ilmiöt"- juttua. Mutta katsokaa nyt kuinka paljon mielipahaa tuo pieni sininen kirja aiheuttaa pienelle mangafanille!

-tiia-94-

• Vieras
Re: Katy Coopen Manga piirtäjän opas
« Vastaus #12 : 10.06.2005 klo 16:03:44 »
Onko tästä MANGA JUTUSTA suomi24.fi/keskustelu sivuilla mitään?
Aattelin vaan, kun mulla on e-mail osote siel suomi24.fi:ssä ja sit sielt pääsis kätevästi sin keskusteleen MANGASTA ja sehän ois aika kivaa.
Että jos joku tietää, että siellä ois siit MANGASTA niin voisiko vastata mulle osoitteeseen:tiiak2@luukku.com tai tiia94_@suomi24.fi
Aattelin vaan, kun siitä ois tosi paljon apua mulle.
En oikein tiedä mistä sieltä suomi24 keskustelu palstalta sitä MANGAA hakisi.
Niin ja ai niin ja jos vaan suinkin tietää ja haluaa kertoa niin ANIMEAKIN kaipailisin.

P.S.Ostin sen MANGA PIIRTÄJÄN OPPAAN...SE ON...IHAN SAIRAAN HYVÄ!
Niin ja vielä...,että oon, sitten UUSI HARRASTAJA...SIIS MANGA JA ANIME HARRASTAJA...mulla ei oo oikeastaan vielä mitään MANGAA eikä ANIMEA.

Veli Loponen

• Isoveli
  • Ylläpitäjä
  • <><
Re: Katy Coopen Manga piirtäjän opas
« Vastaus #13 : 10.06.2005 klo 16:40:23 »
Tämä nyt ei yhtään kuulu tämän foorumin asioihin, mutta tämän kerran. Suomi24:llä on anime ja manga -osio ja se löytyy kyseisen foorumin tv ja radio -osiosta. Kirja ja novelli -osiosta löytyy sitten sarjakuvaosio.
Vielä kätevämmin mangasta pääsee keskustelemaan täällä.
Perry Rhodan ei polta tupakkaa!
http://www.veliloponen.com/sarjakuva

Aura

• Wannabe
  • Jäsen
« Vastaus #14 : 11.06.2005 klo 13:05:07 »
En voi sanoa mitään varsinaista mielipidettä, koska olen ainoastaan selaillut opasta kaupassa... ensimmäinen ajatus oli suunnilleen "ääääääääää....?" Ei millään pahalla tekijää kohtaan... Vaikka muistetaankin, että opas on halpa ja suunnattu hyvin nuorille, niin melkein silti ehdottaisin hankkimaan jonkun oppaan josta on oikeasti hyötyä. How To Draw Manga (ainakin ne osat jotka ostin joskus) on ollut ihan hyödyllinen.

Tai no, ainahan lasten nurkissa sun muissa on ollut piirustustehtäviä tyyliin "Piirretään jänis! Ensin piirrä pallo, sitten siihen päälle isompi pallo, sitten kaksi pistettä--"