Oliko kyselyjesi sävy jotenkin ärtynyt? Vastaan kuitenkin asiallisesti...
Pahoittelen jos sävy kuulosti jotenkin ärtyneeltä. Oma mielentila oli lähinnä väsynyt. Mutta oikeasti olen edelleen kiinnostunut niistä mainitsemistasi moottoripyörä
jengeistä. Moottoripyöriä tuon artikkelin mukaan on
animessa ihan riittämiin mutta ... jengejä? Missä muualla on ongelma nuoria
jotka on pakotettu "ammattikouluun" ja miten tällaisen ympäristöön voisi
tehdä tarinan ilman moottoripyöriä tai mopoja? Ymmärrän tuotteistamiseksi /
kliseeksi sen että meillä on päästä revitty erikoissalainen porukka jolla on omat
erikoisvalmisteiset supermoottoripöyrät. En sitä että sellaisessa ympäristössä
mihin moottoripyörät oikeasti kuuluvat... että sieltä niitä löytyy. Toki elokuvassa
paljon hypätään yli ja jätetään käsittelemättä. Se on sekava ja siihen on yritetty mahduttaa ihan liikaa tavaraa liian pieneen tilaan. Itsessään sitä voi sanoa tuotteeksi jo siihen mennessä suosituksi tulleesta sarjakuvasta.
Edit: Niin kyllä Akiran moposta on tehty leluja tms. vaikka millä mitalla myöhemmin mutta onko se elokuvan tai alkuperäisen sarjakuvan vika? Jos se olisi tehty laskelmoivan kaupallisesti ja tuotu samalla kertaa kauppoihin Akira sarjakuva, elokuva, tietokonepeli jne niin silloin ymmärtäisin tuon valituksen kaupallisuudesta. Tämä on myös se mitä itse pidän japanilaisena tuotteistamisena ja en nyt aivan ole perillä historiasta mutta käsittääkseni tämä on vielä uudempi ilmiö. Toki oheiskrääsää on tehty aina mutta käsittääkseni se on uudempi ilmiö että itse teos tehdään siksi että sillä saadaan myydä pikku ukkoja tai mitä tahansa muuta ja teokseen lisätään elementtejä siksi että niistä saa hienoa oheiskrääsää.
Länsimainen esimerkki voisi olla Star Wars minkä oheiskrääsä määrä ylittää varmaan kaiken mutta selkeästi vasta nämä uudemmat elokuvat on tehty sillä periaatteella että niillä voisi myydäkin sitä krääsää kun taas eka Star Wars vain oli niin pirun hyvä että jostain syystä ihmiset ostivat mitä tahansa krääsää mitä siitä myöhemmin tehtiin.