Kirjoittaja Aihe: Mitä mieltä Kemin albumista?  (Luettu 5675 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

keijoahlqvist

• Sarjakuvaneuvos
  • Jäsen
  • -
Mitä mieltä Kemin albumista?
« : 15.05.2005 klo 12:58:27 »
Kenen mielestä voittajanovelli oli mielenkiintoinen tarina? Piirräntä oli suorastaan tylsää ja sävytöntä. Kun kakkoseksi ja kunniamaininnallekin sijoittuneet kertovat teinitytöistä, ihmettelen mitä raatilainen muuten diggaa. Koluaako hän pelkkää taide- ja aatekirjallisuutta, halveksiiko viihdettä: Crumbia, Prattia, LassijaLeeviä? Ei kai hän ole vähän massojen yläpuolelle leijaillut?

Sarjakuvan ei tarvitse olla pelleilyä, mutta taide josta tyystin puuttuu huumori, on vammaista. Näiden sarjakuvien huumori on ylemmällä taholla sovittua, oikeanlaista.

Kuvitetut tekstivuodatukset eivät ole sarjakuvakerrontaa vaikka niihin olisi tuikattukin puhekupla tai pari. Semmoisia - kuten toisen kunniamaininnan saanut - palkitaan Kemissä toisinaan.

Tuntuu olevan mahdotonta että mikään sarjakuvagenre josta lukijat pitävät, pärjäisi kilpailussa. Kemi-albumeita ei sarjakuvayleisö lue huvikseen, tarkistetaanpahan miten viime vuonna teeskenneltiin edistyksellistä älykköä, jotta osattaisiin myötäillä trendiä.

Ei tee mieli suositella sarjakuvaopiskelijoille omien mieltymysten häpeämistä ja keinotekoisen taiteellisuuden simuloimista jotta pärjäisi ruotsalaisfeministeille.

Ihan omista syistäni pidin Litzenin ja Rannan jutuista. Inhottava nurkkapatriootti olenkin.

Strippipuolella huvitti Terhi Ekebomin lause "Strippien ruutujako hahmottuu hyvin, vaikkei niissä montakaan ruutua käytetä." Ja onneksi olkoon Hannini, taidat saada nuoremmankin yleisön virnuilemaan. Ei kai kelvannut kuukauden kotimaiseksi Iltikseen kun päätyi Kemiin? Ryhdikkäämpi valinta raadilta tämä.

Lurker

• Vieras
Re: Mitä mieltä Kemin albumista?
« Vastaus #1 : 15.05.2005 klo 14:20:43 »
<snip>Ei tee mieli suositella sarjakuvaopiskelijoille omien mieltymysten häpeämistä ja keinotekoisen taiteellisuuden simuloimista jotta pärjäisi ruotsalaisfeministeille.
<snip>

Mitä ihmeen vikaa on "ruotsalaisfeministien" mieltymyksissä?  Sekö. että he ovat ruotsalaisia vai että he ovat feministejä?

Vai onko vikaa jonkun asenteessa?

Kemissä on  joka vuosi selvästi ollut halu palkita vähän erilainen, aiemmista voittajista poikkeava sarja.

Minäkin olen sitä mieltä, että sanan "vammainen" käyttäminen pejoratiivina on ihan...
« Viimeksi muokattu: 15.05.2005 klo 14:22:20 kirjoittanut Lurker »

keijoahlqvist

• Sarjakuvaneuvos
  • Jäsen
  • -
« Vastaus #2 : 15.05.2005 klo 16:31:08 »
Mitä ihmeen vikaa on "ruotsalaisfeministien" mieltymyksissä?  Sekö. että he ovat ruotsalaisia vai että he ovat feministejä?

Vai onko vikaa jonkun asenteessa?

Kemissä on  joka vuosi selvästi ollut halu palkita vähän erilainen, aiemmista voittajista poikkeava sarja.

Minäkin olen sitä mieltä, että sanan "vammainen" käyttäminen pejoratiivina on ihan...
"Ruotsalaisfeministien"  mieltymyksissä on se vika, että niiten suosiminen viittaa pyrkimykseen saada mediatilaa Ruotsissa ja feministeissä ja että se ei vastaa minkään sarjakuvan kohderyhmän makua, ainoastaan epärehellistä nuoleskelijuutta.

Vammaisuusluokittelu kökköä? Valitsin sanan tarkkaan kuvaamaan sairaalloista huumori-ilmiön latistamista perin valheelliseen "naura sinä tälle tai et ole meidän kaveri" -komenteluun mitä taiteessamme päivälehtien kautta tarjotaan.

Kemissä on raati vaihtunut joka vuosi ja sikäli linjakin on vaihtunut. Mutta teennäisyys on lisääntynyt. Aikoinaan palkittiin Pirttisaloa, Pystystä. Sinisalo-Mänttäri ei kelpaisi enää.

Äskeisessä arvioissani mokasin:

Tuo ruotsinkielinen Yllätys-juttu on hurja kun on lukenut sen oikeassa järjestyksessä. Sivut nimittäin ovat kilpailualbumissa väärässä järjestyksessä: sivun 40 jälkeen pitäisi lukea sivu 42, sitten sivu 41, sitten 44 ja vasta sitten 43. Vai menikö oikein? Käännöksessä on johdonmukainen järjestys. Pyydän anteeksi kommenttia kuvitetuista kertomuksista siltä osin että tämä on vahva kaikin puolin, eikä vain aiheen takia. Tämä välittää mulle semmoista tarinaa jota en olisi muuten kohdannut. Kiitos, Malin.

Lurker

• Vieras
« Vastaus #3 : 15.05.2005 klo 16:42:24 »
"Ruotsalaisfeministien"  mieltymyksissä on se vika, että niiten suosiminen viittaa pyrkimykseen saada mediatilaa Ruotsissa ja feministeissä ja että se ei vastaa minkään sarjakuvan kohderyhmän makua, ainoastaan epärehellistä nuoleskelijuutta.
<snip>

Ruotsalaismedian ja feministien salaliitto? Ihan tässä alkaa meikäläisen kaltaisella suomalaisella raavaalla miehelläkin pöksyt tutista.

Sivujen painaminen albumiin väärässä järjestyksessä on kyllä paha moka. Miten ihmeessä se on voinut mennä läpi.

pertti jarla

• Jäsen
« Vastaus #4 : 15.05.2005 klo 16:49:00 »

Meinaatko tosissaan, että tyttöjen maailmasta kertova, vakavampi sarjakuva ei vastaisi kenenkään lukijan tarpeisiin? Vai olisiko nyt niin, että omasta maustasi täysin poikkeavat sarjat vain sattuivat kolahtamaan tuomariston jäseniin? Ei sille mitään noin monimutkaisia selityksiä tarvitse keksiä. (En mäkään, by the way, välttämättä jaksa moisia lukea).
Myötätunto ja huumori pois vakavasta asiasta!
-Huolestunut äiti

keijoahlqvist

• Sarjakuvaneuvos
  • Jäsen
  • -
« Vastaus #5 : 15.05.2005 klo 22:43:41 »
Meinaatko tosissaan, että tyttöjen maailmasta kertova, vakavampi sarjakuva ei vastaisi kenenkään lukijan tarpeisiin? Vai olisiko nyt niin, että omasta maustasi täysin poikkeavat sarjat vain sattuivat kolahtamaan tuomariston jäseniin?
No. Välitän muidenkin vaikutelmia kuin omiani.

Vakavampi sarjakuva? Tosikkomaisempi ehkä olisi tarkempi sana. Hömppää on toki tyrkyllä liikaa mutta miksei hömpän ja tosikkomaisen tarjonnan välissä ole juuri mitään? Ainakaan Kemin kilpailualbumeissa viime vuosilta ei löydy isolle yleisölle luettavaa vaikka tiedän kilpailuun lähetetyn mielenkiintoisiakin töitä. Strippipuolella kyllä sallitaan irrotteluakin.
« Viimeksi muokattu: 15.05.2005 klo 22:53:01 kirjoittanut keijoahlqvist »

pertti jarla

• Jäsen
« Vastaus #6 : 16.05.2005 klo 00:12:26 »
Ainakaan Kemin kilpailualbumeissa viime vuosilta ei löydy isolle yleisölle luettavaa vaikka tiedän kilpailuun lähetetyn mielenkiintoisiakin töitä. Strippipuolella kyllä sallitaan irrotteluakin.

Hankala juttu. Ei oikein voi muodostaa mielipidettä Kemin tuomariston työskentelystä, kun ei ole nähnyt kaikkea niille tarjottu matskua... Voihan se olla niinkin, ettei tarpeeksi kilpailukykyistä sarjakuvaa ole löytynyt muualta kuin artsipuolelta? En haluaisi sitäkään, että siellä palkittaisiin esmes jotain scifiä vain sillä kriteerillä, että sekin genre saisi nostetta. 
-Huolestunut äiti

Lurker

• Vieras
« Vastaus #7 : 16.05.2005 klo 09:59:51 »
Jos jätettäisiin ne eräästä suunnasta puhaltavat ruotsalaisfobiat vähemmälle, sillä...

Suomalainen sarjakuva tähtää ulkomaille Ruotsin kautta
http://www.yle.fi/uutiset/kulttuuri/id11599.html

Yhteistyötä, ei eripuraa.

VesaK

• Jäsen
  • Kuka mitä häh?
« Vastaus #8 : 16.05.2005 klo 10:22:28 »
Jooh, voittajasarjasta olen kyllä "hiukan" hämmästynyt. Jos joku miespuolinen olisi sarjan tehnyt, niin... tai itse asiassa kyllä onkin, nimittäin Jamie Hernandez. "Tyttöjen välisestä ystävyydestä" on kyse, rokkiklubilla käydään ja tumma tyttö ihastuu punk-rokkaripoikaan vaalean tytön harmiksi. Lopussa tytöt pussaavat junassa ja katsovat toisiaan ymmärtäväisesti. Sitten vaalean tytön jo pitääkin jäädä pois. "Vi ses i skolan."
No, Loka Kanarp myönsikin olevansa Hernandez-fani.
Li Österbergin Neutrum/Neutri on vähän syvällisempi tarina, joskin hirmuisen tekstipainotteinen. Selkeä terapiasarja. "Miksi kaikkien naisten pitäisi ajella kainalokarvansa?"
“Like millions of Americans, I grew up with ‘Peanuts.’ But I never outgrew it.”
- Barack Obama

Kouli Laamanen

• Vieras
« Vastaus #9 : 17.05.2005 klo 16:45:53 »
Anteeksi, mutta onko joku siis jo saanut albuminsa postitse?

Konkeli

• Vieras
Kemi 2005 albumi "julkaistu"?
« Vastaus #10 : 03.06.2005 klo 13:41:49 »
Osaako joku sanoa onko tuolla albumilla tapahtunut muutakin kuin tuo
nettisivu-julkaisu (sekin paljon festareiden jälkeen)?

Missään kaupoissa en ole törmännyt, mikä on aika omituista. Luulisi että koko
skaban media-arvo senkun laskee ajan kuluessa. Jos albumia haluttaisiin myydä
niin ehkä ensi vuonna kannattaisi julkaista valtakunnallisesti mahdollisimman samanaikaisesti festarin kanssa. 

Milloin tuo on aikaisemmin tullut kauppoihin/kauppaan(akateeminen)?

Veli Loponen

• Isoveli
  • Ylläpitäjä
  • <><
« Vastaus #11 : 03.06.2005 klo 14:07:03 »
Siirretään tänne Konkelin viesti. Albumi on kai ilmestynyt jo Kemin festareilla ja perinteisesti se tupstahtaa muuhun maailmaan vasta paljon myöhemmin. Ja saahan tota tilattua Sarjakuvakeskuksen sivuiltakin.
Perry Rhodan ei polta tupakkaa!
http://www.veliloponen.com/sarjakuva

mari

• Jäsen
« Vastaus #12 : 13.07.2005 klo 11:08:17 »
mun mielestä (vaikka mitäpä mä tiedän) tämän vuotinen albumi oli hieman pettymys... ei se yltäny siihen tasoon mitä ne mun mielestä yleensä on. mä itse oon kyllästyny täysin sarjiksiin, joissa valitellaan miten vaikeaa on olla nainen (ja uskallan sanoa tän siksi että olen itse sellainen)... onko se sitten sitä feminsimiä mistä te puhutte...

oli siinä albumissa hyviäkin juttuja, Ville Rannan juttu oli ehdottomasti mun lemppari (niinku ne yleensä on...).
ehkä mä oon vaan kateellinen voittajille, kun ei itselle tullu (taaskaan) minkäänlaista tunnustusta...

pertti jarla

• Jäsen
« Vastaus #13 : 13.02.2006 klo 14:21:24 »
  Minkäslainen se onkaan ollut tämä Kemin strippi- ja novellisarjan voittajasarjisten näkyvyys? Siis, onko niitä julkaistu Kemin albumin ulkopuolella, onko palkinnot herättäneet sarjakuville kysyntää?
-Huolestunut äiti

VesaK

• Jäsen
  • Kuka mitä häh?
« Vastaus #14 : 13.02.2006 klo 14:31:32 »
No Maisa ja Kaarina on ainakin ponnahtanut Kemin albbarista Annaan ja omiksi albuikseen. Harri Pystysen lyhyeksi jäänyt sarjakuva-ura muistetaan, Kimmo Taskinen jatkoi tyylillään mm. Pahkasikaan (oli tok tehnyt sarjoja sinne jo aiemminkin), Havukainen & Toivonen olisivat saaneet Himaset -sarjansa kyllä myydyksi, jos vain olisivat ehtineet jatkaa sitä.
P. Kallion ja J. Melasniemen "Kulohälytys koko maassa" -sarjaan kuuluvat lapsuus/nuoruusmuistelujutut julkaistiin Laikku 04jässä.

Varmaankin å bout 90% suomalaisista, nykyään toimivista sarjakuvantekijöistä on jossakin vaiheessa ottanut osaa Kemin kisaan vaihtelevalla menestyksellä.
« Viimeksi muokattu: 13.02.2006 klo 14:38:49 kirjoittanut VesaK »
“Like millions of Americans, I grew up with ‘Peanuts.’ But I never outgrew it.”
- Barack Obama