Kirjoittaja Aihe: Viime aikoina luettua vaihtoehtosarjakuvaa  (Luettu 19519 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

JJ Naas

• Toikkarointia lammashaassa
  • Jäsen
Vs: Viime aikoina luettua vaihtoehtosarjakuvaa
« Vastaus #15 : 30.05.2005 klo 01:31:31 »
Itsekin olen kaiken käsiini saamani kotimaisen pienjulkaisusarjakuvan lukenut läpi... (ja ollut julkaisemassa sitä) Omat fiilikset siitä tiivistettynä:

Suomalainen kokeilullinen sarjakuva pyrkii useimmiten olemaan taidetta. Sellaista itsensäilmaisua, jonka ei tarvitse viihdyttää muita, mutta joka silti pyrkii olemaan katu-uskottavaa itsensäilmaisua. Ja niinpä... taidetta tehtäessä synkkyys ja arkirealismi (inhorealismi) on luonnollisesti katu-uskottavampaa kuin positiivisuus, huumori ja fantasiat.

JV

• Jäsen
« Vastaus #16 : 30.05.2005 klo 09:36:20 »
Tämä viesti on nyt täysin offtopicia, mutta...
Vakava kritiikki puuttuu, juu. Mutta toisaalta se on ymmärrettävää sillä toisen työn arvosteleminen ei ole mitenkään mieltä ylentävää hommaa. Olen muodostanut käsityksen että semmoisen estää ihan terve itsesuojeluvaisto. Ja toisaalta meillä ei ole vasta kuin muutama sarjiskriitikko, jotka luonnollisesti kirjoittavat vähän huolellisemmin eli rahasta, kohderyhmänään lukevayleisö.
Mitä kokeellisuuteen taas tulee, niin se on yksi tapa tehdä taiteellinen, taloudellinen ja vähän laajempikin "itsemurha". Ei semmoista kukaan loppupeleissä arvosta, vaikka sitä juhlapuheissa peräänkuulutettaisiinkin. Ei kokeileminen ole mikään itseisarvo. Tärkeätä on onnistua. Turhanaikaisen kokeilun välttäminenkin on siis ihan tervettä. Puhun nyt kokemuksesta. Suomessa on julkaistu tuhansia omakustannelehtiä, joissa yhtenä kantavana motivina on juuri kokeilunhalu, ja missä ne lehdet ovat nyt? Ketä kiinnosti?!

Off topiccia, mutta sitähän keskustelu on, rönsyilyä...

Jos kritiikki esitetään oikeassa hengessä, eli sisältöön pitäytyen, ei siinä ole mitään aihetta loukkaantua henkilökohtaisella tasolla, kysehän on tekemisten kritiikistä. Kyllähän taidekoulussa kritisoidaan ihmisten töitä, jotta he pääsisivät eteenpäin taidoissaan ja saisivat hiotuua ilmaisuaan, työpaikalla esitetään kritiikkiä, jos hommat on tehnyt huonosti jne jne.  Tottai kai kritiikkiin pitää tottua, mutta hyvä kritiikki on suuri lahja tekijälle, minusta.

Kokeellisuus tarkoittaa ihmisille eri asioita ja tavallaan ymmärrän siihen yhdistettävät negatiiviset konnotaatiot. Amatöörien kokeellisuus, jossa kierretään oma taitamattomuus tekemällä jotain sangen eksentristä, harvemmin tuottaa ansioituneita tuloksia, mutta määrätietoinen, sanotaan sitten ilmaisunsa kehittäminen, ja titoinen uudistaminen ja kokeileminen ( mikä on osaltaan leikkiä, joka motivoi tekemsitä muutenkin, osaksi ehkä analyyttisempää oman mediansa tutkimista).

Minulla nyt vaan sattuu olemaan vahvasti se ajatus, ettei sarjakuvan tulevaisuuden tarvitsis olla aku ankkaa vaan sarjakuvalla ilmaisumuotona olisi paljon käyttämätöntä potentiaalia ( tästä olen jauhanut kyllä kvaakissa muaallakin). Moniin sarjakuviin kokeellinen ote on luultavsti sopimaton, mutta ainahan tekijä voi yrittää jotain uutta kerronnallista tai kuvallista ratkaisua, ettei jää toistamaan vaan sitä minkä on jo monia kertoja tehnyt.

Minun tarkoittamassani mielessä Hagelberg on hyvin vahvasti kokeellista ( vaikka onkin nyttemmin aika manerisoitunut), samoin Turunen ja Nissen. Omassa perinnevetoisuudessaankin myös David Ware, lisäksi mm. David Mack, McKean. Siis minusta kokeellinen ja konventiot haastava asenne tuottaa aikamme parasta sarjakuvaa.

Joten ihan samoin kuin kysyt missä on se suomalainen kokeellinen sarjakuva, voi kysyä missä on se suomalainen konventionaalinen sarjakuva mennävuosilta... Suomalaisessa sarjakuvassa on ollut se ongelma että vain rajallinen määrä tekijöitä on jaksanut nähdä sen vaivan kehittää taitojaan sille tasolle että niitä sietää lukea, ainakaan laajempi kansanosa. Sitä vaivannäköä ja kokeilunhalua määrätietoisessakin ja itseä kehittävässä mielessä minä peräänkuulutan.

JJ Naas

• Toikkarointia lammashaassa
  • Jäsen
« Vastaus #17 : 30.05.2005 klo 10:31:19 »
Joten ihan samoin kuin kysyt missä on se suomalainen kokeellinen sarjakuva, voi kysyä missä on se suomalainen konventionaalinen sarjakuva mennävuosilta... Suomalaisessa sarjakuvassa on ollut se ongelma että vain rajallinen määrä tekijöitä on jaksanut nähdä sen vaivan kehittää taitojaan sille tasolle että niitä sietää lukea, ainakaan laajempi kansanosa. Sitä vaivannäköä ja kokeilunhalua määrätietoisessakin ja itseä kehittävässä mielessä minä peräänkuulutan.

Hyvä pointti. Suomessa vaihtoehtosarjakuvalle ei ole vastassa kovin paljon sellaista sarjakuvaa, jonka suhteen olla vaihtoehtoista.
« Viimeksi muokattu: 30.05.2005 klo 10:34:03 kirjoittanut JJ Naas »

tertsi

• Vieras
« Vastaus #18 : 30.05.2005 klo 11:19:14 »
Hyvä pointti. Suomessa vaihtoehtosarjakuvalle ei ole vastassa kovin paljon sellaista sarjakuvaa, jonka suhteen olla vaihtoehtoista.

Tätä mieltä olen ollut jo vuosikymmeniä.

roju

• sarjispelle
  • Jäsen
« Vastaus #19 : 30.05.2005 klo 13:38:00 »
Tätä mieltä olen ollut jo vuosikymmeniä.

Ei ole markkinoita. Katso kielipohjaa ja väkimäärää. Lehtisarjakuva kuten V&W on ainoa tapa menestyä, paitsi jos sarjakuvaan saadaan joku oma salovaaragrünstein tms. näkemyksellinen rikas perijä, joka on valmis heittämän rahojaan kankkulan kaivoon ainakin muutaman vuoden ilman varmuutta lopputuloksesta.

MUTTA minusta tämä on voitto. Alaa pääkallonpaikalla opiskelleena olen sitä mieltä että mainstream ei tee onnelliseksi, sitäpaitsi sitä voi aina tuoda. Suomessa on erinomaiset lähtökohdat tehdä omaperäistä, laadukasta sarjakuvaa, koska

a) sitä tehdään täällä rakkaudesta, ei rahasta
b) täällä on rikkaat vaikutteet (sekä strippejä että albumeja että lehtiä)
c) valtio tukee

Ei sarjakuva ole ainoa ala, jolla Suomessa kannattaa suunnata suoraan kv-markkinoille. Meitä nyt on vaan 5 miljoonaa.

Sen sijaan koulutusta voisi olla lisää, mihin tuo Veltin viittauskin mielestäni menee. Minäkin olisin jo maisteri jos voisin jossain omaa alaani opiskella. Sellaista en viitsi, mikä vie minua poispäin omasta päämäärästäni. Esim. TaiKin graafisella en saisi opetusta käsikirjoituksessa enkä tod.näk. mielipiteenvaihtoa oman alani ihmisiltä. Turhaa hommaa siis, minun näkökulmastani.

Muista poika, että tämän päivän kapinallinen on huomispäivän pieru.

totuuden torvi

• Vieras
« Vastaus #20 : 02.06.2005 klo 10:26:52 »
Kerro, oi kaikkitietävä, kuka on tienannut mainituilla kansainvälisillä markkinoilla hyvät rahat? Samanlaiset ongelmat siellä on vastassa kuin Suomessakin. Luulen ma.

roju

• sarjispelle
  • Jäsen
« Vastaus #21 : 02.06.2005 klo 11:36:32 »
Kerro, oi kaikkitietävä, kuka on tienannut mainituilla kansainvälisillä markkinoilla hyvät rahat? Samanlaiset ongelmat siellä on vastassa kuin Suomessakin. Luulen ma.

Ei kukaan... vielä. Mutta puhutaan asiasta vuoden päästä uudestaan.

Suomi tukee taiteilijoitaan apurahoilla. Näkyvyys ulkomailla on tässä plussaa myös. Toimeen tuntuu tulevan useampikin. Samaan tapaan kuin muut taiteilijat: välillä apurahoilla, välillä ilman, kustannuspalkkioilla (ulkomailla enemmän kuin 1000 euroa albumista nyt kuitenkin!), lisäksi satunnaisesti opetuskeikoilla, kuvituksilla jne.

Mutta kannattaako yrittää viedä sellaista mitä jo on? Kyllä julkaistuksi tulleilla on kaikilla ollut vahva omaperäinen tyyli. 

Lisäys: palatakseni Veltin toteamukseen siitä, että harvat jaksavat kehittää taitojaan "luettavalle" (ja myyvälle) tasolle, tuosta olen enemmän kuin samaa mieltä. Suomessa lyö itsensä läpi tiettyyn rajaan saakka suht helposti. Pärjää Kemin kisoissa. Saa juttujaan alan lehtiin ja julkaisee sen yhden albumin joka arvostellaan Sarjainfossa, Hesarissa ja oman maakunnan lehdessä. Minne sitten? Myyntiä ei tule, vaikka saisi kuinka loistavat arvostelut, kustantaja maksaa albumista sen kertamaksun ja apuraha tulee jos on tullakseen. Loput kolme tyyppiä' ostaa albun Kirjatorilta. Sparrausta (esim. koulutus, kustannustoimittaja, jatkuvalla syötöllä työtä tarjoava sarjakuvalehti tms.) tai työmahdollisuuksia ei ole sen enempää ja moni ei haasteiden tai ties minkä puutteessa ikinä saavuta koko potentiaaliaan. Juuri se "todellisuus" unohtuu, ja ne oikeat lukijat. Kv-markkinat tuo lisää työmahdollisuuksia, kiritystä, eri perspektiivin vaan hommaan.

Kaikki tämä pätee sekä ns. vaihtoehtoiseen että ns. mainstreamsarjakuvaan. Suomessa ero koulukuntien välillä syntyy lähinnä siitä, mistä koulukunnasta tekijä on vaikutteensa imenyt eikä oman maan todellisesta markkinatilanteesta. Eli haluaako isona Marvelille, Kodanshalle, Disneylle vai Assoille töihin.

Mutta niin tai näin, rikkaaksi sarjakuvalla ei pääse. Ainoa miljonääri lienee Frank Miller, joka sai rahansa elokuvaoikeuksien myymisestä. ;)
« Viimeksi muokattu: 02.06.2005 klo 11:52:27 kirjoittanut roju »

pertti jarla

• Jäsen
« Vastaus #22 : 02.06.2005 klo 12:42:36 »
Miust on just hienoa, että joku Petri Hiltunen värittää skeneä tekemällä täyttä mainstreamia...laittaa itsensä tavallaan ihan eri tavalla rohkeasti alttiiksi. Onkohan se scifisarjis tullut siltä jo? Tässä vaan kyselen enkä jaksa kattoa netistä.
Myötätunto ja huumori pois vakavasta asiasta!
-Huolestunut äiti

Rami Rautkorpi

• Has been
  • Jäsen
« Vastaus #23 : 02.06.2005 klo 14:06:27 »
Keskustelu rikkaista sarjakuvantekijöistä siirtyi ketjuun Sarjakuvamiljonäärit. Tässä ketjussa voitaneen tyytyä siihen, että sarjakuvantekijästäkin voi tulla miljonääri sarjakuvien kautta, vaikka ei välttämättä suoranaisesti sarjakuvien myynnillä.
"Vaikka onhan joukossa Anssi Rauhalaa ja Rami Rautkorpea, jotka ovat paremmasta päästä verrattuina tekijöihin, joiden taso olisi jokin aika sitten supistunut omakustanteisiin ja sarjakuvaseurojen julkaisuihin." -- Kari T. Leppänen (https://tinyurl.com/ycbb3cw2)

roju

• sarjispelle
  • Jäsen
« Vastaus #24 : 02.06.2005 klo 14:42:20 »
Miust on just hienoa, että joku Petri Hiltunen värittää skeneä tekemällä täyttä mainstreamia...laittaa itsensä tavallaan ihan eri tavalla rohkeasti alttiiksi. Onkohan se scifisarjis tullut siltä jo? Tässä vaan kyselen enkä jaksa kattoa netistä.

On se mustakin hienoa, mutta siihen oon vähän kyllästynyt kun heput tahkoo mainstreamia ja kitisee sitten ettei ketään kiinnosta, s*nan kakkataidesarjakuvaa vaan julkastaan ja palkitaan ulkomaita myöten... (Petri ei toki näihin kitisijöihin kuulu!!! Muutenkin mahtava mies kaikin puolin.) Eikös se mainstream just oo valmista kun se on painettuna lehdessä ja hyvää kun sillä on max. paljon lukijoita? Ja jos ei onnaa, niin siit vaan rohkeesti johtopäätöksiä vetämään.

roju

• sarjispelle
  • Jäsen
« Vastaus #25 : 02.06.2005 klo 14:48:53 »
Ai niin joo, se piti vielä sanomani, että tässä tullaan justiinsa siihen sarjakuvan hankaluuteen että sarjakuva taipuu niin moneksi mutta historiansa vuoksi alan taideteoria on vielä aika lailla kirjoittamatta. Onhan nimittäin selvää, että sk:n sisältä löytyy runsaasti eri lajityyppejä ja käyttötarkoituksia -mutta MITÄ?- ja niiden arvottaminen ja paremmuusjärjestykseen laittaminen on yhtä tarkoituksetonta kuin verrata omenoita ja appelsiineja. Tai omenoita ja iskuporakonetta. Mutta KOVASTI jengi jaksaa juupas-eipästellä edelleen. Tai sit mä vaan luulen ja oon jääny 90-luvun juoksuhautoihin. No enkä luule; on se ilmassa keskusteluissa täälläkin välillä. Mutta onneksi kvaak ei ole oikea maailma.

Oikeassa maailmassa voi ympäröidä itsensä vain samanmielisten seuralla ;D

roju

• sarjispelle
  • Jäsen
« Vastaus #26 : 02.06.2005 klo 14:57:07 »
Ja palatakseni alkuperäiseen aiheeseen, luin vihdoin David B:n Epilepticin loppuun. En ollut saanut käsiini viimeistä osaa ranskankielellä, joten meni englanniksi koko Pantheonin tiiliskivi. Mestariteos.

Loppuvuodesta palkintosuma odotettavissa. Omat veikkaukseni:  sarjakuvapalkinnoista kaikki mahdolliset + jokunen kirjallisuuspalkinto (kuten Mausin ja Jimmy Corriganin tapauksissa). Ainakin Angoulemen parhaan albumin palkinnon luulisi olevan varma ellei mene politikoinniksi (Ranska!...) - eikun eipäs, Ranskassa L'Ascension du Haut-Mal on julkaistu osina! Kääk! Amerikan palkinnoista en tiedä että voiko niitä ulkomaalainen voittaakaan. Onko meillä tässä väliinputoaja?

David B. valittiin parhaaksi eurooppalaiseksi tekijäksi Comics Journalissa jo 1997 (vai 98) kun Ascensionia oli julkaistu vasta jotain kolme osaa.

Lisäksi pakkohankintana Robert Crumb Handbook. Hyvin tehty kirja, miehen työt tunsinkin tietty jo.

Rmäki

• Vieras
« Vastaus #27 : 02.06.2005 klo 15:48:51 »
Minäkin luin eilen pitkästä aikaa jenkkein vaihtoehtosarjakuvaa Comics Journalin kesäspesiaalista (no okei, oli siellä muutama kanadalainen, joku jaappanin poika ja joku kumma Matti Hagelberg kanssa - enkä oo vielä ihan kaikkia lukenut). Ei kyllä kolissut yhtään nämä, ainakaan näin lyhyinä annoksina. Aiemmat CJ:n isot erikoisnumerot on yleensä olleet hauskoja, mutta tämä oli kyllä ihan pyysti. Lisäksi siinä oli kauheesti juttua Vaughn Bodesta, jonka jutuista en myöskään ole ikinä tykännyt. Luen kumminkin tänään loppuun, jos siellä vaikka tulisi vastaan jotain oivallisempaa vielä, mutta kyllä meidän kotimaiset antologiat tän pesee yksi nolla, vaikka tässä on värejäkin ihan neljin kappalein.
Rmäki

roju

• sarjispelle
  • Jäsen
« Vastaus #28 : 02.06.2005 klo 15:53:30 »
Musta se lehti ei ole kyllä yhtään niin hyvä kuin voisi olla. Editointia! Tähän on tyytyminen. Onneksi ranskaksi on sentään Bang, 9eme Art ja silloin tällöin Beaux-artsin spessut.

pertti jarla

• Jäsen
« Vastaus #29 : 02.06.2005 klo 17:28:43 »
On se mustakin hienoa, mutta siihen oon vähän kyllästynyt kun heput tahkoo mainstreamia ja kitisee sitten ettei ketään kiinnosta, s*nan kakkataidesarjakuvaa vaan julkastaan ja palkitaan ulkomaita myöten..

90% kaikesta on paskaa. Eiköhän sen juttunsa saa julki jos se kuuluu siihen loppuun kymmeneen prossaan? Tai ehkä se oikea suhde onkin 97/3 tai jotain.
Myötätunto ja huumori pois vakavasta asiasta!
-Huolestunut äiti