Se, miksi hän on saanut kirjoittaa lähes kaikki Marvelin cross-overit viime vuosina on minulle mysteeri.
Syy on juuri mainitsemasi Civil Warin kaltaiset eventit ja Millarin kaltaiset kirjoittajat. Civil War on toki hyvä tarina, mutta ongelma siinä on, että sen jälkiä siivotaan vieläkin Marvelilla. Muutokset eivät ole pahasta, mutta jotta saadaan uusia kirjoittajia houkuteltua, niiden tulee olla kohtuullisia ja hillittyjä.
Oletko lukenut Hämistä ennen ja jälkeen Sisällissodan? Siis ennen OMD/BND:tä? Muutoksia oli niin paljon, että Hämiksestä ei ollut enää mitään kerrottavaa jäljellä. Back in Blackin kaltaisella tarinoinnilla ei olisi pärjätty mahdottomiin asti.
Tämä on syy miksi kyseinen kirjoittaja hoitaa kaikki vuoden eventit, paitsi tänä vuonna, jolloin jo kuukausia sitten tapahtunutta Siegen loppua lukuunottamatta ei Bendistä olla nähty kuin Kostajien kirjoittamis yms. hommissa.
Loppuvuosi vaikuttaa myös melko Bendis vapaalta, ja vuoden eventit, Shadowland ja Avengers: Children's crusade ovat vaikuttaneet lupaavalta. Kuten myös Bendisin kirjoittama Avengers Prime, Siege aftermath, joka mielestäni pesee itse heikkotasoisen Siegen. Itse DR tarinat olivat kuitenkin pääosin hyviä, lukuunottamatta DA:n soolotarinoita yms.
Bendisin suosio voidaan osin selittää sillä, että mies oli juuri se joka herätti niin Kostajat, kuin myös useimmat muut Marvelin hahmot ja sankarit takaisin eloon 2000-luvulle kaiken maailman Heroes Rebornien ja vastaavien jälkeen. Bendisin House of M voittaa helposti kaikenmaailman tasku-universumit ja keskiaikaiset universumit, joissa Kostajat olivat suomessakin nähdyissä tarinoissa käyneet ennen tuota.
Ilmiselvä syy Bendisin suosioon on myös se, että 7 vuoden Bendis kauden aikana on paha sanoa, ettei tykkää Bendisistä, koska se olisi periaatteessa sama kuin ei tykkäisi Marvelista. Eli vähän kuin kysyisi että pidätkö enemmän koiran ruuasta vai kissan ruuasta, ja perustelu "Kissani pitää kissan ruuasta." ei kelpaisi. On hankala vaatia perusteiden kanssa parempaa, jos ei varsinaisesti mitään valittamista ole.
Mark Millar nyt pelkästään Civil Warin ansiosta on parhaimpien listalla.
Marvelin puolella Millarin paras tarjonta on ekat Ultimate X-Menit, ekat The Ultimatesit, koko Ultimate Fantastic Four rupeama, Kick-Ass ja suht tuore Nemesis. DC:n puolella paras tarjonta taas on The Flash #130 - 141 ja Superman: Red Son. Eli aika Marvel voittoisa. Kuitenkin parasta Millarilta on ns. Millarverse sarjakuvat. Millarverse on siitä jännä universumi, että se ei kysy yhtiötä eikä jatkumoa lainkaan. Millarverse ulottuu niin Image-ajoista aina brittituotantoon. Tähän kuuluu mm. mainittu Kick-Ass, Chosen, Wanted ja Nemesis. Millar on parhaimmillaan silloin kun hänellä on vapaat kädet, joten jotta jatkumo yms. ei potki persuksille, suosin lukemaan Millarverse ja Elseworld tarinoita Millarilta.
Rautalankaesimerkkinä Ryhmä-X:n sivuilla jo vilisee niin runsaasti hahmoja, etteivät kaikki ole edes pidemmän linjan harrastajille tuttuja. Hahmojen toiminnan motiivit tulisivat olla selvillä, että juonikuvioissa olisi lukijalle jotain itua.
Korostin ongelman ytimen. Eli ongelma esiintyy vain suomenkielisissä lehdissä.
Jenkeissä tulee mutantti aiheisia julkaisuja lähes kymmenen kuukaudessa (ei, en lähde laskemaan julkaisujen tarkkaa määrää). Suomessa meille tarjotaan vain yhtä lehteä ja satunnaisia spesiaaleja. Jenkkiläinen lukija ymmärtää seurata jokaista mutanttilehteä, koska niissä tapahtuu kokoajan.
Sen sijaan suomessa noiden seuraaminen on täysin mahdotonta, ja sen vuoksi olen aina ollut sitä mieltä, että suomessa pitäisi julkaista joko useampaa mutanttiaiheista lehteä, julkaista pelkkiä kokoelmia vanhoista tarina kokonaisuuksista tai unohtaa koko juttu. Ryhmä-X:n tilalle olisi tarjolla paljon parempia Marvel lehtiä vakkariksi, aina Kostajista Daredeviliin.
Itse suosisin, että Mega palautettaisiin juuri tämän vuoksi. Voitaisiin julkaista niitä hyviä Ryhmä-X tarinoita, vaikka pistettäisiinkin itse mutanttien oma lehti jäähylle. Samalla saataisiin välillä ulos DC:n parhaimmistoa.