Äänestys

Kumpi on parempi Dc vai Marvel???

DC
15 (60%)
Marvel
10 (40%)

Äänestäjiä yhteensä: 22

Äänestys päättynyt: 11.06.2005 klo 23:50:10

Kirjoittaja Aihe: DC vai Marvel  (Luettu 20444 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Curtvile

• Ylläpitäjä
Vs: DC vai Marvel
« Vastaus #60 : 07.08.2010 klo 22:13:57 »
Otto Sinisaloa lainatakseni : Judge Dredd on moraalisesti ambivalentti.
Dreddin maailmankuva oli aikoinaan liian vakavan fasistinen suomen sarjakuvaseurallekin mutta se ei ole 2000ADn vika.
Mutta josko siitä huolimatta että DC on julkaissut Lainvalvojan seikkailuja ameriikan yhdysvalloissa palattaisiin aiheeseen DC vai Marvel.

hdc

• Architectus urbis caelestis
  • Jäsen
« Vastaus #61 : 07.08.2010 klo 22:21:43 »
Noh, mainitsin mm. tuon 2000AD-yhteistyön yhdeksi vaikuttavaksi tekijäksi siinä että nykyään vaaka kallistuu DC:n puolelle (vaikka olen ollut käsittävinäni että se yhteys on taas katkennut).

bats

• Jäsen
« Vastaus #62 : 07.08.2010 klo 23:14:48 »
En tiedä sopiiko tää tänne niin hyvin, mutta..

Luen tässä Brian Michael Bendisin kynäilemää Siegeä Marvelilta. Täytyy sanoa että jätkä on täysi käsi käsikirjoittamisessa. Olen lukenut häneltä ihan tarpeeksi sarjakuvia sanoakseni tämän. Se, miksi hän on saanut kirjoittaa lähes kaikki Marvelin cross-overit viime vuosina on minulle mysteeri. Siinä on liian monta premissiä mennyt plörinäksi yhden täysurpon takia.

Mark Millarin Civil War on Secret Invasioniin ja Siegeen verrattuna aivan eri tasolla ja mihin tahansa verrattuna hyvä sarjakuva. Nämä Bendisin sarjakuvat ovat pelkkää kuraa, ne on kaikki kirjoitettu samalla kaavalla. Taistelutkin ovat vain splash-pagea ja patsastelua toisensa perään. Ja koko ajan kaikkialla räjähtää ja pamahtaa, toiminta on pelkkää puuroa.

Tästä jos vähän laajentaa, niin mitkä ovat teidän inhokkikäsikirjoittajanne tai piirtäjänne Marvelilta tai DC:ltä? No niin, aasinsilta, nyt tämä ainakin sopii tähän ketjuun! :laugh:
"He ovat yhdistelleet eri lajeja ja luoneet hengittävää, sosiaalista norsun paskaa, jonka geeneistä on hyötyä ihan käytännössä."

- Jari Tapani Peltonen

Curtvile

• Ylläpitäjä
« Vastaus #63 : 07.08.2010 klo 23:25:39 »
Luen tässä Brian Michael Bendisin kynäilemää Siegeä Marvelilta. Täytyy sanoa että jätkä on täysi käsi käsikirjoittamisessa. Olen lukenut häneltä ihan tarpeeksi sarjakuvia sanoakseni tämän. Se, miksi hän on saanut kirjoittaa lähes kaikki Marvelin cross-overit viime vuosina on minulle mysteeri. Siinä on liian monta premissiä mennyt plörinäksi yhden täysurpon takia.

no kyseinen kirjoittaja on itselleni Ed Brubakerin, Garth Ennisin, Jason Aaronin, Greg Ruckan ja kourallisen muita ohella syy lukea Marvelin lehtiä.
Koska silloin tarinassa ja henkilöissä jotain syvyyttäkin/mieltä.
yhdysvaltain sarjakuvakenttä on hyvin voimakkaasti kirjoittajavetoista, käsikirjoittaja on tärkeämpi kuin kuvittaja.

bats

• Jäsen
« Vastaus #64 : 07.08.2010 klo 23:35:52 »
Olen lukenut niin kauhean vähän kuitenkin sarjakuvia, että paha sanoa parhaita käsikirjoittajia. Mark Millar nyt pelkästään Civil Warin ansiosta on parhaimpien listalla. Luin ensimmäisen Scalpedin Jason Aaronilta ja se oli ihan hyvää kerrontaa ja hyvin realistista. Itse en pitänyt näin raa'asta ja väkivaltaisesta menosta mutta ei sitä sarjakuvaa muutenkaan olisi voinut toteuttaa. Vaikea tässä on mitään sanoa kun en ole edes lukenut noiden herrojen Marvel-tuotantoa.

Paha väitellä tuosta kun itse laitoit Bendisin parhaimpiin, mutta mun mielestä hän kirjoittaa jotenkin samalla sapluunalla. Oli tiimi mikä tahansa niin aina on se perus-hauska heebo joka heittää tylsää läppää, mikä kai on hänen käsityksensä "syvyydestä". Meno on liian letkeää ja suoraviivaista. Secret Invasionissa tai muussakaan ei vain ollut sitä kipinää joka olisi imenyt mukaansa. Koko ajan sai pistää itsensä lukemaan. Tuo Siegekin tuntuu vain turhalta ostokselta, ihan turhaan menin maksamaan kovakantisesta maltaita. Onhan se vähän kauheaa lytätä joku kirjoittaja, mutta minulle ei vain toimi.

Tuntuu että on tullut liian monta huonoa lukukokemusta Marvelilta. Pistää miettimään kustantajan albumien ostamisen mielekkyyttä ja ylipäätään supersankarien lukemisen mielekkyyttä. Toisaalta Infinite Crisis oli loistava, mutta vähän ikävä kun ei tiedä mitä ostaa, niin seuraava ostos voi hyvinkin olla mätämuna.
« Viimeksi muokattu: 07.08.2010 klo 23:39:05 kirjoittanut bats »
"He ovat yhdistelleet eri lajeja ja luoneet hengittävää, sosiaalista norsun paskaa, jonka geeneistä on hyötyä ihan käytännössä."

- Jari Tapani Peltonen

Curtvile

• Ylläpitäjä
« Vastaus #65 : 07.08.2010 klo 23:50:06 »
vastaat tavallaan itse kysymykseesi:
Tuntuu että on tullut liian monta huonoa lukukokemusta Marvelilta. Pistää miettimään kustantajan albumien ostamisen mielekkyyttä ja ylipäätään supersankarien lukemisen mielekkyyttä. Toisaalta Infinite Crisis oli loistava, mutta vähän ikävä kun ei tiedä mitä ostaa, niin seuraava ostos voi hyvinkin olla mätämuna.

tämä on se olennainen asia.
Supersankarisarjakuvat eivät ole kaikki samasta puusta veistettyjä, eivät edes tietyn firman sisällä tasalaatuisia tai yhteneväisellä tyylillä tehtyjä.
Bendisin kostajat ovat kosmisia seikkailuja Bendisin daredevil kovaksikeitettyä rikosta ja näissä on sama käsikirjoittaja.
Kustantamo ei ole absoluuttinen laadun/laaduttomuuden tae.

Totta kyllä, kummallakin lafkalla on "talon tapa" tietty tyyli kirjoittaa ja myös kuvallisessa asussa on nyansseja. molemmat toki kopioivat toisiltaan, ajoittain täysin järjettömästi konsepteja(kuten juuri kriisit, crossoverit jne) ja molemmilla on ison kustantamon heikkoudetkin: hahmoilla varsinkin merkittävämmillä on omat esiliinansa jotka vahtivat ettei kukaan pääse käsittelemään kruununjalokiviä miten sattuu.
jotain mikä on osaltaan vahingollistakin luovassa työssä.

DC ja Marvel ovat luoneet tietynlaiset brändit(kauhea sana) odotukset joita pyritään täyttämään, mutta itse suosittelisin kaikille kuorimaan kermat päältä molempien tuotannoista oman maun mukaan.

Doctor Phantomizer

• Kesyttämätön outolintu
  • Jäsen
  • Bite from the dust til the dawn
« Vastaus #66 : 08.08.2010 klo 15:39:15 »
Se, miksi hän on saanut kirjoittaa lähes kaikki Marvelin cross-overit viime vuosina on minulle mysteeri.

Syy on juuri mainitsemasi Civil Warin kaltaiset eventit ja Millarin kaltaiset kirjoittajat. Civil War on toki hyvä tarina, mutta ongelma siinä on, että sen jälkiä siivotaan vieläkin Marvelilla. Muutokset eivät ole pahasta, mutta jotta saadaan uusia kirjoittajia houkuteltua, niiden tulee olla kohtuullisia ja hillittyjä.

Oletko lukenut Hämistä ennen ja jälkeen Sisällissodan? Siis ennen OMD/BND:tä? Muutoksia oli niin paljon, että Hämiksestä ei ollut enää mitään kerrottavaa jäljellä. Back in Blackin kaltaisella tarinoinnilla ei olisi pärjätty mahdottomiin asti.

Tämä on syy miksi kyseinen kirjoittaja hoitaa kaikki vuoden eventit, paitsi tänä vuonna, jolloin jo kuukausia sitten tapahtunutta Siegen loppua lukuunottamatta ei Bendistä olla nähty kuin Kostajien kirjoittamis yms. hommissa.

Loppuvuosi vaikuttaa myös melko Bendis vapaalta, ja vuoden eventit, Shadowland ja Avengers: Children's crusade ovat vaikuttaneet lupaavalta. Kuten myös Bendisin kirjoittama Avengers Prime, Siege aftermath, joka mielestäni pesee itse heikkotasoisen Siegen. Itse DR tarinat olivat kuitenkin pääosin hyviä, lukuunottamatta DA:n soolotarinoita yms.

Bendisin suosio voidaan osin selittää sillä, että mies oli juuri se joka herätti niin Kostajat, kuin myös useimmat muut Marvelin hahmot ja sankarit takaisin eloon 2000-luvulle kaiken maailman Heroes Rebornien ja vastaavien jälkeen. Bendisin House of M voittaa helposti kaikenmaailman tasku-universumit ja keskiaikaiset universumit, joissa Kostajat olivat suomessakin nähdyissä tarinoissa käyneet ennen tuota.

Ilmiselvä syy Bendisin suosioon on myös se, että 7 vuoden Bendis kauden aikana on paha sanoa, ettei tykkää Bendisistä, koska se olisi periaatteessa sama kuin ei tykkäisi Marvelista. Eli vähän kuin kysyisi että pidätkö enemmän koiran ruuasta vai kissan ruuasta, ja perustelu "Kissani pitää kissan ruuasta." ei kelpaisi. On hankala vaatia perusteiden kanssa parempaa, jos ei varsinaisesti mitään valittamista ole.

Mark Millar nyt pelkästään Civil Warin ansiosta on parhaimpien listalla.

Marvelin puolella Millarin paras tarjonta on ekat Ultimate X-Menit, ekat The Ultimatesit, koko Ultimate Fantastic Four rupeama, Kick-Ass ja suht tuore Nemesis. DC:n puolella paras tarjonta taas on The Flash #130 - 141 ja Superman: Red Son. Eli aika Marvel voittoisa. Kuitenkin parasta Millarilta on ns. Millarverse sarjakuvat. Millarverse on siitä jännä universumi, että se ei kysy yhtiötä eikä jatkumoa lainkaan. Millarverse ulottuu niin Image-ajoista aina brittituotantoon. Tähän kuuluu mm. mainittu Kick-Ass, Chosen, Wanted ja Nemesis. Millar on parhaimmillaan silloin kun hänellä on vapaat kädet, joten jotta jatkumo yms. ei potki persuksille, suosin lukemaan Millarverse ja Elseworld tarinoita Millarilta.

Rautalankaesimerkkinä Ryhmä-X:n sivuilla jo vilisee niin runsaasti hahmoja, etteivät kaikki ole edes pidemmän linjan harrastajille tuttuja. Hahmojen toiminnan motiivit tulisivat olla selvillä, että juonikuvioissa olisi lukijalle jotain itua.

Korostin ongelman ytimen. Eli ongelma esiintyy vain suomenkielisissä lehdissä.
Jenkeissä tulee mutantti aiheisia julkaisuja lähes kymmenen kuukaudessa (ei, en lähde laskemaan julkaisujen tarkkaa määrää). Suomessa meille tarjotaan vain yhtä lehteä ja satunnaisia spesiaaleja. Jenkkiläinen lukija ymmärtää seurata jokaista mutanttilehteä, koska niissä tapahtuu kokoajan.

Sen sijaan suomessa noiden seuraaminen on täysin mahdotonta, ja sen vuoksi olen aina ollut sitä mieltä, että suomessa pitäisi julkaista joko useampaa mutanttiaiheista lehteä, julkaista pelkkiä kokoelmia vanhoista tarina kokonaisuuksista tai unohtaa koko juttu. Ryhmä-X:n tilalle olisi tarjolla paljon parempia Marvel lehtiä vakkariksi, aina Kostajista Daredeviliin.

Itse suosisin, että Mega palautettaisiin juuri tämän vuoksi. Voitaisiin julkaista niitä hyviä Ryhmä-X tarinoita, vaikka pistettäisiinkin itse mutanttien oma lehti jäähylle. Samalla saataisiin välillä ulos DC:n parhaimmistoa.
"Ollie, the only people who have to worry about Big Brother are the people who are doing something wrong."-Green Lantern, Hal Jordan.

Jarkko Sikiö

• Valvoja
« Vastaus #67 : 08.08.2010 klo 16:20:54 »
Jenkkiläinen lukija ymmärtää seurata jokaista mutanttilehteä, koska niissä tapahtuu kokoajan.

Kustantajallehan sopii, että lukijat kiltisti ostavat kaiken, mitä vain julkaistaan. Vain intomielisimmät harrastajista jaksavat seurata, saati ostaa puoliakaan siitä mitä tarjotaan.

Keskivertolukijalle sopisi, että supersankarointi olisi hetken hupia, jonka voisi poimia hetken mielijohteesta. Tämä on näiden Marvel-/DC-toikkarointien ydinongelma.

Toinen on tarinoiden pullamössömäinen rakenne. Viime aikojen megatapahtumista vain Marvelin Dark Reign kiinnosti minua edes lähtökohtaisesti, mutta kun se kiinnostus riittää kolmanteen lehteen ja tapahtuman koko on kymmeniä (vai satoja?) toisiinsa enemmän ja vähemmän liittyviä julkaisuja, niin antaa olla.

Lopuksi kyseessä on vain siitä, kuka vetää ketäkin missäkin numerossa turpaan ja sitten tulee seuraava megatapahtuma. Ei yksinkertaisesti kiinnosta.

Curtvile

• Ylläpitäjä
« Vastaus #68 : 08.08.2010 klo 19:44:21 »

Keskivertolukijalle sopisi, että supersankarointi olisi hetken hupia, jonka voisi poimia hetken mielijohteesta. Tämä on näiden Marvel-/DC-toikkarointien ydinongelma.

Toinen on tarinoiden pullamössömäinen rakenne. Viime aikojen megatapahtumista vain Marvelin Dark Reign kiinnosti minua edes lähtökohtaisesti, mutta kun se kiinnostus riittää kolmanteen lehteen ja tapahtuman koko on kymmeniä (vai satoja?) toisiinsa enemmän ja vähemmän liittyviä julkaisuja, niin antaa olla.

Jiksi siteeraan sinua toisesta ketjusta:
Samoin minulta jäisivät sarjakuvat ostamatta ja lukematta, ellei niitä julkaistaisi suomeksi. Olen aikoja sitten tehnyt tiukan rajauksen olla käyttämättä rahaa englanninkielisiin julkaisuihin ja supersankareiden kohdalla pitäydyn siinä edelleen. Kun mangaa on suhteellisen hyvin ollut viime vuodet saatavilla lehtihyllyillä, olen ensisijaisesti senkin osalta suomenkielisten julkaisujen varassa.

Mikäli tämä pitää paikkansa täten olet jotakuinkin puhtaasti kvaakin ja wikipedian referaattien varassa ja erittäin rankasti kärjistäen se on sama kuin arvostelisi  Victor Hugon Kurjia lukematta sitä siitä ettei siinä ennakkotietojen mukaan ole Quasimodoa saati Disneyn scorea.

Arviosi siitä mitä kieltämättä valtaosa supersankaraisarjakuvista on (=nyrkkitappelu) pitää paikkansa mutta yhtä lailla voi silloin minkä tahansa genren dekonstroida negatiivisin konnotaatioin tyyliin "taidesarjakuva on aina huonosti piirrettyä ja masturbaatio ja vaikea äitisuhde ovat keskiössä".
faktahan sekin silloin on mutta niin laput silmillä kulkeva että särähtää omaan korvaani.
tätä en jaksa uskoa että missään määrin tarkoitit.

Molemmilta kustantamoilta löytyy niin hyvin kirjoitettua materiaalia että isomman kokonaisuuden ymmärtää lukematta 472 eri lehteä.

Jarkko Sikiö

• Valvoja
« Vastaus #69 : 08.08.2010 klo 19:57:51 »
Jiksi siteeraan sinua toisesta ketjusta:

Lainaan toki kaiken, mikä vain on saatavilla. Tietysti se on vain se raapaisu kaikesta julkaistavasta, mutta kuka täällä Pohjolan perukoilla ostaisikaan muuta kuin sitä parhaaksi arvioitua materiaalia.

Supersankareiden seikkailuista saan näppeihini lähinnä ne kehuttujen kirjoittajien kokoelmaopukset. Tuskin sillä loppuosalla olisi merkitystäkään, tokkopa peruslehdet ovat muuta kuin vaikkapa Hämiksen lehti: Hämis tappelee, voivottelee kuinka elämä on vaikeaa ja tappelee jälleen.

Käytännössä kuitenkin lukemastani materiaalista valtaosa on muuta kuin supersankareita, kuten tarkkana miehenä huomasit tuosta siteeraamastasi kohdasta. Tosin niiden osalta jo kirjastojen kautta saa ihan mukavasti luettavaa.

Curtvile

• Ylläpitäjä
« Vastaus #70 : 08.08.2010 klo 20:10:39 »
totta sekin mutta tärkeää kulttuurityötä tekevillä kirjastoillakin on määrärahat ja kysymykseen Marvel vs DC vastatessa juuri suomennosten määrä vaikuttaa ja silloin myös mitä valitaan suomennettavaksi.

Enin osa DCn hahmoista on ventovieraita suomalaisille, minä ostelin salaman omaa lehteä lähikaupasta...70-luvulla ja Lepakkomiestä ja niin pois päin, mutta nykyisin?
muutama erikoisjulkaisu vuodessa ja nekin sitä pahinta rapaa (Millerin ja Gaimanin "hengentuotteet") vastaan kaksi marvel-lehteä joihin toimittajat koettavat valita yhteispainatushornan keskeltä ne tarinat joissa pysyisi kärryillä.

ymmärrän näkemyksesi, mutta kustannustoiminnassa ei valita sitä mikä on parasta, vaan myyvintä.
tämä ei ole vain supersankarien ongelma vaan fumettin, BDn ja mangan, muutama upea helmi ja loput kamalaa ryönää (mutta ryönää joka myy).
kustannustoiminta on kulttuurityötä mutta sen ydin on kaupallinen kapitalismi.

Ja yhäkin mainitsen että vaikka keskustelu onkin niiden kahden ison välinen valinta niin niin Image ja Dark horse ovat nykyään aivan eri kustantamot kuin mitä 90-luvun alkua muistelevat luulevat.
Se ettei tämä näy herkästi johtuu yllä mainituista syistä
« Viimeksi muokattu: 08.08.2010 klo 22:23:53 kirjoittanut Curtvile »

hdc

• Jäsen
« Vastaus #71 : 08.08.2010 klo 23:07:33 »
Ja yhäkin mainitsen että vaikka keskustelu onkin niiden kahden ison välinen valinta niin niin Image ja Dark horse ovat nykyään aivan eri kustantamot kuin mitä 90-luvun alkua muistelevat luulevat.

...ja toisaalta koska Dark Horsella tai nyky-Imagella ei ole kauhean selvää yhtenäisyyttä niin niistä on hankalampi puhua tuollaisella DC vs Marvel -tasolla vaan enemmän yksittäisinä teoksina. Mutta joo, nykyään Imagella taitaa olla paras kiinnostava/roska-suhde.

Ja suomentamismäärät vaikuttavat tosiaan, DCU:lta kai perus-Batmanit ovat tulleet ja Teräsmiestä kohtuudella mutta käytännössä kaikki muut ovat olleet täysin satunnaisesti edustettuina...tulipa mieleen että onko vaikkapa Ihmenaiselta julkaistu yhtään tarinaa...ja taitavat olla harvassa myös Salaman, Vihreän nuolen, Teinititaanien jne seikkailut.
No, luulen että olisin ehkä nuorempana siltikin ollut viehättyneempi Marvelin jutuista, ja aikanaan sitten siirtynyt enemmän DC:n puolelle, niinkuin nytkin.

Curtvile

• Ylläpitäjä
« Vastaus #72 : 08.08.2010 klo 23:39:18 »
Olen tässä koittanut lukea varhaisia Imagen sarjoja, että olisiko joku hyvä päässyt aikoinaan huomioimatta. Ei tunnu olevan. Kaikkihan ne ovat hirveää kuonaa, paitsi Savage Dragon.

totta, Varhaisia.
Ongelma onkin etteivät ihmiset tajua että tilanne on muuttunut viimeisen kymmenen vuoden aikana.
Sittemmin virheistä on jopa opittu ja Savage Dragon porskuttaa yhä.

Marvel ja DC ovat toki reagoineet myös tässäkin ketjussa mainittuihin kohtiin. DC on panostanut kirjoitajiinsa ja tuohon" pitkä ja vaikeasti seurattava jatkumo" ongelmaan liittyen:se  sai Marvelin pistämään pystyyn Ultimate-linjan ja Marvel familyn jonka idea on juuri Jiksin peräänkuuluttama koko perheelle sopiva hetken hupi, joka ei vaadi keskiasteen tutkintoa sarjakuvauniversumin sisäisissä mytologia/ihmissuhde kommervenkeissa.

Tai kuten eräs sarjakuvallisesti arvostamani henkilö asian osuvasti ilmaisi: "se on semmoinen Kenguru-juttu"
« Viimeksi muokattu: 08.08.2010 klo 23:49:16 kirjoittanut Curtvile »

hdc

• Jäsen
« Vastaus #73 : 09.08.2010 klo 09:43:41 »
Olen tässä koittanut lukea varhaisia Imagen sarjoja, että olisiko joku hyvä päässyt aikoinaan huomioimatta. Ei tunnu olevan. Kaikkihan ne ovat hirveää kuonaa, paitsi Savage Dragon.

Sam Kiethin Maxx oli hyvä kaikessa hämäryydessään, noista varhais-Imagen sarjoista se jossa lähdettiin oikeasti ihan omille poluille.

Lurker

• Valvoja
« Vastaus #74 : 09.08.2010 klo 12:42:22 »
Mielenkiintoista nähdä, vaikuttaako elokuvien sankarikirjon "räjähtäminen käsiin" myös sarjakuvatarjontaan.

Batman ja Hämähäkkimies ovat ainakin niminä tuttuja yleisimminkin. Mutta kiinnostavatko vihreätlyhdyt ja kostajakatraat katsojia? Niillähän ei ole lainkaan valmista mediatunnettavuutta meillä ja maailmalla, ainakaan USA:n ulkopuolella.

Iron Man mursi tämän muurin. Onnistuvatko muut?

DC vai Marvel -taistelu käydään ihan tosissaan ehkä enemmän valkokankailla kuin sarjakuvalehdissä...

Toki sarjakuvaelokuvia tehdään, onneksi, myös muiden kustantamoiden hahmoista ja tarinoista.