Tuossa on perää, sillä Batman on nähty todella monissa inkarnaatioissa kautta hahmon historian. Valtavasta vaihtelusta huolimatta Batman on ollut aina suosittu, jokaisessa inkarnaatiossaan. 40-luvun alkuperäisistä sarjakuvista ja 60-luvun TV-sarjasta läpi kaikkien erilaisten Batmanien The Dark Knightiin. Kyllä hahmossa on jotain erikoislaatuista. Ja mitä se sitten on, se tuskin selviää, mutta saahan sitä ihminen spekuloida.
Minä sanoisin että tämä johtuu siitä, että Batman ei ole vain nörtti jota puree radioaktiivinen hämähäkki, Batman ei ole vain ulkoavaruudesta tullut tylsimys joka sattuu omaamaan maailmankaikkeuden mahtavimmat voimat. Batman on tietyllä tavalla kuin kuka tahansa meistä, vietynä äärimmäiseen tilanteeseen, Batmanin kohdalla tämä on hänen vanhempiensa kuolema. Batman on mies, joka teki vihastaan voimavaran ja pääsi omalla työllään asemaan, jossa hän voi, ainakin omasta mielestään, saada maailmaan oikeutta ja vähintään kostaa kokemansa vääryyden. Ja molemmat ovat asioita joita me haluaisimme tehdä vastaavassa tilanteessa, ja haluamme tehdä joka tapauksessa elämässämme.
Minun mielestäni Batman vetoaa jokaiseen meistä, koska me kaikki koemme elämässä vääryyttä jonka haluamme oikaista ja kostaa. Batman on tämän halun äärimmäinen ilmentymä, samaan aikaan symboli ja raastavan realistinen ihmisraunio. Bruce Wayne on Batman-tarinoissa vain tyhjä kuori, mies, jonka viha on kaivertanut tyhjäksi. Batman on se puoli hänessä, joka todella elää, se puoli jonka takia hän haluaa elää. Tämä on yksi tulkinta Batmanista, läpeensä synkkä, psykologinen tulkinta. Itse pidän eniten tästä tulkinnasta.
En itse ymmärrä mitä viehättävää on Batmanissa hyppimässä iloisissa väreissä ja huutamassa hassuja iskulauseita. Se ei kuitenkaan tee tästä eikä muista lukemattomista tulkinnoista sen vähäpätöisempiä. Itse vain näen, että Batmaniä määrittää loppujen lopuksi vain muutama asia, jotka jo mainitsinkin, ja mielestäni paras tapa esittää nämä synkät piirteet on aihettaan vastaava, synkkä kerronta.
Ehkä juuri se, että Batman on loppujen lopuksi vain symboli, vihan, koston ja oikeudenmukaisuuden tavoittelun ilmentymä, on syy Batmanin suosioon ja siihen, että näiden peruspalikoiden päälle voidaan rakentaa melkein mitä tahansa. Loppujen lopuksi Batman eli Bruce Wayne ei ole hahmona syvä, sillä hänellä ei ole persoonallisuutta. Paradoksaalisesti vain juuri tämä persoonan puute antaa hahmolle syvyyden, pimeänä ammottavan kuilun.