No niin, mutta jos minä toisintaisin tämän dalmatiankoiran kanssa, alkuteos olisi varmaan silloinkin helposti tunnistettavissa.
..... Blacksad-tiimille annan kyllä sellaisia pyyhkeitä, että hahmojen eläimellisyys vaihtelee laidasta laitaan, itsetarkoituksellisen oloisesti, eikä palvele sarjaa. Jos Blacksad itse onkin vielä vähän Bogartin näköinen, Smirnov on (päästään) puhtaasti seefferi, jonka kuonolle on nostettu nenälasit, puhumattakaan liskomiehistä.
Niin no paitsi että pilkkaisit dalmatialaisia niin pahasti että koirain ystävänä suosittelisin kiertämään minut kaukaa siviilissä.
Tuosta voitaisiin jatkaa Blacksad-ketjussakin, mutta kun tässä on vauhtiin päästy...
Blacksadissa eläinten valinnoissahan on käytetty oivasti, Ankardon tavoin kulttuurisia stereotypioita.
Schäferit nyt vaan ovat ennenmuuta
poliisikoiria, gorilla vaan on väkivahvan voiman symboli muuallakin kuin Tarzaneissa ja kissat vaan...
okei kenen mielestä Ankardon Rasputin on vahingossa kissa?
Ei se ole.
Niin Ankardo, Blacksad kuin Talbotin hieno Grandville pelaavat eläinetsivägenren valttikortilla, useamman tason kerronnalla, luoden mielikuvia ja ennakkokäsityksiä jo lajistisilla valinnoilla.
Kotimaisen vastineen, Etsivätoimisto Lätän, käsittely ei ole ihan vielä samalla tasolla mutta samoja skeemoja siitäkin on nähtävissä.
Ja ei, ei naisten esineellistäminen ja miesten eläimellistäminen.
Vaan itse tarina