Huh huh... Siis nuo ovat AINAKIN taidetta. Aika kapea otos. Kaikki esimerkkisi edustavat valtavirtaa.
Mutta on mielenkiintoista, että löydät taidetta jokaiselta vastaantulevalta lehtikioskilta.
Niinpä. En halua guruilla. Taidetta on (mielestäni) se, jossa on taitavat tekijät, ja jonka lukeminen tuottaa edes pienen elämyksen. Toki vaikuttaisin varmasti hienommalta, älykkäämmältä ja ehdottomasti enemmän "taidetta" tuntevalta jos olisin pläjäyttänyt listaan jotain koillis-Bolivialaista puuhunkaiverrettua sambasarjakuvaa tai sokeiden latvialaisnaisten riipaisevia ja henkilökohtaisia ja alkuvoimaisesti taiteiltuja murhenäytelmiä, mutta minä nyt satun vain tyytymään siihen, että sarjakuva on HYVÄ.
Onko taide enemmän taidetta jos se on tuntematonta? Tai jos se ei ole suosittua. Onko joku teos korkeampaa kulttuuria jos se on tuntematon suurelle yleisölle? Jos joku väittää sellaista, niin se on mielestäni elitististä potaskaa, jolle ei viitsi edes nauraa. Listassa ei ollut kaikkia taiteena pitämiäni sarjakuvia, vaan sellaisia, jotka ovat melko tuttuja ihmisille.
Minä pidän taiteena juuri sitä, mikä minua miellyttää, niin elokuvissa, kuin sarjakuvissakin. Elokuvista vosini taiteeksi nimetä vaikka sellaiset teokset, kun Batman Returns, Kadonneiden lasten kaupunki, Brazil, Hana-Bi, Postman Blues, Hero, Infernal Affairs, Princess Mononoke, Henkien Kätkemä, Ashes of Time, Dolls, Hero never dies, PTU ja Bangkok Dangerous. Suuri osa edellämainituista on valtavirran elokuvia jossain päin maailmaa, mutta ei se mielestäni vähennä niiden arvoa.
Ja pahoittelen, että jälleen kerran ryhdyin hallusinoimaan elokuvista sarjakuvapalstalla.