Palataksemme Byrneen; onko mitä(-än) Byrne-tradeja jotka "pitää" hankkia?
Tästä oli keskustelukin joskus, mutta en nyt sitä löytänyt. Marvelhan on kunnostautunut viime aikoina ja on julkaissut jo neljä Fantastic Four Visionariesia Byrnen varsinaiselta juoksulta. Ainakin kolmosalbumi on kuulemma aika kelvotonta painojälkeä ja nää tarinathan on enimmäkseen nähty suomeksikin. DC taas on tehnyt kulttuuriteon ja julkaissut Teriksen reboottia alusta alkaen kolme kokoomaa (no, eka on tsiljoonannen kerran painettu Man of Steel minari). Niissä on siis sekä Byrnen osuudet että Wolfman/Ordwayn tekeleet. Nääkin on melkein kaikki nähty suomeksi.
Suomentamattomista kannattaa tutustua ainakin Superman & Batman: Generations -sarjoihin (kaksi kokoomaa), OMACiin (julkaistu neljänä mustavalkoisena albumina, ei siis varsinaisesti trade), Many deaths of Batmaniin (piirtäjänä Aparo, erinomaista Batmania), Earth Stealers (kuvittajana Curt Swan ja Jerry Ordway) on myös hyvä. Tietenkin myös JLA Tenth circle, mutta se edellyttää sitten myös Doom Patroliin tutustumista sen jälkeen. Ja varmaankin erittäin suositeltava on myös Byrnen Next men. Aloitat 2112 albumista ja sitten jatkat Next menin numerosta 0 eteenpäin. Kannattaa mielummin hankkia irtonumeroina, koska kokoomissa ei ole mukana MV-jatkosarjaa, joka juoksun loppupuolella sulautui pääsarjaan.
Edit: Unohtui vielä Batman&Kapteeni Amerikka albumi, mikä julkaistiin suomeksikin vuonna 1999 (kääntöpuolella Teräsmies&Hopeasurffari).
Sattui muuten eilen vastaan nuo Hidden Yearsit eBayssa joten huusin koko sarjan kympillä.. (pk:t tietysti tekee toisen kympin vielä lisää)
AAARGH. Näitä mä oon jo pitkään metsästelly ja aina niissä hinta on kivunnu jonnekin kahteen kymppiin (+posti). No, ei mulla nyt ois ollu varaakaan.