Kirjoittaja Aihe: X-Men: The Hidden years (ja vanhat X-menit)  (Luettu 6071 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

q-mies

• Jäsen
  • The cut runs deep
X-Men: The Hidden years (ja vanhat X-menit)
« : 21.04.2005 klo 13:47:03 »
Onko lukemiskokemuksia näistä "välivuosista"? Byrne-fanit ainakin tietää..? Sijoittuvat käsittääkseni ajallisesti X-men 66:n ja 94:n välille. Millaista jälkeä, tarinoiden ja kuvituksen puolesta? Kannattaako kerätä?
« Viimeksi muokattu: 21.04.2005 klo 22:06:10 kirjoittanut Veli Loponen »
t.Q

Veli Loponen

• Isoveli
  • Ylläpitäjä
  • <><
Re: X-Men: The Hidden years
« Vastaus #1 : 21.04.2005 klo 13:53:42 »
Ite olen lukenut vain kaksi numeroa plus X-men #94:ssä olleen esittelytarinan. Ihan hyvältä tuntuu. Tussaajana on Tom Palmer, joka tuo siveltimen jäljellään alkuperäisen X-menin tuntua.
Hidden yearsin ja muidenkin lyikkärisivuja voi tutkailla Byrne kotisivulla.

Ai niin. Byrne piilotti XMHY:n kansiin numeroita (väliltä 67-93) kuvastamaan tuota alkuperäisen lehden aukkoa.
Perry Rhodan ei polta tupakkaa!
http://www.veliloponen.com/sarjakuva

Veli Loponen

• Isoveli
  • Ylläpitäjä
  • <><
« Vastaus #2 : 21.04.2005 klo 14:13:03 »
Kuvitus on mahtavaa, tietokoneellahan se on osaksi tehty mutta eipä tuo haittaa.
Jotta ei tulisi väärinkäsityksiä, niin tietokoneella tehdyt osuudet koskivat joitakin lentokoneiden 3d-malleja ja Xavierin kartanon 3d-mallia. Noissa lyikkärisivuissa, mihin pistin linkin ne näkyy hyvin. Nykyisin Doom Patrolissa ja Blood of the Demonissa Byrne ei enää liimaa noita 3d kuvia arkille, vaan piirtää ne valopöydällä ja tussaaja sitten tussaa nekin.
Tätä tehdessä Byrne muuten piirsi ihan lopulliset luonnokset (full pencils), vaikka hän sai palkan vain hahmotelmista (breakdowns). Näin siksi, että Tom Palmer teki tuohon aikaan (ehkä nykyisinkin) vain sellaisia tussaustöitä, joissa tussaaja viimeisteli piirroksen (ja luonnostelija teki siis vain breakdownit).
Loppu oli Byrnellä tiedossa jo kai alusta asti ja kun tieto lehden lopetuksesta tuli, hän viimeisteli juonentyngät. Taisi saada numeron tai kaksi lisäaikaakin.

q-mies

• Jäsen
  • The cut runs deep
« Vastaus #3 : 21.04.2005 klo 16:38:49 »
Niin, kai noita olisi tullut vielä muutama lisää kun #22 "vastaa" X-men 88:aa ja 93:een asti oli tilaa.. Pitää laittaa ostoslistalle.

Vanhoista X-meneistä vielä; onko numeroita 25-66 julkaistu uudelleen muuten kuin lehdissä 67-93 ja Marvel Masterworks-kirjoissa? 1-24 on hallussa Essentialina ja lisäksi 1-21 Early Years-lehtinä. Ai niin, ja lehdet 57-63 löytyy X-men Classics-lehdistä. Eli oikeastaan puuttuukin "vain" 25-56 ja 64-66..
t.Q

q-mies

• Jäsen
  • The cut runs deep
« Vastaus #4 : 21.04.2005 klo 21:12:47 »
En tiedä onko Masterworksejakaan julkaistu enempää kuin kaksi joissa on numerot 1-21, ne mulla on.

Öh.. vastaan omaan tyhmään kysymykseeni: on niitä enemmänkin, Vol.3:ssa #22-31 ja Vol.4:ssa #32-42. Sietäisin saada justfuckinggoogleit.com-linkistä.. :o

Lainaus
Mutta eivät nuo puuttuvat mitään hyviä ole, X-Men oli Marvelin heikoin lehti tuohon aikaan. Mainehan siitä menee jos noista ruvetaan uusintapainoksia ottamaan. Että ei se ole mikään ihme että Luke Cagea julkaistaan Essentialissa ja noita ei. Kuten huomaat, jo tuossa Essentialissa rupeaa taso laskemaan ennen kuin kirja loppuu...

Viittaat ehkä melko masentavaan Locust-tarinaan (#24)..? Nuo #22-23 ovat ihan hyviä, Count Nefaria tarina taitaa olla herran ainoa kohtaaminen Äksien kanssa ennen UXM #94:ää? Niin tosiaan, numerot 22-23 on uudelleenjulkaistu UXM Annual #2:ssa!
t.Q

q-mies

• Jäsen
  • The cut runs deep
Re: X-Men: The Hidden years (ja vanhat X-menit)
« Vastaus #5 : 22.04.2005 klo 10:41:49 »
Palataksemme Byrneen; onko mitä(-än) Byrne-tradeja jotka "pitää" hankkia? Sattui muuten eilen vastaan nuo Hidden Yearsit eBayssa joten huusin koko sarjan kympillä.. (pk:t tietysti tekee toisen kympin vielä lisää)
t.Q

Veli Loponen

• Isoveli
  • Ylläpitäjä
  • <><
« Vastaus #6 : 22.04.2005 klo 11:49:49 »
Palataksemme Byrneen; onko mitä(-än) Byrne-tradeja jotka "pitää" hankkia?
Tästä oli keskustelukin joskus, mutta en nyt sitä löytänyt. Marvelhan on kunnostautunut viime aikoina ja on julkaissut jo neljä Fantastic Four Visionariesia Byrnen varsinaiselta juoksulta. Ainakin kolmosalbumi on kuulemma aika kelvotonta painojälkeä ja nää tarinathan on enimmäkseen nähty suomeksikin. DC taas on tehnyt kulttuuriteon ja julkaissut Teriksen reboottia alusta alkaen kolme kokoomaa (no, eka on tsiljoonannen kerran painettu Man of Steel minari). Niissä on siis sekä Byrnen osuudet että Wolfman/Ordwayn tekeleet. Nääkin on melkein kaikki nähty suomeksi.
Suomentamattomista kannattaa tutustua ainakin Superman & Batman: Generations -sarjoihin (kaksi kokoomaa), OMACiin (julkaistu neljänä mustavalkoisena albumina, ei siis varsinaisesti trade), Many deaths of Batmaniin (piirtäjänä Aparo, erinomaista Batmania), Earth Stealers (kuvittajana Curt Swan ja Jerry Ordway) on myös hyvä. Tietenkin myös JLA Tenth circle, mutta se edellyttää sitten myös Doom Patroliin tutustumista sen jälkeen. Ja varmaankin erittäin suositeltava on myös Byrnen Next men. Aloitat 2112 albumista ja sitten jatkat Next menin numerosta 0 eteenpäin. Kannattaa mielummin hankkia irtonumeroina, koska kokoomissa ei ole mukana MV-jatkosarjaa, joka juoksun loppupuolella sulautui pääsarjaan.
Edit: Unohtui vielä Batman&Kapteeni Amerikka albumi, mikä julkaistiin suomeksikin vuonna 1999 (kääntöpuolella Teräsmies&Hopeasurffari).

Lainaus
Sattui muuten eilen vastaan nuo Hidden Yearsit eBayssa joten huusin koko sarjan kympillä.. (pk:t tietysti tekee toisen kympin vielä lisää)
AAARGH. Näitä mä oon jo pitkään metsästelly ja aina niissä hinta on kivunnu jonnekin kahteen kymppiin (+posti). No, ei mulla nyt ois ollu varaakaan.
« Viimeksi muokattu: 22.04.2005 klo 11:51:44 kirjoittanut Veli Loponen »

q-mies

• Jäsen
  • The cut runs deep
« Vastaus #7 : 22.04.2005 klo 13:13:05 »
AAARGH. Näitä mä oon jo pitkään metsästelly ja aina niissä hinta on kivunnu jonnekin kahteen kymppiin (+posti). No, ei mulla nyt ois ollu varaakaan.

21€ jäi hintaa loppujen lopuksi, sis. postit. Nää näyttää olevan irtolehtinä vähintään $2,5/kpl joten ihan hyvä diili. Joskus vaan sattuu kohdalleen. :) Voi kun saisi Ultimate X-menit samalla kappalehinnalla..
t.Q

Maso

• Jäsen
  • Kvaak!
« Vastaus #8 : 22.04.2005 klo 13:42:44 »

Tässähän on taas uusi mahdollisuus
« Viimeksi muokattu: 22.04.2005 klo 14:45:49 kirjoittanut Veli Loponen »

q-mies

• Jäsen
  • The cut runs deep
« Vastaus #9 : 22.04.2005 klo 14:05:39 »
Tässähän on taas uusi mahdollisuus:
http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&category=88870&item=6526078272&rd=1&ssPageName=WDVW

Katsopa tarkemmin; tuossa on vain numerot 1-13... Meinasin mennä itsekin samaan halpaan mutta olen polttanut eBayssa näppini pariin otteeseen joten kriittinen silmä käy nykyään aina tuoteselosteen läpi.. :o
t.Q

Maso

• Jäsen
  • Kvaak!
« Vastaus #10 : 22.04.2005 klo 14:09:09 »
Katsopa tarkemmin; tuossa on vain numerot 1-13... Meinasin mennä itsekin samaan halpaan mutta olen polttanut eBayssa näppini pariin otteeseen joten kriittinen silmä käy nykyään aina tuoteselosteen läpi.. :o

Complete set tosiaan hämäsi...

q-mies

• Jäsen
  • The cut runs deep
« Vastaus #11 : 22.04.2005 klo 14:15:16 »
Joo, "Complete Set" tarkoittaa oikeastaan samaa kuin "Full Run" eli tiettyjen numeroiden väli kokonaisuudessaan. Jos numerot sattuvat olemaan ensimmäinen ja viimeinen niin sitten se on samalla kuvauksella täysi setti. :) Yleensä ovatkin täysiä settejä mutta varovainen saa aina olla.
t.Q

q-mies

• Jäsen
  • The cut runs deep
« Vastaus #12 : 28.04.2005 klo 15:49:14 »
Taas ois koko sarja tarjolla

Tässä vielä toinenkin, joskin kalliimpi, mutta lähtee ensimmäiselle tarjoajalle ja hintaan ei tule tulleja päälle kun on EU:n sisäinen lähetys..
« Viimeksi muokattu: 28.04.2005 klo 17:09:28 kirjoittanut Veli Loponen »
t.Q

q-mies

• Jäsen
  • The cut runs deep
« Vastaus #13 : 29.04.2005 klo 13:13:50 »
Onkos "Professor Xavier and the X-Men"  sarja tuttu kenelle(-kään)?
t.Q

Veli Loponen

• Isoveli
  • Ylläpitäjä
  • <><
Vs: X-Men: The Hidden years (ja vanhat X-menit)
« Vastaus #14 : 19.04.2012 klo 10:33:55 »
Luin just saman viestin.

Onneks Marvel ei saanut tätä aikaisemmin ulos, koska oon ostanut Paninin pokkariversioita. Eka tuli viime vuonna ja toinen nyt maaliskuussa. Varmaankin kolmella pokkarilla päästään sarjan loppuun. Toi formaatti tuntuu aika mukavalta ja on myös halvempi.

Nyt kun ne vielä sais ulos Lost Generationin ja DC Generations kolmosen. Muutenhan Byrneä on Marvelilta tullut nyt aika hyvin. Möykyn omaa classic-sarjaa (Byrne kirjoittaa ja Ron Wilson piirtää) on tullut yksi ja toinen on jo tulossa. Kolmas Hämis-kokooma on tulossa (sitä Chapter onen aloittamaa sarjaa), Namoria on tulossa toinen kokooma. Länsirannikon Kostajia on myös tullut, kuten Alfa-lentuetta ja Hulktartakin. Plus tietenkin toi Fantastic Four omnibus, joka toivon mukaan saa vielä jatkoa. Vielä kun DC jatkaisi sitä Man of Steel -kokoelmasarjaa, niin sais sitä kautta Byrnen juoksun kokonaisuudessaan hyllyyn.