Kirjoittaja Aihe: Japanin opiskelu  (Luettu 10465 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

bgt

• Jäsen
  • Grrr....
Japanin opiskelu
« : 06.09.2004 klo 12:12:51 »
Nytkin kun iski puukon selkään, etten onnistunutkaan pääsemään japaninkielen kurssille.  :P

Missä päin aioit opiskella... minulla pitäisi jatkua japanin opinnot keskiviikkona.

:( (OFF-TOPIC) :)

Turun Yliopistolla. Oli ilmoittautuminen tänään kahdeksalta. Olisi pitänyt mennä sinne jo seitsemältä jonottamaan, kun vain 50 ensimmäistä otettiin sisään ja näistäkin ilmeisesti vain 40 otetaan.

Tuollakin määrällä kuulemma joutuu osa opiskelijoista istumaan luentosalin käytävillä, kun puolet lisää tulee vielä Åbo Akademista ja Kauppakorkeasta. :P
Also spracht Blau Tiger.

Storm

• Jäsen
  • Elämä ei ole aina helppoa.
Re:Japanin opiskelu
« Vastaus #1 : 06.09.2004 klo 12:29:19 »
Harmi, ettei täällä päin voi opiskella japania, vaikkakin animea katsoessa oppii mutamia sanoja.
Uskon, että moni tyttö ja ehkä poikakin tietää sanan Kawaii.
Mutta olisihan se ihan kiva oppi puhumaan japania ja ehkä ymmärtäisi enemmän noista animesta, kun ne on japaniksi ja samalla katsoa, mitä virheitä kääntäjät ovat tehneet, mutta joo, siitähän ei ollutkaan kyse...
I live, when my heroes live...

Hanna

• Jäsen
« Vastaus #2 : 06.09.2004 klo 12:33:21 »
Muistan lukeneeni jostakin "virallisesta lähteestä", että maailman vaikeimpina kielinä oppia pidetään yleisesti  - yllätys yllätys - japania ja suomea. No, ehkä se on subjektiivista, mutta japanin kieli lienee tosiaankin aika hankalaa, kun kirjoitusjärjestelmiäkin on kolme erilaista. Suomen taas tekee hankalaksi lukuisat (oliko niitä 15?) sijamuodot.
Klik klik --> Sarjisblogini

Wilpuri

• Vellihousu
  • Jäsen
  • Jaa kuka?
« Vastaus #3 : 06.09.2004 klo 12:37:48 »
Itse pähkäilin pitkään opiskellako kiinaa vai japania, ja valitsin japanin, koska ajattelin, että se on helpompaa. Minulle se ehkä voikin olla, koska ääntäminen on helppoa, toisin kuin kiinassa, jossa voit ruokaa tilatessasi vahingossa haukkua kokin lyttyyn.  :P

Japanin taitoni ovat vielä todella alkeelliset (en osaa vielä edes katakanoja kunnolla), mutta kai sitä oppii vähitellen...
"Someday I will be so powerful that secretaries will HAVE to explain why they laugh at me" - Asok the Intern

bgt

• Jäsen
  • Grrr....
« Vastaus #4 : 06.09.2004 klo 12:39:11 »
Japanin kieli on helppo oppia, mutta kirjoittaminen ja lukeminen epätoivoisehkoa.

Ongelmana vain on harjoituksen puute. Joskus tekulla kävin japanin alkeiskurssit, mutta kun ei pääse missään käyttämään, niin pikkuhiljaa unohtuu.
Also spracht Blau Tiger.

Gammanen

• Vieras
« Vastaus #5 : 06.09.2004 klo 13:22:49 »
Muistan lukeneeni jostakin "virallisesta lähteestä", että maailman vaikeimpina kielinä oppia pidetään yleisesti  - yllätys yllätys - japania ja suomea.

Minä taas olen kuullut väitettävän, että juuri suomalaisten olisi helppo oppia japania.

tolppis

• Jäsen
  • Viinissä totuus
« Vastaus #6 : 06.09.2004 klo 14:00:42 »
Työ ootta ihan neroja. Olen itsekin miettinyt - vain miettinyt - että olisi hauskaa oppia jaappania muutenkin kuin Domo Arigato ja Konnichiwa tai jotain. Mutta mistä aika ja riittääkö energia saati rahat  :P

Aura

• Wannabe
  • Jäsen
« Vastaus #7 : 06.09.2004 klo 14:17:11 »
Muistan lukeneeni jostakin "virallisesta lähteestä", että maailman vaikeimpina kielinä oppia pidetään yleisesti  - yllätys yllätys - japania ja suomea.

Minä taas olen kuullut väitettävän, että juuri suomalaisten olisi helppo oppia japania.

Suomalaisten on helppo oppia ääntämään japania koska ääntäminen on suurelta osin samaa. Eikös suomalaisten ole helppo oppia ääntämään kieliä noin yleensäkin, koska oma kielemme on niin... miten sen nyt sanoisi... lattea? (Siis ei erityisiä korostuksia yms)

Varmaan suurimmat ongelmat japanin opiskelussa on kanjien opettelu ja eri tavat puhua kohteliaasti tai kohteliaammin jne...

VesaK

• Jäsen
  • Kuka mitä häh?
« Vastaus #8 : 06.09.2004 klo 15:03:24 »
Banzai harakiri ikebana juu,
se on sellainen samurain lauantai...
“Like millions of Americans, I grew up with ‘Peanuts.’ But I never outgrew it.”
- Barack Obama

Da Verde Nuvola

• Jäsen
« Vastaus #9 : 06.09.2004 klo 16:00:34 »
Muistan lukeneeni jostakin "virallisesta lähteestä", että maailman vaikeimpina kielinä oppia pidetään yleisesti  - yllätys yllätys - japania ja suomea. No, ehkä se on subjektiivista, mutta japanin kieli lienee tosiaankin aika hankalaa, kun kirjoitusjärjestelmiäkin on kolme erilaista. Suomen taas tekee hankalaksi lukuisat (oliko niitä 15?) sijamuodot.
Vaikein on mandariini kiina ja toisiks vaikein on suomi

Pjuntta

• Vieras
« Vastaus #10 : 06.09.2004 klo 16:13:28 »
Ei kai "maailman vaikeinta kieltä" voi mitenkään objektiivisesti määritellä?

Kaikki suomalais-ugrilaiset kielet ovat indoeurooppalaisten kielten puhujille vaikeita. Baski on kuulemma vaikea melkein kenelle tahansa. Ja varmasti kolmannesta maailmasta löytyy kaikenlaisia kieliä, joiden oppiminen on perkeleen hankalaa.

Muinaisten etruskien kieltä ei kai vieläkään oikein ymmärretä, eli kai sekin on aika vaikea.

W

• sarjakuvaduunari
  • Jäsen
« Vastaus #11 : 06.09.2004 klo 16:13:51 »
=Vaikein on mandariini kiina ja toisiks vaikein on suomi=

Ketkä niin väittävät? Miten tuollainen tieteellinen "fakta" on todistettavissa? Kuka päättä millä kriteereillä näitä listauksia tehdään? Onko otettu huomioon  puha ja kirjakieli erikseen ja jos ei niin miksi?
Olen skeptisellä päällä...tiedän >:(
« Viimeksi muokattu: 06.09.2004 klo 16:22:09 kirjoittanut shira »

Jokin

• Jäsen
  • Kukakohan näitäkin vaivautuu lukemaan?
« Vastaus #12 : 06.09.2004 klo 16:19:09 »

Varmaan suurimmat ongelmat japanin opiskelussa on kanjien opettelu ja eri tavat puhua kohteliaasti tai kohteliaammin jne...

Itse asiassa kohteliaasti puhumaan oppii helposti, sillä säännöt olivat varsin loogisia. Lisäksi katakanojen ja hiraganojen oppimista helpottaa, jos kirjoittaa kaiken pelkästään niillä, eikä suomennoksia mihinkään. Siinä sitten on vähän pakko oppia, jos haluaa vielä vähän ajan kuluttua muistaa mitä olikaan kirjoittanut.
"Those are my principles. If you don't like them, I have others."

Jukka Koivusaari

• Jäsen
« Vastaus #13 : 06.09.2004 klo 16:34:55 »

Suomalaisten on helppo oppia ääntämään japania koska ääntäminen on suurelta osin samaa.

Jami kapärasu taa. Seppuhyy tauyyuderi'isutaa suömea !

Olen joskus kuullut , kun suomalainen on puhunut tankerojapania selkäni takana karmealla tankerokorostuksella .
Tiesi heti katsomatta, että siellä suomalainen puhuu japania.

Vuinranttonot tes..

Eikös suomalaisten ole helppo oppia ääntämään kieliä noin yleensäkin, koska oma kielemme on niin... miten sen nyt sanoisi... lattea? (Siis ei erityisiä korostuksia yms)

Jees ai äkrii vit juu van hantröt rosent. 8)

Vaan jos kenkun kielen haluatte opetella , kokeilkaas arabiaa.
 Mites menikään duaalin feminiinin possessiivisuffiksi, kun subjekti on maskuliini ?

" Tässä ensimmäisen maailmansodan hävittäjälentäjä on valepukuisena vihollislinjojen takana."
"Sulautuakseen joukkoon hän päättää opettella vihollisen kielen :
Ich , mich, mir , meinem, du, dich,dir ..  MINÄ ANTAUDUN!"

----  https://huuskamuikkula.blogspot.com/

laymon

• Vieras
« Vastaus #14 : 06.09.2004 klo 18:01:34 »
Japanin opiskeluun löytyy sanakirjoja ja useampikin opetusohjelma netistä. En nyt kyllä osaa linkkejä antaa, kun siitä on niin kauan, kun jaksoin ko. kieltä opetella, mutta Google auttanee. Hiraganat ja katakanat osaan yhä kohtalaisesti, mutta kanjit olivat se suurin kompastuskivi. Hieno ja vivahderikas kieli joka tapauksessa.